Szabad-e négyévszakos gumit venni?

Vredestein Quatrac 5 gumibemutató

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.06.26. 06.00

Az esős, de gyönyörű Skóciában próbáltuk ki egy Merci A-n és egy A3-as Audin az új négyévszakos abroncsot. És most megmondjuk, ki vegyen ilyet.

A fenti kép a Vredestein új négyévszakos (Quatrac 5) és téli (Snowtrac 5) gumiabroncs-modelljeinek sajtómappájából való. Hát igen; egy csinos hölggyel bármit el lehet adni, egy gumit meg amúgy sem lehet úgy bemutatni a sajtónak, hogy hitelesen kiderülhessen, mit ér a konkurenciával szemben.

A félig téli, félig nyári mintázatú gumi azoknak jó, akik nyugisan vezetnek, nem sokat és nem mindenáron autóznak szélsőséges időjárási körülmények között


No de mi is ez a németes hangzású márka?

A Vredestein egy 1908-ban alapított holland vállalkozás neve, a cég kezdetben főként gumiból készült cipősarkakat, labdákat, padlóburkolatokat készített. 1934-ben már bicikligumikat gyártottak, 1970-től pedig a fő profil már autók, motorok, mezőgazdasági gépek abroncsainak készítése volt. Manapság a Vredestein amolyan fél-egzotikus prémiummárkának számít az autósok körében, valahogy úgy, ahogy a Jaguar márka a prémiumautók között.

És nem ez az egyetlen jaguaros párhuzam. 2009-ben, ahogy a Jaguart a Tata, a Vredesteint is egy indiai cég, az Apollo Tyres vette szárnyai alá. Az Apollo-Vredestein első embere (tulajdonos-elnök-vezérigazgató) egy 69 esztendős indiai úr, Onkar Kanwar. Az ügyvezető pedig Neeraj Kanwar, az elnök úr fia – a Vredestein ismét családi vállalkozás lett.

A két éve indiai tőkével felturbózott Apollo-Vredestein konszern vezérkara

A márka egyik fő erőssége a Giugiaro stúdió segítségével a rideg célszerűség mellett látványos dizájnnal feldobott teljesítményabroncs-család, az Ultrac (Ultrac Vorti, Ultrac Sessanta, Ultrac Cento). A másik pedig a más márkák által szükséges rossznak kikiáltott, a Vredestein által viszont nagyon komolyan vett négyévszakos gumi intézménye. Ez utóbbi kapcsán, az új Quatrac 5 gumicsalád bemutatójára repített minket a cég Skóciába, ahol a helyiek szerint az év számos napján élhetjük át 24 óra alatt valamennyi évszakot.

Szabad négyévszakos gumit venni?

Bár egyetlen gumitesztet sem nyerhetne meg adott időjárási körülmények között egy négyévszakos (all-season) gumiabroncs, a szürke, hétköznapi valóságban bizony nagyon is lehetséges, hogy sokak számára ez a legjobb választás.

Aszimmetrikus a mintázat, van téli és nyári oldal. Ez persze mindig kompromisszum, de vállalható, ha nem autózunk szélsőséges körülmények között

Aki főként városban, kisebb tempónál használja autóját, nagy hóban, jégen sosem merészkedik hosszú útra vagy meredek emelkedőre, lejtőre, nem gyúr minél nagyobb kanyarsebességre, nem sokat kockáztat egy négyévszakos gumiszettel. Bár a fékút nyáron és télen biztos rosszabb, mint egy nyári- vagy téli abronccsal, egy modern all-season gumi azért korántsem életveszélyes, akármilyen is az idő.

Második autóra, keveset futó nagymama- vagy nagypapa-autóra, tudatosan használt, az átlagosnál képzettebb sofőr autójára teljesen jó lehet a négyévszakos abroncs. A lényeg (mint egyébként a legfrankóbb nyári- vagy téli gumi használata esetén is), hogy a vezető mindig tökéletesen tisztában legyen azzal, mire képes az autója az adott gumival, és mindig a biztonságos határokon belül maradjon.

Vezetni tél híján csak a Quatracot tudtuk, fronthajtású kompakt prémiumautókon, az esős skót vidéken


Mit tud a Quatrac 5?

Az Audi A3-asokkal és Mercedes A-osztályokkal lebonyolított menetpróba után két dolog vált nyilvánvalóvá. Az egyik, hogy a legnagyobb kihívást esős úton Skóciában nem az abroncs fékútja jelenti, hanem hogy ne kezdjünk el véletlenül megszokásból a jobb oldalon autózni az ott divatosabb bal oldali közlekedés helyett. A másik pedig, hogy az 1,4 literes, benzines turbós Audi a duplakuplungos automatával sokkal-sokkal jobb autó, mint az 1,6-os dízel, lomha, szánalmasan lassan reagáló hagyományos automata váltós Mercedes.

A fél oldalán téli, felén nyári mintázatú és anyagú gumi meg olyan, amilyen. Száraz úton igazából nincs vele semmi baj, normálisan használva, de még kanyarokban erőteljesen meg-meggyötörve, nagyokat fékezve sem rosszabb egy átlagos, márkás nyári guminál, 17-18 fokban. Esőben már lényegesen hamarabb veszti el a tapadást, mint egy jól megcsinált nyári gumi, viszont sokkal kevésbé éles a határvonal tapadás és csúszás között.

Véletlenségből a mi vénséges családi batárunkon, az öreg Grand Voyageren is Vredestein Quatracok vannak (2-es széria, jól lekopva, épp csereérett), és az érzéseim az új generációval is ugyanazok voltak, mint a mienkkel. Jó ez; amit a gumi nem tud megoldani teljesítményből, azt majd megoldom én elővigyázatosságból.

A címkén nem tűnik túl jónak a gumi, de az európai címkerendszer ugye úgy rossz, ahogy van

Az idióta, objektív mérési rendszert nagyvonalúan mellőző európai címkerendszerben a Vredestein Quatrac 5 nem igazán imponál C-s eredményeivel. Azért aki esetleg féláron egy AA-as kínai abroncsot akarna inkább választani helyette, annak szólok: a mosógépek egyértelmű, bármikor lemérhető víz- és áramfogyasztásával ellentétben a fékutat, zajszintet, takarékosságot minden gyártó MAGA MÉRHETI LE termékeire egyelőre. Teccikérteni?

Snowtrac 5: biztos jó…

A műanyag iglu-sátorban, a poliuretánhab műhavas emelkedőn álló Audi A3 Sedanon feszítő új téli gumik milyenségével kapcsolatban nem tudok nyilatkozni: a Vredesteinnek a 17 fokos skóciai nyárban nem nyílott lehetősége megmutatni, mit tud a Snowtrac 5 havon. Az egyetlen érdemi információ, amit az új téli abroncsról kaptunk: azért követi az előző 3-as generációt az 5-ös (és a Quatrackal is ez a helyzet), mert Keleten a 4-es szerencsétlen szám és az indiai tulajdonos nem akart kockáztatni.

A Snowtrac és a Quatrac is 5-ös számmal folytatja a 3-as után, mert a 4 Keleten szerencsétlen szám

Hogy ez a fejezet ne legyen olyan üres havas teszt híján, itt mesélem el azt is, hogy ezt a két szép új gumiabroncsot valószínűleg hamarosan Magyarországon (is) fogják gyártani. Szlovákia és Magyarország volt versenyben az új európai beruházásért – nos, bár a Vredestein júliusig még nem kíván nyilatkozni, állítólag a szlovákok már bejelentették, hogy náluk nem épül gumigyár. Tehát valószínűleg mi kínáltunk kedvezőbb adófeltételeket…

Ráadásul a korábban emlegetett 200 millió eurós beruházással szemben már 500 millió euróról van szó, mert az Apollo-Vredestein időközben úgy döntött, új üzemét úgy építi fel, hogy nem csak személyautó-gumikat, hanem haszonjármű-abroncsokat is gyártanak majd benne.

Hirdessen nővel!

A Kretén magazinok egyik vezértémája volt egy időben a fenti szlogen. A Vredestein is a legtutibb reklámeszközhöz folyamodott, amivel nem lehet hibázni. Ahogy a hétköznapi használatban rövid- és középtávon megfoghatatlan minőségi különbségeket mutató más termékek (fogkrémek, mosogatószerek, garázskapuk, miegyéb) esetén is tapasztalhatjuk, úgy tűnik, a négyévszakos vagy téli gumik marketing-kommunikációjában is a legbiztosabb egy csinos csajra bízni az Üzenet közvetítését.

Hirdessen nővel! - sajtófotó


Hirdessen nővel! - sajtófotó


Naná, hogy elhúzták a Négy évszakot


Hirdessen nővel! - sajtófotó


Szavazás

Te vennél négyévszakos gumit a kocsidra?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Vérmacy

    Most tervezem, a városi, második autónak használt, évi 5000 km-es futásteljesítményű autómra a téli abroncskészlet mellé egy négyévszakos vásárlását. Télre télit, ez nem lehet kérdés, azonban a tavaszi-őszi változékony időjárásban jobban teljesít/het egy nyárinál a négyévszakos. A nagy melegben pedig a futásteljesítmény és városi szakaszok miatt nem jönne ki a nyári abroncs fölénye. Remélhetőleg…

  • Specialized78

    Míg keveset autóztam,4 évszakos abroncsot használtam.Mély hóban és csúszós úton is kiváló volt számomra a Kleber Quadraxer.Most,hogy már többet megyek,mint 10.000Km/év,így külön téli és külön nyári abroncsot használok.

  • subtotal

    Én téli szettnek akartam Hankook Optimo-t (az idei télre még sok is lett volna majdnem :), de NEM LEHETETT itthon megvenni tavaly, sehol sem volt! Így lett Michelin A3.

  • The Good Boy

    na én pont ilyen dilemmában vagyok a lányom idén vásárolt autójával kapcsolatban. havi pár száz kb-t megy (kivétel a nyári hónapok, amikor iskola helyett melóba jár), télen valószinüleg még kevesebbet. Most az a problémám, hogy vegyek neki egy-egy garnitúra nyárit és télit (csere érett a nyárija, téli nincs az autóhoz), vagy egyszerűen vegyek neki egyetlen garnitúra 4 évszakost? Már pár hete ezen agyalok, de ebben a hónapban le akarom zavarni ezt a témát, csak nem igazán tudom melyik a jobb ötlet. természetesen az én és az asszony, valamint a céges autómon is van téli és nyári szett is. igaz ezek napi szinten futnak.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.