Főorvos gázolt halálra motorost

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.06.25. 16.00

Szabálytalanságát tagadó autós, jogsi nélkül száguldó motoros, és egy szerencsétlen harmadik, aki belehalt sérüléseibe.

Közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk újabb darabja arra szomorú példa, hogy a naponta használt, megszokott úton is könnyű tragikusat hibázni.

A hatvanhoz közeli nőgyógyász évtizedek óta vidéken praktizál, több ezerszer tette már meg budai otthona és a dunántúli kisváros kórháza közötti 85 kilométeres távot. Nem csak ő menne végig csukott szemmel a megszokott úton, az autója is odatalálna magától. Természetesen a táblákat, felfestéseket, és az elsőbbségi viszonyokat is jól ismeri ezen az útvonalon, mégis tragédiát okozott a szabálytalansága.
 
Tél vége volt, száraz idő, még csak nem is túl hideg, amikor rutinszerűen hazaindult az éjszakai ügyeletét követően délelőtt, kitűnő látási viszonyok mellett. A várost elkerülő útról a főútra felhajtó hídon balra akart kanyarodni, hogy megkezdje útját Budapest felé. Indexelt, de a kanyarodást jelző útburkolati jel előtt levágva a kanyart a járműforgalom elöl elzárt területen fordult balra, szerinte olyan 20-25 km/órával, és összeütközött a kb. 100 km/órás sebességgel érkező motorral.
 
A motoros kétoldali alkartöréssel és sokszoros bordatöréssel 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, a hátul ülő utasa viszont a jó minőségű sisakja, és a komoly motorosruhája ellenére a kórházban belehalt sérüléseibe. A fiatal Jeep Grand Cherokee-t vezető főorvos apró karcolásokkal megúszta, elmondása szerint nem látta a felé száguldó motort. Amit tudott, segített a sérülteken a mentők megérkezéséig.

Tagadott az orvos

A nőgyógyász a nyomozás során, majd pedig a bíróság előtt sem vállalta a bűncselekményért a felelősséget, vallomásainak lényege az volt, hogy lassan közelítette meg a kereszteződést, bár elismerte, hogy levágta a kanyart. Ebben hibásnak érezte magát. Állította, hogy körülnézett, de a közeli emelkedő miatt nem látta a motorost, csak az ütközés pillanatában fedezte fel, így nem volt lehetősége az ütközés elkerülésére.
 
Több vallomásában hivatkozott arra, hogy azért nem láthatta a szemből érkező motort (ami egyébként használt tompított fényszórót), mert az eltúlzott sebességgel száguldott, és így számára még nem volt észlelhető a kanyarodás megkezdésekor.

Nem volt jogsija a motorosnak

A rendőrség még a kórházban kihallgatta a gyógyuló motorost, aki szerint a Jeep megpillantása után azonnal vészfékezett, de az ütközést sajnos képtelen volt elkerülni. A fékezés intenzitásával kapcsolatban azonban olykor ellentmondásba keveredett önmagával, a nyomozás és a bíróság előtt nem mindig ugyanazt, ugyanúgy vallotta.
 
Sőt, az is gyorsan kiderült, hogy nincs A kategóriás jogosítványa.

Főorvos gázolt halálra motorost 1
Az ügyben összesen három igazságügyi műszaki szakértőt hallgatott meg a bíróság. Kettőt a nyomozóhatóság rendelt ki, a harmadik szakértői véleményt pedig a védelem csatolta be, mint magánszakértői véleményt.  A nyomozás során az egyik szakértő a rongálódásokból megállapította, hogy az autó ütközési sebessége kb. 30 km/óra, míg a motor sebessége 70-75 km/óra között lehetett.
 
A bíróság két tárgyalási napon keresztül csak a szakértőket hallgatta meg. 

Ki mit vétett?

A bíróság megállapította, hogy a dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett főorvos vádlott a következő KRESZ szabályokat szegte meg:
  –  azzal, hogy ráhajtott a járműforgalom elől elzárt részre, megszegte a KRESZ 18. § (1) bekezdésének k) pontját
  –  azzal, hogy a kanyar ívét levágva, a kanyarodást nem az útburkolati jeltől (elsőbbségadás kötelező vonal) hajtotta végre, megszegte a KRESZ (3) bekezdését
  –  azzal, hogy nem biztosított elhaladási elsőbbséget a szemből elsőbbségi helyzetben közlekedő motoros részére, megszegte a KRESZ 31. § (5) bekezdésének c) pontját
 
De a motoros részére is felróható, hogy megszegte a KRESZ 26. § (1) bekezdésének ac) pontját, amikor a megengedett legnagyobb sebességet túllépve 100-104 km/órával száguldott.
 
A bíróság megállapította, hogy a vádlott elkövette a halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségét. Egy ember meghalt, egy pedig maradandó fogyatékosságot szenvedett.

1,5 év szabadságvesztés

Ítélete meghozatalakor súlyosító körülményként értékelte a bíróság a többszörös KRESZ-szegést. Enyhítő körülményként vette figyelembe a vádlott büntetlen előéletét, kifogástalan közlekedési múltját, az időmúlást.
 
A vádlott az utolsó szó jogán úgy nyilatkozott, hogy sajnálja a baleset bekövetkezését, de őt felelősség nem terheli.
 
Ennek ellenére a bíróság 1 év 6 hónap  fogházban végrehajtandó szabadságvesztésre ítélte, a jogsiját is bevonták 1 évre, ugyanakkor a szabadságvesztést 3 év próbaidőre felfüggesztette. Ezen felül az eljárás folyamán felmerült félmilliós bűnügyi költséget is ki kell fizetnie.

(A cikkben szereplő fotók illusztrációk.)
 

Kommentek

  • bochi

    Szerintem azzal, hogy a motoros átlépte a megengedett sebességét (és általában bárki, aki átlépi) elvesztette a jogát az elsőbbségre. Ugyanis, az ebben az esetben vétkesnek ítélt orvosnak nem volt módjában megadni neki az elsőbbséget, nem volt befolyása – ebben a tekintetben, az első két tételben természetesen hibás – az események kimenetelére, vagyis a felelőssége nem értelmezhető. Ennek az oka természetesen az, hogy miután meggyőződött arról, hogy akadálytalanul befordulhat, megkezdte a manővert, aminek ideje elég volt ahhoz, hogy a motoros látótávon kívülről megérkezzen.

    A motoros felelőssége az utasának halálában egyébként fel sem merült?

  • aYvEl

    A motoros sebesen hajtott, ráadásul jogsija sem volt. Milyen ítélet született? Mi folyik itt? Durvaaa.

  • ballac86

    Emiatt letöltendő, a motorosnak meg semmi? Szerintem a jogsi nélkül nagy sebességgel motorozó felelőssége sokkal nagyobb…

  • menőmanó

    Az itteni hozzászólásokon is jól látszik, hogy az átlag autósnak fogalma sincs az elsőbbség adásról és annak körülményeiről. Szomorú, de jellemző is egyben.

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Oszd meg velünk,hogy kéne elsőbbséget adni bárminek amit nem látsz?

  • Xebulon

    Kár, hogy a cikkben nem említik milyen sebességkorlátozás volt az úton. Az kiderült, hogy lakott területen kivül történt a baleset, szóval a motoros a maga 100-as tempójával ugyan gyorsan hajtott, de nem annyira. Ki-ki tegye szívére a kezét, hányszor nem lassított az országúton mkor 90-ről 70-re korlátozták a sebességet. Motoros részről állt egy batár az út szélén, amely úgy tűnt, megadja az elsőbbséget, majd mire a motoros odaért, akkor elindult. Csak így tudom magyarázni, hogy miért ekkora sebességgel történt a baleset. Az autós valószínűleg tényleg nem látta a motorost, vagy mert valamelyik oszlop kitakarta a dömperen, vagy mert oda sem figyelt. Egy motorost a kinyújtott karon végén lévő hüvelykujjad is kitakarja.

  • imi001

    Aki egy 100km es tempót száguldozásnak nevez az egyszerűen hülye Lakot területen kívül főútvonalon a megengedett sebesség 90 km /h 100 km/h sebességénél még büntetést sem kapunk de még 104 sem http://kalkulatorlap.hu/gyorshajtas_buntetes_kalkulator.html Egyszerűen az öreg fáradt volt és figyelmetlen Egy ember életébe került Teljesen jogos a büntetés

  • menőmanó

    Vorserie

    Nem értem a kérdést!
    Nem tudok róla, hogy a motorosok 100km/h sebességgel láthatatlanok lennének.
    Az, hogy valaki néz, de nem lát, gondolom nem a vétlen fél hibája. Ebben az esetben teljesen irreleváns, hogy volt e jogosítványa a motorosnak vagy sem.
    90 helyett még a 130-140 sem számítana eltúlzott sebességnek, így ebben az esetben is az autós lenne a hibás.
    Ha valaki túllépi a megengedett sebességet, egyáltalán nem jelenti azt, hogy elveszti az elsőbbségét. Ha 200-zal jött volna az nyilván más helyzetet eredményezett volna.

  • Vorserie

    Manó!

    Ha valaki a megengedett sebességet jóval túllépve közlekedik ne számítson rá,hogy adott időn és távon belül meg tudják adni neki az elsőbbséget.

    Teszem azt a motoros lehet,hogy látótávolságon kívül volt mikor az autós körültekintett és megkezdte a kanyarodást.

    Az meg,hogy szerinted bármilyen esetben irreleváns ha valakinek nincs jogosítványa megint csak hülyeség.

    Ha nincs jogosítványa, jó eséllyel nem tanult kreszt.
    Ha nem tanult kreszt,nem tudja hol mikor mi a megengedett sebesség,ha nem tudja mi a megengedett sebesség és azt jóval túllépi akkor könnyen keveredik olyan helyzetbe amiben a többi közlekedő nem tudja megadni neki az elsőbbséget egyéb körülmények miatt, hiába is szeretné.
    Akokr pedig az aki nem adta meg az elsőbbséget ROSSZABB esetben ül másfél évet és folytatja a megszokott életét a motorosunk meg JOBB esetben lerokkan rosszabb esetben meghal.

    Mindenki vonja le a következtetést.

  • Vorserie

    http://www.liveleak.com/view?i=887_1403864441

    Egy példa.
    Pedig biztosan itt is meg akarták adni az elsőbbséget.

  • imi001

    Vorserie Azért álljunk meg egy pillanatra ennél a jogosítvány dolognál A cikkben azt írják hogy nincs jogosítványa illetve később meg azt hogy nincs A kategóriája Nagyon nem mindegy Mert attól hogy valakinek nincs A kategóriája attól még lehet a többi nem egy ismerősöm hivatásos jogosítvánnyal rendelkezik de A kategóriája nincs Szóval az hülyeség hogy valaki nem ismerni a KRESZ-t ha nincs A kategóriája

  • imi001

    Vorserie ez egy nagyon rossz példa mert a videóban lakot területen belül megy minimum százzal a motoros Ha csak százalékosan annyival lépné túl a megengedet sebességet mint a cikkben szereplő motoros akkor nagy valószínűséggel nem történik meg a baleset mert akkor kb 56 km/ órával menne Hülye videókat bárki betud linkelni de ennek semmi köze az esethez

  • Vorserie

    imi!

    A hangsúly a gyorhajtáson van motorosok részéről!
    A cikkben is és a videóban is.
    Nagyon ritka az,hogy egy motoros a megngedett sebességgel vagy az alatt halad.Ez még rjátszik arra,hogy egy terepjáró A oszlopa képes kitakarni egy egész motorst akár másodpercekig.Ebből van a baj.

    Azért te is tudsz hülyeséget írni!

    Akkor ha valakinek viszont van A kategóriája akkor vezethet nyergesvonatót mert tanult kreszt!

    Ne keverd a szezont fazonnal!

    Igazad van,de én azt írtam ,hogy ha nincs JOGOSÍTVÁNYA!
    Egyátalán!
    Nem kategória szerint.

    Nem emlékeztem ,hogy acikkben kiemelték,hogy kifejezetten csak A kategóriája nem volt az illetőnek.

    Ez meg az én hülyeségem.

    Na hagyjuk mert sose keveredünk ki eből meg eltértünk a témától menőmanónak köszönhetően.

    Ő nagy spíler abban,hogy addig tereli a témát amig már senkit nem érdekel a hülyesége.

    De ez a tényeken nem változtat!

    A balesetben közrejátszott,hogy a motoros gyorsabban hajtott a megengedettnél és ezzel nem tudta kivédeni egy másik közlekedő esetleges figyelmetlenségét.
    Ezért ő és utasa a testi épségével és az életével fizetett az autós meg pár hónap börtönnel.

    Döntsd el ki járt jobban?!

  • Vorserie

    imi!

    Örülök,hogy te meg tudod állapítani egy autóban rögzített felvételen,hogy milyen sebességgel halad el mellette a motoros.
    Te tudod,hogy az nem 70 és nem is 82 hanem legalább 100.

    Neked kéne igazságügyi szakértőnek menni.

    Na minden jót!

    Kellemes hétvégét és biztonságos utazást mindenkinek!

  • imi001

    Gyorshajtás és gyorshajtás közt is van különbség A jelenesetben szinte elhanyagolható Mint már írtam ilyen mértékű gyorshajtás esetén még csak nem is bírságolnak A hangsúly ép ezért nem a gyorshajtáson van hanem az elsőbbség meg nem adásról Én egy szóval nem írtam olyat hogy A kategóriával vezethet kamiont Viszont az A kategória a leg alapabb attól csak erősebb kategóriák léteznek ( most nem térek ki az A korlátozott stb ) Szóval ha valakinek csak egy mezei B je van akkor is a KRESZ böl legalább annyit tud mint egy A s Te erősen kevered a KRESZ t és a vezetést nem ugyan az Olvasd el amit írtál” Ha nincs jogosítvány akkor jó eséllyel nem tanult KRESZ t. erre mondtam én azt hogy ha nincs A kategóriája attól még profin tudhatja a KRESZ t Egyébként mielött nagyon bele mennénk csak szólok hogy A tól D ig minden kategóriám megvan minden vizsgám hibapont nélkül teljesítettem Jelenleg Buszt vezetek mellette szabadidőmben motorozok mindezt 2 millió baleset mentes km el a hátam mögött. Csak nehogy az a vád érjen hogy a mezei B vel itt bele böfögök a profik dolgába :)

  • imi001

    Megint mondtál egy nagy ökörséget látszik hogy életedben nem ültél motoron Mert hallani hogy egyet vált szóval minimum 2 ben van a vas Eárulok egy titkot okos gyerek bár nem látom pontoan hogy milyen a vas de egyesben lazán 100 ig kilehet huzatni és akkor még le sem tiltott a videóban meg tisztán hallatszik hogy minimum 2 ben van és azért már pörög rendesen Egy motoros ebből is megsacoljas hogy mennyivel megy de hát ezt neked aki csak videón látott motort hiába magyarázom

  • menőmanó

    Vorserie

    Elég nehéz olyan valakivel (hányadik nick névvel vagy jelen?) vitatkozni, aki alapvető dolgokkal sincs tisztában (megengedett sebesség jelentős túllépése, sebességkorlátozás érzékelése jogosítványtól függetlenül), így nem is teszem.
    A hülye példáid csak téged minősítenek. :)

  • Holiday

    1. sajnos van olyan, hogy a motorost nem veszi észre az autós és még csak gyorsan sem kell vezetnie a motort hozzá. Egyszerűen keskeny jármű, többnyire egy fényforrással
    2. nagy sebességnél az észlelési idő alatt pokoli nagy távolságot lehet megtennie egy motornak
    3. motorkerékpárt vezetni, azzal vészhelyzetet elkerülni teljesen más technikát igényel, mint pl. autó esetében. Ha valakinek nincs jogosítványa motorra, akkor nem is a KRESZ ismerete okozhat neki bajt, hanem a motorozási tudás vélhető hiánya

    Bármelyiket kétségbe vonni súlyos butaság. Sajnos ez a helyzet egy halmozottan szerencsétlen eset. Sok benne a HA.
    A bíróság pedig biztosan bármelyik helyi “szakértőnél” komolyabban vizsgálta meg az esetet.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.