Olvasói autókat bemutató sorozatunk második fejezetében két különböző világot látogatunk meg. A szocializmus éveit egy gyönyörűen felújított Trabant képviseli, az ellenpólust pedig a hazánkban csak messzi vágyálomként élő, amerikai álomautó  testesíti meg.

Go Trabi, Go!

A keletnémet zwickaui gyárban egy P50-es gurult le a először a sorról. Akkor még valószínűleg kevés melós gondolta, hogy a kezük munkáját dicsérő, kétütemű gép kultikus tárggyá érik az évtizedek során, és a Trabant lesz a vasfüggöny mögött autózás egyik szimbóluma. Igaz, nem éppen mérnöki csoda az autó megszületése, hiszen a pártvezetés előre megszabta az autó tömegét, fogyasztását, árát. A Trabant kifejezés kísérőt, útitársat jelent.

A fejlesztések nyomán 1962-ben elkészült az erősebb motorral és karosszériával rendelkező, szögletesebb P 60-as, amely Trabant 600, majd Trabant 601 néven került forgalomba. A 600 köbcentis motor 26 lóerőt tudott. Igazi érdekesség volt a nyugati benzinkutasok számára, hogy a benzintankot a motortérben helyezték el.

A Trabantból a kétajtós limuzin mellett kombi és a határőrségnek gyártott, nyitott terepjáró-változat, Tramp is készült. Sőt, Hycomat néven volt a mozgáskorlátozottak számára is használható automata kuplunggal felszerelt kivitel is. 1991-ig tartó pályafutása során a Trabantból összesen 3,7 millió kelt el. Mára mégis ritka látvány, de ahogy a képek is bizonyítják, akad pár nagy becsben tartott példány.

Egy kedves olvasónk, Dani osztotta meg Trabantja felújításának történetét a szerkesztőséggel. A családi szolgálatot teljesítő kétütemű felett már a bontó réme lebegett, amikor a fiatal srácnak sikerült meggyőznie szüleit, hogy a Trabit igenis érdemes megtartani. A képek alapján egyértelmű, a döntés helyessége, ez a példány még hosszú évekig kitűnő állapotú autó marad!

“1987.01.27. Megszületett Zwickauban.
1988 -megvette a családom….
1997 -egy méterrel lett rövidebb mert egy 2.5 tonnás teherautó beleszállt a pirosnál fékezés nélkül. Ez idő alatt egészen 2010 ig lefutot rengeteg kilométert. Ekkor a családom megakart válni tőle én kötöttem az ebet a karóhoz hogy nem kéne:-)
2011 -elkezdtem az alapos felújítást, a karosszériától egészen a motorig
2012 -változatlan történet, a munka folyt tovább
2014 -elérkeztem oda hogy csak egy gyári kárpitot kell még varrnom bele(ez lesz talán a legkönnyebb része)
2015 -(tervezem hogy plexiből egy áttetsző gépháztetőt csinálok, jelenleg kísérletezem hogy hogyan lehet idomra hajlítani a plexit)

Zsugormotor!

Mielőtt messzebb indulnánk, azért megállunk egy pillanatra a szokásos, már szinte kötelező Lada szekcióval. Elképesztő mennyi jó állapotú orosz gép van még az országban, hobbicélokra tartva. Íme István azúrkék

Lada 2101-3-asa.

Lada 2101-3 (1200 S) 1.5 zsugor, bővített hengerfej, 272-es Havassy sportvezérműtengely, 50-es kipufogórendszer, ötgangos váltó, 4.1 diffi, ezeröcsi műszerfal, futómű ültetve-keményítve, forgatott Golf 1 felnik. Nem versenyautó, de 120-ig elég lendületesen lehet vele autózni :)”

Az ellenpólus – Cadillac

Amerikai autót tartani ma Európában, még inkább Magyarországon igazi különleges hobbi, amivel nem csak magunknak, de az autórajongó tömegeknek is örömet szerezhetünk.

Ezért került bele válogatásunkba a Nagy Kölyök becenévre hallgató olvasónk Cadillac Fleetwood limuzinja. Hétszemélyes, lehajtható testőrülésekkel, süppedős bőr pamlagokkal. Igazi, tiszteletet parancsoló lendülettel hömpölygő amerikai kocka a nyolcvanas évek derekáról.