Az autóvezetési tanfolyamon volt teljes erőből fékezés?

Miért van szükség vezetéstechnikai tréningre

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.06.23. 06.00

“Finoman a kuplunggal, drága a tárcsa, kis gázzal, drága a dízel, külső sáv, ne akadályozzuk az igazi autósokat!” Eddig OK, de VEZETNI megtanultál a jogsiszerzés során?

Futottál már jégre 50-nel kanyarban? Kaptál már durrdefektet 130-nál? Esett már eléd teherautóról egy raklap cserép? Kellett már teljes erőből fékezned egy előtted bekövetkezett csattanás miatt? És ha bekövetkezne, mit tennél? Lövésed sincs, ugye? Vagy, ha neked van, gondolod, hogy anyukádnak is? Feleségednek, férjednek? Gyerekednek?

Jogsit kapsz a pénzedért, nem vezetni tanulsz meg

A mai magyar autóvezetői tanfolyamok nem arra készítenek fel, amit autósként a közlekedésben nap mint nap meg kell majd tapasztalnod, pláne nem arra, amit talán csak egyszer-kétszer tapasztalsz majd meg életedben, de lehet, hogy életed utolsó tapasztalataként. A vidéki jogsiszerzők túlnyomó része még autópályára sem jut ki soha, a fővárosiak pedig igazi vidéki utakat nem látnak, mégis olyan papírt, pontosabban műanyag kártyát kapnak pár hónappal a tanfolyam megkezdése után, amellyel JOGUK lesz arra, hogy addig soha nem tapasztalt helyzetekbe keveredjenek egy autó kormánya mögött.

Ha megvan a jogsi, már kizárólag magunkra vagyunk utalva az úton

A tanfolyam során jókora táblával felszerelt kocsival járnak, mely tábla hirdeti: “NE LŐJ – MÉG NEM KÉSZÜLTEM FEL A HÁBORÚRA!” A tanfolyam után már semmi nem óvja a frissjogsist az agresszív barmoktól, leszorítva előzőktől, villámgyors motorosoktól.

A vizsgáig mindig ott ül egy sokat látott robotpilóta a jobb egyben, aki bármikor megmenti az életünket, ha veszélyhelyzetbe kerülünk. A vizsga után magunkra vagyunk utalva, váratlan helyzetben csak azok a tapasztalatok segítenek, amit mi magunk megszereztünk korábban, valahol, valamikor.

Vészhelyzetek, amikre nem készítenek fel

A jogsihoz szükséges rutinvizsga előkészítő gyakorlatai közt ott az Y-forduló és az emelkedőn elindulás. De nincs ott, hogy:

– vészfékezz vizes úton 130-ról ESP nélküli autóban!
– fuss jégfoltra a kanyarban!
– kapj defektet 100-nál!
– tudd meg, mennyire másképp viselkedik egy első- vagy hátsókerék-hajtású autó a hóban!
– tapasztald meg, mit csinál alattad a kocsi, ha a kanyar közepén állsz bele a fékbe egy cica miatt!
– bármekkora mazsola vagy, bármennyire tiszteled a KRESZ-t, legalább egyszer menj 160-nal, hogy tudd, mit érez, aki elé ilyenkor mész majd ki kamiont előzni az autópálya belső sávjába 100-zal!

Pedig ezek a dolgok nap mint nap ott várják az autósokat az úton. Lehetsz bármilyen óvatos, szabálytisztelő, defenzív, előbb-utóbb tuti jön majd a helyzet, ami után jó esetben remegő térdekkel gondolsz vissza arra, milyen közel volt a baj.

Szerencsére nem jött szembe semmi, de vajon nézte ezt a sofőr, amikor elrántotta a kormányt?

A legtöbb autósnak talán életében egyszer kellene csak teljes erőből beleállni a fékbe, de a legtöbb autós ilyenkor reflexszerűen le is száll a pedálról, amikor megérzi a még soha nem tapasztalt negatív gyorsulás erejét. Pedig nem szabadna, és ha már tét nélkül kipróbálta volna korábban, nyomná is végig, megállásig azt a nyomorult középső pedált.

Tippek, trükkök, amikről sosem esik szó

Mindenkinek elmondják a tanfolyamon, hogy próbálja a megállóban álló busz kerekei között lesni, nem szalad-e mindjárt elé egy siető leszálló utas, ugye? De kinek mondták el, hogy:

– Ha kiugrik egy őz egy őszi éjen a bozótból, szinte biztosan jön utána még egy, vagy egy egész rudli!
– A nyári zivatar utáni pocsolya alatt lehet, hogy éles peremű, mély kátyú van!
– Ha a hátsó utas nem köti be magát, balesetben nem csak ő jár pórul, de talán szétveri a mi fejünket is előrezuhanó testével!
– Az előttünk látszólag ok nélkül fékező sort ne kezdjük előzni tempóból, soha, mert szinte biztos, hogy legelöl valaki balra fordul éppen!
– Ha szirénát hallunk és a tükörben meglátjuk a mentőt, ne pánikszerű fékezéssel reagáljunk, hanem, ha a helyzet olyan, inkább gyorsítással, előre meneküléssel segítsük, amíg úgy félre tudunk állni, hogy el is férjen mellettünk!
– A télen váratlanul leálló fűtés valószínűleg azt jelenti, hogy elfolyt a hűtővíz; ilyenkor a hőfokjelző műszer nem működik, mert ugye nincs víz a szenzoron, viszont pillanatok alatt tönkretehetjük a motort, ha tovább megyünk!
– Az autó lejtőn, teherautók által felhullámosított úton erős fékezéskor szinte lassulás nélkül gurul majd lefelé, mert a blokkolásgátló folyton elengedi majd a féknyomást az elpattogó kerekek miatt!

Pocsolyába hajtani jópofának tűnhet, de ki tudja, mi van a víz felszíne alatt!

És még mennyi ilyen van! Ha csak egy újdonságot is találtál a fenti okoskodások között, gondolj arra, mi minden mást is nem tudsz még az autóról, közlekedésről, hiába van jogsid!

Vezetéstechnikai tréning – megéri!

Egy vezetéstechnikai tréning sem készíthet fel mindenre, de még a legolcsóbb, alapszintű képzés után is úgy gurulhatsz ki a pályáról, hogy sokkal többet tudsz arról, miként viselkedik majd autód vészhelyzetben. Sőt, ami még ennél is fontosabb: azt is megtanulhatod, TE hogy fogsz reagálni, amikor nem lesz idő sokat agyalni azon, hogy kormány, kuplung vagy fék.

Egy vezetéstechnikai képzés hasznos és mókának sem utolsó!

Az se baj, ha szeretteid szemét is nyitogatod egy kicsit a témában. Vicces, mennyire el tud kerekedni anyukád, feleséged, férjed, gyereked szeme, ha egyszer csak úgy demonstratíve teljes erőből beleállsz a fékbe 100-nál az országúton.

És aztán meg lehet kérdezni: vajon mit tenne, ha egyszer ekkorát kellene lassítani, és ő ülne a kormány mögött?

Érdekel a téma? Kattints!

Kommentek

  • szaboata

    Egyetértek a cikkel.Nem vezetni tanítanak meg,hanem a vizsgasikerhez idomítanak az oktatók.Két éve egyszerre szereztem meg a motorjogsit (30 éve van A kategóriám)és a lányom pedig autóra,kicsit elfilóztam a tapasztaltakon.
    Jó lenne,ha időszakonként lenne egy újabb vizsga,vagy kötelező tanfolyam,mert a kresz is változhat,és az emberek is.Ne vezessünk rutinból,és mindig gondoljunk arra,hogy nem vagyunk egyedül az utakon.
    Ideális lenne,ha már a kisiskolákban elkezdődne az iniciálás a közlekedésre,ezzel lehetne javíthatni leginkább a közlekedési kúlturát,mert a nevelés időigényes.

    Sajnos nálunk csupán a trafipaxig jut el a döntés hozók értelmi szintje.

  • PAlex

    X évente kötelező tréning kéne, és szigorúbb vizsgák, illetve felkészítés a jogsihoz.
    De ez nem érdeke az államnak, mert a sok autósból van a bevétel nagy része.

  • v_johny

    A cikk és a téma rendben…
    Azonban azzal vigyázzunk hogy mit kívánunk. Amikor sokan fejtegetik hogy mennyi a kérdéses állapotú autó az utakon és nincs ez így jól, akkor azért szívem szerint megkérdezném hogy mit szólna az évenkénti -szigorúbb- műszaki vizsgához? Egyből sokan a kardjukba dőlnének ugyebár, elvégre elég bőrt húznak le rólunk autósokról… Ha az állam bevezetné, hogy mondjuk 5 évente ismétlő/”frissítő” vizsgát kell tenni mondjuk 30k forintért? Ismét nyílna a bicska a zsebekben és nem is ok nélkül… Ráadásul mint tudjuk a mi kis országunkban minden flottul megy, nem ismert jelenség korrupció, így gondolom a 30k mellé leadandó 20k sem fájna senkinek…
    Anno mikor megkaptam a jogsit (17 éve), egy ideig szülő nélkül nem vihettem az autót, kimentünk gyakrabban elhagyatottabb helyekre és próbálgattuk/gyakoroltuk a magunk módján a mit-miért dolgokat. Ez persze nem ér fel egy ilyen “tanfolyammal”, de arra biztosan elég volt, hogy legalább az autót és az alap szituációkat biztosan/biztosabban tudjam kezelni. Ez a minimum sincs már meg, ez inkább a baj szerintem.

  • PAlex

    Akinek nincsen 5 évente átlag két tank üzemanyag ára, hogy ezt kifizesse, az ne autózzon.
    Az autózás ugyanis nem jog.

  • boccko

    Ez az adverticum minden normális helyen blokkolva/tiltva van, szerintem használjatok inkább direkt linket.

  • boccko

    ‘az autózás ugyanis nem jog’

    De.

  • saca156

    Akkor lesz értelme az x évente újravizsgázásnak és a gyakoribb műszaki vizsgának ha majd nem lehet annyival elintézni hogy a megfelelő ember kezébe nyomsz 20-30 ezer forintot.

  • v_johny

    PAlex:

    Hát, irigyellek. Neked vagy nagyon könnyű vagy nagyon nehéz életed van… Minden “csak” pár tank árába kerül, ha nálad ez a mértékegység. gondolom minden további rád kivetett terhet így kezelsz, hiszen az is csak pár tank benzin… Én fontosabbnak tartom, hogy abból a pár tank benzin árából szervizeltessék a családok az autóikat tisztességesen (pl gumin se spóroljanak), inkább mindenki legyen tekintettel a másikra és figyeljenek a másik közlekedőre, és akkor inkább a pár tank árán menjenek el kikapcsolódni… Miért is? Pár perce jöttem vissza az irodába, adott a 2 sávos út: szembejövőbe egy teherautós telefonálva kb 25cm-re átlógva jött a sávomban, a buszos meg úgy indult el hogy a lökhárító/busz sarka kb 30cm-t lógott az én sávomba (és akkor indult mikor már rég mellette voltam, természetesen irányjelző nélkül)… Centiken múlt hogy átfértem köztük. No, erre milyen rutint tanítanak? Egymásra odafigyelés és előzékenység, ez kell és nem a perfekt pilótaképzés mindenkinek.

  • menőmanó

    Nem rossz dolog a vezetéstechnikai tréning, de szerintem túl van dimenzionálva.
    Ott nem lehet igazán semmit jól begyakorolni, hiszen nincs rá elég idő.
    Általában kétszer lehet valamit kipróbálni, az pedig édes kevés, főleg annak, akinek nincs sok tehetsége a dolgokhoz.
    Szóval egyértelműen hasznos, de egy részvételtől még szinte kizárt, hogy igazán számít valamit a mindennapi közlekedésben.
    Arra mindenképp jó, hogy megtapasztalhatja az átlag autós milyen az, amikor csak egy tehetetlen szemlélődő a saját autójában.

  • Kempelen

    Ismétlés menőmanó! Ez esetben nem szégyen. Kevesebb okoskodás, üres fecsegés, több cselekvés. Nem tilos.

  • PAlex

    Aki nem tud 5 évente 50ezer Forintot fordítani erre, az túlvállalta magát, és nem való neki az az autó, ami jelenleg a tulajdonában van.
    Autózni ugyanis luxus, ez tény. A luxust pedig nem mindenki engedheti meg magának.

    A vezetéstechnikai tréning pl. arra is jó, hogy kiderüljön, mit nem tud az ember legalább minimális szinten. Az emberek nagyobb része ugyanis valóban, a legalapvetőbb dologra sem képes, azaz vész fékezni.
    Arra, hogy még közben gondolkodjon, cselekedjen is (kikerülés, pedál felengedés, ha nincs ABS, stb.), még ennyien sem képesek.

    Mellé vesszük még azt is, hogy az emberek igen nagy része nem képes a forgalmat alap szinten sem átlátni, csak utolsó pillanatban cselekednek sokszor, stb., már nem is említem.

  • v_johny

    PAlex:

    Tudod, a dolgok nem feketék-fehérek, ennél lényegesen komplexebb. Meglepődnél, hogy mennyien “kényszerautóznak” a megélhetés miatt (agglomeráció< ->város). Nekik 5 évente 50 ezer egyenlő a költségvetésük összeomlásával (az aktuális rezsi be nem fizetésével, hogy mást ne is említsek)… Nem -feltétlenül- az ő hibájuk…

  • Holiday

    Johny! Érzékeny sávon vitatkoztok, mert mindkettőtöknek van igaza, ám én is Alex véleménye felé hajlok. Autózni az esetek többségében ugyanis nem létszükséglet, így aztán az általa felmerülő költségek sem kényszer költségek. Autózni kényelmes és drága. Ám én is támogatnék egy vissza-visszatérő vizsgázást. Nem biztos, hogy drágának kellene lennie.

  • szaboata

    Az ismétlő vizsgáknak,tanfolyamoknak nem az árrosta lenne a lényege,hanem a közlekedés biztonságának fokozása.Már az is előre lépés lenne,ha 5 évente egy előadáson részt kellene venni,ahol minden szituációra felhívnák a figyelmet,kresz változást oktatnak.Nem kerülne 50rugóba,10-15 max.
    És a legfontosabb: az iskolákban ingyenesen oktatni a gyerkőcöket,akár évente néhány alkalommal is.Nem vagyok szakember,de a mostani állapotról el kellene mozdulni egy normális irányba.
    És még valami:nem szeretnék kort meghatározni,de egy reakció teszttel ki kellene szűrni,azokat,akik már nem igazán tudnak lépést tartani a mai közlekedés ritmusával.Nyílván ők az idősebb generáció,de ahogy látom,ez nem kötődik automatikusan a korhoz.
    Minden szakmánál komoly időszakos ellenőrzések,tanfolyamok vannak,érdekes módon,a közlekedés,ahol mindenki megjelenik,ott csak a trafipaxig tudnak gondolkodni a tisztelt Házban.Egy idióta úthálozat kiépítésével pedig a fővárost és környékét mesterségesen fokozottan veszélyes közlekedési zónává avatták.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.