130 helyett 120-szal ennyit lehet spórolni

Nagy test, nagy túlfogyasztás nagy tempónál

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.06.22. 06.00

Megdöbbentő, mennyit tud jelenteni egy kicsivel óvatosabban megválasztott tempó egy nagy homlokfelületű autónál.

Nyilván mindenki tudja, hogy minél gyorsabban megy az autó a sztrádán, annál többet fogyaszt, ezzel önmagában nem mondok újat. Mégis megszületett ez az írás, mert a minap egy tesztautónk fedélzeti számítógépe szélsőségesen meggyőzően bizonyította az M3-ason: lassan járj, tovább érsz (egy tank üzemanyaggal, legalábbis).

Adatlap

Nagy test, nagy túlfogyasztás nagy tempónál

130 helyett 120-szal ennyit lehet spórolni 1
Motor 2198 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 155 LE
Nyomaték 385 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) N.A sec
Végsebesség 157 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,7 l / 100 km

Az új Tourneo Custom alaktényezője 0,37, ami a manapság szokásos 0,25-0,30-as új személyautó-modelles értékekhez képes elég brutális – persze egy busznál mások az alapfeltételek az aerodinamikai tervezésben.

De az alaktényező (cW-érték) csak egy változó abban a képletben, amely megmutatja, mekkora erő kell a légellenállás leküzdéséhez autózás közben – másképpen: mivel ez az erő üzemanyag elégetéséből származik, hogy mennyit fog fogyasztani az autónk. A képletben ott van még a közeg, vagyis a levegő sűrűsége és az autónk homlokfelülete. Előbbivel nem sokat tudunk kezdeni, utóbbival is csak annyit, hogy nem járunk télen-nyáron tetőboxszal (ami persze a gyári cW-értéket is lerontja).

A negyedik faktor a sebesség. Ennek megválasztása már teljes egészében a mi döntésünkön múlik, ráadásul ez a változó négyzetesen esik a latba. A közegellenállás leküzdéséhez szükséges erőt ezzel a képlettel számíthatja ki, aki akarja:

F=v2*cW*A*1/2?

(Az erő egyenlő a sebesség négyzete szorozva alaktényező szorozva frontfelület szorozva a közegsűrűség felével.)

A Tourneo Custom homlokfelülete és alaktényezője eleve óriási, a sebesség növelésével brutálisan mutatkozik meg a többletteljesítmény-igény, magyarul a többletfogyasztás. Íme, mindez a gyakorlatban:

Vagyis a kisbusz sík úton, szélcsendben próbálva körülbelül 1,2 literrel fogyaszt többet százon 130-nál, mint 120-szal, ami egy Debrecen-Budapest távon nyolc percet és mintegy ezer forintot jelent.

Azért van, aminek még a Customnál is nagyobb légellenállással kell számolnia. Óriási lett az új Transit, pláne a magasított tetős kivitel

Ezzel a kis videóval csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy a sebességnek ára van. Persze az autózás eleve drága hobbi, mindenki maga dönti el, mennyit hajlandó rá költeni – de spórolni is sokat lehet egy kicsit kisebb tempóval. A döntés a mi lábunkban van.

Szavazás

130 helyett 120 - lassítanál a sztrádán a kisebb fogyasztásért?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • peta33

    Lassan,óvatosan spórolósan,,ennyi sokat jelent 10 km/h!!! Na mondjuk,én 80-al járok,nem is eszik 7L-nél többet a 8 fős egyterű!!! :-)

  • HERCULES

    Erről az a véleményem, hogy egy kisebb hengerűrtartalmú, kisebb teljesítményű autó egy 130-as tempónál jóval többet eszik, mint egy nagyobb kaliberű! Az ok egyszerű és világos! Amíg pl. egy 220 LE-s verda szinte alapjáraton pörgetett motorral tudja ezt a sebességet, addig a kis motorral rendelkező autókat “szinte padlógázzal” kell ugyan erre a tempóra ösztökélni! Pl. egy 5-600 LE-s Ferrari átlag (vegyes)fogyasztása 16-18 L /100 km, addig egy 1600 Cm3-es Opel, vagy BMW a maga 130 LE-vel meg eszei az átlag 10-11 litert is vegyesben..! Az arányok érdekesek, nem de?
    Az más dolog, hogy egy ugyanolyan motorral szerelt kisbusz, vagy kis-teherszállító, a magasabb építményének köszönhetően, nagyobb légellenállással rendelkezik, mint egy személyautó, ezért több a fogyasztása, de nem kisteherautóval szokás pl. nyaralni menni…!

  • hulyemernok

    Hercules, ha te (ahogy említetted) egy 1,6-os Opellel vagy BMW-vel normál körülmények között 10-11 litert fogyasztasz akkor ott már nagy bajok vannak. Az, hogy hány lóerős az autó megint nem egyenesen arányos azzal, hogy milyen hosszú benne a váltó, nem is értem, hogy következtetted ki, hogy egy 200 lóerő fölötti autó 130-nál szinte alapjáraton jár…

  • husky

    A kisautóknál a viszonylag gyenge motor és az elkurt, rövid áttételek miatt zabálnak és üvölt a motor, ellenben még városban is tényleg jól fogyasztanak. Sajnos ez több kis furgonnál előjön 2,5 t alatt, hogy városban takarékosabb, mint autópályán vagy ugyanannyit fogyaszt. EGy bizotos a régi módi, 90-nél a legjobb, csakhát autópályán nem lehet így menni ha sok a kamion, tolni kell 140-nel belül.
    Sokan háborognak, hogy drága az üzemanyag, csak akkor miért megy valaki platós, duplafülkéssel 145-öt autópályán úgy 14-15 literrel, mikor még 100 körül is megállna 9-10 liter körül?

  • MetroGoldwinMayer

    Tényleg sokat jelent a sebesség, épp most a 7végén fordultam Komárom-Prága-Komáromot 880 km, 5,5L/100 km átlaggal, Octavia 2 1.9 TDI.

    Ebből 680 km pálya, odafelé inkább 120szal, vissza inkább 130cal jöttem, 2 személy + 100 kg cucc. A cseh autópályán legalább 5x van 5-10 km-es 80as v. 100as korlátozás, az mondjuk csökkenti a fogyasztást…:)

    De azért nem rossz, pláne hogy az autó 457ezret futott (eddig)…

  • Kempelen

    Addig semmi baj ezzel a spórolgatásal, amíg ez nem jelenti azt, hogy 110-zel ténfereg valaki az autópálya belső sávjában, feltartva ezzel másokat.

  • geotrinus

    F=v2*cW*A*1/2

    Ebből a képletből mintha hiányozna a

  • geotrinus

    .. ró, vagyis a sűrűség.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.