Klímatisztítás: olcsón is lehet?

Spray, ózon, szakműhely

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.06.19. 06.00

Évente egyszer érdemes kitisztíttatni a légkondicionálót, elűzve a büdös és egészségkárosító szagot. A küzdelemben találtunk 1000 és 10 ezer forintos megoldásokat is.

Ha egy szépnek induló napon penetráns bűzt áraszt a kocsi régen beindított légkondija, akkor eljött a takarítás ideje. A megszokott eszközökkel aligha érünk el komolyabb sikereket, komolyabb fegyverekre lesz szükségünk, ha ki akarjuk űzni a gonoszt a szellőztetőcsövekből.

Mitől van büdös?

Ideális esetben a megérkezés előtti pár percben a légkondit kikapcsolva, a rendszert kvázi kiszárítva az egész elkerülhető lenne, de esőben a párátlanításról, hőségben a hűtésről elég nehéz lemondani. És nem is jó érzés minden egyes út végén párás melegbe burkolózni.

Lent középen látható a légkondicionáló kompresszora. A motor ékszíjról hajtja és mivel normál forgalomban a motor pl. 120 lóerős teljesítményéből csak 15-20-at használunk, a klímakompresszor pár kilowattos teljesítményigényét erősen megérezni, ha bekapcsol


Célpont az elpárologtató

A kellemetlen szagot az elpárologtatón maradó nedvességben, poros szmötyiben elszaporodó gombák és baktériumok okozzák. A zavaró és egészségtelen szag elleni harcban nem elég a levegőjáratokat kezelésbe venni, hanem magát az elpárologtatót kell fertőtleníteni. Az általunk megkérdezett budapesti szakműhelyben nem egészen 10 000 forintba került a teljes művelet, ami két és fél órát vesz igénybe.

Rosszat tesz a légkondicionálónak, ha télen kikapcsoljuk és nem járatjuk rendszeresen, legalább hetente, kéthetetente, hogy az alkatrészeknek megmaradjon a kenése

Ez talán a legprofibb és egyben a legdrágább megoldás. A tisztítás során a szellőzőrendszer járatai mellett gombaölő vegyszerrel kezelik a tulaj számára nehezen hozzáférhető elpárologtatót is. A kezelés után maradó felületvédelem megnehezíti a baktériumok újbóli megtelepedését.

Fertőtlenítés ózonnal

A légkondicionáló tisztítására ózonnal is vállalkozhatunk. Az ózon (O3) háromatomos oxigénmolekula. Színtelen, kellemetlen szagú és kellő töménységben mérgező gáz, amibe ingyen belekóstolhatunk a fénymásolószalonokban. A gázt kozmetikusok is használják, akik a pattanások kezelése után ezzel fertőtlenítik a bőrt.

Megbetegít a túlhűtött autó

Többféle nyavalyát szedhetünk össze a légkondicionálótól. Ha nem az ablakra és a szélvédőre, hanem a kimelegedett utasok fejére és mellkasára irányítjuk a hideget, akkor influenzaszerű megfázást kaphatnak a bent ülők. Gyakori tünet a nyakfájás, nyakmerevség is. Előfordul a lázzal, nehézlégzéssel, köhögéssel járó légkondicionálós tüdő nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás. Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció. A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy a két utóbbi betegséget csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól.

Autóklíma-tisztításhoz több megoldással találkoztunk. Az egyszerűbben az ózonos palackot betesszük az első és a hátsó ülések közé középre, majd a flakon egy szelepen át kiereszti magából a gázt. Közben belső keringtetésen kell járatni a szellőzőrendszert és reménykedhetünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a gombák és egyéb kórokozók megtelepedtek.

Évente kétszer is szükség lehet a poros utakon vagy Budapesten futó autókban a pollenszűrő cseréjére, amit a klímatisztítás alkalmával is jó megejteni. Felül az új, alul a féléves

5000-8000 forintért komolyabb hardverrel is elvégzik a tisztítást. Ebben az esetben egy gép fejleszti az ózont, amit a szakember csövön át vezet be a zárt utastérbe. Negyed- vagy félórás kezelésre lehet szükség, közben járnia kell a szellőzésnek belső keringtetésen.

Mivel félórányi ventilátorkergetés simán lemeríti az akkumulátort, ha megoldott a kipufogógáz elszívása vagy szabad téren vagyunk, járassuk a motort! Az ózonos tisztítás nemcsak autóban használható, szezon elején akár nyaralóban, vitorlásban, lakókocsiban is bevethető. A kezelés vége felé a gép az ózont visszaalakítja oxigénné, hogy ne maradjon mérgező gáz az utastérben, de a biztonság kedvéért szellőztetni kell az autót még pár percig.

Házilag is lehet

A házilagos gyógyítás gyakori módja hab formájában bejuttatni a tisztítóanyagot a pollenszűrő házán át (autótól függően a motortér vagy az utastér felől) illetve a levegőkilépő-rostélyokon keresztül a szellőzőrendszerbe. Sajnos nem lehetünk biztosak abban, hogy a szer valóban eljut az elpárologtatóra és ott végez a baktériumokkal, pedig ez lenne a lényeg.

Szamosvári Tamás munkafelvevő mutatta meg, mit kell csinálni a sprayvel

A felső légrostélyokon kívül ne felejtsük el az első és a hátsó lábtérben lévő nyílásokat sem befújni! A vegyszert hagyni kell hatni, majd beindítani a légkondicionálót és a megadott ideig járatni a klímaberendezést maximális ventilátorfordulaton. A fertőtlenítő hatás kérdéses, de a kellemes illat és az elvégzett munka öröme a miénk.

Irányadó árak

Klímatisztító spray, házilagos használatra: 1000-2000 Ft

Gépi ózonos tisztítás: 5000-8000 Ft
Tisztítás klímás műhelyben: 8000-10 000 Ft

Pollenszűrő: 3000-5000 Ft (cseréje javasolt klímatisztítás alkalmával)

Megoszlanak a vélemények, hogy a vegyi anyag a műszerfalban utat találva beszivároghat-e a nedvességre érzékeny elektronikus berendezésekbe, például a légkondicionáló elektronikájába. Van klímás, aki nagyon tart ettől, a fotózásban segítő Suzuki Világ szakemberei viszont eloszlatták félelmemet.

Érdemes rákérdezni a márkaszervizekben, van-e még klímaellenőrzési és feltöltési akció. Képünk illusztráció

A szerelők szerint a szellőzőjáratok zárt rendszert alkotnak, ahonnan csak a légkondi kondenzvíz-kivezetőjén keresztül juthat ki a habból képződő folyadék és egyszerűen kifolyik a kocsi hasa alá. Ráadásul legalábbis a Suzukikban nincsen drága elektronika a légkondi kezelőfelülete mögött, az egész egy látványos, de műszakilag egyszerű panel.

Bármelyik klímaberendezés-karbantartási megoldást is választjuk, érdemes utánanézni, hogy a márkaszervizek nem kínálnak-e potom pénzért akciós klímaellenőrzést és légkondi-feltöltést. Ennek igazi szezonja a tavasz végi időszak, de rákérdezni vagy a honlapokat böngészni most sem kerül semmibe.

Az SX4 S-Crossban már az új hűtőközeg van, amelyet az EU kötelezővé tett. A korábbi az R134a jelű volt, amit a Mercedes-Benz az EU tiltása ellenére továbbra is használ, mert biztonságosabbak tartja a szerinte gyúlékony újnál. A többi autógyártó és az Európai Unió szerint az újabb hűtőközeg ütközés esetén is biztonságos és sokkal jobbak a szén-dioxid-emissziós mutatói

Kommentek

  • v_johny

    Aha, zárt, megnyugtattak a szakik. Az új/keveset látott gépeknél biztos, aztán a bilincseknél/összekapcsolásoknál, hajszálrepedéseknél a korosabb autókban megy mindenfelé a habból távozó folyadék. Micsoda szép munkát tud művelni egy fejegységgel, egy unit box-al vagy klímavezérlő panellel…

  • apu0062

    Az, a ‘f@szát bele! Tavaly telenyomtam egy ilyen klíma tisztítónak csúfolt habos sz@rr@al a szellőző járatokat. Eredmény: klíma oldalon nem tudom, egyébként 5perc múlva önálló életre kelt az ablaktörlő (el kellett emelni a szélvédőről, mert nem letett vele mit csinálni), a rádió is önállósította magát, tiszta horror volt az egész. Kínomban maximumra tekertem a fűtést és úgy járattam vagy 20 percig, mire helyre állt a rend.
    B@ssz@ + a teve, soha többé ilyen barkácsolást!!!

  • W. A. Lacky

    Nyilvánvaló, hogy aki a “cikket” írta, soha a büdös életben nem használt egy ilyen habos lótúrót, vagy ha használt, úgy van vele: dögöljön meg a szomszéd lova is! Én most ki merem jelenteni, nem spórol senki egy fillért sem ennek használatával, inkább ráfizet: megveszi, dolgozik vele, mérgelődik, anyázik, jöhet a szerviz. Nagybetűvel írom: senki ne vegyen és ne használjon semmiféle tisztítóhabot az autóklímához! P:S.: Nincs érdekeltségem egyetlen szervizben sem, csupán emberbarát vagyok.

  • M.L.

    Habot ott kell használni ahol könnyen elérhető a hőcserélő. Pl: Megane 2. A habot a szellőzőkbe soha ne fújjuk.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.