Ha egy szépnek induló napon penetráns bűzt áraszt a kocsi régen beindított légkondija, akkor eljött a takarítás ideje. A megszokott eszközökkel aligha érünk el komolyabb sikereket, komolyabb fegyverekre lesz szükségünk, ha ki akarjuk űzni a gonoszt a szellőztetőcsövekből.

Mitől van büdös?

Ideális esetben a megérkezés előtti pár percben a légkondit kikapcsolva, a rendszert kvázi kiszárítva az egész elkerülhető lenne, de esőben a párátlanításról, hőségben a hűtésről elég nehéz lemondani. És nem is jó érzés minden egyes út végén párás melegbe burkolózni.

Lent középen látható a légkondicionáló kompresszora. A motor ékszíjról hajtja és mivel normál forgalomban a motor pl. 120 lóerős teljesítményéből csak 15-20-at használunk, a klímakompresszor pár kilowattos teljesítményigényét erősen megérezni, ha bekapcsol

Célpont az elpárologtató

A kellemetlen szagot az elpárologtatón maradó nedvességben, poros szmötyiben elszaporodó gombák és baktériumok okozzák. A zavaró és egészségtelen szag elleni harcban nem elég a levegőjáratokat kezelésbe venni, hanem magát az elpárologtatót kell fertőtleníteni. Az általunk megkérdezett budapesti szakműhelyben nem egészen 10 000 forintba került a teljes művelet, ami két és fél órát vesz igénybe.

Rosszat tesz a légkondicionálónak, ha télen kikapcsoljuk és nem járatjuk rendszeresen, legalább hetente, kéthetetente, hogy az alkatrészeknek megmaradjon a kenése

Ez talán a legprofibb és egyben a legdrágább megoldás. A tisztítás során a szellőzőrendszer járatai mellett gombaölő vegyszerrel kezelik a tulaj számára nehezen hozzáférhető elpárologtatót is. A kezelés után maradó felületvédelem megnehezíti a baktériumok újbóli megtelepedését.

Fertőtlenítés ózonnal

A légkondicionáló tisztítására ózonnal is vállalkozhatunk. Az ózon (O3) háromatomos oxigénmolekula. Színtelen, kellemetlen szagú és kellő töménységben mérgező gáz, amibe ingyen belekóstolhatunk a fénymásolószalonokban. A gázt kozmetikusok is használják, akik a pattanások kezelése után ezzel fertőtlenítik a bőrt.

Megbetegít a túlhűtött autó

Többféle nyavalyát szedhetünk össze a légkondicionálótól. Ha nem az ablakra és a szélvédőre, hanem a kimelegedett utasok fejére és mellkasára irányítjuk a hideget, akkor influenzaszerű megfázást kaphatnak a bent ülők. Gyakori tünet a nyakfájás, nyakmerevség is. Előfordul a lázzal, nehézlégzéssel, köhögéssel járó légkondicionálós tüdő nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás. Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció. A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy a két utóbbi betegséget csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól.

Autóklíma-tisztításhoz több megoldással találkoztunk. Az egyszerűbben az ózonos palackot betesszük az első és a hátsó ülések közé középre, majd a flakon egy szelepen át kiereszti magából a gázt. Közben belső keringtetésen kell járatni a szellőzőrendszert és reménykedhetünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a gombák és egyéb kórokozók megtelepedtek.

Évente kétszer is szükség lehet a poros utakon vagy Budapesten futó autókban a pollenszűrő cseréjére, amit a klímatisztítás alkalmával is jó megejteni. Felül az új, alul a féléves

5000-8000 forintért komolyabb hardverrel is elvégzik a tisztítást. Ebben az esetben egy gép fejleszti az ózont, amit a szakember csövön át vezet be a zárt utastérbe. Negyed- vagy félórás kezelésre lehet szükség, közben járnia kell a szellőzésnek belső keringtetésen.

Mivel félórányi ventilátorkergetés simán lemeríti az akkumulátort, ha megoldott a kipufogógáz elszívása vagy szabad téren vagyunk, járassuk a motort! Az ózonos tisztítás nemcsak autóban használható, szezon elején akár nyaralóban, vitorlásban, lakókocsiban is bevethető. A kezelés vége felé a gép az ózont visszaalakítja oxigénné, hogy ne maradjon mérgező gáz az utastérben, de a biztonság kedvéért szellőztetni kell az autót még pár percig.

Házilag is lehet

A házilagos gyógyítás gyakori módja hab formájában bejuttatni a tisztítóanyagot a pollenszűrő házán át (autótól függően a motortér vagy az utastér felől) illetve a levegőkilépő-rostélyokon keresztül a szellőzőrendszerbe. Sajnos nem lehetünk biztosak abban, hogy a szer valóban eljut az elpárologtatóra és ott végez a baktériumokkal, pedig ez lenne a lényeg.

Szamosvári Tamás munkafelvevő mutatta meg, mit kell csinálni a sprayvel

A felső légrostélyokon kívül ne felejtsük el az első és a hátsó lábtérben lévő nyílásokat sem befújni! A vegyszert hagyni kell hatni, majd beindítani a légkondicionálót és a megadott ideig járatni a klímaberendezést maximális ventilátorfordulaton. A fertőtlenítő hatás kérdéses, de a kellemes illat és az elvégzett munka öröme a miénk.

Irányadó árak

Klímatisztító spray, házilagos használatra: 1000-2000 Ft

Gépi ózonos tisztítás: 5000-8000 Ft
Tisztítás klímás műhelyben: 8000-10 000 Ft

Pollenszűrő: 3000-5000 Ft (cseréje javasolt klímatisztítás alkalmával)

Megoszlanak a vélemények, hogy a vegyi anyag a műszerfalban utat találva beszivároghat-e a nedvességre érzékeny elektronikus berendezésekbe, például a légkondicionáló elektronikájába. Van klímás, aki nagyon tart ettől, a fotózásban segítő Suzuki Világ szakemberei viszont eloszlatták félelmemet.

Érdemes rákérdezni a márkaszervizekben, van-e még klímaellenőrzési és feltöltési akció. Képünk illusztráció

A szerelők szerint a szellőzőjáratok zárt rendszert alkotnak, ahonnan csak a légkondi kondenzvíz-kivezetőjén keresztül juthat ki a habból képződő folyadék és egyszerűen kifolyik a kocsi hasa alá. Ráadásul legalábbis a Suzukikban nincsen drága elektronika a légkondi kezelőfelülete mögött, az egész egy látványos, de műszakilag egyszerű panel.

Bármelyik klímaberendezés-karbantartási megoldást is választjuk, érdemes utánanézni, hogy a márkaszervizek nem kínálnak-e potom pénzért akciós klímaellenőrzést és légkondi-feltöltést. Ennek igazi szezonja a tavasz végi időszak, de rákérdezni vagy a honlapokat böngészni most sem kerül semmibe.

Az SX4 S-Crossban már az új hűtőközeg van, amelyet az EU kötelezővé tett. A korábbi az R134a jelű volt, amit a Mercedes-Benz az EU tiltása ellenére továbbra is használ, mert biztonságosabbak tartja a szerinte gyúlékony újnál. A többi autógyártó és az Európai Unió szerint az újabb hűtőközeg ütközés esetén is biztonságos és sokkal jobbak a szén-dioxid-emissziós mutatói