Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett

Az Audi Quattro még mindig csúcs!

Szerző: Autó Magazin levél küldés 
Dátum: 2014.06.19. 16.00

Az öthengeres, papíron 360 lóerős B csoportos szörnyeteg 4,2 másodperc alatt katapultált nulláról százra.

Baljósan süvít versenyt az Audi turbója a hágón tomboló sarkvidéki széllel, majd kockalámpákkal szegélyezett három pár kiegészítő fényszóró fordul felém a hófalak közül és berobban a parkolóba a hosszú tengelytávú Quattro. Megáll, és újabb áldozat esik ki a híres navigátor, Geistdörfer üléséből.

Én jövök.

Keresztet vetek, és beszállok abba az autóba, ami egy brutalitása miatt betiltott kategória túlélője. Szép kilátások ezek a havas és jeges szakaszokkal tagolt úton, főleg olyan pilóta mellett, akinek köztudottan elgurult gyógyszere. Walter Röhrl személye mégis garancia a túlélésre. Hogy maximalista-e? 1984-ben, első audis Monte-Carlo bevetése után így nyilatkozott: “Rosszul és elfogadhatatlanul vezettem.” Aztán pezsgőt locsolt a dobogó tetejéről.


Laikus szemmel semmilyen összefüggést nem lehetett felfedezni kijelentése és a fényes győzelem között, mániákus tökéletességre törekvése azonban érhetővé tette az önkritikát. B csoportos verseny­autóval nagyjából olyan nehéz lett volna hibátlanul végigautózni a versenyt, mint szabad kézzel milliméteres négyzeteket rajzolni száz darab fehér lapra. Röhrl már azon is kiakadt volna, ha a 37. oldalon kicsit ferde a 6953. számú négyzet egyik oldala.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 1

Legendás versenygépe sorozatgyártású kupéként 1980-ban debütált a Genfi Autószalonon. Azelőtt aszfaltra személyautó így sosem tapadt, csak felezővonal. Összkerékhajtásával először a sportkocsik világát, majd 1981-tôl a rali-világbajnokságot is forradalmasította a Quattro, amelynek újabb evolúciós lépcsőfoka az A2 volt alumínium hengerfejjel, kevlár sárvédőkkel és a HB sárga-piros-fehér színeiben pompázó karosszériával.

Az öthengeres, papíron 360 lóerős és 450 Nm nyomatékú B csoportos szörnyeteg állandó összkerékhajtásának és fix nyomatékelosztásának köszön­hetôen 4,2 másodperc alatt katapultált nulláról százra. “Olyan erősnek kell lennie az autónak, hogy megijedj, amikor odalépsz neki!” – mondja betegesen Röhrl, miközben tekintetével végigméri az ős-Quattrót.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 2

Kettejük neve annak ellenére összeforr, hogy harminc évvel ezelőtt történetesen külön utakon jártak és csak 1983 végén döbbent rá az Audi, hogy okosabb a kétszeres világbajnokkal nyerni, mint ellene veszíteni.  Tíz évvel később -az aktív versenyzés végeztével- Walter hivatalosan a Porsche nagykövete lett, és azóta kevés vendégszereplést vállalhat a mostanra többé-kevésbé házon belüli négykarikás márkánál. Mostani szerepléséhez is izzottak a vonalak Ingolstadt és Zuffenhausen között.

Röhrlnek annak idején gyakorlatilag újra meg kellett tanulnia vezetni a Quattro kedvéért, amit élete egyik legnagyobb kihívásaként értékel. A fix nyomatékelosztás miatt páratlanul jó a kocsi tapadása, de pont emiatt nem is nagyon akar kanyarodni. Márpedig ez alaposan megnehezítheti az ember dolgát egy olyan versenyen, mint a Monte-Carlo-rali, amely olyan kanyargós útvonalon halad, mint egy tányér földre esett spagetti. Röhrl kőkeményen edzett, hogy megint formába lendüljön. Esténként Bajorország erdeiben viharzott fel-alá az autóval, és nem átallt segítséget kérni kollégájától, Stig Blomquisttôl, hogy tökélyre fejlessze a ballábas fékezést.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 3

Míg a Quattro kívülről törékeny és kecses, belül legfeljebb annyira lakályos, mint egy szürke transzformátorház. “Nagyon jó móka, ha lezárt úton csapatsz vele, és egy kis jég is van az aszfalton” – próbálja megfagyasztani ereimben a vért, miközben óriási lendülettel megindul lefelé a lejtőn. Hogy ez csak félgáz volt, akkor derül ki, amikor elindítja a stopperórát, és koppanásig nyomja a jobb szélső pedált. Amikor felépül a turbónyomás, hirtelen apró korongnak érzem magam, amit egy óriás megütött a hokiütőjével. Kettes sebesség, hármas, négyes, vissza kettő. Röhrl gyorsabban játszik lábaival a pedálokon, mint Varnus Xavér az orgonáján. Hajtűkanyar.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 4

Rövid időre felvillan a narancsszínű lámpa, mert esik az olajnyomás. Teljes gázzal repülünk bele egy hosszú jobbos kanyarba, ahol is váratlan akadály bukkan fel előttünk. Ennek aligha lesz jó vége, valami biztosan kárát fogja látni! Egy fényszóró, egy sárvédő, vagy éppen a mitfárer.

Felfoghatatlan ütemben korrigál a kormányon a világbajnok, és máris sértetlenül viharzik tovább felfelé a hegyre a Quattro, egészen a Col de Turini fennsíkra. Az út végén farolva állunk meg. Időeredményünk 2,2 perc, legnagyobb sebességünk 135 km/óra. Röhrl és a Quattro a csúcson van. Még mindig.

Kommentek

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.