Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett

Az Audi Quattro még mindig csúcs!

Szerző: Autó Magazin levél küldés 
Dátum: 2014.06.19. 16.00

Az öthengeres, papíron 360 lóerős B csoportos szörnyeteg 4,2 másodperc alatt katapultált nulláról százra.

Baljósan süvít versenyt az Audi turbója a hágón tomboló sarkvidéki széllel, majd kockalámpákkal szegélyezett három pár kiegészítő fényszóró fordul felém a hófalak közül és berobban a parkolóba a hosszú tengelytávú Quattro. Megáll, és újabb áldozat esik ki a híres navigátor, Geistdörfer üléséből.

Én jövök.

Keresztet vetek, és beszállok abba az autóba, ami egy brutalitása miatt betiltott kategória túlélője. Szép kilátások ezek a havas és jeges szakaszokkal tagolt úton, főleg olyan pilóta mellett, akinek köztudottan elgurult gyógyszere. Walter Röhrl személye mégis garancia a túlélésre. Hogy maximalista-e? 1984-ben, első audis Monte-Carlo bevetése után így nyilatkozott: “Rosszul és elfogadhatatlanul vezettem.” Aztán pezsgőt locsolt a dobogó tetejéről.


Laikus szemmel semmilyen összefüggést nem lehetett felfedezni kijelentése és a fényes győzelem között, mániákus tökéletességre törekvése azonban érhetővé tette az önkritikát. B csoportos verseny­autóval nagyjából olyan nehéz lett volna hibátlanul végigautózni a versenyt, mint szabad kézzel milliméteres négyzeteket rajzolni száz darab fehér lapra. Röhrl már azon is kiakadt volna, ha a 37. oldalon kicsit ferde a 6953. számú négyzet egyik oldala.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 1

Legendás versenygépe sorozatgyártású kupéként 1980-ban debütált a Genfi Autószalonon. Azelőtt aszfaltra személyautó így sosem tapadt, csak felezővonal. Összkerékhajtásával először a sportkocsik világát, majd 1981-tôl a rali-világbajnokságot is forradalmasította a Quattro, amelynek újabb evolúciós lépcsőfoka az A2 volt alumínium hengerfejjel, kevlár sárvédőkkel és a HB sárga-piros-fehér színeiben pompázó karosszériával.

Az öthengeres, papíron 360 lóerős és 450 Nm nyomatékú B csoportos szörnyeteg állandó összkerékhajtásának és fix nyomatékelosztásának köszön­hetôen 4,2 másodperc alatt katapultált nulláról százra. “Olyan erősnek kell lennie az autónak, hogy megijedj, amikor odalépsz neki!” – mondja betegesen Röhrl, miközben tekintetével végigméri az ős-Quattrót.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 2

Kettejük neve annak ellenére összeforr, hogy harminc évvel ezelőtt történetesen külön utakon jártak és csak 1983 végén döbbent rá az Audi, hogy okosabb a kétszeres világbajnokkal nyerni, mint ellene veszíteni.  Tíz évvel később -az aktív versenyzés végeztével- Walter hivatalosan a Porsche nagykövete lett, és azóta kevés vendégszereplést vállalhat a mostanra többé-kevésbé házon belüli négykarikás márkánál. Mostani szerepléséhez is izzottak a vonalak Ingolstadt és Zuffenhausen között.

Röhrlnek annak idején gyakorlatilag újra meg kellett tanulnia vezetni a Quattro kedvéért, amit élete egyik legnagyobb kihívásaként értékel. A fix nyomatékelosztás miatt páratlanul jó a kocsi tapadása, de pont emiatt nem is nagyon akar kanyarodni. Márpedig ez alaposan megnehezítheti az ember dolgát egy olyan versenyen, mint a Monte-Carlo-rali, amely olyan kanyargós útvonalon halad, mint egy tányér földre esett spagetti. Röhrl kőkeményen edzett, hogy megint formába lendüljön. Esténként Bajorország erdeiben viharzott fel-alá az autóval, és nem átallt segítséget kérni kollégájától, Stig Blomquisttôl, hogy tökélyre fejlessze a ballábas fékezést.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 3

Míg a Quattro kívülről törékeny és kecses, belül legfeljebb annyira lakályos, mint egy szürke transzformátorház. “Nagyon jó móka, ha lezárt úton csapatsz vele, és egy kis jég is van az aszfalton” – próbálja megfagyasztani ereimben a vért, miközben óriási lendülettel megindul lefelé a lejtőn. Hogy ez csak félgáz volt, akkor derül ki, amikor elindítja a stopperórát, és koppanásig nyomja a jobb szélső pedált. Amikor felépül a turbónyomás, hirtelen apró korongnak érzem magam, amit egy óriás megütött a hokiütőjével. Kettes sebesség, hármas, négyes, vissza kettő. Röhrl gyorsabban játszik lábaival a pedálokon, mint Varnus Xavér az orgonáján. Hajtűkanyar.

Halálközeli élmény egy ralilegenda mellett 4

Rövid időre felvillan a narancsszínű lámpa, mert esik az olajnyomás. Teljes gázzal repülünk bele egy hosszú jobbos kanyarba, ahol is váratlan akadály bukkan fel előttünk. Ennek aligha lesz jó vége, valami biztosan kárát fogja látni! Egy fényszóró, egy sárvédő, vagy éppen a mitfárer.

Felfoghatatlan ütemben korrigál a kormányon a világbajnok, és máris sértetlenül viharzik tovább felfelé a hegyre a Quattro, egészen a Col de Turini fennsíkra. Az út végén farolva állunk meg. Időeredményünk 2,2 perc, legnagyobb sebességünk 135 km/óra. Röhrl és a Quattro a csúcson van. Még mindig.

Kommentek

Rendőri felvezetést kapott Budapesten egy terhes hölgy és az apuka

A felvétel nem friss, ettől függetlenül le a kalappal a rendőrök előtt.

Háromhengeres szedán a BMW-től

Megkezdte legkisebb limuzinjának forgalmazását a BMW. A lépcsőshátú 1-es Kínában készül, és sajnos csak ott kapható.

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.