Mit tegyünk, ha külföldön robbanunk le?

Autómentő vagy helyi szerviz?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.06.16. 06.00

Autómentőt hívjunk vagy kutassunk helyi szerviz után? Melyik lehet a jobb, olcsóbb, gyorsabb, hatékonyabb megoldás?

Az emberek nagy többsége – akik feneke alatt friss, ropogós, modern autó ketyeg – hajlamos azt hinni, hogy 2014-ben műszaki hiba miatt már nem állhat le az autója. Pedig de! És abban is biztosak lehetünk, hogy a legkínosabb helyzetben fogja ezt tenni a dög, nyaralás közben, furcsa emberek által lakott vidéken. Autóval lerobbanni szinte mindig és mindenhol kellemetlen. Nyaralás közben, külföldön pedig különösen vacak. Nézzük, milyenek az esélyeink. 

Mit tegyünk, ha mégis baj van?

Autópályán, ha észleltük a bajt, de még mozog az autó, akkor kapcsoljuk be a vészvillogót, és célozzuk meg a leállósávot. Legjobb, ha valamelyik pihenőig, benzinkútig még elvergődünk – ha lehet – majd biztonságos helyen álljunk meg, húzzunk magunkra és utasainkra sárga kukásmellényt, szálljunk ki és próbáljuk meg a púposra pakolt csomagtartóból előkotorni az elakadásjelző háromszöget is, majd állítsuk is fel. (A KRESZ pontos távot nem ír elő, lényeg, hogy úgy helyezzük el, hogy az “elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse”.) Közben szeretteinket parancsoljuk ki az autóból és száműzzük a szalagkorláton túli, biztonságos területre, akármennyire is kényelmesebbnek tűnik az autóban pöffeszkedve megvárni a segítséget. 

Ne maradjunk az autóban, akármennyire is kényelmetlen, csak a szalagkorlát mögött vagyunk biztonságban

A statisztikák szerint nagyjából 20 percet élnek azok, akik a leállósávban piknikeznek. Kisebb forgalmú mellékutakon, falvakban már nem vagyunk akkora balesetveszélyben, itt leginkább a magára hagyott autó miatt aggódhatunk. Persze ilyenkor a helyi népszokásoktól nagyban függ javaink elvesztésének esélye. Mi annyit tehetünk, hogy a legértékesebb dolgainkat magunkhoz vesszük, ha valamiért el kell hagynunk a mozgásképtelenné vált autó közvetlen környezetét.

Megelőzés?

Néhány aprósággal azért mi is felkészülhetünk a bajra és akkor nem kell tehetetlenül, hátára fordított cserebogárként várni a megmentőt. 
A legkézenfekvőbb, hogy indulás előtt műszakilag átnézetjük az autót, hogy minél kevesebb esélyt hagyjunk a járgánynak arra, hogy kibabrálhasson velünk. Szintén jó dolog, ha van biztosításunk is az útra, amely az esetleges extra kiadásokat is – ilyen egész biztosan akad majd – fedezi.
Mit tegyünk, ha külföldön robbanunk le? 1

Pótkerék

Talán az egyik legalattomosabb, de aránylag gyorsan és könnyedén javítható műszaki probléma a defekt. Feltéve, ha van nálunk pótkerék. A legtöbb modern, csomagtartó-térfogatra kihegyezett modellben már csak gumijavító készletet találunk, illetve ha szerencsésebbek vagyunk, akkor vékonyka, szükségpótkereket is előtúrhatunk az úti holmi alól. Típustól függően mindössze 20-25 liternyi csomagtér, és 10-20 kilogrammnyi tömeg spórolható meg a pótkerék, kerékkulcs és az emelő elhagyásával, cserébe az autó egy egyszerű defekttől is azonnal mozgásképtelenné válhat. Ez a városi embernek nyilván nem okoz akkora lelki törést, ha lyukad a gumi, belenyomja a habot, és már autózhat is a közeli szervizbe. De autópályán, a világvégén más a helyzet, ott könnyen kifuthatunk a lapos gumival megtehető kilométerekből. 
Mit tegyünk, ha külföldön robbanunk le? 2

Mire lehet készülni?

Hosszabb autózás közben szinte bármilyen műszaki probléma előjöhet, nemcsak egy egyszerű defekt. Forróságban, autópályás dugóknál, tomboló légkondi mellett az autó hűtőrendszere is produkálhat kellemetlen tüneteket, illetve egy váratlan kőfelverődés is, elektromos rövidzárlat, vagy csupán az üzemanyag kifogyása miatt is kerülhetünk bajba. Mivel mindent nem tudunk önerőből megoldani, ha külföldre indulunk, érdemes kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező, megbízható assistance szolgáltatás után nézni.

Miért jó az assistance?

Szerencsére a piacon többféle szolgáltatás közül lehet válogatni, érdemes indulás előtt átnézni, hogy melyik cég milyen esetben és mennyiért siet a segítségünkre. Bármennyire is indokolatlannak tűnik, hogy félretankolt üzemanyag, vagy autóba zárt slusszkulcs esetén is valaki a segítségünkre siessen, egy nyaralásnál minden megtörténhet, még ez is. És az assistance szolgáltatás ilyenkor ér igazán sokat. Főleg külföldön, nyígó gyerekekkel, türelmetlen feleséggel/férjjel súlyosbítva, komoly értékekkel a csomagtartóban.

Assistance? Hogyan működik?

“Alattomos kátyúban szétszakadt kerékkel már végződött a tervezettnél hamarabb tesztautós út, így szerkesztőségi tapasztalat is van a témában. Sőt, kollégánkat is húzta már ki a rettentő bajból a Sárga Angyal. Az ügymenet egyszerű, csak tárcsázni kell a megadott számot. 
“Harmadik csengésre felveszik, a vonal végén magyarul viszonylag jól beszélő, de hallhatóan nem magyar anyanyelvű embernek elmesélem a bajomat, ő megkérdezi az alvázszámot, és hogy merre is állok. Állítólag negyed órán belül visszahívnak, hogy megszervezzék a mentésemet. Alig négy perc múlva cseng a telefon, az autómentő vezetője érdeklődik, hogy pontosan hol is futhatnánk össze. Elmondom, felírja, újabb várakozás. Közben visszaballagok, lefényképezem a gödröt, amely elnyelte a fél kereket. Hátha valamire jó lesz. 
Sok időm nem maradt, mert nemsokára befut a tréler. Amíg a csomagtartóból előkotrom a vonószemet, a tréleres lerakja a rámpákat, letekeri a csörlőt. Még néhány perc és a kocsi a platón. Az első telefonhívástól számított fél óra alatt megmentettek. Nem is rossz.”

Mai modern motorhoz már nem nyúlnánk hozzá saját kezűleg

Mai modern motorhoz már nem nyúlnánk hozzá saját kezűleg

Önerőből?

Ha az átlagnál jobb műszaki érzékkel rendelkezünk, vagy örömünket leljük az idegen kultúrák megismerésében, szívesen összecimbizünk az első szembejövő kecskepásztorral is, valamint kitartóan tudunk számunkra tök ismeretlen nyelven műszaki problémát magyarázni, útbaigazítást kérni, akkor ne fárasszuk magunkat azzal, hogy assistance szolgáltatást keressünk. De jó tudni, hogy vannak olyan vidékei a világnak, ahol a bajba jutott, kiszolgáltatott autóst csúnyán lehúzzák. Vagy éppen vért izzadva, jelentő többletenergia árán találunk csak segítséget, mint például ahogy ebben a rémálomszerű horvát kalandban is szerepel

Az út kezelője elszállíthatja a veszélyes helyen veszteglő autót

A saját erős rontásűzéssel még egy probléma is akadhat, mégpedig az, hogyha autópályán, forgalmas úton robbanunk le, nem kísérletezgethetünk az idők végezetéig az autó újraindításával, hiszen ha az út kezelője úgy ítéli meg, hogy az úton veszteglő járgány zavarja a közlekedést, esetleg balesetet is okozhat, akkor az autós költségén azt elszállíthatja, így akár az assistance szolgáltatás árának többszörösét is kifizethetjük feleslegesen. Az önerős javítást csak akkor javasoljuk, ha az utasok, sofőr valóban konyítanak az autó lelkivilágához, és még megfelelő szerszámokkal, alkatrészekkel is készültek. Ha öreg, és egyszerű lelkű autónk van, ez a leggyorsabb, legolcsóbb megoldás. Kár, hogy a Ladák, Wartburgok kora már lejárt. Illetve fenét kár. Ki akar az út szélén, talpig olajsárban fetrengve autót szerelni? 

Kommentek

  • Opelfan

    Sajnos van egy ilyen tapasztalatom, nem is régről, 1 hónapja történt velem. Kint voltam Kasselbe, Németországban, a kocsim elkezdett kicsit csattogni. Mire Fuldába értem ~100km már kalapált a motorja. Sajnos csapágyas lett a gép… még tudtam egy kicsit menni vele, elég volt, hogy a pályáról lejöjjek. Végül aztán este 8-kor egy erdőszélén letérdelt a kocsim. Csapágyas motorral vigyem szervizbe?! Szétszerelés olyan 1000Eur, akkor megmondják mi a baja, amit úgy is tudok, aztán kb még 2000EUR ha szakszerűen akarom javíttatni plusz nekem szállás vagy hazamenetel de volt kb 200kg cuccom. Egy autómentő haveri alapon 240.000-ért elhozott hazáig, persze azonnal elindult értem. Gondoltam arra is, hogy a kocsit belelököm az árokba… csak ha valahogy kiderítik kié akkor még meg is büntetnek, hogy a szemetemet széthagytam… Végül itthon talpraállítottuk az autót saját munkával 6000Ft-ért. Ennyit arról, hogy a mai modern motorhoz “hozzá nem nyúlnánk saját kezűleg”, nehogy azt higgye valaki, hogy űrtechnika… Tanúság: Ne induljon el senki fos autóval külföldre!

  • Guevara

    És mi volt a hiba oka? Mert azért nem lesz az autó csak úgy csapágyas, kell hozzá valami kenési elégtelenség minimum.

  • ACC.600

    Opelfan-

    irhatnäl egy kis infot meg, milyen gyärtmäny,tipus, evjärat, km älläs, hasznältan vetted, vagy berelt??????

  • kopasz0216

    Opelfan! Ha valóban olyan autóval indultál útnak, amit 6000 forintból megjavítottak, azt tényleg érdemes volt 240000-ért hazavinni? Na etess mást…

  • Vorserie

    Opelfan!

    Miért mentél még 100 km-t ha hallottad hogy kicsit csattog a kocsid?!
    Akkor kellett volna megállni és segítséget kérni valakitől.
    Így lehet kihajtani a lelket is egy kocsiból.

  • Nick Árpi

    Ez az egész cikk elég siralmasra sikeredett. Lerobbant autóban “pöffeszkedve” várni a segítséget? Műszaki hiba lehetőségeként említeni az üzemanyag kifogyását? Az utolsó 5 sor meg akkora általánosságokat említ, hogy kár is volt leírni. Majd legközelebb hátha jobban sikerül összehozni valamit.További szép napot.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.