Mit szabad és mit nem bontóból venni?

Bontott féknyereg jöhet?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.06.09. 06.00

Egy-egy új alkatrészhez képest csábító ajánlatnak tűnik feléért-harmadáért vagy még olcsóbban megvenni a bontottat. Van viszont olyan cucc, amivel nem szabad spórolni.

Réges-régen volt már, de máig élénken él az emlékezetemben az a kaland, amikor első autómmal, a vén 123-as Mercivel féktárcsára és féknyeregre vadásztam Szegeden egy hétvégén. Muszáj volt találni valami gyors megoldást arra az apró hibára, hogy a vénséges vén tárcsa gyűrűje letört az agyról az egyik első keréknél, aztán egy kicsit össze-vissza verte a féknyerget is, mire megtettem – lépésben – az utolsó 30 kilométert.

Szerencsére egy bontóban volt tárcsa dögivel, és még egy féknyerget is találtunk, ami félig a földbe süllyedve várta, hogy egy fiatal, könnyelmű, tapasztalatlan, de büszke Merci-tulaj megvegye és úgy-ahogy lepucolva felszereltesse valami rozsdás szarra. A fék tökéletesen működött még egy fél évig, amikor is az autópályán elszakadt vezérműlánc végképp a sírba küldte a sokszorosan túlhasznált fenevadat. Ennek ellenére ma már nemigen szereltetnék ilyen állapotú fékalkatrészeket a kocsimra, igaz, időközben gazdagabb lettem majd húsz év élettapasztalattal.

Nincs válla a tárcsának, de ki tudja, mennyire rohadt át a tárcsa és az agy közti rész


Mit mond a törvény?

Az EU-s irányelvek szerint készült 267/2004-es kormányrendelet határozza meg az autóbontással kapcsolatos feltételrendszert. Elvileg csak regisztrált, szigorú környezetvédelmi és adminisztrációs szabályoknak megfelelő vállalkozások végezhetnek bontást (hahaha). A törvény részletesen rendelkezik a roncsok átvételének feltételeiről is, például tudták, hogy a bontók nem kérhetnek díjat a bontásra leadott, értéktelen kocsikról, HACSAK például nem hiányzik belőlük a gyárilag elvileg beszerelt katalizátor? Amit, mint tudjuk, szinte minden használtan behozott kocsiról rutinszerűen szerel le és ad el a szürkeimportőr?

Arra nézve, hogy el szabad-e adni az autó biztonságával kapcsolatos bontott, bizonytalan állapotú alkatrészt, nem találtunk törvényi rendelkezést. Elvileg tehát szabad a vásár, csak az autótulajdonos józan belátásán múlik, mit vesz meg és szerel vagy szereltet be kocsijába. A felelősséget persze igyekszik kizárni mindenki egy bontott féktárcsa, légzsák, ABS-modul, kormánygömbfej halottból élő autóba kerülése során. Vagy nem is készül számla a vásárlásról, beszerelésről, vagy nagyon alaposan aláíratják a tulajjal, hogy saját felelősségére építtette be a bontott cuccot.

A fékcsövön lógó rothadó féknyereg beszerelése után egy fékezésnél sem férne be a zabszem


Mi szól a bontott cucc mellett?

A  bontott alkatrészek szinte biztosan jók lesznek a mi autónkhoz is – sok utángyártott alkatrészt láttunk már, ami egyszerűen nem passzolt a helyére, mert valamit elméretezett rajta a gyártó. A bontott alkatrészeket, ha számlával vesszük, sokszor könnyebb visszavinni, ha mégsem jó a kocsiba, mint a kicsomagolt, összedzsuvázott, kicsit megütögetett újat. (A bontós általában megjelöli valamivel a tőle származó holmit, nehogy rafinált módon egy rosszabb állapotú alkatrészt akarjon visszavinni a kuncsaft “mégsem volt jó” felkiáltással). A bontóban, ha normális a személyzet, talán több segítséget is kaphatunk az egyes típusváltozatokkal, évjáratokkal kapcsolatban, mint egy alkatrész-kereskedőnél vagy akár a szerelőnknél. Talán még azt is meg tudják mondani, ha már fél éve keresünk elektromos csellentyűcskét Hindustan Ambassadorunkhoz, mindhiába, hogy a kortárs Cadillac Fleetwoodban pont ugyanaz az alkatrész muzsikált (az is Bosch), – és úgy már hegyekben áll az alkatrész-lerakatok polcain.

Némely ritkább KGST-autóhoz már jobbára kizárólag bontóból lehet alkatrészhez jutni

És persze a bontott alkatrész olcsóbb, mint az új – legalábbis, ha nem hagyjuk magunkat átverni. A bontós árak kialakításában inkább a keleti, semmint a nyugati kereskedelmi kultúra módszertana érvényesül, valahogy úgy, mint a régiségpiacon. A kereskedő jellemzően magasról indít, különösen a ritkább, kevésbé keresett alkatrészek esetén – a vevőnek pedig alkudnia kell keményen. Egy kis netes apróhirdetési körültekintés sokat tud segíteni abban, hogy ne induljunk palimadárként a bontóba.

Az olyan komplett részegységek (motor, sebváltó, klíma) kisebb hibája esetén is megérheti kompletten megvenni az egész hóbelevancot, mint kínlódni mondjuk egy – életből vett példa – elszakadt vezérműlánc okozta katasztrófa következményeinek elemenként való elhárításával molyolni. Főleg, ha nem értünk a rekonstrukcióhoz, mert a szerviz óradíja önmagában meg tudja haladni egy komplett bontott motor gyors beszerelésének költségét, ha fel akarjuk újíttatni a szétesett régit.

Akár bontott, akár nem, nem mindegy, ki szereli be!

Bárhonnan is származik az alkatrész, fontos, hogy a beszerelés során is minden úgy történjen, ahogy az technológiailag helyes. Bontott vagy új, gyári vagy utángyártott, fontos, hogy a cserealkatrész megbízható szervizben kerüljön be az autóba!

Mi szól a bontott cucc ellen?

Már több öreg autómon volt alkalmam megtapasztalni egy gyári új szélvédő örömét. Amikor a huszonéves kocsi ablakán át KI LEHET LÁTNI, az nagy boldogság. Hogy az új szélvédőn nem csíkozza ugyanúgy az ablaktörlők alatt megfordult milliárdnyi porszem nyoma a látványt verőfényben, mint a kettérepedt régin, az akkora boldogság, hogy talán megéri a kétszeres ár a bontottéhoz képest. És persze egy új, élénkpiros hátsó lámpa, egy makulátlan foncsorú féklámpa látványa is melengeti a szívet, ha a repedt régit ilyenre cseréljük nem repedt, de az évek során bemattult bontott helyett. Könnyebb szívvel válik meg az ember akár huszon-ikszezer forinttól is, ha az autója egy kicsit újabb lesz az alkatrészcsere után, mint a felétől-harmadától, amikor mintha minden maradt volna a régiben.

A Suzuki Swift alkatrészek ára újonnan is elég mérsékelt, nem érdemes bontóban turkálni a biztonságra is hatással lévő darabokért

Aztán akad olyan alkatrész is, amiből egyszerűen felesleges újat venni. Ha valami extrém probléma miatt egy elvileg örök életű, amúgy az autó egész élettartamát kibíró cucc ment tönkre (motormosás után elfüstölt elektronikai panel, az előző 150 kilós tulaj által szétült ülés, lefagyott lapátok miatt elégett ablaktörlő-motor), teljesen felesleges újat venni, ha találunk egy makulátlan bontottat.

Mi az, amit semmiképpen nem javaslunk bontóból megvenni?

Ne vegyünk bontóból fékalkatrészt (se mechanikusat, se hidraulikusat, se elektronikusat), kormánymű-alkatrészt, a menetstabilitásban szerepet játszó futóműelemet, légzsákot (ezek 10-15 év után szinte biztosan nem működnek már), biztonsági övet (balesetben megnyúlnak és a következő balesetben már szakadhatnak, márpedig a bontott kocsik többsége baleset miatt került a bontóba), a kerekek környékén lévő alkatrészeket: kerékcsavart-kerékanyát, csapágyakat, gömbfejeket, de még gumit se, ha nem muszáj.

Klímakonzol: ha elégett egy zárlat miatt, nem érdemes méregdrágán újat venni

Érdemes megfontolni a típushibának számító kopások miatt tönkrement alkatrészek bontóból való pótlását is. Ha a mi tizenöt éves Astránkban tönkrement az évente tízszer megnyomott vészvillogó-kapcsoló, a bontóban álló tizenöt éves Astrából kiszerelt “új” darabnak is csak órái lehetnek hátra, logikus. Az új cucc pedig, ha nem gagyi cégnél készült utángyártott darab, megint ki fogja bírni tizenöt évig.

És persze nem javasoljuk olyan bontott alkatrészek megvásárlását sem, amik egyértelműen lopott és szétszedett kocsikból származnak. Mert aki így tesz, azt az Ürdüng fogja nyárson sütögetni az örökkévalóságig a pokolban. Legalábbis reméljük.

Szavazás

Egy tízéves Astrára 10-12 ezer forintért vehetsz a bontóban féknyerget. A felújított alkatrész számlával 35-50. Mondd, te mit választanál?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

További hasznos információ itt!

Kommentek

  • husky

    Igen, jó téma. Sajnos a kocsoog gyártók és beszállítók tehetnek arról, hogy megy a biznisz. Modják már meg, hogy egy 5. csomagtérajtóra való, abalktörlőmotor+ mechanika egyben miért 52.900 Ft gyárinak nevezett beszállítóti cuccként, bontóból meg 9300 Ft. A valós gyártásköltség meg talán 5000 Ft??? És a többi??
    Egybként meg kárpit, oldalablak vagy ablakmechanika vagy szemmel láthatóan kifogástalan karosszéria elem, szerintem nem gáz normális bontóból sem!

  • molnist

    A fék nyereg pont rossz példa. Nyilván nem veszek bontott f

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.