Mit szabad és mit nem bontóból venni?

Bontott féknyereg jöhet?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.06.09. 06.00

Egy-egy új alkatrészhez képest csábító ajánlatnak tűnik feléért-harmadáért vagy még olcsóbban megvenni a bontottat. Van viszont olyan cucc, amivel nem szabad spórolni.

Réges-régen volt már, de máig élénken él az emlékezetemben az a kaland, amikor első autómmal, a vén 123-as Mercivel féktárcsára és féknyeregre vadásztam Szegeden egy hétvégén. Muszáj volt találni valami gyors megoldást arra az apró hibára, hogy a vénséges vén tárcsa gyűrűje letört az agyról az egyik első keréknél, aztán egy kicsit össze-vissza verte a féknyerget is, mire megtettem – lépésben – az utolsó 30 kilométert.

Szerencsére egy bontóban volt tárcsa dögivel, és még egy féknyerget is találtunk, ami félig a földbe süllyedve várta, hogy egy fiatal, könnyelmű, tapasztalatlan, de büszke Merci-tulaj megvegye és úgy-ahogy lepucolva felszereltesse valami rozsdás szarra. A fék tökéletesen működött még egy fél évig, amikor is az autópályán elszakadt vezérműlánc végképp a sírba küldte a sokszorosan túlhasznált fenevadat. Ennek ellenére ma már nemigen szereltetnék ilyen állapotú fékalkatrészeket a kocsimra, igaz, időközben gazdagabb lettem majd húsz év élettapasztalattal.

Nincs válla a tárcsának, de ki tudja, mennyire rohadt át a tárcsa és az agy közti rész


Mit mond a törvény?

Az EU-s irányelvek szerint készült 267/2004-es kormányrendelet határozza meg az autóbontással kapcsolatos feltételrendszert. Elvileg csak regisztrált, szigorú környezetvédelmi és adminisztrációs szabályoknak megfelelő vállalkozások végezhetnek bontást (hahaha). A törvény részletesen rendelkezik a roncsok átvételének feltételeiről is, például tudták, hogy a bontók nem kérhetnek díjat a bontásra leadott, értéktelen kocsikról, HACSAK például nem hiányzik belőlük a gyárilag elvileg beszerelt katalizátor? Amit, mint tudjuk, szinte minden használtan behozott kocsiról rutinszerűen szerel le és ad el a szürkeimportőr?

Arra nézve, hogy el szabad-e adni az autó biztonságával kapcsolatos bontott, bizonytalan állapotú alkatrészt, nem találtunk törvényi rendelkezést. Elvileg tehát szabad a vásár, csak az autótulajdonos józan belátásán múlik, mit vesz meg és szerel vagy szereltet be kocsijába. A felelősséget persze igyekszik kizárni mindenki egy bontott féktárcsa, légzsák, ABS-modul, kormánygömbfej halottból élő autóba kerülése során. Vagy nem is készül számla a vásárlásról, beszerelésről, vagy nagyon alaposan aláíratják a tulajjal, hogy saját felelősségére építtette be a bontott cuccot.

A fékcsövön lógó rothadó féknyereg beszerelése után egy fékezésnél sem férne be a zabszem


Mi szól a bontott cucc mellett?

A  bontott alkatrészek szinte biztosan jók lesznek a mi autónkhoz is – sok utángyártott alkatrészt láttunk már, ami egyszerűen nem passzolt a helyére, mert valamit elméretezett rajta a gyártó. A bontott alkatrészeket, ha számlával vesszük, sokszor könnyebb visszavinni, ha mégsem jó a kocsiba, mint a kicsomagolt, összedzsuvázott, kicsit megütögetett újat. (A bontós általában megjelöli valamivel a tőle származó holmit, nehogy rafinált módon egy rosszabb állapotú alkatrészt akarjon visszavinni a kuncsaft “mégsem volt jó” felkiáltással). A bontóban, ha normális a személyzet, talán több segítséget is kaphatunk az egyes típusváltozatokkal, évjáratokkal kapcsolatban, mint egy alkatrész-kereskedőnél vagy akár a szerelőnknél. Talán még azt is meg tudják mondani, ha már fél éve keresünk elektromos csellentyűcskét Hindustan Ambassadorunkhoz, mindhiába, hogy a kortárs Cadillac Fleetwoodban pont ugyanaz az alkatrész muzsikált (az is Bosch), – és úgy már hegyekben áll az alkatrész-lerakatok polcain.

Némely ritkább KGST-autóhoz már jobbára kizárólag bontóból lehet alkatrészhez jutni

És persze a bontott alkatrész olcsóbb, mint az új – legalábbis, ha nem hagyjuk magunkat átverni. A bontós árak kialakításában inkább a keleti, semmint a nyugati kereskedelmi kultúra módszertana érvényesül, valahogy úgy, mint a régiségpiacon. A kereskedő jellemzően magasról indít, különösen a ritkább, kevésbé keresett alkatrészek esetén – a vevőnek pedig alkudnia kell keményen. Egy kis netes apróhirdetési körültekintés sokat tud segíteni abban, hogy ne induljunk palimadárként a bontóba.

Az olyan komplett részegységek (motor, sebváltó, klíma) kisebb hibája esetén is megérheti kompletten megvenni az egész hóbelevancot, mint kínlódni mondjuk egy – életből vett példa – elszakadt vezérműlánc okozta katasztrófa következményeinek elemenként való elhárításával molyolni. Főleg, ha nem értünk a rekonstrukcióhoz, mert a szerviz óradíja önmagában meg tudja haladni egy komplett bontott motor gyors beszerelésének költségét, ha fel akarjuk újíttatni a szétesett régit.

Akár bontott, akár nem, nem mindegy, ki szereli be!

Bárhonnan is származik az alkatrész, fontos, hogy a beszerelés során is minden úgy történjen, ahogy az technológiailag helyes. Bontott vagy új, gyári vagy utángyártott, fontos, hogy a cserealkatrész megbízható szervizben kerüljön be az autóba!

Mi szól a bontott cucc ellen?

Már több öreg autómon volt alkalmam megtapasztalni egy gyári új szélvédő örömét. Amikor a huszonéves kocsi ablakán át KI LEHET LÁTNI, az nagy boldogság. Hogy az új szélvédőn nem csíkozza ugyanúgy az ablaktörlők alatt megfordult milliárdnyi porszem nyoma a látványt verőfényben, mint a kettérepedt régin, az akkora boldogság, hogy talán megéri a kétszeres ár a bontottéhoz képest. És persze egy új, élénkpiros hátsó lámpa, egy makulátlan foncsorú féklámpa látványa is melengeti a szívet, ha a repedt régit ilyenre cseréljük nem repedt, de az évek során bemattult bontott helyett. Könnyebb szívvel válik meg az ember akár huszon-ikszezer forinttól is, ha az autója egy kicsit újabb lesz az alkatrészcsere után, mint a felétől-harmadától, amikor mintha minden maradt volna a régiben.

A Suzuki Swift alkatrészek ára újonnan is elég mérsékelt, nem érdemes bontóban turkálni a biztonságra is hatással lévő darabokért

Aztán akad olyan alkatrész is, amiből egyszerűen felesleges újat venni. Ha valami extrém probléma miatt egy elvileg örök életű, amúgy az autó egész élettartamát kibíró cucc ment tönkre (motormosás után elfüstölt elektronikai panel, az előző 150 kilós tulaj által szétült ülés, lefagyott lapátok miatt elégett ablaktörlő-motor), teljesen felesleges újat venni, ha találunk egy makulátlan bontottat.

Mi az, amit semmiképpen nem javaslunk bontóból megvenni?

Ne vegyünk bontóból fékalkatrészt (se mechanikusat, se hidraulikusat, se elektronikusat), kormánymű-alkatrészt, a menetstabilitásban szerepet játszó futóműelemet, légzsákot (ezek 10-15 év után szinte biztosan nem működnek már), biztonsági övet (balesetben megnyúlnak és a következő balesetben már szakadhatnak, márpedig a bontott kocsik többsége baleset miatt került a bontóba), a kerekek környékén lévő alkatrészeket: kerékcsavart-kerékanyát, csapágyakat, gömbfejeket, de még gumit se, ha nem muszáj.

Klímakonzol: ha elégett egy zárlat miatt, nem érdemes méregdrágán újat venni

Érdemes megfontolni a típushibának számító kopások miatt tönkrement alkatrészek bontóból való pótlását is. Ha a mi tizenöt éves Astránkban tönkrement az évente tízszer megnyomott vészvillogó-kapcsoló, a bontóban álló tizenöt éves Astrából kiszerelt “új” darabnak is csak órái lehetnek hátra, logikus. Az új cucc pedig, ha nem gagyi cégnél készült utángyártott darab, megint ki fogja bírni tizenöt évig.

És persze nem javasoljuk olyan bontott alkatrészek megvásárlását sem, amik egyértelműen lopott és szétszedett kocsikból származnak. Mert aki így tesz, azt az Ürdüng fogja nyárson sütögetni az örökkévalóságig a pokolban. Legalábbis reméljük.

Szavazás

Egy tízéves Astrára 10-12 ezer forintért vehetsz a bontóban féknyerget. A felújított alkatrész számlával 35-50. Mondd, te mit választanál?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

További hasznos információ itt!

Kommentek

  • husky

    Igen, jó téma. Sajnos a kocsoog gyártók és beszállítók tehetnek arról, hogy megy a biznisz. Modják már meg, hogy egy 5. csomagtérajtóra való, abalktörlőmotor+ mechanika egyben miért 52.900 Ft gyárinak nevezett beszállítóti cuccként, bontóból meg 9300 Ft. A valós gyártásköltség meg talán 5000 Ft??? És a többi??
    Egybként meg kárpit, oldalablak vagy ablakmechanika vagy szemmel láthatóan kifogástalan karosszéria elem, szerintem nem gáz normális bontóból sem!

  • molnist

    A fék nyereg pont rossz példa. Nyilván nem veszek bontott f

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.