Összkerékhajtás teszi tökéletessé a Škodát?

Vezettük a Škoda 4x4-es kínálatát

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.06.06. 16.00

Ausztriában a pachfurth-i vezetéstechnikai központban a legfrissebb Škodák bizonyították, hogy életmentő lehet, ha 4×4 dolgozik az autó előrejutásán.

Az összkerékhajtás előnyei vitathatatlanok, ha ideálistól eltérő körülményekkel kell megküzdenie az autósnak. Fényesre taposott, jeges hóval borított utak, mély dagonyák, kavicsos dűlőutak magabiztos legyűréséhez egyértelműen a legjobb fegyver, ha mind a négy kerékre jut a motor erejéből.

Bár kétségeim eddig sem voltak, Ausztriában a pachfurth-i vezetéstechnikai központban a legfrissebb Škodák bizonyították, hogy nehéz napokon életmentő lehet, ha 4×4 dolgozik az autó előrejutásán.

Škoda 4×4 technikai háttér

Az általuk használt Haldex-kuplungos megoldás széles körben elterjedt, és tökéletesen megfelel a vásárlói igényeknek. Igaz nem egy őrülten szofisztikált műszaki csemege, aminek működését büszkén lehet ecsetelni a haveri körnek négy sör után, azért tisztességgel, sőt néha meglepően gyorsan, pontosan tette a dolgát a tesztelt Škoda Yeti, Octavia, Superb típusokban.

A Škoda első újkori összkerekes modellje 1999-ben mutatkozott be, és a gyártó maradt is ennél a megoldásnál. A rendszer legnagyobb előnye, hogy képes együttműködni a vezetést segítő rendszerekkel, a Haldex-tengelykapcsoló – együttműködve az ESC érzékelőivel – dinamikusan osztja meg a hajtóerőt az első és hátsó kerekek között, miközben az elektronikus differenciálzár (EDS) a kerekek egyenkénti fékezésével segít az akadályok mielőbbi leküzdésében. Jelenleg az ötödik generáció jelenti a Haldex technológia fejlettségi csúcsát, a megoldás evolúciójáról ezen a linken érhető el egy bő lére eresztett értekezés.

Škoda Yeti 4×4 – terepen

A pachfurth-i pálya terepezésre tervezett off-road szekciója üdítő élményként rázott fel a két órás autópályázás után. Itt a Škoda Yeti bizonyíthatta, hogy nem holmi divatterepjáró, hanem igenis képes megbirkózni olyan szakaszokkal, ahol már régen elfogyott az aszfalt.

A fotók nem adják vissza, de a nyolcvan százalékos lejtő tetején azért gombóc szorul az autópályához szokott autós torkába

Ebben a helyzetben elég megnyomni a középkonzolon található “Offroad” feliratú gombot, és az autó máris terepre optimalizált karaktert kap. Az Offroad üzemmód számos funkciót foglal magában, mint például a lejtmenet- és a hegymenet-asszisztenst, valamint az ABS, ASR és EDS elektronikus rendszerek áthangolását a különleges vezetési körülményekre.

A görgőpad hivatott bizonyítani, hogy a Haldex-kuplunggal és elektronikus differenciálzárral szerelt rendszer képes mozgásba lendíteni az autót, ha csak egy kerék tapad. A Skoda Yeti 4x4 teljesítette a feladatot

Legizgalmasabb feladatként leereszkedtünk egy nyolcvan százalékos lejtőn, ahol szinte az övön lógva vártuk, hogy a lejtmenetvezérlő szép lassan kontrollálja a manővert, és biztonságban vigyen le a mesterséges domb aljára, sofőrként csak a kormányzás, pontosabban a kormány egyenesben tartása maradt feladatul.

Ehhez képest a hatvan fokos kaviccsal borított lejtő már csak gyerekjátéknak tűnt. Itt már némi gázadást követően gyorsabban történt a lejutás, ugyanis a rendszer tartja a gáz és fékpedállal megadott tempót, ha 14 km/órára gyorsítunk, akkor végig ezzel a sebességgel jutunk le a lejtőn.

Bár 18 centiméteres hasmagassága nem eget verő, azért a 45 fokos oldaldőlés, és a majdnem 20 fokos rámpaszög vélhetően elég tartalékot nyújt majd a terepre tévedő családoknak. Legalábbis a vezetéstechnikai pályán szerzett tapasztalatok alapján, mivel itt olyan árkon, domboldalon keltünk át, amit ránézésre nagy ívben kerül el minden józanul gondolkodó autós.

Bár hasmagassága alacsony, csak 18 centiméter, ennek ellenére egész látványos mutatványokra képes a Skoda Yeti


Škoda Octavia és Superb

A délután második programpontjaként a jeges felület tapadási együtthatóját hatékonyan imitáló pályarészeken tettük próbára a Škodákat. A maximális hatás érdekében fronthajtású típusok is helyet kaptak a flottában, így az összkerékhajtású kivitelből átülve azonnal érezhetővé vált a különbség.

Az első gyakorlat tulajdonképpen annak a helyzetnek a szimulációja, amiért ma Magyarországon érdemes 4×4-gyel szerelt személyautót venni. Emelkedő, szinte nulla tapadás, a ház pedig a dombtetőn. Valahogy fel kell jutni, és ebben a helyzetben az elsőkerék-hajtás komoly koncentrációt igényel, leheletnyi gázzal lehet tartani a lendületet, ha pedig elpörög a kerék, és pánikba esve még több gázt adunk, akkor veszett üggyé válik a feljutás. Ellenben az összkerekes Octavia és Superb magabiztosan törtetett felfelé, még felelőtlenül pörgetett motorral is.

A program második szeletében a jeges utat szimuláló pályán hasonlíthattuk össze a fronthajtású és a 4x4-es Octavia, Superb típusokat.

Második próbaként a szintén jeget imitáló, locsolt műgyantán kellett szlalomozást végrehajtani. Ezen a ponton azért halványodik a különbség, de magabiztosabban fordultak a hátsó kerékkel is hajtó Škodák, főleg kikapcsolt menetstabilizáló rendszer mellett, erősebb gázadással szórakozva.

Az utolsó szekcióban fellocsolt félkörön hasonlíthattuk össze a két verzió tapadását, legalábbis a gyári emberek elképzelése szerint. Én inkább azt akartam kideríteni, lehet-e keresztbe autózni az összkerekes Octaviával.

Hamarosan érkezik a Skoda Octavia Scout is, a gyártó legnépszerűbb modelljének földutakra termett verziója

Megnyugtatok mindenkit, lehet, csak megfelelően laza talaj szükséges hozzá a kerekek alá. Ezt olvasva jogos a felhördülés, hogy erre egy Kispolski is képes, de az Octavia már elektronikával körbebástyázott, guruló számítógép 2014-ből, ezért kellemes meglepetés, hogy a menetstabilizáló rendszert menüből kikapcsolva teret kapunk a szórakozásra.

Ellenben a Škoda Superb az, aminek látszik, örökké alulkormányzott nehéz bálna, de nyilván nem a búzaföldek melletti bohóckodás a fő profilja. Inkább a szakadó esőben is magabiztos, nyugodt futás autópályán, amit már hazafelé, a Győr környékén nyakunkba zúduló felhőszakadásban bizonyított is.

Bővülő kínálat

A Škoda folyamatosan bővíti összkerékhajtású kínálatát, jelenleg az Active, Ambition és Elegance felszereltségű Yeti, Superb és Superb Combi, valamint a Škoda Octavia Combi érhető el 4×4 kivitelben. Legolcsóbban a Yetit választva juthatunk mind a négy kerékkel hajtó Škodához, az akciós kivitel (Active felszereltséggel, 1.8 TSI 160 LE motorral) már 5 975 000 Ft-tól elérhető.

Végül, zárójelben egy gondolatébresztő kérdés: van olyan átlagautós ma hazánkban, akinek a jóleső biztonságérzet mellett valódi szüksége van összkerékhajtással szerelt személyautóra? Vagy csak úri huncutság a 4×4 felirat? Várjuk a véleményeket, személyes élményeket a témával kapcsolatban, milyen rendszer érné meg és mennyiért.

Kommentek

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.