Összkerékhajtás teszi tökéletessé a Škodát?

Vezettük a Škoda 4x4-es kínálatát

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.06.06. 16.00

Ausztriában a pachfurth-i vezetéstechnikai központban a legfrissebb Škodák bizonyították, hogy életmentő lehet, ha 4×4 dolgozik az autó előrejutásán.

Az összkerékhajtás előnyei vitathatatlanok, ha ideálistól eltérő körülményekkel kell megküzdenie az autósnak. Fényesre taposott, jeges hóval borított utak, mély dagonyák, kavicsos dűlőutak magabiztos legyűréséhez egyértelműen a legjobb fegyver, ha mind a négy kerékre jut a motor erejéből.

Bár kétségeim eddig sem voltak, Ausztriában a pachfurth-i vezetéstechnikai központban a legfrissebb Škodák bizonyították, hogy nehéz napokon életmentő lehet, ha 4×4 dolgozik az autó előrejutásán.

Škoda 4×4 technikai háttér

Az általuk használt Haldex-kuplungos megoldás széles körben elterjedt, és tökéletesen megfelel a vásárlói igényeknek. Igaz nem egy őrülten szofisztikált műszaki csemege, aminek működését büszkén lehet ecsetelni a haveri körnek négy sör után, azért tisztességgel, sőt néha meglepően gyorsan, pontosan tette a dolgát a tesztelt Škoda Yeti, Octavia, Superb típusokban.

A Škoda első újkori összkerekes modellje 1999-ben mutatkozott be, és a gyártó maradt is ennél a megoldásnál. A rendszer legnagyobb előnye, hogy képes együttműködni a vezetést segítő rendszerekkel, a Haldex-tengelykapcsoló – együttműködve az ESC érzékelőivel – dinamikusan osztja meg a hajtóerőt az első és hátsó kerekek között, miközben az elektronikus differenciálzár (EDS) a kerekek egyenkénti fékezésével segít az akadályok mielőbbi leküzdésében. Jelenleg az ötödik generáció jelenti a Haldex technológia fejlettségi csúcsát, a megoldás evolúciójáról ezen a linken érhető el egy bő lére eresztett értekezés.

Škoda Yeti 4×4 – terepen

A pachfurth-i pálya terepezésre tervezett off-road szekciója üdítő élményként rázott fel a két órás autópályázás után. Itt a Škoda Yeti bizonyíthatta, hogy nem holmi divatterepjáró, hanem igenis képes megbirkózni olyan szakaszokkal, ahol már régen elfogyott az aszfalt.

A fotók nem adják vissza, de a nyolcvan százalékos lejtő tetején azért gombóc szorul az autópályához szokott autós torkába

Ebben a helyzetben elég megnyomni a középkonzolon található “Offroad” feliratú gombot, és az autó máris terepre optimalizált karaktert kap. Az Offroad üzemmód számos funkciót foglal magában, mint például a lejtmenet- és a hegymenet-asszisztenst, valamint az ABS, ASR és EDS elektronikus rendszerek áthangolását a különleges vezetési körülményekre.

A görgőpad hivatott bizonyítani, hogy a Haldex-kuplunggal és elektronikus differenciálzárral szerelt rendszer képes mozgásba lendíteni az autót, ha csak egy kerék tapad. A Skoda Yeti 4x4 teljesítette a feladatot

Legizgalmasabb feladatként leereszkedtünk egy nyolcvan százalékos lejtőn, ahol szinte az övön lógva vártuk, hogy a lejtmenetvezérlő szép lassan kontrollálja a manővert, és biztonságban vigyen le a mesterséges domb aljára, sofőrként csak a kormányzás, pontosabban a kormány egyenesben tartása maradt feladatul.

Ehhez képest a hatvan fokos kaviccsal borított lejtő már csak gyerekjátéknak tűnt. Itt már némi gázadást követően gyorsabban történt a lejutás, ugyanis a rendszer tartja a gáz és fékpedállal megadott tempót, ha 14 km/órára gyorsítunk, akkor végig ezzel a sebességgel jutunk le a lejtőn.

Bár 18 centiméteres hasmagassága nem eget verő, azért a 45 fokos oldaldőlés, és a majdnem 20 fokos rámpaszög vélhetően elég tartalékot nyújt majd a terepre tévedő családoknak. Legalábbis a vezetéstechnikai pályán szerzett tapasztalatok alapján, mivel itt olyan árkon, domboldalon keltünk át, amit ránézésre nagy ívben kerül el minden józanul gondolkodó autós.

Bár hasmagassága alacsony, csak 18 centiméter, ennek ellenére egész látványos mutatványokra képes a Skoda Yeti


Škoda Octavia és Superb

A délután második programpontjaként a jeges felület tapadási együtthatóját hatékonyan imitáló pályarészeken tettük próbára a Škodákat. A maximális hatás érdekében fronthajtású típusok is helyet kaptak a flottában, így az összkerékhajtású kivitelből átülve azonnal érezhetővé vált a különbség.

Az első gyakorlat tulajdonképpen annak a helyzetnek a szimulációja, amiért ma Magyarországon érdemes 4×4-gyel szerelt személyautót venni. Emelkedő, szinte nulla tapadás, a ház pedig a dombtetőn. Valahogy fel kell jutni, és ebben a helyzetben az elsőkerék-hajtás komoly koncentrációt igényel, leheletnyi gázzal lehet tartani a lendületet, ha pedig elpörög a kerék, és pánikba esve még több gázt adunk, akkor veszett üggyé válik a feljutás. Ellenben az összkerekes Octavia és Superb magabiztosan törtetett felfelé, még felelőtlenül pörgetett motorral is.

A program második szeletében a jeges utat szimuláló pályán hasonlíthattuk össze a fronthajtású és a 4x4-es Octavia, Superb típusokat.

Második próbaként a szintén jeget imitáló, locsolt műgyantán kellett szlalomozást végrehajtani. Ezen a ponton azért halványodik a különbség, de magabiztosabban fordultak a hátsó kerékkel is hajtó Škodák, főleg kikapcsolt menetstabilizáló rendszer mellett, erősebb gázadással szórakozva.

Az utolsó szekcióban fellocsolt félkörön hasonlíthattuk össze a két verzió tapadását, legalábbis a gyári emberek elképzelése szerint. Én inkább azt akartam kideríteni, lehet-e keresztbe autózni az összkerekes Octaviával.

Hamarosan érkezik a Skoda Octavia Scout is, a gyártó legnépszerűbb modelljének földutakra termett verziója

Megnyugtatok mindenkit, lehet, csak megfelelően laza talaj szükséges hozzá a kerekek alá. Ezt olvasva jogos a felhördülés, hogy erre egy Kispolski is képes, de az Octavia már elektronikával körbebástyázott, guruló számítógép 2014-ből, ezért kellemes meglepetés, hogy a menetstabilizáló rendszert menüből kikapcsolva teret kapunk a szórakozásra.

Ellenben a Škoda Superb az, aminek látszik, örökké alulkormányzott nehéz bálna, de nyilván nem a búzaföldek melletti bohóckodás a fő profilja. Inkább a szakadó esőben is magabiztos, nyugodt futás autópályán, amit már hazafelé, a Győr környékén nyakunkba zúduló felhőszakadásban bizonyított is.

Bővülő kínálat

A Škoda folyamatosan bővíti összkerékhajtású kínálatát, jelenleg az Active, Ambition és Elegance felszereltségű Yeti, Superb és Superb Combi, valamint a Škoda Octavia Combi érhető el 4×4 kivitelben. Legolcsóbban a Yetit választva juthatunk mind a négy kerékkel hajtó Škodához, az akciós kivitel (Active felszereltséggel, 1.8 TSI 160 LE motorral) már 5 975 000 Ft-tól elérhető.

Végül, zárójelben egy gondolatébresztő kérdés: van olyan átlagautós ma hazánkban, akinek a jóleső biztonságérzet mellett valódi szüksége van összkerékhajtással szerelt személyautóra? Vagy csak úri huncutság a 4×4 felirat? Várjuk a véleményeket, személyes élményeket a témával kapcsolatban, milyen rendszer érné meg és mennyiért.

Kommentek

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.