Összkerékhajtás teszi tökéletessé a Škodát?

Vezettük a Škoda 4x4-es kínálatát

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.06.06. 16.00

Ausztriában a pachfurth-i vezetéstechnikai központban a legfrissebb Škodák bizonyították, hogy életmentő lehet, ha 4×4 dolgozik az autó előrejutásán.

Az összkerékhajtás előnyei vitathatatlanok, ha ideálistól eltérő körülményekkel kell megküzdenie az autósnak. Fényesre taposott, jeges hóval borított utak, mély dagonyák, kavicsos dűlőutak magabiztos legyűréséhez egyértelműen a legjobb fegyver, ha mind a négy kerékre jut a motor erejéből.

Bár kétségeim eddig sem voltak, Ausztriában a pachfurth-i vezetéstechnikai központban a legfrissebb Škodák bizonyították, hogy nehéz napokon életmentő lehet, ha 4×4 dolgozik az autó előrejutásán.

Škoda 4×4 technikai háttér

Az általuk használt Haldex-kuplungos megoldás széles körben elterjedt, és tökéletesen megfelel a vásárlói igényeknek. Igaz nem egy őrülten szofisztikált műszaki csemege, aminek működését büszkén lehet ecsetelni a haveri körnek négy sör után, azért tisztességgel, sőt néha meglepően gyorsan, pontosan tette a dolgát a tesztelt Škoda Yeti, Octavia, Superb típusokban.

A Škoda első újkori összkerekes modellje 1999-ben mutatkozott be, és a gyártó maradt is ennél a megoldásnál. A rendszer legnagyobb előnye, hogy képes együttműködni a vezetést segítő rendszerekkel, a Haldex-tengelykapcsoló – együttműködve az ESC érzékelőivel – dinamikusan osztja meg a hajtóerőt az első és hátsó kerekek között, miközben az elektronikus differenciálzár (EDS) a kerekek egyenkénti fékezésével segít az akadályok mielőbbi leküzdésében. Jelenleg az ötödik generáció jelenti a Haldex technológia fejlettségi csúcsát, a megoldás evolúciójáról ezen a linken érhető el egy bő lére eresztett értekezés.

Škoda Yeti 4×4 – terepen

A pachfurth-i pálya terepezésre tervezett off-road szekciója üdítő élményként rázott fel a két órás autópályázás után. Itt a Škoda Yeti bizonyíthatta, hogy nem holmi divatterepjáró, hanem igenis képes megbirkózni olyan szakaszokkal, ahol már régen elfogyott az aszfalt.

Ebben a helyzetben elég megnyomni a középkonzolon található “Offroad” feliratú gombot, és az autó máris terepre optimalizált karaktert kap. Az Offroad üzemmód számos funkciót foglal magában, mint például a lejtmenet- és a hegymenet-asszisztenst, valamint az ABS, ASR és EDS elektronikus rendszerek áthangolását a különleges vezetési körülményekre.

Legizgalmasabb feladatként leereszkedtünk egy nyolcvan százalékos lejtőn, ahol szinte az övön lógva vártuk, hogy a lejtmenetvezérlő szép lassan kontrollálja a manővert, és biztonságban vigyen le a mesterséges domb aljára, sofőrként csak a kormányzás, pontosabban a kormány egyenesben tartása maradt feladatul.

Ehhez képest a hatvan fokos kaviccsal borított lejtő már csak gyerekjátéknak tűnt. Itt már némi gázadást követően gyorsabban történt a lejutás, ugyanis a rendszer tartja a gáz és fékpedállal megadott tempót, ha 14 km/órára gyorsítunk, akkor végig ezzel a sebességgel jutunk le a lejtőn.

Bár 18 centiméteres hasmagassága nem eget verő, azért a 45 fokos oldaldőlés, és a majdnem 20 fokos rámpaszög vélhetően elég tartalékot nyújt majd a terepre tévedő családoknak. Legalábbis a vezetéstechnikai pályán szerzett tapasztalatok alapján, mivel itt olyan árkon, domboldalon keltünk át, amit ránézésre nagy ívben kerül el minden józanul gondolkodó autós.


Škoda Octavia és Superb

A délután második programpontjaként a jeges felület tapadási együtthatóját hatékonyan imitáló pályarészeken tettük próbára a Škodákat. A maximális hatás érdekében fronthajtású típusok is helyet kaptak a flottában, így az összkerékhajtású kivitelből átülve azonnal érezhetővé vált a különbség.

Az első gyakorlat tulajdonképpen annak a helyzetnek a szimulációja, amiért ma Magyarországon érdemes 4×4-gyel szerelt személyautót venni. Emelkedő, szinte nulla tapadás, a ház pedig a dombtetőn. Valahogy fel kell jutni, és ebben a helyzetben az elsőkerék-hajtás komoly koncentrációt igényel, leheletnyi gázzal lehet tartani a lendületet, ha pedig elpörög a kerék, és pánikba esve még több gázt adunk, akkor veszett üggyé válik a feljutás. Ellenben az összkerekes Octavia és Superb magabiztosan törtetett felfelé, még felelőtlenül pörgetett motorral is.

Második próbaként a szintén jeget imitáló, locsolt műgyantán kellett szlalomozást végrehajtani. Ezen a ponton azért halványodik a különbség, de magabiztosabban fordultak a hátsó kerékkel is hajtó Škodák, főleg kikapcsolt menetstabilizáló rendszer mellett, erősebb gázadással szórakozva.

Az utolsó szekcióban fellocsolt félkörön hasonlíthattuk össze a két verzió tapadását, legalábbis a gyári emberek elképzelése szerint. Én inkább azt akartam kideríteni, lehet-e keresztbe autózni az összkerekes Octaviával.

Megnyugtatok mindenkit, lehet, csak megfelelően laza talaj szükséges hozzá a kerekek alá. Ezt olvasva jogos a felhördülés, hogy erre egy Kispolski is képes, de az Octavia már elektronikával körbebástyázott, guruló számítógép 2014-ből, ezért kellemes meglepetés, hogy a menetstabilizáló rendszert menüből kikapcsolva teret kapunk a szórakozásra.

Ellenben a Škoda Superb az, aminek látszik, örökké alulkormányzott nehéz bálna, de nyilván nem a búzaföldek melletti bohóckodás a fő profilja. Inkább a szakadó esőben is magabiztos, nyugodt futás autópályán, amit már hazafelé, a Győr környékén nyakunkba zúduló felhőszakadásban bizonyított is.

Bővülő kínálat

A Škoda folyamatosan bővíti összkerékhajtású kínálatát, jelenleg az Active, Ambition és Elegance felszereltségű Yeti, Superb és Superb Combi, valamint a Škoda Octavia Combi érhető el 4×4 kivitelben. Legolcsóbban a Yetit választva juthatunk mind a négy kerékkel hajtó Škodához, az akciós kivitel (Active felszereltséggel, 1.8 TSI 160 LE motorral) már 5 975 000 Ft-tól elérhető.

Végül, zárójelben egy gondolatébresztő kérdés: van olyan átlagautós ma hazánkban, akinek a jóleső biztonságérzet mellett valódi szüksége van összkerékhajtással szerelt személyautóra? Vagy csak úri huncutság a 4×4 felirat? Várjuk a véleményeket, személyes élményeket a témával kapcsolatban, milyen rendszer érné meg és mennyiért.

Kommentek

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.