Megugrott a kerékpáros áldozatok száma

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.06.06. 06.00

Idén 2,5-szeresére nőtt a kerékpáros áldozatok száma. Idén minden korábbinál jobban emelkedett a kerékpáros-forgalom. Évekig e kettő nem függött össze. Trendforduló?

Csúnya dolgok történtek útjainkon 2014 első 4 hónapjában, a tavalyi hasonló időszakkal összevetve 133-ról 158-ra nőtt a halálos balesetek száma. Különösen érdekes, hogy a legnagyobb mértékben a közlekedés ún. legvédtelenebb szereplői között ugrott meg az áldozatok száma:
  –  36 után 41 gyalogos
  –  5 után 8 motoros
  –  11 után 27 kerékpáros halt meg az utakon 4 hónap alatt.

Rá lehet erre vágni, hogy a járművek közül a kerékpárok szaporodtak a legnagyobb mértékben, csakhogy az elmúlt évek adatai egyértelműen mutatták: a bringás forgalom növekedése és érintettségük a balesetekben nem arányos. Leglátványosabban Budapesten emelkedett a bicajosok száma, és a legjobban itt lehetett kimutatni, hogy ennek ellenére gyakorlatilag stagnált a részesedésük a balesetekben.

Magyarország kerékpár-nagyhatalom

Regisztráltak, ezért a forgalomban részt vevő személyautók (3,04 millió), tehergépkocsik, buszok stb. számát tudjuk, a kerékpárokra viszont csak közvélemény-kutatási adatok vannak. A Magyar Kerékpárosklub megbízásából a TNS-Hoffman tavaly szeptemberi felmérése szerint 2010 márciusától 2013 szeptemberéig így alakult a kerékpárral rendszeresen közlekedők aránya:
  –  országosan a lakosság 38 százalékáról 45-re
  –  a fővárosban 11 százalékról 25-re nőtt

Vagyis milliók állítják magukról, hogy bicajoznak. Budapesten konkrét mérések bizonyítják a kerékpárhasználat komoly növekedését, a Múzeum körúton működő számláló szerint például 2010-2013 között gyakorlatilag megháromszorozódott a forgalmuk. És a növekedés nem áll meg, ellenkezőleg: az év első 4 hónapjában 150 ezer bicajt rögzített ez a számláló, ami 50 százalékos forgalomnövekedés tavalyhoz képest.

Az Andrássy úti műszer is hasonló számokat mutat

Mindezek az (országos és budapesti) adatok nemzetközi összehasonlításban igen meglepő helyre, a közismert két kerékpár-nagyhatalom mellé helyezik Magyarországot. A lakosságszámhoz mért kerékpárhasználók arányát nézve
1, Hollandia
2, Dánia és Magyarország
a sorrend Európában.

Stagnáló balesetszám, 1,5-szeres birságolás

A százezerszám a forgalomba belépő új kerékpárosok ellenére az elmúlt évek baleseti adatai nem követték a bringások számát: 2014 elejéig csökkent a halálos, stagnált a súlyos, és csak enyhén emelkedett a könnyű sérüléses balesetek száma.

Ennek ellenére a bírságolásuk igencsak megugrott 2012-ről 2013-ra. Az ORFK-tól kért adatok beszédesek: immár nem csak az autósok, és meglepő módon a gyalogosok fizetnek komoly pénzeket az államkasszába, hanem a bringások is.

Rendrakás vagy pénzbehajtás?

“A kerékpár is jármű, márpedig minden járművezetőnek ugyanazok a jogai és a kötelezettségei. Ha vét a KRESZ ellen, akkor meg kell büntetni a kerékpárost pontosan ugyanúgy, mint az autóst. Ha ez a növekvő szám azt jelenti, hogy a rendőrök elkezdtek foglalkozni a kerékpáros-szabálytalanságok visszaszorításával, akkor örülök neki, ha viszont a szívatásra, meg a pénzbehajtásra megy, akkor nem” – kommentálta a Vezess.hu-nak az adatokat László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke.

1,2 milliós kártérítés az áldozatnak

   “Számtalan pozitív hatása mellett a kerékpáros közlekedés sok veszéllyel is jár. A Generali adatai szerint leggyakrabban csonttöréssel végződnek a kerékpáros balesetek, amelyeknek ráadásul csaknem 80 százaléka gyermekekkel történik.” (…) “A biztosító adatai alapján a legnagyobb, 1,2 millió forintnyi kárkifizetés a tavalyi évben egy középkorú kerékpáros balesetéből adódó nyaki gerincműtéthez köthető, ami jól mutatja, milyen súlyos sérülések fordulhatnak elő.”
   Két mondatot idéztünk a Generali minapi sajtóközleményéből, amely a “Generali Milliós segítség” nevű balesetbiztosítás Bringa csomagját ajánlotta a kerékpározók figyelmébe – úgy, hogy az kiverte a biztosítékot a kerékpársoklubnál. Utóbbi így reagált:
   “Hatásvadász, riogató és ártalmas írás, aminek célja a félelemkeltés. Ez nagyon rombolja azt, amiért több ezer civil közel egy évtizede dolgozik, és amiben Európában példátlan áttörést értünk el, mégpedig azt, hogy legyőzzük az embereket a kerékpározástól távol tartó félelmét.
A kerékpárosokat egyre kevesebb valószínűséggel éri baleset, ahhoz képest, hogy pl. Budapesten a számuk megtöbbszöröződött. Ennek oka a safety in numbers jelenség: minél több a kerékpáros, annál kevesebb abszolút értékben mérve a balesetek száma. Ennek a hatásmechanizmusa egyszerűsítve az, hogy a gyakoribb autós-bringás, bringás-bringás interakció nyomán a közlekedés szereplői sokkal tapasztaltabbak és felkészültebbek, így egyre kevésbé váratlanok a váratlan helyzetek. A kerékpárosok baleseti kockázata (eset/megtett km) töredékére esett, aminek oka a több bringás.”

Miért nő az áldozatok száma?

Hogy a bringások vagy az autósok vétenek-e több szabályt, arra sosem lesz egzakt adat, viszont utóbbiak igen gyakran sérelmezik – például a cikkeink alatt is – , hogy ha ők oktatás és eredményes vizsga után mehetnek ki a forgalomba, akkor miért mentesülnek ez alól a kocsijaikkal egy aszfalton, egyazon szabályok alapján közlekedő bringások.

László János részben egyetért ezzel a kritikával, sőt, az általa elnökölt szervezet sokat is tett a megoldás érdekében: “Nem papír kell a kerékpárosoknak. Viszont már az iskolában alapos, színvonalas közlekedés-oktatást kell kapnia minden gyereknek, hogy amikor eljön az ideje annak, hogy kerékpárral a közlekedés résztvevője lesz, vagy eljön az ideje, hogy jogosítványért megy, már tudja, érezze, mi az a közlekedéskultúra. Tudja, és értse, hogy mi a különféle járművek közötti együttközlekedés lényege.”

Évtizede gyakorlatilag nem változik a bringák aránya

Persze az alapkérdés addig is az, hogy az idei elkeserítő balesetszámok trendfordulót jelentenek-e, vagy speciális okok állnak mögöttük, de László egyelőre nem tudja a választ. Mint mondta, jelenleg “hosszan és alaposan” elemzik a számokat.

Az utakon tapasztalható agresszióról viszont határozott véleménye van a kerékpáros érdekvédőnek. “Sokszor nem látják, és nem is akarják észlelni egymást a közlekedés résztvevői. A jobbra kis ívben forduló autósnak lassítania kell, és számítania arra, hogy érkezhet kerékpáros, míg a bringásnak figyelnie kell az autósokra, gyalogosokra, különösen a járdák, kerékpársávok, kereszteződések találkozásánál. Mondom ezt úgy, hogy mi nagyon szeretnénk, ha nem autósokról és kerékpárosokról beszélnénk, hanem egymásra figyelő közlekedőkről. Sajnos frusztrált a társadalmunk, aminek a levezetésére az egyik legideálisabb terep a közlekedés. Kölcsönösen figyeljenek egymásra a közlekedés résztvevői, mert csak akkor lesz biztonság az útjainkon.”

Tűnjön el: “autós”, “kerékpáros”, “gyalogos”

  Évek óta tervezgetett álma válik valóra László Jánosnak, aki a Magyar Kerékpárosklub kezdeményezésével régóta szeretne egy “nem-kerékpáros kampányt” elindítani. Ötletét felkarolta az ORFK-OBB, amely finanszírozza a projektet, támogatóként pedig csatlakozott hozzá a Magyar Autóklub, a MOL, az Uniqua Biztosító és a BKK. A több hullámban, több évre tervezett akciósorozat egyik fő célkitűzése így hangzik: “Az együttműködő felek szeretnék elérni, hogy eltűnjön a mindennapi szóhasználatból az “autós”, “kerékpáros”, “gyalogos” kifejezés. Hiszen a választott jármű nem az identitásunk  része, mint ahogy az sem, hogy például milyen porszívónk van. Emberek vagyunk, közlekedők, és partnerek: mindannyian minél kényelmesebben, gyorsabban és biztonságosabban szeretnénk eljutni A-ból B-be.”

A kampánylogó

Az első, nyár végéig tartó kampányperiódus rádiós és televíziós szpotokkal, óriásplakátokkal és utcai installációkkal az alábbiakat üzeni:
1. lassíts
2. tarts oldaltávolságot
3. vigyázz a gyalogosokra

Kommentek

  • bundaska1001

    Sajnos a jó időben kiengedik a gyerekeket is bringázni. Tisztázni kellene hány éves kortól lehet közterületen bringázni, s a szülők felelősségét is vizsgálni kellene.Versenyeztek a gyerekek s a jobb hátsó ajtómba csapódott egyikőjük,esélyem sem volt a kivédésére,szerencse hogy épp hogy csak lépésben gurultam.Szerencsére nem lett egyikőjüknek sem baja .Hívtam mentőt,rendőrt, a rendőrnek első dolga a szonda volt.Az hogy a gyerekek mit kerestek ott az senkit nem érdekelt.Szerintem a szülőknek jobban meg kellene gondolnia hány éves korától engedi meg a közterületen a bringázást.

  • Cathsy

    A gond, hogy a bringások magasról tojnak a KRESZ-re. (Én is, ha bringával vagyok…). Nem egyszer csaptam már el majdnem bringást, mert a felezővonalon kacsázott, mert egymás mellett kell menni, mert minden körültekintés és jelzés nélkül kell balra fordulni. (Mondjuk pont ezeket betartom, sőt, olyan jó kislány vagyok, hogy nem csak hátra pillantok, hanem még a kezemet is kiteszem kanyarodásnál. Mástól ezt nem látom. Butapesten nem tudom mi a helyzet, itt vidéken ez.) A bringásoknak fel kellene fogniuk, hogy tetszik, nem tetszik, az autó bizony nagyobb, gyorsabb és a sofőrt védi a kasztni, a bringást semmi. Ezt kell nagyon észbe vésni.

  • kocogok

    Bundáska! Van rá szabály, 12 éven aluli semmikor sem közlekedhet kerékpárral a közúton, és felette is csak felnőttel!
    Másrészt nem csoda a kerékpárosok emelkedő baleseti száma, a piroson is úgy mennek át, mint kés a vajon…

  • Sokéves

    Cathsy-nak teljesen igaza van! Nekem is sok ismerősöm közlekedik autóval, motorral, teherautóval, de ha át ül bringára, elfelejti az egész KRESZ-t. Tökön-paszulyon keresztül. Egyirányú utcába szemből be, pedig nincs kiegészítő tábla. Járdán, gyalogosok közt cikáznak ezerrel és ha egy autós rájuk dudál a hülyeségeik miatt, még ők vannak felháborodva. Aztán visszaülnek az autóba/motorra és szidják a bringásokat… Természetesen kivételek itt is vannak.

  • kawaninja

    nem “színvonalas közlekedés-oktatás” kellene az iskolásoknak tanítani, hanem az alapvető emberi tulajdonságokat, de azokat viszont nem az iskolában. az autósok nagy többsége is levizsgázott KRESZ-ből, hisz anélkül nem vezethetne autót, és mégis hogyan közlekednek! jobbra tartási kötelezettség, irányjelző használat(akkor használja amikor sávot akar váltani, de akkor már a kormányt húzza is rá a másikra, mert úgy gondolja, hogy ha már kirakta az irányjelzőt akkor az elsőbbség is nála van) gyalogátkelőhely, és a végtelenségig lehetne sorolni, hogy milyen helyzetekben hagyják figyelmen kívül az oktatást kapott sofőrök az oda vonatkozó szabályokat. miből gondolják, hogy ha az iskolában oktatnák, akkor jobb lenne? tojnak a tanárukra!(tisztelet a kivételnek) vicc! addig amíg az ilyen típusú egyének úgy gondolják, hogy többek másoknál, nem fog semmi sem változni. ez az egyik baj, a másik meg a rendszer, mert nem törekszenek a saját szabályaiknak a betartatására, és ha mégis, az sem valami elrettentő.

  • szipipeti

    (alaphelyzet: biciklizem, autózom, BKV-zom a városban napi szinten). 1, ha szabályosan, bal kar váll magasságban kinyújtva, a balra kanyarodási szándék jelzésére… – eddig kétszer csapták el tükörrel a kézfejemet, – oldaltávolság be nem tartása miatt! Városban, (de országúton is), gyakorlatilag az autósok 80%-a nem tartja be a KÖTELEZŐ oldaltávolságot. 2, a gyerekek kerékpáros közlekedését a KRESZ szabályozza, (főútvonal = 12+ év,) 3, az én gyermekkoromban ’70-es ’80-as években még az óvodai és kisiskolás oktatás része volt a KRESZ óra. 12 évesen a (6. osztályban) a Rendőrség az iskolában KRESZ-napot tartott, oktatással, versennyel, aki jól szerepelt, kapott egy “hajtási engedély”-t a biciklijéhez a rendőrségtől! 4: vitathatatlan az oktatási rendszer hiányossága, és ezzel párhuzamosan a szülői “nemtörődömség”. Gondolom alap problémák vannak, a szülővel is, ha nem tanítja meg “felelősen” használni a gyermekét a kerékpárt. (Azt sem tudják sokszor, hogy mikor “sporteszköz” és mikor “közlekedési eszköz”, mert mások a használati feltételek! (csak az egyik néhány ezer forinttal olcsóbb, (de a gyerek nem és annyit))… na mindegy…

  • Csibebogyo

    Egyetértek. A bringások mintha direkt bosszantanák a többi, közlekedésben részt vevő embert. Piroson hajtanak át rendszeresn, nem néznek jobbra vagy balra kanyarodáskor, gyalogátkelőn nem tolják a kerékpárt, stb. Járdán közlekednek, pedig van kérékpár út. László úr ráengedte a közlekedésre a sok kultúrálatlan (autósok között is van jónéhány) kerékpárost, akik minta dafke bosszantanák az autósokat. KRESZ oktatás nélkül, azonosíthatatlan kerékpárosok saját magukat veszélyeztetik, ráadásul azok részéről, akik ezt engedélyezték, gondatlan veszélyeztetés. Ha használják az utakat és kaptak jó drága kerékpár sávot, akkor legyen nekik rendszám, legyen ellenőrzés, fizessenek az úthasználatért. Akkor teljes jogú résztvevői a közlekedésnek, De addig nincs szankció, számonkérés, felelősség. Rossz nézni, ahogy a buszok között kacsáznak, belevetik magukat az autók közé, mintha becsuknák a szemüket, lesz ami lesz. Egyébként a közlekedési mérnökök, aki tervezték pl. a Madách teret és elvettek egy sávot a kerékpárok miatt a Múzeum krt-n, , ez kritikán aluli. Vagy azok a kerékpár sávok, amik egyszercsak keresztezik az autós sávot, vagy fordítva. Ki volt az a nagyeszű, aki ezt kitalálta ? Egy rémálom a Thököly út . Csoda, hogy még nem történt komolyabb baleset. Mert persze a versenyző tipusú autósok mindenek felettinek érzék magukat! A büntetésekből sok mindenre lenne pénz, kevesebb lenne a baleset, jobb és biztonságosabb a közlekedés. Dehát akinek ez lenne a feladata, nem tesz semmit. Jónéhány kamera, hamar visszajönne az ára. De rendőrt sehol nem látni, ezért aztán mindenki azt csinál amit akar.
    Lehetne még néhány dolgot felvetni a témában, sajnos ez sem segít.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.