A Volkswagen-őrültek Mekkája

33. Wörthersee GTI találkozó

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.06.03. 15.00

Európa legrégebbi és legnagyobb Volkswagen-találkozójába csöppentünk, ahol az a minimum, hogy a hajadba van nyírva a GTI felirat.

Az Ausztriában évente megrendezett GTI találkozót nevezhetnénk mezei tuningshow-nak, azonban a sógoroknál valahogy ez is kulturáltabban csapódik le. Ahogy az út szélén nincsenek eldobálva nejlonzacskók – de még csikkek sem -, az autópályán senki nem lépi túl a 130-at, nem másznak a nyakadra, ha 110 km/órával tötyögsz a belső sávban és nyolcvanas táblánál tényleg mindenki zokszó nélkül lelassít (te érzed magad szarul, ha nem teszed meg, komolyan), úgy a Wörthi-tó partján megrendezett márkatalálkozó is ezt a mentalitást tükrözi, csak kicsiben. 
Volt szerencsénk múlt héten ellátogatni a “33. GTI Treffen am Wörthersee”-re, ami a napi több tízezer látogató, a több száz kiállító és Reifnitz aprócska városának méreteihez képest olyan kulturáltan zajlik, hogy még az is jól tudja magát érezni, aki egyébként gyűlöli a tuningolt autókat, a hangfalakból bömbölő zenét és az időnkét felcsapó, szúrós gumifüstöt. De akik élnek-halnak ezért a miliőért, Európában nem találnak jobb rendezvényt, ezt garantálom.

GTI Treffen, Wörthersee

A történet 1976-ban kezdődött, amikor a Volkswagen bemutatta az első Golf GTI-t. A 810 kilogrammos autóba 110 lóerős motor került, amivel 182 km/órás maximális sebességet tudott elérni. A villámgyors kisautó Európa nyugati felén azonnal a fiatalok kedvencévé vált, márkaklubok alakultak, fellendült a tuningpiac, a ’80-as évekre pedig kultikus autóvá vált a GTI.

A Volkswagen-őrültek Mekkája 1

1982-ben Erwin Neuwirt, a Maria Wörth nevű osztrák falu turisztikai hivatalának vezetője úgy gondolta, ideje lenne kihasználni Wörthi-tó remek adottságait, és néhány rendezvénnyel fellendíteni a turizmust. GTI-tulajdonosként, kézenfekvő volt számára az ötlet, hogy egy GTI-találkozót szervezzen a tó partjára. Az első Maria Wörth-i GTI-Treffen 72 autóval startolt el, és nagyjából 160 látogató érkezett a tópartra.

A jól sikerült találkozónak hamar híre ment: a következő évben a látogatók száma meghaladta a kétezret. 

A Wörthi-tó annyira megszerette a GTI-Treffent, hogy 1987-ben Reifnitz főterén egy gránit Golf GTI szobrot állítottak a Volkswagen ausztriai importőrének támogatásával. A szoborállítás jó ötletnek bizonyult, a félig nyers gránittömb a Volkswagen közösség Kába-kövévé vált: az utóbbi években a látogatók száma rendre meghaladja a 200 ezret. – VW Baráti kör 

Külső szemlélőként azt gondolhatnánk, hogy az egész egy nagy káosz, de ha a forgatag kellős közepén állsz és jobbról-balról tucatjával haladnak el melletted a krúzoló, porig ültetett autók, több száz látogató lélegzetvételét egyszerre érzed a tarkódon és a basszus indiándobként lüktet a hallójáratodban, teljesen átszellemülsz. Rájössz, hogy ez bizony egy jól szervezett hangyaboly, aminek mindenképp a része akarsz maradni. 
A tömött sorokban érkező járgányok végét nem látni, megállás nélkül hömpölyög a színpompás áradat, és tudják, hogy csak egyszer-kétszer mehetnek majd körbe a városban, hogy megmutassák dédelgetett autójukat (a fix parkoló- és kiállítóhelyeket már hetekkel előre lefoglalják). 
Ha fotózási szándékot vesznek észre, azonnal lassítanak, megállnak pár másodpercre, hogy tökéletes legyen a kép. Senki nem dudál, nem üvöltenek tiltáson a motorok, valami meghatározhatatlan nyüzsgés terjeng a levegőben, ami kellemesen felpörget, de nem billen át idegesítőbe. 

A Wörthi-tó

Ausztria nagy tavainak egyike, a Karintiai-tóvidék legnagyobb kiterjedésű tava. A Klagenfurti-medencében helyezkedik el, a Karavankák hegyláncának tövében. Tengerszint feletti magassága 440 méter. A tó hossza 16 kilométer, szélessége átlagosan 1,6 km, mélysége 84-85 méter. A Wörthi-tó névadója a Maria Wörth kis félszigetén elhelyezkedő zarándoktemplom.

A Volkswagen-őrültek Mekkája 2

A tó partján szinte mediterrán jellegű mikroklíma alakult ki, mely kedvelt fürdőparadicsommá teszi környékét. Vize nagy mélysége ellenére is nyaranta felmelegszik és eléri a 28 °C-ot. Két végében két nagyobb település fekszik: Klagenfurt (Karintia tartományi központja) a Minimundus makettparkkal a parton, és Velden, mely a kaszinójának köszönheti hírnevét.

Ehhez a hangulathoz persze erősen hozzájárul az osztrák riviéraként is emlegetett Wörthersee, ami festői környezetet nyújt a találkozónak. Most, hogy megpróbáltam átadni kicsit a GTI találkozó eszenciájából, jöjjön a képes beszámoló.

A túra

A GTI-találkozóra a meghívást az Auditól kaptuk. Elsőként Budapestről Münchenbe repültünk, aztán a reptér terültén lévő Audi Forum márkakereskedés előtt várták a sajtó képviselőit az Audik és Volkswagen Golfok hada. A választásom a 2,0 literes, 231 lóerős motorral szerelt Audi S1 quattrora esett. Ezzel a kis méregzsákkal teljesítettem a München-Wörthi-tó távot, ami durván 375 kilométer, javarészt az Alpokon keresztül. Pazar volt!

Szállodák - a Veldenben található Falkensteiner Schlosshotel - közvetlenül a Wörthersee partján, ahol egész nap méregdrága sportautók parkoltak...és az a pink, porig ültetett Audi.

Motorcsónakkal szállítottak miket a 33. GTI-találkozó helyszínére, Reifnitzbe. A képen az látható ahogy távolodunk szállodánktól.

A nyár színeivel beborított T1-es, és a hatalmas Willkommen felirat fogadta a vendégeket a mólóról kiérve.

A Wörthi-tó annyira megszerette a GTI-Treffent, hogy 1987-ben Reifnitz főterén egy gránit Golf II GTI szobrot állítottak a Volkswagen ausztriai importőrének támogatásával. A szoborállítás jó ötletnek bizonyult, a félig nyers gránittömb a Volkswagen közösség Kába-kövévé vált: az utóbbi években a látogatók száma rendre meghaladja a 200 ezret.

A Volkswagen is kivonult a gyári vasakkal.

A GTE a GTI és a GTD mellé érkezik a Golf-sorba, mint hihetetlenül takarékos élményautó. A 150 lóerős, 1,4 literes turbómotor mellé 101 lóerős villanymotort is beépítettek a hatfokozatú, dupla kuplungos automata váltóval szerelt autóba. A villanymotort konnektorról is feltölthető, 8,8 kWh kapacitású, akár 50 km füstmentes haladást is lehetővé tévő lítium-akku táplál. A kombinált rendszer 201 lóerős összteljesítményre képes, ami nem sokban marad el a GTI 220 lóerejétől. A 7,6 másodperces 0-100 viszont nem valami fényes, a 180 lóerős GTD-től is elmarad egy tizeddel.

A 315 lóerős Volkswagen Polo R WRC-t is kiállították.

A nyájasan mosolygó, hosszú hajú, bajszos úriember Mándoki László (Leslie Mandoki), a Németországban élő magyar zenész és zenei producer, a Volkswagen AG és az Audi AG zenei-programigazgatója.

Az elmúlt évek, évtizedek GTI-találkozóinak legendás pillanatai egyetlen falon. A Scooter zenekar is a fellépők között volt az egyik évben.


Íme a felhozatal












A találkozó legszexibb idomait IDE KATTINTVA láthatod!



Nagyjából 100 fotó vár rátok a galériában, kattintsatok bármelyik képre és megnyílik! 

A gyári alakulat

A 300 lóerős Golf R-nél kerek 100 lóerővel erősebb, 100 km/órára 4,9 helyett 3,9 másodperc alatt gyorsuló, a 250 km/órás leszabályozást hírből sem ismerő újdonsággal a szériagyártás határait igyekszik feltérképezni a Volkswagen. A Golf R 400 minden egyes lóerejére csupán 3,55 kilogramm tömeg jut, a 2.0 TFSI motor 450 Nm nyomatéka állandó összkerékhajtáson keresztül jut az aszfaltra. Részletek...


Az autó beindított motorral, sofőrrel a volán mögött, érces gázfröccsök közepette adta a sajtó képviselői és a látogatót tudtára, hogy bizony ez nem csak egy papírmasé, hanem a 3,0 literes, ikerturbós VR6-os motor valóban életre kelti a "játékautót". 503 lóerő, 665 Nm nyomaték, állandó összkerékhajtás és hétsebességes dupla kuplungos automata váltó, ez a lapos roadster rövid specifikációja. De mi ez? Itt a válasz!


Az Audi is prezentálta haderejét, a legerősebb modelleket állította csatasorba


Audi TT quattro sport concept - A motorház alatt megbújó 2,0 literes TFSI motor teljesítménye 420 lóerő, ami új csúcsérték a kétliteres kategóriában. Ez literenként 210 lóerőt jelent, és 2400-6300 percenkénti fordulatszám tartományban 450 newtonméteres nyomatékot. Részletek itt!


Audi A3 Clubsport quattro concept - Az Audi S3 szedánból építkező tanulmány az RS Q3 szabadidőautó öthengeres, 2,5 literes turbómotorját kapta meg. Ezt megnövelt turbó és nagyobb kapacitású töltőlevegő-hűtő segítségével 525 lóerőre húzták fel. Részletek itt!


Rákívánsz!

Attól függetlenül, hogy már évek óta szívesen látják a találkozón az Audi, Škoda és SEAT modelleket is, még mindig Volkswagenből, és azon belül is Golfokból van a legtöbb. Mindig bajban vagyok, mikor sok egyforma autó között mozgolódok, most is rákívántam egy jó egyes Golfra, ami soha nem volt a szívem csücske, de ebben a pillanatban nagyon kéne. Méghozzá egy kabrió, hogy a szikrázó napsütésben, az Alpokat meghágva minden éveben ellátogathassak a Wörthi-tóhoz.

A szikrázó napsütéstől leégett homlokkal, jóleső fáradtsággal és több száz tuningautóval a hátunk mögött intettünk búcsút a 33. Wörthensee GTI-találkozónak.

Kommentek

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.