Nyári autófelkészítés. Mit, miért, hogyan?

Hogy nyugodt legyen a nyaralás

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.06.02. 14.00

Lassan vége az iskolának, és elkezdődik a szabadságok, a nyári utazások ideje. Érdemes az autókat is felkészíteni, megmondjuk, mire figyeljenek oda.

Lassan vége az iskolának, és elkezdődik a szabadságok, a nyári utazások ideje. Érdemes az autókat is felkészíteni, megmondjuk, mire figyeljenek oda. Ha nyaralni megyünk, akkor az átlagosnál nagyobb terheléssel, nagyobb átlagsebességgel autózunk és a hőséggel is számolnunk kell. Érdemes ezért az utazás előtt átvizsgálni autónkat, hogy ne okozzon bosszús pillanatokat a nyaralás alatt.
Kezdhetjük a felkészülést a tartozékokkal, melyeket ezúttal tényleg ne a rendőri ellenőrzés miatt vizsgáljunk át. Nézzük meg, hogy az izzókészletben olyan égők vannak-e, amelyek valóban alkalmasak az autónkban lévők pótlására. Ezzel párhuzamosan ellenőrizzük a lámpákat is, hogy mindegyik működőképes-e. Csekkoljuk le az autó többi elektromos berendezésének üzemelését is, például a légkondicionáló működéséhez szükséges ventilátorét. A láthatósági mellény szinte mindenhol kötelező, így abból is tegyünk be párat a kesztyűtartóba, komoly büntetést spórolhatunk meg vele.

A fényvisszaverő mellény kötelező. Néhol minden utasnak kell, nem elég, ha csak a vezető húzza magára

Ha a gépkocsiban lévő akkumulátor elmúlt két éves, érdemes szakemberrel megméretni a töltöttségét, hiszen nyaralás közben leginkább rövid távokon, jellemzően a strand és a szállás között szokás használni a kocsit, ami a töltöttségnek nem tesz mindig jót. Azért vigyünk magunkkal az útra bikakábelt és vontatókötelet is. Hátha szükség lesz rá.
Méressük meg a fékfolyadék forráspontját! Ha a folyadék elöregedett és a forráspont túl alacsony, komoly veszélybe kerülhetünk egy alpesi hágón leereszkedve. A sok csomag és utas miatt a nagyobb tömeg és sebesség eleve erős terhelésnek teszi ki a fékrendszert. Ha hegyvidéki útszakaszon lakókocsit vontatunk, akkor végképp elengedhetetlen a fékek átnézése.

Ablakmosóból a drágább sokszor jobb. A bogároldót tartalmazó koncentrátum a tuti.

Vizsgáljuk át az egészségügyi csomagot is, ami nem csak közúti balesetnél tehet jó szolgálatot, de akkor is, ha például egy kagyló fölsérti a talpunkat.

Assistance

Nemcsak akkor érdemes valamelyik jó nevű cégnél assistance szolgáltatást igényelni, ha műszakilag nem teljesen megbízható modell áll a garázsban, hiszen bármikor, bármilyen autóval szorulhatunk műszaki segítségre. Ilyenkor megfizethetetlen, ha nem kell ismeretlen környezetben segítség után kutatni és jó eséllyel a költségek sem lesznek így irreálisan magasak. 

Tanácsok vezetéshez:

Ne induljunk útnak fáradtan, inkább halasszuk későbbre az indulást és pihenjünk pár órát. 2-3 óránként érdemes megállni 10-15 percre, amit használjunk ki a felfrissülésre. Mosakodjunk meg, együnk-igyunk és tornáztassuk meg végtagjainkat, ne üljünk le a parkolóban lévő első padra. 
Ne próbáljuk magunkat kávéval, energiaitalokkal ébren tartani, inkább aludjunk egy rövidet a parkolóban. Légkondicionálót használva is húzzuk le időnként az ablakokat, hogy oxigén jusson az utastérbe.

Figyeljünk rá, hogy legyen elegendő ivóvíz az autóban. Bármikor szükség lehet rá.

Utazás előtt ne együnk nehéz ételeket, mert rontja koncentrációt. Alkohol, bódító anyagok, gyógyszer hatása alatt semmi esetre se üljünk a volán mögé! Ülésünket, ha van rá mód, a megszokottnál kissé magasabbra állítsuk, amivel javíthatjuk a szervezet vérkeringését, csökkentve ezzel a fáradékonyságot. 
Ne hallgassuk túl hangosan a zenét az autóban, mert fárasztóan hat a szervezetre. Tankoljunk időben, hiszen az autópályákon néhol 80 kilométert is autózhatunk anélkül, hogy újabb töltőállomást találnánk. Egyes déli országokban pedig a délutáni szieszta alkalmával a kutak is bezárnak.

Gumik

Fontos, hogy a hideg gumik légnyomását a megnövekedett terhelésnek megfelelően állítsuk be, amivel nem csak a gyorsabb gumikopást akadályozhatjuk meg, de üzemanyagot is megtakarítunk. Érdemes a pótkerék keréknyomását is ellenőrizni – ha van az autóban – ki tudja, hol kapunk defektet. Persze ne feledkezzünk meg a profilmélység vizsgálatáról sem, és nézzük át a gumi oldalfalát is az esetleges sérülések felfedezése végett. Szálszakadásos, kidudorodó oldalfalú gumival ne induljunk el!

A megfelelő keréknyomás beállításával sokat spórolhatunk az üzemanyagköltségen

A kerékcserére felkészülve tegyünk be egy pokrócot is a kocsiba, akkor nem kell majd a porba térdelnünk. Akkor is jó hasznát vesszük, ha jégesőtől akarjuk megóvni a karosszériát. Alkalmazhatjuk a napon álló kocsi letakarására is.
Vigyünk magunkkal elegendő folyadékot az utasok számára, mert határátkelőhelyeknél, fizetőkapuknál vagy egyéb torlódásokban akár több órát állhatunk a tűző napon, ami igencsak megviseli az emberi szervezetet. Legyen a csomagtartóban működő zseblámpa és egy pár kesztyű is, mindkettő megkönnyítheti életünket. Az alapvető szerszámkészletet is készítsük össze.

Olaj

Ellenőrizzük a motorolaj szintjét. Ezt a motor leállítása után 15-20 perccel, sík terepen végezzük. A túl korai vizsgálat és az autó ferde állása is mérési hibához vezethet. Az olajnak időre van szüksége, hogy visszacsöpögjön a karterba. Ha benzinkútra megérkezve méregdrága olajat akarnak megvetetni velünk, ne ugorjunk be rögtön! Negyedórás állást követően nézzük meg újra, mit mutat a nívópálca.

Olajszint ellenőrzés nélkül ne induljunk hosszabb útra

Töltsük fel az ablakmosó tartályt is mosófolyadékkal, a mosószeres víz helyett érdemes áldozni a bogarak oldására is alkalmas szerekre. Vessünk egy pillantást az ablaktörlő lapátokra is. Ne hagyjuk ki a nagy terhelésnek kitett hűtőrendszert sem! Legyen elég hűtőfolyadék a tartályban és ne eresszen sehol a rendszer.
A csomagok elhelyezésénél figyeljünk arra, hogy amit csak lehet, zárható részbe és ne az utastérbe rakjunk. A nehéz tárgyakat mindig a hátsó üléstámlához tegyük és lehetőleg rögzítsük, hogy ne gyorsulhassanak fel. Ütközéskor a nekilendült súlyos csomagok képesek áttörni az üléstámlát.
Bár sokan megfeledkeznek róla, továbbra is kötelező az autók hátuljára H betűs matricát ragasztani. Hiányában akár a határátlépés is veszélybe kerülhet.

Kommentek

  • ACC.600

    és senki ne felejtse ki a flakon olajat a használt audikba és vw-be.

  • Guevara

    Ne halogassuk a fékbetétek, féktárcsák cseréjét ha közelítenek pályafutásuk vége felé, különösen ha hegyes völgyes, úgy értem rendes hegyek és völgyek között vezet az autunk mint pl az Alpok. Ott nagyon gyorsan és drasztikusan lecsökken a fék hatékonysága, ha alig van már kopóréteg a fékbetéteken és a túl vékony féktárcsák is gyorsan felizzanak egy kiadós lejtmeneti fékezés során.

  • husky

    Ha már megálltunk pihenni, vessünk egy pillantást a tetőboxra vagy a kerékpártartóra is! Sőt, nyugaton sok helyen még piros-fehér csíkos fényvisszaverő táblát is kérnek rá (kamionosboltba kb. 3000-5000 Ft)és a hátsó rendszámot se felejtsük átteni a hátsó kerékpár-szállítóra, főleg ha külön hátsó lámpa is van rajta. Nem ilyesztés, ez van a nagyobb, vonóhorogra támaszkodó kivteleknél! Költsük kellemesebb dolgora az esetleges büntetés árát!
    A vészvillogóval meg ne “köszönjünk” meg semmit, mert máshol FÉLREÉRTIK! Olasz, spanyol, német ha villog, az “Vigyázz Jövök!”- nem beengedés!!

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.