Vérre éhes öreg Škoda, finoman reszelt Wartburg

Olvasói autók - 1. válogatás

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.05.29. 16.00

Facebook-oldalunk követőit arra kértük, küldjék be nekünk, különleges, érdekes autóikat. A beérkezett rengeteg levélből íme az első, bemelegítő válogatás!

Mindig is sejtettük, hogy olvasóink nem csak használati tárgyként gondolnak autóikra, hanem akadnak igazi szent őrültek, akik időt, energiát, anyagi erőforrásokat sem kímélve tökéletesítik, szépítgetik kedvencüket.

Ezért a Facebook-oldalunk követőit arra kértük, mutassák meg saját verdájukat, hátha így igazi, eddig rejtett kincsekre bukkanhatunk. Nem kis meglepetésünkre rengeteg levél, fénykép érkezett, és reméljük ez a tempó csak fokozódni fog a jövőben. Első körben áttúrva a beérkezett autókat, Gábor Škodáján akadt meg a szemünk. Amikor ilyen leírással érkezik egy öreg farmotoros cseh gép, akkor azt nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Öreg Škoda turbóval

“Sziasztok, küldenék pár képet a Škodámról. Remélem, nem veszitek rossz néven! Skoda 130 1.3 turbo+intercooler+vems. Van benne egy 1.3-as Felicia motor, Garett turbóval Cosworth intercooler, Nagynyomású injektorok, Vems versenyelektronika, Chiptuning. Ezen kívül sporttengely, portolt hengerfej, teljes körű könnyítés. Az autó jelenleg 5.5 másodpercet gyorsul 100-ra, négy tárcsafék lassítja, verseny fékbetétekkel.”

Természetesen felvettük a kapcsolatot Gáborral, hogy pár kérdéssel még jobban megismerjük a turbós büntetőgép építésének hátterét.

– Miért Škoda, honnan jött az indíttatás? Azért Škoda, mert nálunk ez családi hagyomány. 1969 óta Škodánk van, nem erőltette senki, de az összes haverom ladázott és én el akartam verni őket a Škodával. Aztán a haverok váltottak Opel Astra GSI-re, Volkswagen Golf Gti-re erősebb BMW-re, Honda Civic Vti-re, és én mindig fejlesztettem, és persze mindig elvertem őket.

– Mennyi időt vett igénybe a jelenlegi állapot elérése? Turbósítás? Az autót már turbósan vettem, de teljesen átalakítottam kapott Vemset és kiiktattam a gyermekbetegségeit, így most már megbízhatóan működik.

– Mi jelentette a legnagyobb kihívást? A legnagyobb kihívást a kompresszió visszavétele és a dugattyú olajozása jelentette, ezek nélkül pár kilométer alatt széthullana az autó.

– Versenyzel vele? Ha igen, milyen kategóriában? Főleg hobbiautó, P-s rendszámmal megy, ha el kell érni a pályáig. Egy-két amatőr versenyen indultam vele, az idén szeretnék vele a komi kupán indulni vele. A kakucsring fekszik az autónak.

– Következő lépcső? Tervezed a további izmosítást, esetleg másra váltasz? Most már tudom a határait és hogy meddig lehet emelni a turbó nyomást. Télen építek bele egy Fabia blokkot ami 1,4-es lesz. Ez hoz még némi lóerőt! Biztos, hogy nem váltok másra, az utcai autóim mindig mások, most jelenleg egy Volvo V40-est hajtok a hétköznapokon. A Škoda mindig jelen lesz, második vagy harmadik autónak, nem válok meg tőle soha.

Wartburg 353W finoman reszelve

Mai második autónk Bálint Wartburgja. Az NDK autóiparának egyik legismertebb típusa külsőre semmi különlegesről nem árulkodik, de pont ezért érdekes. Csak finom, leheletnyi átalakítást kapott, igazi szöszölős stílusú apróságok teszik tökéletesebbé a Wartburg 353W-t.

Kiskoromban a családnak volt egy Wartburgja, így felnőttként, mint amúgy is autókkal foglalkozó, arra jutottam, hogy nosztalgiából beszerzek egyet. Ez meg is történt, azóta kijárok vele az autós találkozókra. Mindenképpen kormányváltós és 2 ütemű gépet akartam.

Viszont szakmai ártalomként a kocsit elkezdtem fejlesztgetni, így bár külsőre teljesen gyári állapotú, ahogy az utastér is belül.

“De a motort és a futóművet kicsit fejlesztettem, így a fogyasztása drasztikusan lecsökkent (5l/100km), és az autó is sokkal virgoncabb lett, mert a nyomatéka és a lóereje is növekedett szépen.”

Lista az átalakításokról (csak a főbbek):
– 7,5:1 arányú kompresszió növelése 9,5:1-re (4,1mm lesíkolása a hengerfejből)
– Megszakítós gyújtás cseréje, modern elektromosra (Hall jeladós (hengerenkénti))
– Denso “U” profilú gyertyák használata
– Hengerenkénti gyújtótrafók a HALL-os gyújtással
– A gyári generátor (12V 44A) helyett Bosch (12V 90A) generátor beépítése (áttétel változtatása, így kisebb fordulaton forog, de kevésbé terheli a motort, a jobb hatásfok miatt így is elég teljesítménye van)
– Kipufogó hangolása nyomatékra és fogyasztáscsökkentésre
– Jikov karburátor tisztítása, beállítása (első torok fogyasztásra optimalizálva) (második torok maximális teljesítményre optimalizálva)
– teljes értékű pótkerék (15kg) helyett javító spray használata, így az emelő is feleslegessé vált (3kg) (gyári 920kg helyett 900kg-os az autó)
– vízpumpa ékszíjtárcsa változtatott áttétellel (kisebb vízszállítás, kisebb motor terhelés)
– 175/70R13 gumik

Ahogy a bevezetőben említettük, ez még csak bemelegítés, szeretnénk, ha hagyománnyá válna az olvasói autók bemutatása. Aki tehát úgy érzi, hogy arra érdemes gép áll a garázsban, ne habozzon, küldjön képeket, rövid leírást (vagy Facebookon, vagy ha nincs, akkor a vezess.hu@gmail.com címre), és az oldalon láthatja viszont kedvencét!

Kommentek

  • Guevara

    Nem tudom hogy a három helyen csapágazott főtengely mennyire hálás a turbósításért. De talán jobb is ha nem tudom.

  • Kempelen10.

    A gazdi biztosan tudja. Nem panaszkodott rá.

  • Kanyaró Malvin

    Egyszerűbb lett volna csinálni egy igazi behúzottat a Wartburgról, mint ék alakúra vágott hátsó kerékkel felheftölni a dinamizált háttér közepére. De az autó maga nagyon szép lés ezek a módosítások sokat javíthatnak rajta. A 130-as tulajának is gratulálok! Menyit fogyasztott a Wartburg, mielőtt a hibrid Priusban is csak városban megvalósítható 5,0 literre lement a fogyasztása?

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.