Vérre éhes öreg Škoda, finoman reszelt Wartburg

Olvasói autók - 1. válogatás

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.05.29. 16.00

Facebook-oldalunk követőit arra kértük, küldjék be nekünk, különleges, érdekes autóikat. A beérkezett rengeteg levélből íme az első, bemelegítő válogatás!

Mindig is sejtettük, hogy olvasóink nem csak használati tárgyként gondolnak autóikra, hanem akadnak igazi szent őrültek, akik időt, energiát, anyagi erőforrásokat sem kímélve tökéletesítik, szépítgetik kedvencüket.

Ezért a Facebook-oldalunk követőit arra kértük, mutassák meg saját verdájukat, hátha így igazi, eddig rejtett kincsekre bukkanhatunk. Nem kis meglepetésünkre rengeteg levél, fénykép érkezett, és reméljük ez a tempó csak fokozódni fog a jövőben. Első körben áttúrva a beérkezett autókat, Gábor Škodáján akadt meg a szemünk. Amikor ilyen leírással érkezik egy öreg farmotoros cseh gép, akkor azt nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Öreg Škoda turbóval

“Sziasztok, küldenék pár képet a Škodámról. Remélem, nem veszitek rossz néven! Skoda 130 1.3 turbo+intercooler+vems. Van benne egy 1.3-as Felicia motor, Garett turbóval Cosworth intercooler, Nagynyomású injektorok, Vems versenyelektronika, Chiptuning. Ezen kívül sporttengely, portolt hengerfej, teljes körű könnyítés. Az autó jelenleg 5.5 másodpercet gyorsul 100-ra, négy tárcsafék lassítja, verseny fékbetétekkel.”

Természetesen felvettük a kapcsolatot Gáborral, hogy pár kérdéssel még jobban megismerjük a turbós büntetőgép építésének hátterét.

– Miért Škoda, honnan jött az indíttatás? Azért Škoda, mert nálunk ez családi hagyomány. 1969 óta Škodánk van, nem erőltette senki, de az összes haverom ladázott és én el akartam verni őket a Škodával. Aztán a haverok váltottak Opel Astra GSI-re, Volkswagen Golf Gti-re erősebb BMW-re, Honda Civic Vti-re, és én mindig fejlesztettem, és persze mindig elvertem őket.

– Mennyi időt vett igénybe a jelenlegi állapot elérése? Turbósítás? Az autót már turbósan vettem, de teljesen átalakítottam kapott Vemset és kiiktattam a gyermekbetegségeit, így most már megbízhatóan működik.

– Mi jelentette a legnagyobb kihívást? A legnagyobb kihívást a kompresszió visszavétele és a dugattyú olajozása jelentette, ezek nélkül pár kilométer alatt széthullana az autó.

– Versenyzel vele? Ha igen, milyen kategóriában? Főleg hobbiautó, P-s rendszámmal megy, ha el kell érni a pályáig. Egy-két amatőr versenyen indultam vele, az idén szeretnék vele a komi kupán indulni vele. A kakucsring fekszik az autónak.

– Következő lépcső? Tervezed a további izmosítást, esetleg másra váltasz? Most már tudom a határait és hogy meddig lehet emelni a turbó nyomást. Télen építek bele egy Fabia blokkot ami 1,4-es lesz. Ez hoz még némi lóerőt! Biztos, hogy nem váltok másra, az utcai autóim mindig mások, most jelenleg egy Volvo V40-est hajtok a hétköznapokon. A Škoda mindig jelen lesz, második vagy harmadik autónak, nem válok meg tőle soha.

Wartburg 353W finoman reszelve

Mai második autónk Bálint Wartburgja. Az NDK autóiparának egyik legismertebb típusa külsőre semmi különlegesről nem árulkodik, de pont ezért érdekes. Csak finom, leheletnyi átalakítást kapott, igazi szöszölős stílusú apróságok teszik tökéletesebbé a Wartburg 353W-t.

Kiskoromban a családnak volt egy Wartburgja, így felnőttként, mint amúgy is autókkal foglalkozó, arra jutottam, hogy nosztalgiából beszerzek egyet. Ez meg is történt, azóta kijárok vele az autós találkozókra. Mindenképpen kormányváltós és 2 ütemű gépet akartam.

Viszont szakmai ártalomként a kocsit elkezdtem fejlesztgetni, így bár külsőre teljesen gyári állapotú, ahogy az utastér is belül.

“De a motort és a futóművet kicsit fejlesztettem, így a fogyasztása drasztikusan lecsökkent (5l/100km), és az autó is sokkal virgoncabb lett, mert a nyomatéka és a lóereje is növekedett szépen.”

Lista az átalakításokról (csak a főbbek):
– 7,5:1 arányú kompresszió növelése 9,5:1-re (4,1mm lesíkolása a hengerfejből)
– Megszakítós gyújtás cseréje, modern elektromosra (Hall jeladós (hengerenkénti))
– Denso “U” profilú gyertyák használata
– Hengerenkénti gyújtótrafók a HALL-os gyújtással
– A gyári generátor (12V 44A) helyett Bosch (12V 90A) generátor beépítése (áttétel változtatása, így kisebb fordulaton forog, de kevésbé terheli a motort, a jobb hatásfok miatt így is elég teljesítménye van)
– Kipufogó hangolása nyomatékra és fogyasztáscsökkentésre
– Jikov karburátor tisztítása, beállítása (első torok fogyasztásra optimalizálva) (második torok maximális teljesítményre optimalizálva)
– teljes értékű pótkerék (15kg) helyett javító spray használata, így az emelő is feleslegessé vált (3kg) (gyári 920kg helyett 900kg-os az autó)
– vízpumpa ékszíjtárcsa változtatott áttétellel (kisebb vízszállítás, kisebb motor terhelés)
– 175/70R13 gumik

Ahogy a bevezetőben említettük, ez még csak bemelegítés, szeretnénk, ha hagyománnyá válna az olvasói autók bemutatása. Aki tehát úgy érzi, hogy arra érdemes gép áll a garázsban, ne habozzon, küldjön képeket, rövid leírást (vagy Facebookon, vagy ha nincs, akkor a vezess.hu@gmail.com címre), és az oldalon láthatja viszont kedvencét!

Kommentek

  • Guevara

    Nem tudom hogy a három helyen csapágazott főtengely mennyire hálás a turbósításért. De talán jobb is ha nem tudom.

  • Kempelen10.

    A gazdi biztosan tudja. Nem panaszkodott rá.

  • Kanyaró Malvin

    Egyszerűbb lett volna csinálni egy igazi behúzottat a Wartburgról, mint ék alakúra vágott hátsó kerékkel felheftölni a dinamizált háttér közepére. De az autó maga nagyon szép lés ezek a módosítások sokat javíthatnak rajta. A 130-as tulajának is gratulálok! Menyit fogyasztott a Wartburg, mielőtt a hibrid Priusban is csak városban megvalósítható 5,0 literre lement a fogyasztása?

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.