Mindig is sejtettük, hogy olvasóink nem csak használati tárgyként gondolnak autóikra, hanem akadnak igazi szent őrültek, akik időt, energiát, anyagi erőforrásokat sem kímélve tökéletesítik, szépítgetik kedvencüket.

Ezért a Facebook-oldalunk követőit arra kértük, mutassák meg saját verdájukat, hátha így igazi, eddig rejtett kincsekre bukkanhatunk. Nem kis meglepetésünkre rengeteg levél, fénykép érkezett, és reméljük ez a tempó csak fokozódni fog a jövőben. Első körben áttúrva a beérkezett autókat, Gábor Škodáján akadt meg a szemünk. Amikor ilyen leírással érkezik egy öreg farmotoros cseh gép, akkor azt nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Öreg Škoda turbóval

“Sziasztok, küldenék pár képet a Škodámról. Remélem, nem veszitek rossz néven! Skoda 130 1.3 turbo+intercooler+vems. Van benne egy 1.3-as Felicia motor, Garett turbóval Cosworth intercooler, Nagynyomású injektorok, Vems versenyelektronika, Chiptuning. Ezen kívül sporttengely, portolt hengerfej, teljes körű könnyítés. Az autó jelenleg 5.5 másodpercet gyorsul 100-ra, négy tárcsafék lassítja, verseny fékbetétekkel.”

Természetesen felvettük a kapcsolatot Gáborral, hogy pár kérdéssel még jobban megismerjük a turbós büntetőgép építésének hátterét.

– Miért Škoda, honnan jött az indíttatás? Azért Škoda, mert nálunk ez családi hagyomány. 1969 óta Škodánk van, nem erőltette senki, de az összes haverom ladázott és én el akartam verni őket a Škodával. Aztán a haverok váltottak Opel Astra GSI-re, Volkswagen Golf Gti-re erősebb BMW-re, Honda Civic Vti-re, és én mindig fejlesztettem, és persze mindig elvertem őket.

– Mennyi időt vett igénybe a jelenlegi állapot elérése? Turbósítás? Az autót már turbósan vettem, de teljesen átalakítottam kapott Vemset és kiiktattam a gyermekbetegségeit, így most már megbízhatóan működik.

– Mi jelentette a legnagyobb kihívást? A legnagyobb kihívást a kompresszió visszavétele és a dugattyú olajozása jelentette, ezek nélkül pár kilométer alatt széthullana az autó.

– Versenyzel vele? Ha igen, milyen kategóriában? Főleg hobbiautó, P-s rendszámmal megy, ha el kell érni a pályáig. Egy-két amatőr versenyen indultam vele, az idén szeretnék vele a komi kupán indulni vele. A kakucsring fekszik az autónak.

– Következő lépcső? Tervezed a további izmosítást, esetleg másra váltasz? Most már tudom a határait és hogy meddig lehet emelni a turbó nyomást. Télen építek bele egy Fabia blokkot ami 1,4-es lesz. Ez hoz még némi lóerőt! Biztos, hogy nem váltok másra, az utcai autóim mindig mások, most jelenleg egy Volvo V40-est hajtok a hétköznapokon. A Škoda mindig jelen lesz, második vagy harmadik autónak, nem válok meg tőle soha.

Wartburg 353W finoman reszelve

Mai második autónk Bálint Wartburgja. Az NDK autóiparának egyik legismertebb típusa külsőre semmi különlegesről nem árulkodik, de pont ezért érdekes. Csak finom, leheletnyi átalakítást kapott, igazi szöszölős stílusú apróságok teszik tökéletesebbé a Wartburg 353W-t.

Kiskoromban a családnak volt egy Wartburgja, így felnőttként, mint amúgy is autókkal foglalkozó, arra jutottam, hogy nosztalgiából beszerzek egyet. Ez meg is történt, azóta kijárok vele az autós találkozókra. Mindenképpen kormányváltós és 2 ütemű gépet akartam.

Viszont szakmai ártalomként a kocsit elkezdtem fejlesztgetni, így bár külsőre teljesen gyári állapotú, ahogy az utastér is belül.

“De a motort és a futóművet kicsit fejlesztettem, így a fogyasztása drasztikusan lecsökkent (5l/100km), és az autó is sokkal virgoncabb lett, mert a nyomatéka és a lóereje is növekedett szépen.”

Lista az átalakításokról (csak a főbbek):
– 7,5:1 arányú kompresszió növelése 9,5:1-re (4,1mm lesíkolása a hengerfejből)
– Megszakítós gyújtás cseréje, modern elektromosra (Hall jeladós (hengerenkénti))
– Denso “U” profilú gyertyák használata
– Hengerenkénti gyújtótrafók a HALL-os gyújtással
– A gyári generátor (12V 44A) helyett Bosch (12V 90A) generátor beépítése (áttétel változtatása, így kisebb fordulaton forog, de kevésbé terheli a motort, a jobb hatásfok miatt így is elég teljesítménye van)
– Kipufogó hangolása nyomatékra és fogyasztáscsökkentésre
– Jikov karburátor tisztítása, beállítása (első torok fogyasztásra optimalizálva) (második torok maximális teljesítményre optimalizálva)
– teljes értékű pótkerék (15kg) helyett javító spray használata, így az emelő is feleslegessé vált (3kg) (gyári 920kg helyett 900kg-os az autó)
– vízpumpa ékszíjtárcsa változtatott áttétellel (kisebb vízszállítás, kisebb motor terhelés)
– 175/70R13 gumik

Ahogy a bevezetőben említettük, ez még csak bemelegítés, szeretnénk, ha hagyománnyá válna az olvasói autók bemutatása. Aki tehát úgy érzi, hogy arra érdemes gép áll a garázsban, ne habozzon, küldjön képeket, rövid leírást (vagy Facebookon, vagy ha nincs, akkor a vezess.hu@gmail.com címre), és az oldalon láthatja viszont kedvencét!