Az utakon is öregszünk

Több az autó, de egyre ramatyabbak

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.05.24. 07.00

A KSH legfrissebb adatai szerint tavaly a magyar utakat járó személyautók átlagéletkora még a tavalyinál is fél évvel tovább romlott, 12,5-ről 13 évre.

A KSH legfrissebb adatai szerint tavaly a magyar utakat járó autók átlagéletkora a korábbi événél is fél évvel tovább romlott, 12,5-ről 13 évre. Míg 2012-ben 2,98 millió autót tartottak nyilván, addig 2013-ban ez a szám valamivel nagyobb, 3 040 732 lett. Az eredmény hajszálnyival marad csak el az utóbbi évek legjobbjának számító 2008-as évtől, és ez az emelkedés akár biztató is lehet a jövőt illetően. 
Ezzel egyúttal azonban az utakon futó járművek átlagéletkora jelentősen, fél évvel romlott. A márkák közül a KIA büszkélkedhet a legfiatalabb átlagkorral – 6,7 év – a koreai márkát a magyar piacról nemrég kivonult Chevrolet követi 7,1 évvel, a harmadik legfiatalabb pedig a Hyundai “flottája” volt. A nyugdíjas szakosztály legkomolyabb bástyája a maga 32,6 évével a Moszkvics, amit 28,3 évvel a Polski Fiat követ, majd érkeznek a keletnémet kétüteműek, a Trabant 27,8, a Wartburg 27,5 évvel. A kihalt fajok mellett, a még ma is kapható márkák közül a Mitsubishi autói a legöregebbek 14,9 évvel, őket a VW követi 14,4 évvel. 
Az utakon is öregszünk 1
Értelemszerűen a kihalt márkáknak a legnagyobb az átlagéletkora. Friss, ropogós új autót ilyen emblémával már nem kapni.
Tavaly a legnagyobb valószínűséggel Opellel találkozhattunk az utakon, valamivel kevesebb, mint 437 ezer futott belőlük az utakon. A második leggyakoribb márka a Suzuki volt, 402 ezerrel, a harmadik helyet pedig a Volkswagen vitte, 280 ezerrel. Annak, hogy Tavriával találkozzunk volt tavaly a legkisebb esélye – a vizsgált márkák közül – 389 darab volt belőle Magyarországon rendszámmal – a Moszkvics a második legritkább, ezer darab alatti autóval, harmadik a Datsun, 1500 darabbal. 
A 2013-ban első alkalommal forgalomba helyezett autók – 127 ezer van belőlük összesen – közül a Volkswagené az első hely 15444 darabbal, második az Opel 13123 darabbal, őket a Ford követi 12409-cel. 
KSH

Kommentek

  • Vérmacy

    Nem csodálkozom, hogy egyre több az autó Mo-on. A tömegközlekedést kinyírták/ják, a céges buszjáratokat csökkentik (ésszerűsítik), így aki szeretne dolgozni menni, annak marad a 15-25 éves használt autó, mert a házat lehetetlen értékesíteni és még van rá 20-35 év hitel… Ezen felül még érdemes lenne a robogók (ingázásra használják a legtöbbet) számának növekedését is mellé csapni!
    Mivel a bölcsőde/óvoda/iskola már nem a “családot szolgálja”, hanem “szükséges rosszként” még az állam megtartja így a két dolgozó szülőnek kell egy-egy megbízható jármű, amivel el tud sietni a porontyért, mert bizonykid*bják az intézményből és fél öt után már hívogatják a “dadák” a szülőket, hogy Ők bizony már hazamennének. E mellett a munkáltató elrendelhet 4 órányi túlmunkát aznapra, amennyiben azt még a munkaidő vége előtt jelzi!
    Át kell térni a “két műszakos” gyermekfelügyeletre a közintézményekben és akkor Én is szívesen letenném a 20 éves cabriómat :)

  • Petrol95

    Ha nem csal meg az emlékezetem, akkor a regisztrációs adót azért csökkentették elsősorban, hogy külföld irányából meginduljon a fiatalabb használt autók behozatala. De ha valaki jobban tudja (biztos lesz ilyen ember), akkor javítson ki.
    Szóval, ehelyett mi van? Ugyanolyan korú autókat hordanak be, mint eddig, csak valamivel drágábbakat, használt prémium autókat nagy mennyiségben. A belföldi használt autó eladás meg pang. Nyugodtan lehet szidni (viszont csókoltatom a szidalmazók őseit), de vissza kellene emelni a regisztrációs adó mértékét a korábbi szintre és országon belül megoldani különböző támogatásokkal az autóvásárlást. Az új autó vásárlást és a fiatalabb használtra cserélést is.

  • qwer

    Talán miért ilyen öreg az autók életkora? sok család megélhetési gondokkal küzd pont ők fogják javítani a statisztikát.

  • qwer

    Petrol 95 támogatnák a suzukit nekem az nem kell.

  • hulyemernok

    Petrol95 abban valóban igazad van, hogy a magyarnak ezerszer hamarabb kell egy “roncs” prémium, mint egy szép állapotban lévő megfizethető márka, viszont ha nagy mértékben korlátoznák a kintről való behozatal számát biztosan nem nőne az új autók száma és az autópark állapota. Ugyanis hiába lennének nagy állami kedvezmények új autókra, még mindig nem tudná megfizetni a magyar, mert 10-12 éves egyszerű konstrukciójú autó még ráköltéssel is sokkal kevesebbe jön ki mint egy új autó, aminek az óriási értékvesztését még nem is számoltuk…

  • Petrol95

    Támogassák csak az összes autómárkát. Mint a németek a roncsprémummal.

  • Petrol95

    hmérnök: Lehet, hogy igazad van, de ha nem vágnak bele, nem tudjuk meg. Van sok pénzesebb ember is, akiknek 8 évesnél fiatalabb autók vannak. Ők vennék az újat (kapni szoktak az alkalmon), tőlük a használtat a nagyon idős autót birtoklók vennék meg. Lehetne normálisabban szabályozni az autóbehozatalt is, mert ahogy most van, az nem egészen jó.

  • hulyemernok

    Petrol95 én a szabályzással nem értek egyet, ezzel biztosan nem segítenénk a jelenlegi autópark állapotát, sőt! Ha állami kedvezményt biztosítanának az új autókra mindenbizonnyal többet lehetne eladni mint most, viszont közel sem olyan mértékű lenne a fellendülés, hogy az konkrétan megmutatkozzon az autópark életkorában, állapotában. Sajnos amíg az embereknek nincs pénze, addig jelentősebb javulás sem várható. Én inkább a behozott autók állapotát vizsgálnám sokkal komolyabban, addig ne kapjon rendszámot, amíg majdnemhogy tökéletes az autó. Csak így lehet elkerülni a kinti “roncsok” forgalomba helyezését.

  • husky

    Magyarország ITT MÉG NEM teljesít jobban! Az embereket egy életre elíjesztették és átkurták a sok ezer bedölt CHF-es autóval! Van részlet, most is megadnák, de a akkor mit eszik a család?
    Az elmúlt hetekben már láttam Renault 4-et Fiat 850-est is! Elég jól helyepofozva. Vajon megszállotság vagy pénzhiány?
    A közeli … üzletlánchoz, ahová mi is járunk, gyaran jön egy ember Nissan Urvan duplakörlámpás furgonnal! Ez tudtommal legalább 25-27 éves. Hibátlnaul megy, de már lassal OT-s lesz. Ő vajon miért nem vált?

  • hulyemernok

    Kempelen10 azért ez nem ilyen egyszerű. Addig rendben, hogy egy jó állapotú 10-12 éves autó megfelel egy átlag embernek, ezzel egyet is értek. Viszont amíg az új, vagy pár éves autók “eladhatatlanok” addig csak romlani fog az autóparkunk állapota. Konkrétan arra gondolok, hogy amíg egy adott embernek – árszinttől függetlenül – nincs pénze jobbra, addig csak a jelenlegi fog alatta legatyásodni. A másik, hogy rengeteg iszonyatos állapotban lévő 10 év körüli autó fut az utakon, mert egyszerűen nem költenek rá semmit az emberek, nincs rá pénzük. Így hiába a 10-12 éves jó állapotú autó megfelel a nagy többségnek teória, bizonyos részük már olyan állapotban van, hogy nem is érdemes őket teljes mértékben rendbe tenni, csak azt toldozzák-foltozzák amit nagyon muszáj. Ja és senki nem az általad említett I-s rendszámmal futó jó állapotú autókat akarja kivonni a forgalomból, hanem azokat amiket konkrétan átlökdösnek vizsgán, mert majd szét esnek. És, hogy nem kell annyi új autó vagy bármi más? Lehet. De tudod a jelenlegi rendszerben (!) ez hajtja a gazdaságot, ha nem lehetne eladni az újat lelassulna, megállna a gazdaság, amiről a következményeiről szerintem nem kell beszélnem…

  • Kempelen10.

    Mérnök! Ne csúsztass! Az, hogy valakinek nincs pénze újra, az nem jelenti azt, hogy nem tud fönntartani egy régit. Semmi köze a kettőnek egymáshoz. Szóval az igénytelenségből, fillérbaszásból legatyásított szarok az igénytelenséget tükrözik elsősorban, nem pedig a pénztelenséget. Erre bizonyíték a sok jó állapotban lévő öreg autó.
    Úgyhogy ne csúsztass!

  • Kempelen10.

    És még valami a mindenki vásároljon, mert attól megy a gazdaság című hamis ideológiához! Nem kell vásárolni. Nem kell külföldön nyaralni sem, nem kell milliókat keresni és nem kell milliókért szemetet termelni. Nem kell. Nem ez a jó élet értékmérője.
    Aki ettől boldog, annak fost ér az élete!

  • hulyemernok

    Figyelj, akár hiszed akár nem, rengeteg rossz állapotú autó van azért, mert nem tudnak rá költeni. És, hogy ez miért van? Mert olyanok is autóznak akiknek a keresete bőven nem engedné ezt meg. Attól, hogy egyszer megvettek valamit nem jelenti azt, hogy korrekten fent is tudják tartani. A gazdaságos sztorihoz meg annyit, hogy akár hiszed akár nem, az a normális ha egy ember mindenből jobbat akar, fejlődni minden téren. Ehhez hozzátartozik az új dolgok vásárlása is és évtizedek alatt szépen ehhez igazodott a gazdaság. Ui.: miért van olyan érzésem, hogy Téged semmilyen ész érvekkel nem lehet meggyőzni ha esetleg nincs igazad?

Ennyibe kerül az új Lada itthon, holnaptól lehet venni

Bemutatták Magyarországon is a Lada Vestát, és végre kiderült, hogy mennyibe fog kerülni. A forgalmazás március első napján, azaz szerdán kezdődik.

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.