Az utakon is öregszünk

Több az autó, de egyre ramatyabbak

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.05.24. 07.00

A KSH legfrissebb adatai szerint tavaly a magyar utakat járó személyautók átlagéletkora még a tavalyinál is fél évvel tovább romlott, 12,5-ről 13 évre.

A KSH legfrissebb adatai szerint tavaly a magyar utakat járó autók átlagéletkora a korábbi événél is fél évvel tovább romlott, 12,5-ről 13 évre. Míg 2012-ben 2,98 millió autót tartottak nyilván, addig 2013-ban ez a szám valamivel nagyobb, 3 040 732 lett. Az eredmény hajszálnyival marad csak el az utóbbi évek legjobbjának számító 2008-as évtől, és ez az emelkedés akár biztató is lehet a jövőt illetően. 
Ezzel egyúttal azonban az utakon futó járművek átlagéletkora jelentősen, fél évvel romlott. A márkák közül a KIA büszkélkedhet a legfiatalabb átlagkorral – 6,7 év – a koreai márkát a magyar piacról nemrég kivonult Chevrolet követi 7,1 évvel, a harmadik legfiatalabb pedig a Hyundai “flottája” volt. A nyugdíjas szakosztály legkomolyabb bástyája a maga 32,6 évével a Moszkvics, amit 28,3 évvel a Polski Fiat követ, majd érkeznek a keletnémet kétüteműek, a Trabant 27,8, a Wartburg 27,5 évvel. A kihalt fajok mellett, a még ma is kapható márkák közül a Mitsubishi autói a legöregebbek 14,9 évvel, őket a VW követi 14,4 évvel. 
Az utakon is öregszünk 1
Értelemszerűen a kihalt márkáknak a legnagyobb az átlagéletkora. Friss, ropogós új autót ilyen emblémával már nem kapni.
Tavaly a legnagyobb valószínűséggel Opellel találkozhattunk az utakon, valamivel kevesebb, mint 437 ezer futott belőlük az utakon. A második leggyakoribb márka a Suzuki volt, 402 ezerrel, a harmadik helyet pedig a Volkswagen vitte, 280 ezerrel. Annak, hogy Tavriával találkozzunk volt tavaly a legkisebb esélye – a vizsgált márkák közül – 389 darab volt belőle Magyarországon rendszámmal – a Moszkvics a második legritkább, ezer darab alatti autóval, harmadik a Datsun, 1500 darabbal. 
A 2013-ban első alkalommal forgalomba helyezett autók – 127 ezer van belőlük összesen – közül a Volkswagené az első hely 15444 darabbal, második az Opel 13123 darabbal, őket a Ford követi 12409-cel. 
KSH

Kommentek

  • Vérmacy

    Nem csodálkozom, hogy egyre több az autó Mo-on. A tömegközlekedést kinyírták/ják, a céges buszjáratokat csökkentik (ésszerűsítik), így aki szeretne dolgozni menni, annak marad a 15-25 éves használt autó, mert a házat lehetetlen értékesíteni és még van rá 20-35 év hitel… Ezen felül még érdemes lenne a robogók (ingázásra használják a legtöbbet) számának növekedését is mellé csapni!
    Mivel a bölcsőde/óvoda/iskola már nem a “családot szolgálja”, hanem “szükséges rosszként” még az állam megtartja így a két dolgozó szülőnek kell egy-egy megbízható jármű, amivel el tud sietni a porontyért, mert bizonykid*bják az intézményből és fél öt után már hívogatják a “dadák” a szülőket, hogy Ők bizony már hazamennének. E mellett a munkáltató elrendelhet 4 órányi túlmunkát aznapra, amennyiben azt még a munkaidő vége előtt jelzi!
    Át kell térni a “két műszakos” gyermekfelügyeletre a közintézményekben és akkor Én is szívesen letenném a 20 éves cabriómat :)

  • Petrol95

    Ha nem csal meg az emlékezetem, akkor a regisztrációs adót azért csökkentették elsősorban, hogy külföld irányából meginduljon a fiatalabb használt autók behozatala. De ha valaki jobban tudja (biztos lesz ilyen ember), akkor javítson ki.
    Szóval, ehelyett mi van? Ugyanolyan korú autókat hordanak be, mint eddig, csak valamivel drágábbakat, használt prémium autókat nagy mennyiségben. A belföldi használt autó eladás meg pang. Nyugodtan lehet szidni (viszont csókoltatom a szidalmazók őseit), de vissza kellene emelni a regisztrációs adó mértékét a korábbi szintre és országon belül megoldani különböző támogatásokkal az autóvásárlást. Az új autó vásárlást és a fiatalabb használtra cserélést is.

  • qwer

    Talán miért ilyen öreg az autók életkora? sok család megélhetési gondokkal küzd pont ők fogják javítani a statisztikát.

  • qwer

    Petrol 95 támogatnák a suzukit nekem az nem kell.

  • hulyemernok

    Petrol95 abban valóban igazad van, hogy a magyarnak ezerszer hamarabb kell egy “roncs” prémium, mint egy szép állapotban lévő megfizethető márka, viszont ha nagy mértékben korlátoznák a kintről való behozatal számát biztosan nem nőne az új autók száma és az autópark állapota. Ugyanis hiába lennének nagy állami kedvezmények új autókra, még mindig nem tudná megfizetni a magyar, mert 10-12 éves egyszerű konstrukciójú autó még ráköltéssel is sokkal kevesebbe jön ki mint egy új autó, aminek az óriási értékvesztését még nem is számoltuk…

  • Petrol95

    Támogassák csak az összes autómárkát. Mint a németek a roncsprémummal.

  • Petrol95

    hmérnök: Lehet, hogy igazad van, de ha nem vágnak bele, nem tudjuk meg. Van sok pénzesebb ember is, akiknek 8 évesnél fiatalabb autók vannak. Ők vennék az újat (kapni szoktak az alkalmon), tőlük a használtat a nagyon idős autót birtoklók vennék meg. Lehetne normálisabban szabályozni az autóbehozatalt is, mert ahogy most van, az nem egészen jó.

  • hulyemernok

    Petrol95 én a szabályzással nem értek egyet, ezzel biztosan nem segítenénk a jelenlegi autópark állapotát, sőt! Ha állami kedvezményt biztosítanának az új autókra mindenbizonnyal többet lehetne eladni mint most, viszont közel sem olyan mértékű lenne a fellendülés, hogy az konkrétan megmutatkozzon az autópark életkorában, állapotában. Sajnos amíg az embereknek nincs pénze, addig jelentősebb javulás sem várható. Én inkább a behozott autók állapotát vizsgálnám sokkal komolyabban, addig ne kapjon rendszámot, amíg majdnemhogy tökéletes az autó. Csak így lehet elkerülni a kinti “roncsok” forgalomba helyezését.

  • husky

    Magyarország ITT MÉG NEM teljesít jobban! Az embereket egy életre elíjesztették és átkurták a sok ezer bedölt CHF-es autóval! Van részlet, most is megadnák, de a akkor mit eszik a család?
    Az elmúlt hetekben már láttam Renault 4-et Fiat 850-est is! Elég jól helyepofozva. Vajon megszállotság vagy pénzhiány?
    A közeli … üzletlánchoz, ahová mi is járunk, gyaran jön egy ember Nissan Urvan duplakörlámpás furgonnal! Ez tudtommal legalább 25-27 éves. Hibátlnaul megy, de már lassal OT-s lesz. Ő vajon miért nem vált?

  • hulyemernok

    Kempelen10 azért ez nem ilyen egyszerű. Addig rendben, hogy egy jó állapotú 10-12 éves autó megfelel egy átlag embernek, ezzel egyet is értek. Viszont amíg az új, vagy pár éves autók “eladhatatlanok” addig csak romlani fog az autóparkunk állapota. Konkrétan arra gondolok, hogy amíg egy adott embernek – árszinttől függetlenül – nincs pénze jobbra, addig csak a jelenlegi fog alatta legatyásodni. A másik, hogy rengeteg iszonyatos állapotban lévő 10 év körüli autó fut az utakon, mert egyszerűen nem költenek rá semmit az emberek, nincs rá pénzük. Így hiába a 10-12 éves jó állapotú autó megfelel a nagy többségnek teória, bizonyos részük már olyan állapotban van, hogy nem is érdemes őket teljes mértékben rendbe tenni, csak azt toldozzák-foltozzák amit nagyon muszáj. Ja és senki nem az általad említett I-s rendszámmal futó jó állapotú autókat akarja kivonni a forgalomból, hanem azokat amiket konkrétan átlökdösnek vizsgán, mert majd szét esnek. És, hogy nem kell annyi új autó vagy bármi más? Lehet. De tudod a jelenlegi rendszerben (!) ez hajtja a gazdaságot, ha nem lehetne eladni az újat lelassulna, megállna a gazdaság, amiről a következményeiről szerintem nem kell beszélnem…

  • Kempelen10.

    Mérnök! Ne csúsztass! Az, hogy valakinek nincs pénze újra, az nem jelenti azt, hogy nem tud fönntartani egy régit. Semmi köze a kettőnek egymáshoz. Szóval az igénytelenségből, fillérbaszásból legatyásított szarok az igénytelenséget tükrözik elsősorban, nem pedig a pénztelenséget. Erre bizonyíték a sok jó állapotban lévő öreg autó.
    Úgyhogy ne csúsztass!

  • Kempelen10.

    És még valami a mindenki vásároljon, mert attól megy a gazdaság című hamis ideológiához! Nem kell vásárolni. Nem kell külföldön nyaralni sem, nem kell milliókat keresni és nem kell milliókért szemetet termelni. Nem kell. Nem ez a jó élet értékmérője.
    Aki ettől boldog, annak fost ér az élete!

  • hulyemernok

    Figyelj, akár hiszed akár nem, rengeteg rossz állapotú autó van azért, mert nem tudnak rá költeni. És, hogy ez miért van? Mert olyanok is autóznak akiknek a keresete bőven nem engedné ezt meg. Attól, hogy egyszer megvettek valamit nem jelenti azt, hogy korrekten fent is tudják tartani. A gazdaságos sztorihoz meg annyit, hogy akár hiszed akár nem, az a normális ha egy ember mindenből jobbat akar, fejlődni minden téren. Ehhez hozzátartozik az új dolgok vásárlása is és évtizedek alatt szépen ehhez igazodott a gazdaság. Ui.: miért van olyan érzésem, hogy Téged semmilyen ész érvekkel nem lehet meggyőzni ha esetleg nincs igazad?

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.