Jetskizők lepik el a Pest környéki tavakat

Jetski - Sugárhajtás a vízen

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.05.23. 15.15

Négy keréken nehéz akkora élményt átélni, mint vízen, ha jetskin hasítunk. Használtan egymillió Ft alatt, újonnan kétmillió forinttól kapni menő víziszánt.

Talán nem vagyok egyedül, aki a jetskit a dúsan aranyozott és hasonlóan tahó vállalkozók meg aranyifjak szórakozásának tartotta, akik illegálisan, de annál zajosabban veretik a tavakon az összes többi ember kárára. De a kép időközben sokat tisztult. Az elmúlt másfél-két évtizedben itthon is kialakult ennek a vízisport-ágnak a kultúrája, időközben a kétütemű, erős, de hangos, büdös és benzinzabáló motorok helyett a jóval diszkrétebben működő négyüteműek az uralkodók.

Jetski: eredetileg Kawasaki volt

Mi sosem leszünk a motoros szánok országa, de a jetskizéshez, ami hasonlóan bevésődő élmény, jók az adottságok itthon.  Én a minap Dunaharasztiban kóstolhattam bele ebbe a sportba egy 1 990 000 forinttól kapható gépen.

Sporteszközként megmaradtak az álló jetskik, de a népszerűbb típusokon mind ülni lehet. Van háromszemélyes verzió is

A jetski elnevezés egy konkrét modell nyomán terjedt el, az 1970-es évektől a Kawasaki nevezte Jet-Skinek saját termékeit. Egy márkanév köznevesült, mint a xeroxozás, a ratrak vagy a zsilettpenge esetében.

A Kawasaki ma is aktív ebben a műfajban, a konkurensek közül a SeaDoo már a kezdeteknél is ott volt (1968-ban mutatta be első víziszánját) és napjainkban messze meghatározó márka a bizniszben, amelyben a Yamaha is erős szereplő. A SeaDoo a kanadai Bombardier leányvállalata. A Bombardier vasúti és metrókocsiktól motoros szánokon át 4×4-es és 6×6-es munkagépekig annyi érdekes járművet gyárt, hogy azzal egy egész hétre ki lehetne tapétázni a Vezesst.

60-260 lóerő, 200 kg

A jetskit vízsugár hajtja a közegellenállás elve szerint. A vizet alulról szívja a jármű a háta az ülés alatt-mögött lévő hosszanti nyíláson át és egy ereszcsatorna-átmérőjű csövön át lövi ki egy szűkítőn át. Mindezt irtózatos erővel: a Jet Power Hungary kínálatában 60 lóerős a leggyengébb és 260 a legerősebb jetski. Az erőforrás teljesítményét márkától függően turbó vagy kompresszor növelheti, mindezt két mázsa körüli gépekben.

1500-as, feltöltős motorja van a legerősebb, 200 lóerő felett teljesítő modelleknek, de 90 lóerő is veszedelmesen gyorssá teszi a jetskit

Ennek megfelelő az az elementáris gyorsulás, amit az általam kipróbált, 90 lóerős SeaDoo Spark produkált. Ebben 900-as, háromhengeres benzines motor van, a nagyobbakban 1500-as. Aki motorozik vagy quadozik, annak ez nem új, de az azonnali gázreakció és a gyorsulás mellbevágó.

Teljes gázon mintha 2-3 másodperc alatt elérnénk a végsebességet, ami a vízen egészen máshogy hat, mint úton. Én 78-nál mertem utoljára ránézni a digitális sebességmérőre, aztán csak a pálya végét figyeltem, mert a bányató 900 métere nem is olyan sok ezzel a tempóval. Ez a jármű rendkívül könnyen vezethető, pár perc után is élvezetet ad egy kezdőnek. Aki profibb, az persze itt is választhat komolyabb darabokat, akár háromszoros áron.

Gáz nélkül nincs kanyar

Mielőtt valaki odahúz neki, egy dolgot az eszébe kell vésnie: a jetski csak akkor tud kanyarodni, ha adunk neki valamennyi gázt. Kormányozni a vízsugár irányának változtatásával tudjuk, ezért pánikszerűen elengedett gázkarral nem fogjuk tudni kikerülni az akadályt és a közeledő parttól sem lehet elkanyarodni.

Csak gázzal: ha nincs gáz, nincs vízsugár, kanyarodni pedig csak a sugár irányának elfordításával lehet

A másik tudnivaló, hogy kikötés előtt, közvetlenül a part közelében állítsuk le a motort, hogy ne szívjon fel kavicsokat, amivel tönkretesszük a vízsugarat generáló csigát. Ennek cseréje változó összeg, de 200 ezer forint könnyen rámegy.

Tükörsima tavon, amikor a tempótól a hajótest kiemelkedik a vízből, a jetski varázslatos élmény. Szinte repül, ahogy siklik a vízen. A mámor hevében azonban erősen kell kapaszkodni, mert gázelvételkor a lassulás nagyon határozott, pedig ezen a verzión nincs fék.

Duna, Tisza: tiltják vagy tűrik?

A fék extrafelszerelés, ahogy a háromszemélyes ülés is. A jetskik többségében sporteszközök, amikkel magántavakon suhanhatunk. Normál esetben nem ülhetünk fel rájuk hármasban, hogy kiránduljunk egyet a Dunán a kisoroszi szigetcsúcshoz. Ez nagyban korlátozza használhatóságukat, de léteznek kisgéphajóként levizsgáztatható  modellek.
 

Gerencsér Olivér 11 évesen lett flyboard magyar bajnok. A víznyomás emeli fel a szerencsést, akár 100-110 kilós embereket is. A hasonló figurákig sokat kell gyakorolni, de pár óra után már élvezetes a repülés, ha sikerül ráérezni

Míg a kipróbált változat jetskiként 120 000 forintért helyezhető forgalomba, a hajós vizsga ára 420 000 Ft. Kisgéphajóként viszont a jetskik több folyón, így a Duna és a Tisza hajózható szakaszain is részt vehetnek a vízi forgalomban. Nem kis élmény lehet a Várhegy és a Parlament között suhanni a Dunán egy víziszán nyergében.

Kommentek

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.