Jetskizők lepik el a Pest környéki tavakat

Jetski - Sugárhajtás a vízen

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.05.23. 15.15

Négy keréken nehéz akkora élményt átélni, mint vízen, ha jetskin hasítunk. Használtan egymillió Ft alatt, újonnan kétmillió forinttól kapni menő víziszánt.

Talán nem vagyok egyedül, aki a jetskit a dúsan aranyozott és hasonlóan tahó vállalkozók meg aranyifjak szórakozásának tartotta, akik illegálisan, de annál zajosabban veretik a tavakon az összes többi ember kárára. De a kép időközben sokat tisztult. Az elmúlt másfél-két évtizedben itthon is kialakult ennek a vízisport-ágnak a kultúrája, időközben a kétütemű, erős, de hangos, büdös és benzinzabáló motorok helyett a jóval diszkrétebben működő négyüteműek az uralkodók.

Jetski: eredetileg Kawasaki volt

Mi sosem leszünk a motoros szánok országa, de a jetskizéshez, ami hasonlóan bevésődő élmény, jók az adottságok itthon.  Én a minap Dunaharasztiban kóstolhattam bele ebbe a sportba egy 1 990 000 forinttól kapható gépen.

Sporteszközként megmaradtak az álló jetskik, de a népszerűbb típusokon mind ülni lehet. Van háromszemélyes verzió is

A jetski elnevezés egy konkrét modell nyomán terjedt el, az 1970-es évektől a Kawasaki nevezte Jet-Skinek saját termékeit. Egy márkanév köznevesült, mint a xeroxozás, a ratrak vagy a zsilettpenge esetében.

A Kawasaki ma is aktív ebben a műfajban, a konkurensek közül a SeaDoo már a kezdeteknél is ott volt (1968-ban mutatta be első víziszánját) és napjainkban messze meghatározó márka a bizniszben, amelyben a Yamaha is erős szereplő. A SeaDoo a kanadai Bombardier leányvállalata. A Bombardier vasúti és metrókocsiktól motoros szánokon át 4×4-es és 6×6-es munkagépekig annyi érdekes járművet gyárt, hogy azzal egy egész hétre ki lehetne tapétázni a Vezesst.

60-260 lóerő, 200 kg

A jetskit vízsugár hajtja a közegellenállás elve szerint. A vizet alulról szívja a jármű a háta az ülés alatt-mögött lévő hosszanti nyíláson át és egy ereszcsatorna-átmérőjű csövön át lövi ki egy szűkítőn át. Mindezt irtózatos erővel: a Jet Power Hungary kínálatában 60 lóerős a leggyengébb és 260 a legerősebb jetski. Az erőforrás teljesítményét márkától függően turbó vagy kompresszor növelheti, mindezt két mázsa körüli gépekben.

1500-as, feltöltős motorja van a legerősebb, 200 lóerő felett teljesítő modelleknek, de 90 lóerő is veszedelmesen gyorssá teszi a jetskit

Ennek megfelelő az az elementáris gyorsulás, amit az általam kipróbált, 90 lóerős SeaDoo Spark produkált. Ebben 900-as, háromhengeres benzines motor van, a nagyobbakban 1500-as. Aki motorozik vagy quadozik, annak ez nem új, de az azonnali gázreakció és a gyorsulás mellbevágó.

Teljes gázon mintha 2-3 másodperc alatt elérnénk a végsebességet, ami a vízen egészen máshogy hat, mint úton. Én 78-nál mertem utoljára ránézni a digitális sebességmérőre, aztán csak a pálya végét figyeltem, mert a bányató 900 métere nem is olyan sok ezzel a tempóval. Ez a jármű rendkívül könnyen vezethető, pár perc után is élvezetet ad egy kezdőnek. Aki profibb, az persze itt is választhat komolyabb darabokat, akár háromszoros áron.

Gáz nélkül nincs kanyar

Mielőtt valaki odahúz neki, egy dolgot az eszébe kell vésnie: a jetski csak akkor tud kanyarodni, ha adunk neki valamennyi gázt. Kormányozni a vízsugár irányának változtatásával tudjuk, ezért pánikszerűen elengedett gázkarral nem fogjuk tudni kikerülni az akadályt és a közeledő parttól sem lehet elkanyarodni.

Csak gázzal: ha nincs gáz, nincs vízsugár, kanyarodni pedig csak a sugár irányának elfordításával lehet

A másik tudnivaló, hogy kikötés előtt, közvetlenül a part közelében állítsuk le a motort, hogy ne szívjon fel kavicsokat, amivel tönkretesszük a vízsugarat generáló csigát. Ennek cseréje változó összeg, de 200 ezer forint könnyen rámegy.

Tükörsima tavon, amikor a tempótól a hajótest kiemelkedik a vízből, a jetski varázslatos élmény. Szinte repül, ahogy siklik a vízen. A mámor hevében azonban erősen kell kapaszkodni, mert gázelvételkor a lassulás nagyon határozott, pedig ezen a verzión nincs fék.

Duna, Tisza: tiltják vagy tűrik?

A fék extrafelszerelés, ahogy a háromszemélyes ülés is. A jetskik többségében sporteszközök, amikkel magántavakon suhanhatunk. Normál esetben nem ülhetünk fel rájuk hármasban, hogy kiránduljunk egyet a Dunán a kisoroszi szigetcsúcshoz. Ez nagyban korlátozza használhatóságukat, de léteznek kisgéphajóként levizsgáztatható  modellek.
 

Gerencsér Olivér 11 évesen lett flyboard magyar bajnok. A víznyomás emeli fel a szerencsést, akár 100-110 kilós embereket is. A hasonló figurákig sokat kell gyakorolni, de pár óra után már élvezetes a repülés, ha sikerül ráérezni

Míg a kipróbált változat jetskiként 120 000 forintért helyezhető forgalomba, a hajós vizsga ára 420 000 Ft. Kisgéphajóként viszont a jetskik több folyón, így a Duna és a Tisza hajózható szakaszain is részt vehetnek a vízi forgalomban. Nem kis élmény lehet a Várhegy és a Parlament között suhanni a Dunán egy víziszán nyergében.

Kommentek

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.