Idétlen KRESZ-szabályok

70 éve ezekre kellett odafigyelni

Szerző: Kópiás András levél küldés  Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.05.21. 07.00

Négyméteres minimális követési távolság, 40 km/órás sebességkorlátozás lakott területen és egyéb mókás részletek a 70 évvel ezelőtti KRESZ-ből.

Négyméteres minimális követési távolság, 40 km/órás sebességkorlátozás lakott területen és egyéb mókás részletek következnek a 70 évvel ezelőtti KRESZ-ből.

1944-ben még teljesen mások voltak a közlekedési szabályok, mint ma. Az akkori technikai háttérre szabott előírások ma már komikusnak tűnhetnek, pedig a  maiak között is számos olyan van, amely már megérne egy felülvizsgálatot. De nézzük, mi kellett anno ahhoz, hogy egyáltalán a kormány mögé ülhessen valaki.

A vezetőnek – egyebek között – “józannak kellett lenni” és “minden körülmények közt éber gondosságot, kötelességtudást és fegyelmezettséget kellett tanúsítania”. A mai esélyegyenlőségi őrületben biztos kiverné a biztosítékot, hogy taxit és teherautót csak férfi vezethetett. Előbbit 20, utóbbit 22 éves kortól.

A buszvezetés is férfi kiváltság volt, amit teherautós gyakorlatnak kellett megelőzni

Az autókkal kapcsolatban is voltak mókás előírások, például a rendszámot az autó alvázába is beütötték – kivétel ez alól az államfő és a királyi hercegek autója, a melyre nem kellett még rendszámot sem szerelni. Ja, és nekik mindig elsőbbségük volt, rendőri felvezetés, kék villogó nélkül is.
Autót külföldre vinni sem volt egyszerű, a mutatványhoz “nemzetközi okmányok”-at kellett beszerezni a Magyar Automobil Clubtól, vagy a Magyar Touring Clubtól. Érdekes, hogy a jármű külföldre vitelének engedélykötelezettsége és a Magyar Autóklubnak a járműkivitel engedélyezésével kapcsolatos jogosultsága még az 1970-es években is megvolt.

Az országból autót kivinni csak különleges engedélyekkel lehetett

Biztonság

A járműveken alapkövetelmény volt a “megbízható és erős kormánykészülék, hogy gyorsan és biztonságosan lehessen vele a járóművet kormányozni”, valamint az egymástól függetlenül működtethető két fékberendezés is. A négy (!) fékkel rendelkező járműveket egyenlő oldalú háromszög jelzéssel kellett ellátni. Irányjelzésre oldalanként egy, karos (kicsapódó, vagy lengő) berendezés szolgált.

A rendszámot az alvázba is beütötték, már akinek ekllett rendszám

Mások voltak a sebességhatárok is, lakott területen akkor 40, országúton 60 km/óra volt a személyautóknak, autóbusz és teherautó 35 km/óra közötti sebességgel száguldhatott városban, városon kívül 60-nal. A pótkocsi gyötrelmes vánszorgássá változtatta az utazást, vontatmánnyal csupán 16 km/órás tempót engedélyeztek a korabeli szabályok. Képzeljük csak el az érdi emelkedőt, 16-tal szaggató bolgár kamionosokkal… De a kereszteződésekben sem adtak esélyt a balesetnek, ott 6 km/óra volt a megengedett legnagyobb sebesség.
Jó érzékkel már akkor rátapintottak a megfelelő követési távolság meghatározásának fontosságára, így azt a következőképpen határozták meg: “Személyszállító járóműnek 4 méternél, teherszállító járműnek pedig 6 méternél nagyobb távolságban kell követnie az előtte haladó járművet”. Mai szemmel merész, de akkor, úgy látszik, belefért. Mint ahogy az is, hogy a tompított fényszórót lakott területen csak akkor lehetett használni, ha a közvilágítás nem volt kielégítő.

Hiába voltak aránylag lassúak a korabeli autók, baleset akkor is volt

Elsőbbség

Korábban már volt róla szó, hogy az államfőnek mindig elsőbbsége van. Rajta kívül a mentők, tűzoltók szolgálatban lévő járműveinek minden körülmények között szabad utat kellett biztosítani és lehetőség szerint kellett kitérni a királyi hercegek, a kormányfőhatóságok, a közbiztonsági szervek, a posta járművei, az autóbusz, továbbá a zárt sorokban menetelő katonai vagy egyéb alakulatok elől is.

Behajtani tilos

A jelzőtábla korabeli leírását is érdemes megemlíteni, amely szó szerint így hangzott:: “A tilos irányt illetve a behajtási tilalmat az egyirányú közlekedési útszakaszon olyan piros színű korong jelzi, melynek középső részén téglányalakú fehér, illetve sárga színű mező van.”

Taxit csak férfiak vezethetett, nők nem

De a félénk állatokkal való találkozásnak is megvoltak a szabályai: “Ijedező állatokkal való találkozás esetén a vezető a gépjáróművét lassítani, és a szükséghez képest megállítani, fenyegető veszély esetén pedig a motor működését is megszüntetni köteles. Ha e találkozás olyan útvonalon történik, amelynek oldalát mélység, vagy meredekebb lejtő határolja, a gépjáróművel ily esetben a mélység, illetőleg a lejtő oldalán kell megállni, még akkor is, ha az az úttest bal oldalán van.”

Élmény ilyet olvasni. Vagy nem?

Szavazás

Jöjjenek az 50-es évek? Persze csak közlekedési szabályok terén. Érdekel?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • pqowieurzt

    40 városban az nem hülyeség…

  • imi001

    Nem véletlenül vezethették a teherautókat és a buszokat csak férfiak a nők fizikálisan képtelenek voltak rá (legalább is egy valódi nő nem az NDK s úszókra gondoltam ) Mert akkoriban a szervót nem is ismerték én még jártam szervó nélküli teherautóval estére úgy estem ki belőle álló helyzetben képtelenség volt a kormányt forgatni mellesleg a kuplung is kétlábas volt Szóval egy nő nem tudta vezetni ezeket a járműveket

  • Guevara

    “Idétlen KRESZ szabályok” Hát ez a cím LOL.
    Viszont akkor még nem voltak traffipaxok…

  • husky

    A jobbkezes utcákat az angolok találták ki, csak kicsit veszélyes balkormányos autókkal, mivel balra hajtsnál, jobb kormányál azért 5-10 méterrel bizony messzebb látni!! Erről nálunk megfeledkezdtek. Egy nyugodt kertvárosi utcában bárki kipróbálhajta, feltéve ha nem ültettek 1 m magas bokrot a sarokra.

  • menőmanó

    pqowieurzt – 2014.05.21 08:50

    Általánosságban véve nagyon is az.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.