Idétlen KRESZ-szabályok

70 éve ezekre kellett odafigyelni

Szerző: Kópiás András levél küldés  Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.05.21. 07.00

Négyméteres minimális követési távolság, 40 km/órás sebességkorlátozás lakott területen és egyéb mókás részletek a 70 évvel ezelőtti KRESZ-ből.

Négyméteres minimális követési távolság, 40 km/órás sebességkorlátozás lakott területen és egyéb mókás részletek következnek a 70 évvel ezelőtti KRESZ-ből.

1944-ben még teljesen mások voltak a közlekedési szabályok, mint ma. Az akkori technikai háttérre szabott előírások ma már komikusnak tűnhetnek, pedig a  maiak között is számos olyan van, amely már megérne egy felülvizsgálatot. De nézzük, mi kellett anno ahhoz, hogy egyáltalán a kormány mögé ülhessen valaki.

A vezetőnek – egyebek között – “józannak kellett lenni” és “minden körülmények közt éber gondosságot, kötelességtudást és fegyelmezettséget kellett tanúsítania”. A mai esélyegyenlőségi őrületben biztos kiverné a biztosítékot, hogy taxit és teherautót csak férfi vezethetett. Előbbit 20, utóbbit 22 éves kortól.

A buszvezetés is férfi kiváltság volt, amit teherautós gyakorlatnak kellett megelőzni

Az autókkal kapcsolatban is voltak mókás előírások, például a rendszámot az autó alvázába is beütötték – kivétel ez alól az államfő és a királyi hercegek autója, a melyre nem kellett még rendszámot sem szerelni. Ja, és nekik mindig elsőbbségük volt, rendőri felvezetés, kék villogó nélkül is.
Autót külföldre vinni sem volt egyszerű, a mutatványhoz “nemzetközi okmányok”-at kellett beszerezni a Magyar Automobil Clubtól, vagy a Magyar Touring Clubtól. Érdekes, hogy a jármű külföldre vitelének engedélykötelezettsége és a Magyar Autóklubnak a járműkivitel engedélyezésével kapcsolatos jogosultsága még az 1970-es években is megvolt.

Az országból autót kivinni csak különleges engedélyekkel lehetett

Biztonság

A járműveken alapkövetelmény volt a “megbízható és erős kormánykészülék, hogy gyorsan és biztonságosan lehessen vele a járóművet kormányozni”, valamint az egymástól függetlenül működtethető két fékberendezés is. A négy (!) fékkel rendelkező járműveket egyenlő oldalú háromszög jelzéssel kellett ellátni. Irányjelzésre oldalanként egy, karos (kicsapódó, vagy lengő) berendezés szolgált.

A rendszámot az alvázba is beütötték, már akinek ekllett rendszám

Mások voltak a sebességhatárok is, lakott területen akkor 40, országúton 60 km/óra volt a személyautóknak, autóbusz és teherautó 35 km/óra közötti sebességgel száguldhatott városban, városon kívül 60-nal. A pótkocsi gyötrelmes vánszorgássá változtatta az utazást, vontatmánnyal csupán 16 km/órás tempót engedélyeztek a korabeli szabályok. Képzeljük csak el az érdi emelkedőt, 16-tal szaggató bolgár kamionosokkal… De a kereszteződésekben sem adtak esélyt a balesetnek, ott 6 km/óra volt a megengedett legnagyobb sebesség.
Jó érzékkel már akkor rátapintottak a megfelelő követési távolság meghatározásának fontosságára, így azt a következőképpen határozták meg: “Személyszállító járóműnek 4 méternél, teherszállító járműnek pedig 6 méternél nagyobb távolságban kell követnie az előtte haladó járművet”. Mai szemmel merész, de akkor, úgy látszik, belefért. Mint ahogy az is, hogy a tompított fényszórót lakott területen csak akkor lehetett használni, ha a közvilágítás nem volt kielégítő.

Hiába voltak aránylag lassúak a korabeli autók, baleset akkor is volt

Elsőbbség

Korábban már volt róla szó, hogy az államfőnek mindig elsőbbsége van. Rajta kívül a mentők, tűzoltók szolgálatban lévő járműveinek minden körülmények között szabad utat kellett biztosítani és lehetőség szerint kellett kitérni a királyi hercegek, a kormányfőhatóságok, a közbiztonsági szervek, a posta járművei, az autóbusz, továbbá a zárt sorokban menetelő katonai vagy egyéb alakulatok elől is.

Behajtani tilos

A jelzőtábla korabeli leírását is érdemes megemlíteni, amely szó szerint így hangzott:: “A tilos irányt illetve a behajtási tilalmat az egyirányú közlekedési útszakaszon olyan piros színű korong jelzi, melynek középső részén téglányalakú fehér, illetve sárga színű mező van.”

Taxit csak férfiak vezethetett, nők nem

De a félénk állatokkal való találkozásnak is megvoltak a szabályai: “Ijedező állatokkal való találkozás esetén a vezető a gépjáróművét lassítani, és a szükséghez képest megállítani, fenyegető veszély esetén pedig a motor működését is megszüntetni köteles. Ha e találkozás olyan útvonalon történik, amelynek oldalát mélység, vagy meredekebb lejtő határolja, a gépjáróművel ily esetben a mélység, illetőleg a lejtő oldalán kell megállni, még akkor is, ha az az úttest bal oldalán van.”

Élmény ilyet olvasni. Vagy nem?

Szavazás

Jöjjenek az 50-es évek? Persze csak közlekedési szabályok terén. Érdekel?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • pqowieurzt

    40 városban az nem hülyeség…

  • imi001

    Nem véletlenül vezethették a teherautókat és a buszokat csak férfiak a nők fizikálisan képtelenek voltak rá (legalább is egy valódi nő nem az NDK s úszókra gondoltam ) Mert akkoriban a szervót nem is ismerték én még jártam szervó nélküli teherautóval estére úgy estem ki belőle álló helyzetben képtelenség volt a kormányt forgatni mellesleg a kuplung is kétlábas volt Szóval egy nő nem tudta vezetni ezeket a járműveket

  • Guevara

    “Idétlen KRESZ szabályok” Hát ez a cím LOL.
    Viszont akkor még nem voltak traffipaxok…

  • husky

    A jobbkezes utcákat az angolok találták ki, csak kicsit veszélyes balkormányos autókkal, mivel balra hajtsnál, jobb kormányál azért 5-10 méterrel bizony messzebb látni!! Erről nálunk megfeledkezdtek. Egy nyugodt kertvárosi utcában bárki kipróbálhajta, feltéve ha nem ültettek 1 m magas bokrot a sarokra.

  • menőmanó

    pqowieurzt – 2014.05.21 08:50

    Általánosságban véve nagyon is az.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.