Így mobilozhatsz vezetés közben!

De inkább ne mobilozz így se!

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.05.16. 06.00

Nemrég a bíróság előtt is bűnösnek mondtak ki egy urat, aki vezetés közben KINYOMTA telefonján a bejövő hívást. De hát mi mást tehetett volna? Megmondjuk.

Ahogy ez már mifelénk csak lenni szokott, egy eredetileg jó szándékkal készült szabály vacak megfogalmazása miatt alaposan megszívta a minap az az autós, aki szabálytisztelő módon akart viselkedni, ezért nem vette fel vezetés közben a csörgő mobilt, hanem elutasította a hívást. (Hírünk a legfelsőbb fellebbviteli fórumon, a Kúrián is elmeszelt autósról itt olvasható.)

Hogy is szól pontosan a KRESZ? Így: “A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.

A telefonálás még kihangosítóval is nagyon elvonja a figyelmet, de ha a kezünk sem szabad, egy vészhelyzetben még nagyobb bajban vagyunk

A szabályalkotó szándéka világos: aki vezet, ne telefonáljon, ne SMS-ezzen, ne emailezzen vezetés közben a telefonján. Hogy ezt a szabályt olyan szinten kisarkítani, ahogy a telefonját kinyomó autóssal tette a hatóság, túlzás-e, megítélés kérdése, az viszont biztos, hogy a túl konkrét megfogalmazás miatt számos urban legend-szintű okosság kering az országban a lázadóbb természetű autósok között. Kezdjük a legfrissebbel:

“Az nem is telefon, hanem egy távirányító”

Egy munkája kapcsán autóból sokat telefonáló barátunk újságolta nemrég, hogy úgy húszezer forintért vágta át neki a gordiuszi csomót a HTC, ezzel a kütyüvel:

Telefon, ami nem telefon, csak a telefon kiterjesztése

A képen a HTC alaposan felturbózott bluetooth-távirányítója látható, amely egyfajta forró drót a telefonhoz. A HTC nyilván nem a magyar KRESZ miatt fejlesztette ki a lézerpointerként és projektorok lapozó-távirányítójaként is használható cuccot, hanem azért, hogy ne kelljen a szütyőből minden hívásnál elővenni a mára komikusan nagyra nőtt profi giga-telefont. Barátunk érvelése szerint, mivel ez nem telefon, legfeljebb egy telefon formájú izé, vígan beszélhet rajta a kocsiból. Hm.

Vállgödörbe szorított mobil

“Kézben tartott”? Na de mi van, ha nem tartom kézben? Másik barátunk jó negyven perces beszélgetéshez asszisztált az anyósülésen, miközben az ő barátja a vállával nyomta a füléhez a mobilt. A törvény betűje szerint ez valóban nem szabálysértés, mindazonáltal nem csak a figyelem elvonásának következményeit, hanem a csontrendszer sajátot torzulását is el kell viselnie, aki sokat telefonál Quasimodo-stílusban.

Vicces, de ez így betű szerint legális - ha más dugta a csaj álla alá a telefont, vagy indulás előtt tette oda


Gyári kézibeszélős autótelefon

Egy-két luxusmárka csinált olyan autót még a Bluetooth és az USB-standard előtt, amelyhez csavaros kábellel ellátott kagyló és integrált rádiótelefon tartozott. Meghallgatnám azt a jogászkodást, ami egy ilyenről bebizonyítja, hogy nem rádiótelefon, nem kézben tartott és nem mobil, mégis, a szabályokat zsigerből megkérdőjelezők általában ezt hozzák fel, mint jó kis lehetőséget a KRESZ kijátszására.

Különösen jó helyre került a tárcsa ebbena Merciben anno a figyelem úton tartásának segítéséhez


Csak a fülemet melegítettem

Az utóbbi időben már ritkán hallani ezt a dumát, hiszen bírósági ítéletek tömege mondta ki, hogy nem voice-kapcsolat szerepel a KRESZ-ben, hanem mobiltelefon-használat. Vagyis a mobillal nem csak telefonálni, de fület melegíteni, ajkat vakarni, navigációt programozni, SMS-ezni, fényképezni, vajas kenyeret kenni is tilos vezetés közben.

Mit mond a jogász?

Megkérdeztük jogi szakértőnket, a dr. Székely Ügyvédi Iroda munkatársát is a telefonálással kapcsolatban. Szakvéleménye sajnos semmivel sem egyértelműbb, mint a KRESZ:

“A vezetés közbeni mobiltelefon-használattal kapcsolatban a KRESZ konkrétan fogalmaz: “A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat”. Ugyanakkor az a jogalkalmazó számára sem egyértelmű, hogy pontosan mi számít használatnak: a telefonálás, a gombnyomogatás vagy esetleg a készülék kézben tartása. Tény, hogy a telefonnal kapcsolatos bármilyen tevékenység balesetveszélyes, és egy esetlegesen felmerül baleseti szituációban nagyon megnöveli a reakcióidőt, aminek sajnos  – tapasztalataim alapján – sokszor súlyos, halálos baleset az eredménye. A beépített telefont a jogszabály nem tiltja, minden mást igen.”

Ez így 15 ezer, de ha elütünk közben valakit, több év böri is lehet

Mit mond a józan ész?

Lehet, hogy meglepő, amit mondok, de a törvény néha nem csupán azért jön létre, hogy megnehezítse a hétköznapi emberek hétköznapi életét. Mobilozni nem azért tilos, mert csak, hanem mert túl sok baleset jegyzőkönyvében szerepelt a mobilkorszak kitörése óta, hogy “nem láttam, mert épp a telefonomat néztem”.

Vagyis: telefonhoz nyúlkálni (és enni, CD-t cserélni, MP3-at keresni, babát pelenkázni, szexuális szolgáltatást kapni vagy nyújtani) azért nem jó vezetés közben, mert elvonja a figyelmünket a legfontosabbról: hogy megölhetünk, megnyomoríthatunk valakit, mi pedig sok évig gondolkozhatunk azon, nem várhatott volna-e az a hívás egy félórát. Ki-ki vessen számot minden hívásindítás vagy fogadás előtt azzal, mi lehet a dolog vége.

A bevezetőben említett esethez pedig: ha valakinek annyira leköti a figyelmét a mobil, hogy még az őt hesszelő rendőrt sem szúrja ki telefonálás közben, jobban teszi, ha eleve a csomagtartóba teszi a telefont. Hiszen valószínűleg az elé kódorgó gyalogost, hirtelen fékező másik kocsit sem veszi majd észre. Az pedig már nem 15 ezer forint lesz (ennyi a bírság), hanem akár több év börtön, távol a családtól. Megéri?

Szavazás

Te szoktál?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Nem értem azt aki minimum tízmilliós autóval szaladgál az miért kínlódik kézben tartott telefonnal. Azokahoz a csodaautókhoz gyári extraként rendelhető bloetoothos meg mittudoménmilyen kihangosító. Miért nem x-elik be azt is ha egyébként megveszik a “fullextrás” autót? Az már úgy sok? Minek elkölteni pár száz eurót ilyen “hülyeségekre”? Akkor venni kell olyan telefont is amivel működik a rendszer? Ez gond? Vagy az a gond hogy be kell állítani hogy együtt működjenek? Az “írástudatlanoknál” még valamelyest érthető ez, de azért jóval többeket érint.

  • Kempelen10.

    Szégyellje magát minden kézből telefonáló az a 31% szavazó is, aki annyira fillérbaszó, hogy 3 ezer Forintot sajnál egy headsetre.
    Tahó, cinikus, felelőtlen és ostoba alakok.

    Nem érdekel egyetlen kifogásuk sem, szerintem leírniuk is fölösleges, mert ócska magyarázkodás mind.

  • KoboldInside

    Mindkét hozzászólóval egyetértek!

  • Sturmge

    Egyetértek a tiltással!

    Viszont leginkább azon vagyok elképedve, hogy a felsorolt tiltások között “Vagyis: telefonhoz nyúlkálni (és enni, CD-t cserélni, MP3-at keresni, babát pelenkázni, szexuális szolgáltatást kapni vagy nyújtani” a dohányzás nem szerepel…. Szerintem ez nagy gáz.. Mert a cigit elővenni, meggyújtani, majd azt két ujj között tartani szintén nem elősegíti a biztonságos közlekedést.. Nem beszélve arról ha pl a parázs kiesik és finoman szólva is bekavar.. Érdekes módon ezt nagyvonalúan meg sem említi a szabály.. De még a kedves cikkíró is “átsiklik” fölötte. Szomorú….

  • menőmanó

    ’95-ben már telefonáltam az autóból.
    Azért mert jó pár kretén összetörte magát és másokat, még nem fogok változtatni a szokásaimon. Ha olyan a helyzet nyilván nem veszem fel, hívást pedig nem igazán kezdeményezek kocsiból.
    Ha a többi “veszélyes” dolgot (evés,ivás, cigarettázás, navigáció nyomkodása, matatás valami után stb.)is betiltják, majd akkor szóljon bárki is!

  • Xebulon

    Akkor ha az ölemben van a telefon és úgy SMS-ezek, az szabályos? Nem tartom kézben!

  • geotrinus

    A rádiózást is be kell tiltani. Eltereli a figyelemet, nagyon veszélyes.
    A beszélgetést is be kell tiltani. A buszon is ki van írva, hogy menet közben a buszvezetővel…
    A gyereket is ki kell tiltani az autóból. Én mondjuk a nőket is kitiltanám.

  • husky

    Sajna a kamionosknál más is előfordul. Mindkét láb felnyújtva a műszerfalra, tempomat benyova, könyvolvasás, szendvicskészítés stb. A német rendőrség ezt lakóautóból videora veszi, majd a kollégák kiterelik a kamiont a következő parkolóba, ha nem ismeri el, lejátszák neki a videót!
    Egyébként mi a fenének kézben tartani a telefont?? Már szinte minden autóban bluetooth kompatibilis a fedélzeti audio, a telefont meg lehet bűvölni a kormányküllő kapcsolóin keresztül! A monitoron meg ott a névsor meg kapott SMS is!

  • caine

    Nekem szélvédőre rögzített mobiltartóm van.Ha hívnak felvétel és kihangosítás gombot nyomok.Ez ugye nem számít kézbentartott telefonnak?

  • caine

    Én is ellenzem a vezetés közben kézben tartott mobilt,de azért a valamelyik híradóban elhangzott jótanácsot Dr. Kovács Kázmér-tól,a mai technika mellett korszerűtlennek tartom,miszerint kapcsoljuk ki a telefont vezetés előtt.

  • Pityek

    Aki headset nélkül telefonál attól egy életre venném el a jogsit. Nagyon sokat vezetek városban, paraszt nem néz se tükör semerre, sávot vált index nélkül és nyomkodja a köcsög mobilját. Naponta tucatszor kell az ilyen köcsögök miatt arra figyelni,hogy az én autóm ne törjön össze.
    Darálóba az összes ilyen nyomorulttal!

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.