Így mobilozhatsz vezetés közben!

De inkább ne mobilozz így se!

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.05.16. 06.00

Nemrég a bíróság előtt is bűnösnek mondtak ki egy urat, aki vezetés közben KINYOMTA telefonján a bejövő hívást. De hát mi mást tehetett volna? Megmondjuk.

Ahogy ez már mifelénk csak lenni szokott, egy eredetileg jó szándékkal készült szabály vacak megfogalmazása miatt alaposan megszívta a minap az az autós, aki szabálytisztelő módon akart viselkedni, ezért nem vette fel vezetés közben a csörgő mobilt, hanem elutasította a hívást. (Hírünk a legfelsőbb fellebbviteli fórumon, a Kúrián is elmeszelt autósról itt olvasható.)

Hogy is szól pontosan a KRESZ? Így: “A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.

A telefonálás még kihangosítóval is nagyon elvonja a figyelmet, de ha a kezünk sem szabad, egy vészhelyzetben még nagyobb bajban vagyunk

A szabályalkotó szándéka világos: aki vezet, ne telefonáljon, ne SMS-ezzen, ne emailezzen vezetés közben a telefonján. Hogy ezt a szabályt olyan szinten kisarkítani, ahogy a telefonját kinyomó autóssal tette a hatóság, túlzás-e, megítélés kérdése, az viszont biztos, hogy a túl konkrét megfogalmazás miatt számos urban legend-szintű okosság kering az országban a lázadóbb természetű autósok között. Kezdjük a legfrissebbel:

“Az nem is telefon, hanem egy távirányító”

Egy munkája kapcsán autóból sokat telefonáló barátunk újságolta nemrég, hogy úgy húszezer forintért vágta át neki a gordiuszi csomót a HTC, ezzel a kütyüvel:

Telefon, ami nem telefon, csak a telefon kiterjesztése

A képen a HTC alaposan felturbózott bluetooth-távirányítója látható, amely egyfajta forró drót a telefonhoz. A HTC nyilván nem a magyar KRESZ miatt fejlesztette ki a lézerpointerként és projektorok lapozó-távirányítójaként is használható cuccot, hanem azért, hogy ne kelljen a szütyőből minden hívásnál elővenni a mára komikusan nagyra nőtt profi giga-telefont. Barátunk érvelése szerint, mivel ez nem telefon, legfeljebb egy telefon formájú izé, vígan beszélhet rajta a kocsiból. Hm.

Vállgödörbe szorított mobil

“Kézben tartott”? Na de mi van, ha nem tartom kézben? Másik barátunk jó negyven perces beszélgetéshez asszisztált az anyósülésen, miközben az ő barátja a vállával nyomta a füléhez a mobilt. A törvény betűje szerint ez valóban nem szabálysértés, mindazonáltal nem csak a figyelem elvonásának következményeit, hanem a csontrendszer sajátot torzulását is el kell viselnie, aki sokat telefonál Quasimodo-stílusban.

Vicces, de ez így betű szerint legális - ha más dugta a csaj álla alá a telefont, vagy indulás előtt tette oda


Gyári kézibeszélős autótelefon

Egy-két luxusmárka csinált olyan autót még a Bluetooth és az USB-standard előtt, amelyhez csavaros kábellel ellátott kagyló és integrált rádiótelefon tartozott. Meghallgatnám azt a jogászkodást, ami egy ilyenről bebizonyítja, hogy nem rádiótelefon, nem kézben tartott és nem mobil, mégis, a szabályokat zsigerből megkérdőjelezők általában ezt hozzák fel, mint jó kis lehetőséget a KRESZ kijátszására.

Különösen jó helyre került a tárcsa ebbena Merciben anno a figyelem úton tartásának segítéséhez


Csak a fülemet melegítettem

Az utóbbi időben már ritkán hallani ezt a dumát, hiszen bírósági ítéletek tömege mondta ki, hogy nem voice-kapcsolat szerepel a KRESZ-ben, hanem mobiltelefon-használat. Vagyis a mobillal nem csak telefonálni, de fület melegíteni, ajkat vakarni, navigációt programozni, SMS-ezni, fényképezni, vajas kenyeret kenni is tilos vezetés közben.

Mit mond a jogász?

Megkérdeztük jogi szakértőnket, a dr. Székely Ügyvédi Iroda munkatársát is a telefonálással kapcsolatban. Szakvéleménye sajnos semmivel sem egyértelműbb, mint a KRESZ:

“A vezetés közbeni mobiltelefon-használattal kapcsolatban a KRESZ konkrétan fogalmaz: “A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat”. Ugyanakkor az a jogalkalmazó számára sem egyértelmű, hogy pontosan mi számít használatnak: a telefonálás, a gombnyomogatás vagy esetleg a készülék kézben tartása. Tény, hogy a telefonnal kapcsolatos bármilyen tevékenység balesetveszélyes, és egy esetlegesen felmerül baleseti szituációban nagyon megnöveli a reakcióidőt, aminek sajnos  – tapasztalataim alapján – sokszor súlyos, halálos baleset az eredménye. A beépített telefont a jogszabály nem tiltja, minden mást igen.”

Ez így 15 ezer, de ha elütünk közben valakit, több év böri is lehet

Mit mond a józan ész?

Lehet, hogy meglepő, amit mondok, de a törvény néha nem csupán azért jön létre, hogy megnehezítse a hétköznapi emberek hétköznapi életét. Mobilozni nem azért tilos, mert csak, hanem mert túl sok baleset jegyzőkönyvében szerepelt a mobilkorszak kitörése óta, hogy “nem láttam, mert épp a telefonomat néztem”.

Vagyis: telefonhoz nyúlkálni (és enni, CD-t cserélni, MP3-at keresni, babát pelenkázni, szexuális szolgáltatást kapni vagy nyújtani) azért nem jó vezetés közben, mert elvonja a figyelmünket a legfontosabbról: hogy megölhetünk, megnyomoríthatunk valakit, mi pedig sok évig gondolkozhatunk azon, nem várhatott volna-e az a hívás egy félórát. Ki-ki vessen számot minden hívásindítás vagy fogadás előtt azzal, mi lehet a dolog vége.

A bevezetőben említett esethez pedig: ha valakinek annyira leköti a figyelmét a mobil, hogy még az őt hesszelő rendőrt sem szúrja ki telefonálás közben, jobban teszi, ha eleve a csomagtartóba teszi a telefont. Hiszen valószínűleg az elé kódorgó gyalogost, hirtelen fékező másik kocsit sem veszi majd észre. Az pedig már nem 15 ezer forint lesz (ennyi a bírság), hanem akár több év börtön, távol a családtól. Megéri?

Szavazás

Te szoktál?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Nem értem azt aki minimum tízmilliós autóval szaladgál az miért kínlódik kézben tartott telefonnal. Azokahoz a csodaautókhoz gyári extraként rendelhető bloetoothos meg mittudoménmilyen kihangosító. Miért nem x-elik be azt is ha egyébként megveszik a “fullextrás” autót? Az már úgy sok? Minek elkölteni pár száz eurót ilyen “hülyeségekre”? Akkor venni kell olyan telefont is amivel működik a rendszer? Ez gond? Vagy az a gond hogy be kell állítani hogy együtt működjenek? Az “írástudatlanoknál” még valamelyest érthető ez, de azért jóval többeket érint.

  • Kempelen10.

    Szégyellje magát minden kézből telefonáló az a 31% szavazó is, aki annyira fillérbaszó, hogy 3 ezer Forintot sajnál egy headsetre.
    Tahó, cinikus, felelőtlen és ostoba alakok.

    Nem érdekel egyetlen kifogásuk sem, szerintem leírniuk is fölösleges, mert ócska magyarázkodás mind.

  • KoboldInside

    Mindkét hozzászólóval egyetértek!

  • Sturmge

    Egyetértek a tiltással!

    Viszont leginkább azon vagyok elképedve, hogy a felsorolt tiltások között “Vagyis: telefonhoz nyúlkálni (és enni, CD-t cserélni, MP3-at keresni, babát pelenkázni, szexuális szolgáltatást kapni vagy nyújtani” a dohányzás nem szerepel…. Szerintem ez nagy gáz.. Mert a cigit elővenni, meggyújtani, majd azt két ujj között tartani szintén nem elősegíti a biztonságos közlekedést.. Nem beszélve arról ha pl a parázs kiesik és finoman szólva is bekavar.. Érdekes módon ezt nagyvonalúan meg sem említi a szabály.. De még a kedves cikkíró is “átsiklik” fölötte. Szomorú….

  • menőmanó

    ’95-ben már telefonáltam az autóból.
    Azért mert jó pár kretén összetörte magát és másokat, még nem fogok változtatni a szokásaimon. Ha olyan a helyzet nyilván nem veszem fel, hívást pedig nem igazán kezdeményezek kocsiból.
    Ha a többi “veszélyes” dolgot (evés,ivás, cigarettázás, navigáció nyomkodása, matatás valami után stb.)is betiltják, majd akkor szóljon bárki is!

  • Xebulon

    Akkor ha az ölemben van a telefon és úgy SMS-ezek, az szabályos? Nem tartom kézben!

  • geotrinus

    A rádiózást is be kell tiltani. Eltereli a figyelemet, nagyon veszélyes.
    A beszélgetést is be kell tiltani. A buszon is ki van írva, hogy menet közben a buszvezetővel…
    A gyereket is ki kell tiltani az autóból. Én mondjuk a nőket is kitiltanám.

  • husky

    Sajna a kamionosknál más is előfordul. Mindkét láb felnyújtva a műszerfalra, tempomat benyova, könyvolvasás, szendvicskészítés stb. A német rendőrség ezt lakóautóból videora veszi, majd a kollégák kiterelik a kamiont a következő parkolóba, ha nem ismeri el, lejátszák neki a videót!
    Egyébként mi a fenének kézben tartani a telefont?? Már szinte minden autóban bluetooth kompatibilis a fedélzeti audio, a telefont meg lehet bűvölni a kormányküllő kapcsolóin keresztül! A monitoron meg ott a névsor meg kapott SMS is!

  • caine

    Nekem szélvédőre rögzített mobiltartóm van.Ha hívnak felvétel és kihangosítás gombot nyomok.Ez ugye nem számít kézbentartott telefonnak?

  • caine

    Én is ellenzem a vezetés közben kézben tartott mobilt,de azért a valamelyik híradóban elhangzott jótanácsot Dr. Kovács Kázmér-tól,a mai technika mellett korszerűtlennek tartom,miszerint kapcsoljuk ki a telefont vezetés előtt.

  • Pityek

    Aki headset nélkül telefonál attól egy életre venném el a jogsit. Nagyon sokat vezetek városban, paraszt nem néz se tükör semerre, sávot vált index nélkül és nyomkodja a köcsög mobilját. Naponta tucatszor kell az ilyen köcsögök miatt arra figyelni,hogy az én autóm ne törjön össze.
    Darálóba az összes ilyen nyomorulttal!

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.