Lesújtott a rendőrség a gyalogosokra!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.05.15. 06.00

Azt hiszi, csak az autósokat bírságolják nyakra-főre a rendőrök? Ön téved! Az más kérdés, hogy van-e eredménye 48 ezer gyalogos megbüntetésének?

Újabban szokatlan mozgásokat látni a baleseti statisztikákban, évtizede ugyanis ahhoz vagyunk szokva, hogy folyamatos a csökkenés:
     – szerencsére évről évre kevesebben halnak meg az utakon (2007-ben 1232 halott, 2012-ben 605)
     – hosszú időn át mérséklődik a személyi sérüléses balesetek száma (2008-ben 20 635 db, 2012-ben 15 174)
hogy csak a két legfontosabb adatot említsük.

2013-ban azonban valami történt:
     – megállt a halálos balesetek számának látványos mérséklődése (2012 vs. 2013 – 541 vs. 536)
     – több súlyos sérüléses baleset történt (2012 vs. 2013 – 4355 vs. 4617)
     – és valamelyest növekedett a könnyű sérüléssel járó balesetek száma is (2012 vs. 2013 – 10 278 vs. 10 404)

Hogy ezek egyszeri számok-e, és idén újra javul az közlekedésbiztonság, azt ma még nem lehet megmondani, viszont van egy terület, ahol ma már egyértelműen kimondható: negatívba csapott egy trend.

A hosszú évekig tartó korábbi csökkenés megtört, 2012-ben, 2013-ban, és 2014 első 4 hónapjában is növekedett a gyalogos-balesetek, és az áldozatok száma.

Félmilliárdot varrtak a nyakukba

Ráadásul az ORFK szerint a gyalogosokat érintő balesetek jelentős részéért ők maguk a felelősek. Ha nem lőttük volna le a poént a cikk címében, autós olvasóink egy része rávágná, hogy tessék, nem csak minket kellene állandóan büntetgetni, hanem a gyalogosok között rendet vágni.

Nos, hogy rendvágás-e, az kérdés, mindenesetre a trendfordulónak számító 2012 után tavaly a rendőrök nagyon komolyan elkezdték bírságolni a szabálytalankodó gyalogosokat.

Ahogy a hivatalos nyelv fogalmaz: “a gyalogosok által elkövetett szabályszegés miatt a szabálysértési eljárásban vagy helyszínen megbírságoltak száma és a kiszabott bírság mértéke” így alakult az elmúlt két évben.

Megjegyzendő, hogy a tavalyi bő félmilliárdos bírság “kiszabott”, a ténylegesen befizetett pénzekről nincs információ, de így is egészen meghökkentő a szám. A magunk részéről nem gondoltuk volna, hogy ilyen brutális mértékben büntetik a veszélyes zebrák vagy útszakaszok (például Budapest legveszélyesebb útja) közelében nemigen látható egyenruhások a renitenseket.

Mit művelnek a gyalogosok?

Kérésünkre a rendőrség sorba rakta az 5 leggyakoribb hibát, amivel elsősorban magukat, de az autósokat is veszélybe sodorják a gyalogosok. Hogy felfrissítsük a szabályismeretet, a KRESZ-ből idézünk, vésse be mindenki mélyen ezeket:

   1. A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

  2. A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.

  3. A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie.

Ő sérülésekkel megúszta

  4. Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egy sorban
        a) lakott területen lehetőleg a menetirány szerint a bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben,
        b) a segédmotoros kerékpárt vagy kerékpárt toló, továbbá a kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak.

  5. A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,
        a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),
        b) egyéb helyen bárhol,
a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.

Több bírság = nem kevesebb áldozat

Mondanánk, reméljük, hogy a tavaly kiosztott töméntelen mennyiségű bírság idén jótékony hatással lesz, és csökken a

Szavazás

Mi hozna eredményt?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
gyalogosáldozatok száma, de 2014 is borzasztóan indult. Az ORFK legfrissebb adatai szerint január 1. és április 30. között 41 gyalogos halt meg az utakon, ami 11,5 százalékos emelkedés a már szintén kedvezőtlenbe fordult 2013-as adathoz képest is.

Vagyis nem hozott eredményt a tavalyi bírságtenger. Na de akkor mit kellene tennie a rendőrségnek az áldozatszám mihamarabbi mérséklése érdekében. Ön milyen parancsot adna a rendőröknek?

Lesújtott a rendőrség a gyalogosokra! 1

Kommentek

  • pqowieurzt

    az a baj, hogy a kreszt (mint minden jogszabályt) nem matematikusok alkották, ezért például az ehhez hasonlókat “ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs” mindenki úgy értelmezi ahogy akarja.

  • Kempelen10.

    Helyes.
    Jöhetnek a bringások is.
    El lehet kezdeni a KRESZ oktatást általános iskolában.

  • Kempelen10.

    Billentyűzetbalfelsősarka! Ez egyáltalán nem baj. Az lenne baj, ha matematikusok alkotnának jogszabályt. Gondolom arra sem vágysz, hogy patkoló kovács műtse az aranyeredet.

  • pqowieurzt

    Ha engem megbüntethetnek azért mert ott megyek át az úttesten, ahol nem szabad, akkor jogos elvárás lenne hogy pontosan tudjam, hogy hol tehetem ezt meg, és hol nem.

    tehát jelen esetben jobban jártunk volna egy matematikussal, mert ő biztos hogy nem ír le ilyet, hogy “ha pedig a közelben”…

  • pqowieurzt

    “2013-ban azonban valami történt:”

    igen, addig folyamatosan emelkedett a benzinár, ami kordában tartotta a közlekedő gépjárművek számát, azóta viszont bár kissé hullámzóan, de csökken az ár…

  • Lipi1945

    pqowieurzt

    Ha le lenne írva, hogy például a 100 méteren belüli van közel. Akkor se tudnád pontosan, mert elég életszerűtlen, hogy kimérd mérőszalaggal, vagy bármilyen eszközzel.

  • pqowieurzt

    hát igen, ahol ki van írva hogy “megállni tilos” és “20m”, ott is nézhetsz nagyokat hogy az akkor most meddig tart. Aztán vagy megbüntetnek, vagy nem.

    De legalább be tudod bizonyítani az igazad (ha van)…

    Csak képzeld el hogy az autósokra is így lennének meghatározva a dolgok: megállni tilos a “tábla közelében”…

  • kocogok

    Csak az a baj, hogy a hülye gyalogosok (én is közlekedek gyalog is!) fejébe a 2., 3. és 5. pontot elfelejtették a fejébe verni! A gyalogos az egészből csak annyit jegyzett meg, hogy elsőbbsége van! Arra már nem futotta az agyából, hogy hol és mikor!
    Arra a marha nem gondol, hogy egyrészt elsőbbsége akkor van, ha megkapja; másrészt hogy ő a 60-90 kilójával előbb áll meg kéttalpnyi területen, mint az autó négytenyérnyin! És arra hivatkoznak, hogy bezzeg nyugaton … Hát bezzeg nyugaton ha nem jó helyen lép le és megy át, akkor szarrá büntetik, meg ott azért van némi kultúrájuk is, nem csak a fejükbe plántált, democsokrácia, amivel azt hiszik, hogy azt jelenti, hogy mindenki azt csinál, amit akar!
    Mellesleg az 5. pont megfogalmazásával van a baj, azzal, hogy “egyéb helyen bárhol”! Nos nekik minden egyéb hely! Kis agyhelyükbe kéne beültetni, hogy az egyéb hely nem főútvonalon van és nem ott, ahol 10 méterrel arrébb lámpa, vagy kijelölt gyalogátkelőhely van!

  • Kempelen10.

    pqowieurzt! Ezek szerint te mégiscsak patkoló kováccsal műttetnéd az aranyered. Sok sikert.

  • Kempelen10.

    Kocogok! Értelek, de ez mind csak magyarázat. Vagy megtanulja, vagy megtanítják vele büntetéssel. Olyan nincs, nem elfogadható, hogy az autóst mindenért megbüntetik, minden szabályt tudnia kell, a gyalogosnak, bringásnak meg, aki pont ott közlekedik, ahol az autós, semmit nem kell tudnia.
    1. oktatás
    2. büntetés
    Minden más mellébeszélés.

  • Kempelen10.

    pqowieurzt! Gyanítom, hogy nem tudod a KRESZ-t. Azért gondolom ezt, mert ott világosan le van írva, hogy a gyalogos hol mehet át? Meg kell tanulni. Meg kell tanaítani.
    Kár okoskodnod, tanuld meg inkább te is.

  • pqowieurzt

    igen, le van írva, csaképpen nem egyértelműen… pont ez a bajom, okoska.

  • kocogok

    Kempelen10! Végülis én is azt mondom, amit te, csak implicite…

  • vasonca

    Kétszer van a bal oldal a gyalogos haladásával kapcsolatban.

  • W. A. Lacky

    Egy nagy lófaszt Uraim! A végén még ki fogják találni, hogy a gyalogosnak is KRESZ-vizsgát kell tennie. Érvényes vizsga nélkül nem léphet ki az utcára. Igenis az köteles betartani a szabályokat, akit erre felkészítettek. Ez épp oly baromság, mint kerékpárral átlépve a sebességhatárt büntetést fizetni akkor, amikor nem kötelező tartozéka a bringának a sebességmérő. Bringán ülve köteles vagyok “érezni”, hogy hol a határ.

  • PROVOCATOR

    Előszöris, tiltsák meg a gyalogosoknak és a bringásoknak az úton közlekedést. Menjenek járdán, kerékpár úton, ha nincs akkor busz,metró,repülő de az út az autósoké, legfőképen az enyém.

  • LEDes Pisti

    Villamosvezetőként tudnék mesélni, hogy hány gyalogos gondolja úgy, hogy ha jön a villamos, akkor az feloldja a neki a gyalogosátkelőnél lévő tilos jelzést! Vagy hány kerékpáros gondolja úgy, hogy rá nem vonatkozik a kresz, a piros lámpa. Nap, mint nap látjuk, tapasztaljuk. Igenis bírságolják keményen őket!

  • Kempelen10.

    Lacky!
    Ilyen baromságot itt rajtad kívül senki nem mondott. A saját ökörségedért meg magadnál reklamálj!

  • pqowieurzt

    PROVOCATOR – : az autó meg menjen az autóúton vagy autópályán…

  • Kempelen10.

    pqowieurzt! Miért? Az autó mehet a járdán?
    Amúgy egyetértek. Az autó az úton megy. neked ez még nem tűnt föl?

    Az autóút és a pálya is út. Ott mennek az autók. Az úton. A gyalogos, bringás pedig ha ide kényszerül, akkor alkalmazkodjon, aminek első lépése, hogy tisztában van a szabályokkal. Rád is rád férne, a KRESZ nem az erősséged.

  • pqowieurzt

    drága barátom.

    el kell hogy keserítselek, de az “úton” a kerékpáros is, sőt még a gyalogos is közlekedhet.
    Az alkalmazkodás és kreszismerte pedig az autóval közlekedőkre is vonatkozik, úgyhogy te is kezdd azzal, hogy alkalmazkodsz a többi közlekedőhöz, és nem te szabod meg nekik hogy hol közlekedjenek.

    Ha ez nem tetszik, akkor menj ki a pályára, ott nem közlekedhet sem bringás, sem gyalogos, így nem fognak téged zavarni.

  • Kempelen10.

    pqowieurzt!
    Ezért tanulják meg a KRESZ-t. Veled együtt.

  • DTF

    Bpesten a körút környékén, főleg a hajnalban arrajáró fiatalokat büntetik meg. egy autó sem jár arra, a gyalogos meggyőződött arról biztonsggal átmehet, nem zavrja az autók közlekedést (nincs arra autós) még is 5 rongyra büntetnek. Nah ezt hogyan? melyik paragrafus a kresznek?

  • pqowieurzt

    Ha van a “közelben” zebra (a körút környékén biztos van), akkor nem lehet átmenni máshol az úttesten, akkor sem ha nulla autó van rajta, akkor sem ha mindenről meggyőződött mindenki.

    Ígyhát jogosan büntetnek meg a kresz alapján.

  • DTF

    közelben? az mit jelent pontosan? mert a körútnak van olyan része, ahol 200-300 méteren keresztül nincs gyalogosátkelő… pontatlan a törvény? vagy a közelben azt jelenti h szemmel látható?
    én azt mondanám inkább h a rendőrök unatkoznak és rászállnak kedvtelésből az arra járókra + jó pénzt lehet vele keresni.
    több európai nagyvárosban is simán átmennek pirosban a gyalogosok, autósok között mászkálnak, a rendőrök meg tesznek rájuk, foglalkoznak ennél sokkal fontosabb dolgokkal…

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutaton

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így sprólol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.