Az idegháború veteránja

Zaporozsec ZAZ-968M

Szerző: Kismartoni András levél küldés 
Dátum: 2014.05.08. 16.00

Ma hihetetlenül hangzik a vasfüggönyön túl zakatoló, újonnan széteső, benzinkályhás népautó balladája. Pedig igaz! Olvasónk ZAZ-968-asával keltünk időutazásra.

Labirintusjátékként tekergő gázvezeték, rozsdacsíkos vasbeton kerítés és a műhelyek zaja jelzi, megérkeztünk a Zaporozsec stílszerű tartózkodási helyére, egy ipartelepre. Tulajdonosa, Gábor, korábbi telefonbeszélgetésünk során elárulta, hogy autófényezőként dolgozik, így eleve presztízsmunkára voltam felkészülve.

Nem is kellett csalódnom, a frissen lecsutakolt Zápor Jóska Standox-festése szebben mutatott, mint a kétes minőségű eredeti lakkréteg, amivel harminckét éve lejött a Dnyeper-parti mezőgazdasági gépgyár szerelőszalagjáról. Néhány kéder még hiányzik ugyan, de egészségesen csillognak a krómok, és az eredeti műbőr belső kárpitozás állapota is kifogástalan.

Ahogy a legtöbb fennmaradt ZAZ, ez a példány is nagyon keveset futott, az elmúlt másfél évtizedet pokrócokkal letakarva és dobozokkal körülbástyázva töltötte egy garázsban. Szürke forgalmijába összesen két nőtulajdonos nevét jegyezték be, a típusjelzés rovatban pedig a 968A név szerepel. Hogy? Hiszen ha ez stimmelne, akkor egy régi kasztnis, klasszikus Zaporozsecnek kéne előttem állnia kerek hátsó lámpákkal, a sárvédőn kinyúlt nadrágzsebként tátongó kopoltyúkkal és hetyke krómbajuszos orrkiképzéssel.

Elsősorban olcsóságáért vették a Zaporozsecet, amely jó kapaszkodóképességével tanyára járó autóként is bevált. Autentikus tartozéka lenne egy tetőcsomagtartó

Lássuk a motorteret: még nincs benne Lada-karburátor, és papírbetétes helyett olajtükrös a légszűrő, műszakilag tehát igenis a korábbi modellről van szó. Persze 1979-ben, a régi A és az új M sorozat közötti átmenet évében bármi előfordulhatott egy szocialista autógyárban. Kár, hogy ilyen érveléssel aligha lehetne meghatni a muzeális minősítő bizottság tagjait.

Eredeti, de mégsem

Legszívesebben összehívnék egy konzíliumot Derrick, Columbo és Kojak felügyelő urak részvételével, mert a típustáblát egyelőre hiába keresgélem, a kezembe nyomott cirillbetűs papírfecniből pedig egy kukkot sem értek. Megint belelapozok a szürke forgalmiba, ahol a 968M nagyobb teljesítménye helyett csak 40 lóerő szerepel, aztán megakad a szemem az áthúzott alvázszámon. “Ja, 82-ben összetörték az elejét, és az akkori filléres alkatrészárak mellett a javításnál gazdaságosabb volt a karosszériacsere” – vágja át a gordiuszi csomót Gábor. Hát persze, akkoriban (egyébként a magyarországi ZAZ-import utolsó évében) csak az újfajta, dísztelen légbeömlőkkel és hátsó téglalámpákkal elcsúfított, szögletes lökhárítós kasztnit tudták leszállítani a Szovjetunióból!

A fedeles postaláda-szerűség a motorháztető felől szállít levegőt az éktelen lármával dolgozó négyhengeresnek, amely V-elrendezése miatt könnyebben javítható a bokszereknél

Az utolsó Zaporozsec-széria leplezni próbálta a hatvanas évek elejének divatját tükröző fürdőkádfazont, mivel homorúból domborúvá alakították homlokfalát, amelyen műanyag csík és egy-egy szögletes index köti össze a króm- helyett immár förtelmes gumikerettel szegélyezett fényszórókat. A barbár ráncfelvarrásnak volt egy fontos hozadéka: mivel kifelé görbült a lemez, a pótkereket pedig kitelepítették a motortérbe, egész használható méretűvé hízott a csomagtartó. Más kérdés, hogy innen nemcsak a romlandó, hanem lehetőleg az összes éghető útravalót érdemes volt kimenekíteni, amikor a tulajdonos bekapcsolta az egyetlen kényelmi extrát, az állófűtésként is működő benzinkályhát.

A legendás benzinkályha

Állítólag ettől a szibériai télben is kinyíltak a virágok és csicseregtek a madarak a Zaporozsec pár méteres környezetében, ugyanakkor az üzembiztonságról, pontosabban annak hiányáról is legendák terjengnek. Mivel Gábor nem szeretné, hogy jó néhány sorstársához hasonlóan az ő autója is porig égjen, egyelőre nem vállalkozik a benzinkályha beüzemelésére, de azért így is maradt hibalehetőség bőven.

82-ben volt a kasztnicsere, utána még két vizsgaplecsnit kapott a Zapo. Az új matricából korhű CSAO felirat lesz

A folyamatosan szerelendő technika, illetve a gyenge és a kritikán aluli között ingadozó gyártási minőség (lásd keretes írásunkat) volt egyébként a legfőbb oka annak, hogy az itthon eladott 22 ezer Zaporozsec zöme már a rendszerváltás környékén eltűnt a magyar utakról. Mivel presztízse még a Trabantét és a Kispolszkiét is alulmúlta, ezzel nem jártak diszkózni a tinédzserek, kis szállítókapacitása miatt pedig a vásározók és az iparosok is nagy ívben elkerülték.

Zajosságát, lassúságát és behatárolt tartósságát ismerve a sokat utazók, sőt úgy általában az autókhoz alapszinten konyítók sem kértek belőle, így falusi házak kertjében vagy városi lakótelepek parkolójában szép lassan elporladt a teljes állomány. Néhány vasárnapi misére járó bácsit leszámítva mára csak a Gáborhoz hasonló elszánt rajongók garázsaiból dugják ki dülledt szemüket a Zaporozsecek, a kevéske eladó példány ára pedig napról napra nő – bár a jó állapotúakért kért 200-300 ezer forint még mindig baráti összeg a kedveltebb KGST-típusokéhoz képest.

Hamarosan korhű, mono Videoton rádióból próbálja túlüvölteni a motort a Játék és muzsika tíz percben

A “Hruscsov bosszújaként” és számtalan más, nem túl hízelgő gúnynéven emlegetett kisautó felújításába fektetett pénzt és energiát pár éve alig tartották volna hasznosabbnak a kocsmázásnál, mára viszont kortól függően jópofa szörnyecskeként vagy rég látott ismerősként néz a munka végeredményére az utca embere. Vagy a gyártelepé. Kicsit tótágast áll a kerekein, csálék rajta a vadiúj ukrán kipufogók, és minden porcikájából árad valami esetlegesség, de éppen ez teszi szerethetővé a már-már túl tökéletes új autók világában.

Rövid távon szórakoztató a ZAZ

Vékonyka tetőtartó oszlopai és fejtámla nélküli ülései miatt nagyszerűen ki lehet látni belőle, terepen pedig ügyesen elboldogul 19 centis szabad hasmagasságával és a hajtott hátsó kerekekre jutó 60 százalékos tömegeloszlásával. Utóbbinak köszönhető az oldalszél-érzékenység és a könnyen járó, de amúgy ijesztő holtjátékú kormányzás is, ám mivel az első kerekeket nem lehet eléggé alászedni, 11 méteres körön fordul az apró kocsi. Kissé bizonytalan úttartását harmatos fék és szorulós gázpedál súlyosbítja, de legalább a váltókar nem büntet fordított sémával, mint a 966-osoknál.

A 968-asok újítása volt a műanyag borítású műszerfal és az egyre több Lada-kezelőszerv. De így is hihetetlenül spártai a kivitel. Esetlegesnek tűnnek a kilincsek és a szigetelések, a motorház a B-oszlopról nyitható

Hogy minden nehézkessége ellenére rövid távon hihetetlenül szórakoztató zaporozsecezni, főleg a szokatlan irányból érkező és még annál is szokatlanabb tónusú hangnak köszönhető, ami félúton van a VW Bogarak bokszerciripelése és a géppuska-ropogás között. Lépten-nyomon felemlegetik a járókelők, hogy a léghűtéses, V4-es motor eredetileg a T34-es tankok indítására szolgált, ami “városi legendához” méltóan igen távol esik az igazságtól.

Hadilábon azonban mégsem áll vele, mert eredetileg egy másik Vörös Hadsereg-béli jármű, a sebesültszállításra szánt kétéltű LuAZ 967 elejébe (!) tervezték a kis négyhengerest. Sorkatonai szolgálat alatt pedig nem volt divat reklamálni a kis teljesítmény, a rövid élettartam és a zajosság miatt …különösen nem hordágyon!

De itt még nincs vége, ha rákaptál a Zaporozsecra, itt egy öregebb, sárgább példány is

Az idegháború veteránja 1

Kommentek

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.