Több a baleset – mit lép erre a rendőrség?

Furcsaságok a közlekedésrendészet titokzatos világából

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.05.06. 06.00

Már a tavalyi utolsó negyedévben elkezdett emelkedni a személysérüléses balesetek száma, idén folytatódik a trend. A rendőrség mintha nem tudná, mitévő legyen.

Elmaradnak mostanában a győzelmi jelentések a rendőrségi baleseti statisztikák mellől, komikus, kínos magyarázkodások kísérik az első negyedév adatait a hivatalos szakportálon, a baleset-megelozes.eu-n. A tények: A Rendőrség által gyűjtött legfrissebb előzetes baleseti statisztikai adatok alapján 2014 első negyedévében összesen 2 996 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 11,58%-kal több mint 2013 hasonló időszakában. A halálos kimenetelű balesetek száma 2013-hoz viszonyítva 27,37%-kal emelkedett (95-ról 121-re).”

Már a felütés is vicces, ahogy az ORFK OBB közleménye minden felelősséget a tavaszra és a tavalyi hóra hárít:

Vélhetően a sok éves szakmai tapasztalatokat erősíti hazánk közúti közlekedésbiztonsági helyzetének alakulása 2014 első három hónapjában, mely szerint ha enyhe a tél, és korán beköszönt a tavasz, akkor több baleset következik be. Ennek számos, egymással összefüggő oka van. Enyhe időszakban többen közlekednek gépjárművel, a száraz utak nagyobb haladási sebességet tesznek lehetővé, ennek következtében a baleseti, sérülési és halálozási kockázat is megnő. Idén korábban vette kezdetét a kerékpáros és a motorkerékpáros szezon, mely ugyancsak a kedvező időjárásra vezethető vissza.

A jelenlegi és a tavalyi baleseti statisztikai adatok összevetésénél azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy 2013. március közepén évtizedek óta nem tapasztalt havazás nehezítette a közlekedést, több napig gépjárművek százai rekedtek a hóakadályok fogságában, míg mások – akik tehették, vagy óvatosabbak voltak – egyszerűen útnak sem indultak. Minden bizonnyal az előzőek is közrejátszottak a 2014 első negyedévi baleseti adatok kedvezőtlen alakulásában, melyek figyelemfelhívóak ugyan, de az előzményekre és az eltelt rövid időszakra figyelemmel a korábbi trend megváltozására vonatkozó következtetéseket még hiba lenne levonni.

Érdekes, hogy a balesetek számának folyamatos csökkenése eddig nem kis részben a hatóságok munkájának volt köszönhető, most a növekedés viszont a nagyobb forgalomból ered. Hm. No, még két idézet, aztán befejezem:

Amennyiben a közúti közlekedésbiztonság legfontosabb mutatóját, a közúti balesetben meghalt személyek számának alakulását vizsgáljuk meg, akkor azt állapíthatjuk meg, hogy az eddig eltelt három hónap során 28 fővel többen vesztették életüket közútjainkon, mint az elmúlt év azonos időszakában (viszont  51,66%-kal kevesebben mint egy évtizeddel ezelőtt).” Valamint: -…a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek okai között első helyen emelhető ki az abszolút és a relatív gyorshajtás (873 eset, az összes baleset 29,13%-a), másodikként az elsőbbség meg nem adása (792 eset, 26,43%), harmadikként pedig az irányváltoztatási, haladási, és bekanyarodási szabályok megsértése (412 eset, 13,75%).”

Mindehhez a magunk részéről három érdekes dolgot szeretnénk hozzáfűzni. Az egyik a szokásos megállapításunk: a balesetek száma megfigyeléseink szerint az objektív felelősség bevezetése óta meglehetősen szorosan együtt mozog a Magyarországon eladott üzemanyag-mennyiséggel. Évek óta hangoztatjuk, hogy nem, vagy legalábbis túlnyomórészt nem a rendőrség és a közúti közlekedéssel foglalkozó állami szervek sikersztorija volt az eddig 2008 óta folyamatosan csökkenő személysérüléses balesetszám, hanem főként annak következménye, hogy a válság miatt egyszerűen kevesebbet közlekedtek az emberek. A trend tavaly megfordult, az idei első negyedévben a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint nyolc százalékkal nőtt az eladott üzemanyag mennyisége, ezen belül is kiugróan, 30 illetve 39%-kal megugrott a szinte kizárólag közúton és magánautókban elégetett prémium benzinek és a 98-as aránya.


A másik, hogy továbbra is önigazoló csúsztatás a balesetek fő okaként a gyorshajtást szerepeltetni a statisztikákban. Örvendetes fejlődés, hogy az ORFK OBB már a relatív gyorshajtást is megemlíti az abszolút mellett, amikor azt mondja, hogy 29,13%-ban ez a vezetői magatartás a balesetek oka – de szomorú, hogy még mindig nem publikálják lebontva, mennyi is ebből a sebességhatárok tényleges túllépése. A KSH 2012-es évre vonatkozó adatai szerint ennek aránya 1,9% volt a járművezetők hibájából bekövetkezett balesetek esetén, vagyis az összes személysérüléses baleset 1,9%-a előzhető meg sebességméréssel. Márpedig az utakon közlekedők leginkább csak traffipaxozás formájában találkoznak érdemi rendőri közlekedésbiztonsági munkával.

Levelet írtunk a belügyminiszternek

Nemrég találkozóra invitált minden közlekedési rendőrök főnöke, dr. Halmosi Zsolt vezérőrnagy úr, az ORFK rendészeti főigazgatója. A beszélgetésben megtudtuk, hogy a baleseti statisztika (amin a rendőri baleset-megelőzési munka és a sebességmérések istenítése alapul) az intézkedő rendőr első érzéseire épül, nem tükrözi a valós baleseti okok arányait. Erre én felvetettem, megkaphatnánk-e betekintésre mondjuk az utolsó száz személysérüléses baleset jegyzőkönyveit, vagy azok minden aggályos adattól mentesített kivonatát, hogy megnézhessük: akkor hát miért következnek be nem statisztikailag, de a valóságban a balesetek.

Írásban is előadott kérésemet pár nappal később elutasította az ORFK egy hivatalos levélben. Pedig szerintem az ötlet nem rossz, tehát most a belügyminiszter urat kerestük meg ugyanezzel a felvetéssel: elvégre a a rendőrségnek is segíthet, ha kimutatjuk, mi ellen kellene valójában küzdeniük a 30-as tábla melletti traffizás helyett.

És akkor itt jönne a harmadik érdekes dolog, a kérdés a címből. Miközben a számunkra hozzáférhető statisztika szerint a balesetek 6,7%-ában az elsőbbség meg nem adása, 12,3%-ában a bekanyarodás, irányváltás szabályainak meg nem tartása, 1,6%-ában a megállási kötelezettség elmulasztása a fő tényező, a rendőrség miért úgy végzi közúti ellenőrzési munkáját, ahogy?

Teccenek látni a STOP-táblát? Nos, a tőle úgy 50 méterre dolgozó rendőrpáros mintha nem látta volna

Az alábbi, pár hete lőtt videón az látható, hogy két rendőr egy forgalmas budai úton megállít 6 perc alatt mintegy 30, előttük elhaladó autóból egyet, egy olyat, amely nem követ el szabálytalanságot, szemre minden rendben van vele, a sofőr bekötve ül benne. Ez alatt a hat perc alatt a rendőrök előtt elgurul nyolc bekötetlen sofőr, láthatunk öt kocsit, amelyek nem állnak meg a STOP-táblánál, és látható egy autó, ami viszont közvetlenül a zebra előtt, a tilosban áll meg. Ezekkel nem foglalkoztak a rendőrök.

Mintha tényleg csak az alibi-igazoltatásból meg traffipaxozásból állna a rendőri munka. Feltettünk hát egy kérdéssort az ORFK-nak arra vonatkozóan, hogy a 2013-as évben milyen szabálysértések, közlekedési bűncselekmények miatt hány alkalommal szabott ki a rendőrség szabálysértési illetve közigazgatási bírságot. Tulajdonképpen arra lettünk volna kíváncsiak, hogy a traffizáshoz, tehát a gyorshajtás automatikus, pénzbehajtás-szerű büntetéséhez képest milyen arányban foglalkozik a rendőrség egyéb, a közlekedésre éppolyan veszélyes vezetői magatartások szankcionálásával is. Választ ezidáig nem kaptunk, igaz, még csak két hete küldtük el a levelet. (Frissítés: május 6-án megjött a válasz!!!)

Kedves olvasók; hogy gondoljátok, van mozgástere a rendőrségnek a balesetek számának csökkentésével kapcsolatban?

Szavazás

Elégedett vagy a rendőrség baleset-megelőző munkájával?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • alfonso

    Mi ez a kamu rendőrellenes felvétel már megint? Sehol nem láttam igazoltatni őket miközben elhúznak mellettük a szabálytalankodók vagy rossza a szemem?

  • pqowieurzt

    jövedékiadóemelés, ha már a piaci ár túl alacsony.
    probléma megoldva.

  • Xebulon

    Őszintén szólva az a Stop-tábla ott teljesen felesleges, be lehet látni a kereszteződést miközben haladsz felé. Mivel emelkedik az út, a satufék is gyorsan megállítja az autót. Én is csak azért szoktam megállni, mert tudom, hogy sokat vannak ott a rendőrök.

  • Xebulon

    Egyszerű a képlet – balesetek harmada az elsőbbség meg nem adás miatt következik be. Meg kell nézni mely helyszínek játszanak a legtöbb esetben és egy kicsit át kell építeni a helyszínt. Sajátságos magyar hülyeség, hogy leggyakrabban megoldásként csak egy sebességkorlátozó táblát tesznek ki, a magyar ember pedig úgyis tudja, hogy ez csak pénzbeszedés és megmutatja… Jobb lenne ha a sebességkorlátozás helyett vagy mellett az indokot is bemutatnák valami veszély jelző táblával, vagy felirattal.

  • DTF

    Sajnos sokat számít a baleseteknél az utak nagyon rossz minősége. Ha egy olyan úton, ahol elvileg simán 90-nel lehetne menni, sokszor, főleg vidéken, tele van 40-es meg 50-es táblákkal. Ezeket be kellene tartani, de nagyon kevesen tesznek így. Jön egy nagy kátyú, vagy bukkanó, rámész vagy hirtelen irányt váltasz, elveszted az uralmat a gépkocsid felell, és máris ott a baleset. Erre mondja a rendőrség, hogy nem a körülménykenek megfelelően vezettek. Nade miből állna nomrálsian megcsinálni az utakat? jó, nincs pénz, de ez a szöveg nagyon rossz és nem is igaz. Van pénz, csak nincs minőségi munka. Erre meg azt mondják, hogy erre van pénz… arra is, hogy egymás zsebét tömhessék.
    Én a rendőrség helyébe sokkal szigorúbban ellenőrizném a jobbratartást, főleg 2 sávos utakon és autópályán. Szörnyű. hoyg emnynien le se szarják a beslő sávot és tükörbenézés nélkül simán bemennek eléd. és ekkor kéyneteln avgy jobbról elmenni, az meg rohadt veszélyes, főleg a meggondolja magát és mégis visszameyg a külsőbe..

  • cvn69

    Csatlakoznék alfonsohoz, mi ez a felvétel? Egy montázs két rendőrről, majd egy másik felvétel, mondván, a rendőrök nem intézkednek.
    Ahhoz mit szólnál, kedves felvételkészítő, ha az a két rendőr rágalmazásért feljelentene? Én biztos megtenném! A felvételeddel azt sugallod, hogy megszegték a kötelességüket.

    Rágalmazás

    226. § (1) Aki valakiről más előtt a becsület csorbítására alkalmas tényt állít, híresztel, vagy ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezést használ, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
    (2) A büntetés két évig terjedő szabadságvesztés, ha a rágalmazást
    a) aljas indokból vagy célból,
    b) nagy nyilvánosság előtt, vagy
    c) jelentős érdeksérelmet okozva
    követik el.

    Becsület csorbítására alkalmas hamis hang- vagy képfelvétel készítése36

    226/A. §37 (1) Aki abból a célból, hogy más vagy mások becsületét csorbítsa, hamis, hamisított vagy valótlan tartalmú hang- vagy képfelvételt készít, ha más bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

    Becsület csorbítására alkalmas hamis hang- vagy képfelvétel nyilvánosságra hozatala38

    226/B. §39 (1) Aki abból a célból, hogy más vagy mások becsületét csorbítsa, hamis, hamisított vagy valótlan tartalmú hang- vagy képfelvételt hozzáférhetővé tesz, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
    (2) A büntetés három évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekményt
    a) nagy nyilvánosság előtt, vagy
    b) jelentős érdeksérelmet okozva
    követik el.

    Becsületsértés

    227. § (1) Aki a 226. §-ban meghatározottakon kívül mással szemben
    a) a sértett munkakörének ellátásával, közmegbízatásának teljesítésével vagy közérdekű tevékenységével összefüggésben vagy
    b) nagy nyilvánosság előtt
    a becsület csorbítására alkalmas kifejezést használ, vagy egyéb ilyen cselekményt követ el, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

  • cvn69

    Xebulon!
    Nem felesleges a “STOP”-tábla, mert ugyan a szemből érkező autók jól láthatóak, de nagy sebességgel érkezve már igen komoly kihívás a gyalogátkelőn áthaladó gyalogosok részére történő elsőbbségadás! Főleg, hogy ott nem a gyalogosokra figyel a járművezető, hanem a főúton érkező járművekre. Mire a figyelmét a gyalogátkelő felé fordítja, már lehet, késő.

  • husky

    Szerintem azért voltak ott, mert oda vezényelték őket. Vannak felettesik és kész. Bárki bármit melózik, vannak rosszul és jól teljesítők.
    Meg kéne mán végre tanulni civilizáltan közlekedni és nem hülynek nézni azokat akik betrtják. Lám a múltkori afrikai videó a sugárúton: se rendőr, se lámpa, se tábal, de BALESET SEM! Elgondolkoztató… nemde??
    Persze vannak tahóék, egyedül 60-70-nel a belsőben 90-es vagy 100-as táblánál, meg max. 40-es tempó, mindenhol 50-70-es táblánál is. Na ezt is kellene büntetni! Aki meg nem volt bekötve, meg részeg, ráverni minden korházi és egyéb költséget és a biztosító se fizessen!

  • vezess0011

    Jó lenne végre leszakadni a rendőrökről unalmas, megint megy a fikázás, sok a rá érős ember aki videózgat meg fotózgat inkább menne dolgozni és a saját dolgával foglalkozna. Ez a felvétel semmire nem való, amúgy 1 páros 1 intézkedés hiába megy el 20 db szabálysértő mellettük ha csak 2-en vannak. A felvétel készítője jobb lenne ha saját munkájában okoskodna, mert szerintem a rendőr sem szól bele a péknek hogy mért csak 300 kenyeret sütött ki.
    Más szakmával mért nem foglalkoznak ennyit a média? mért mindig ez van porondon?
    Mindenkinek ott volt a lehetősége hogy rendőr legyen volt aki élt vele volt aki nem.
    Amikor meg baj van, akkor ,,,,halló rendőrség küldjön járőrt,,,,,,, erről ennyit.

  • v_dala

    cvn69!! Te rendőr vagy? mert akkor neked szólna. Egyik 35 ezer lakos körüli kisvárosunk egyetlen rendőre se tudja az egyik alapvető KRESZ szabályt (a vezetők se). Ezek után ,hogy fognak büntetni? Ez nem rágalmazás ez tény. Nem rég meg jelent egy figyelmeztetés a helyi ujságban Pl: Szigethalmon a közteresektől amiből kiderül halvány gőzük sincs a KRESZ-ben világosan leírt szabályról. Ha már kiállítanak valakit büntetni (szabályt betartatni) akkor legalább a szabályokkal legyen tisztában.

  • korizst

    A sérüléssel járó balesetek számának növekedésében lehet, hogy tényleg szerepet játszik az is, hogy a válság enyhülésével egyre többen ülnek autóba és sokan nem tartják be a szabályokat, de az alapvető ok szerintem teljesen máshol keresendő.
    Magyarország úthálózatának több, mint a fele kritikus állapotú, alig lehet rajta közlekedni és emellett az áteresztő képesség is alacsony az átmenő forgalomhoz képest. Pl. Még mindig több olyan megyénk van, amin egy méter autópálya sem megy keresztül és több olyan nagyvárosunk is van (pl. Szolnok, Békéscsaba), amiket csak életveszélyes, silány minőségű utakon lehet megközelíteni. Nyilván az embereknél egy idő után elgurul a gyógyszer, ha kilométereken keresztül egy lassú jármű mögé szorulnak, szerintem nagyrészt ide (is) vezethető vissza a romló statisztika.

  • alfonso

    Ennek a szemét anyag készítőjének sikerült a tudatáig egy nap alatt eljutni, hogy a rendőrök arcát ki kell takarni. Ügyes vagy! Milyen érdekes, Ő becsmérli más munkáját, miközben nincs tisztában a sajátjával!
    Viszont van még mit dolgozni a felvételen, hogy lássuk a két rendőrt is amint igazoltat.

  • Rácz Tamás

    Miért kételkedsz a szavamban, kedves alfonso? Képi bizonyíték nélkül nem vagyok elég hiteles? Hol vesztettem el az arcomat?

  • csumi

    Sajnos sose fogják az emberek tisztelni egy rendőrt se amíg ilyen szarházi vezetőik vannak. Csak a bevétel a lényeg ,abból lehet ezt a királyi szintet fenntartani.
    Aljas egy munka erre is születni kell,legyen rá büszke mind. Azt meg hogy rendőrt kell hívni sajnos csak akkor amikor már nagyon muszáj, főleg ha nem volna büntethető az önbíráskodás. Korzikán se szaladnak rendőrért , követem őket hát én se. De a trafizás egy patkány dolog ahogy itt csinálják. A sok kis sün meg qrvára élvezi az isten szerepét.Kérdem én ezeket ki és miért szereti ??

  • husky

    Én modntam, hogy traffizás többnyire marhaság, mert hogy a megengedett sebességhatáron belül is lehet primitíven közlekedni. Na ez a baj! Csak nem mindegy 30-50 között vagy 70-110 között ütközni!
    Ma is mentem közel 60-nal 50 helyett, mindneki megelőzőtt legalább 70-80-as tempóval. Aztán mind ott állt 300 méter után előttem a piros lámpánál. Ész nincs a nafta meg olcsóbb. Nem így kéne magyarnak lenni!

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.