Vajon mi az a buszzsilip?

Az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület jelenti

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.05.04. 06.00

Tart a harc a kinn felejtett táblák, értelmetlen korlátozások ellen. Az elmúlt hetek legérdekesebb bejelentéseiből szemezgetünk.

A Vezess.hu újságírói által alapított civil szervezet, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület továbbra is próbálja kicsit európaibbá varázsolni a hazai közúti közlekedést, a maga szerény eszközeivel. A közútkezelő cégekkel kialakult egész normális kapcsolatnak hála egyre több bejelentést zárunk le sikeresen egyre rövidebb idő alatt. Íme, a legutóbbi érdekes esetek!

Budapesten és a Magyar Közút által kezelt utakon pörgősen haladunk (azért nem mindig: a fenti képen látható, illetve láthatatlan bukkanót másfél hónapja jelentettük be, eleddig nem kaptunk választ), az önkormányzatoknak küldött bejelentéseink viszont immár hagyományosan szörnyű érdektelenségbe ütköznek. Így nincs sok illúziónk az alábbi békéscsabai jelenség gyors megoldásával kapcsolatban sem:

Olyan bizonytalan vagyok, vagy mégsem?

Két hónap sem kellett a BKK-nak, hogy kicseréljenek egy balesetben elgörbült Demszky-karót a Kerepesi úton, ami a bicikliúton mintegy nyársként várta a figyelmetlenebb kerékpárosokat:

Bringásherére megy a megdőlt Demszky-karó - hónapokba tellett kiegyenesíteni

Az útépítő cég szokásos nemtörődömségének köszönhető ez a csodás táblakompozíció – amit a BKK időközben felszámolt, szerencsére:

Kinek jelez ez a táblakompozíció, és mit is?

Kínos szolgálati közlemény

A decemberben meghirdetett bejelentő kampány eredményhirdetése most már tényleg isten bizony hamarosan megtörténik. A felajánlott nyeremények odaítélése és átadása rajtunk kívül álló okok miatt csúszik, de el nem marad – elnézést kérünk minden szervező nevében a késésért.

Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület

Olyan esetünk is van, ahol hagytuk, hogy ne nekünk, pontosabban a bejelentőnknek legyen igaza. Az Üllői úton a Liszt Ferihegy reptér egyik bejáratánál van egy érdekes dupla lámpa, ami feleslegesnek és túlbonyolítottnak hat egy rég nem működő vasúti sínpár és egy alig-alig használt kapubejáró védelmére. A BKK viszont elfogadhatóan megindokolta a csomópont kialakítását – még egy új szót is tanultunk, amire ránézve bizseregni kezd az agy írásközpontja: buszzsilip.

“A jelzőlámpás csomóponton kialakított úgynevezett buszzsilip a tömegközlekedés előnyének biztosítását szolgálja. A XVIII. ker. Ferihegyi repülőtérre vezető út – D porta jelzőlámpás csomópont forgalomtól függő üzemmódban működik. A jelzőlámpás csomópont környezetében a mellékirányú forgalmakat (pl. kanyarodó irányok, gyalogosok, belváros felé közlekedő autóbusz) különféle bejelentkező eszközök érzékelik, és csak akkor kerül a gyorsforgalmi úti főirány megállításra, ha valamelyik mellékirányból bejelentkezés történt.
 

Sűrű lámpaerdő védi a minimális forgalmú liszt ferihegyi kapubejárót

Ilyen bejelentkezés esetén a centrum irányú forgalom már az első jelzőlámpakordonnál megállításra kerül. Eközben a jobb szélső sávban a megállóból induló autóbusz a sor mellett elhaladva tud beállni a két jelzőlámpakordon közé. E kialakítással a belváros irányba haladó, megállóból induló autóbusz biztonságos besorolása a gyorsforgalmi úti forgalomba biztonságos, és egyúttal a tömegközlekedési járművek előnyben részesítése is megvalósul.”

Egy másik esetben is védhető volt az első látásra túlbonyolított szabályozás. Egy 30-as zóna megszűnik egy keresztutca előtt, majd újrabootol a kereszteződés után, vajon mi lehet az oka?

És van oka! Idézem a BKK válaszát, ami teljesen kielégítő magyarázatot ad a furcsaságra, egy általunk eddig nem ismert szabály említésével: “Az Egyenes utca Rákosi és a Kerepesi út közötti gyűjtőút forgalma nagyobb a rácsatlakozó utcák forgalmánál. Ez a körülmény indokolja ?védettségét?, azaz a kereszteződésekben az út elsőbbségének biztosítását a mellékirányból érkezők részére ?Elsőbbségadás kötelező? jelzőtáblák kihelyezésével.
 

30-as zóna vége, 50-nel rongyolhatsz át 20 métert keresztben az úton a 30-as zóna kezdetéig

A forgalomszabályozásról szóló jogszabályok szerint korlátozott sebességű övezetben nem lehet jelzőtáblás elsőbbségszabályozás, ezért maradt ki az övezetből az Egyenes utca. A Cziráki utcai sarkon levő óvoda és a lakótelep közelsége miatt igény volt a sebesség csökkentésére, melyet a helyszínen csak 30 km/h sebességkorlátozás jelzőtáblával volt lehetőség jelezni.”

Ebből a válaszból érdemes leszűrni a tanulságot: ha a Kedves Olvasó 30-as zónában jár, minden kereszteződésben igen ügyeljen, mert biztos, hogy jobbkézszabály van, akármilyen széles úton is halad!

Mára ennyit; továbbra is várjuk viszont a bejelentéseket hülye táblákról, veszélyes csomópontokról, közlekedő-szivatáson kívül másra nem jó korlátozásokról az info @ blokkolasgatlo.hu email-címre.

Kommentek

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.