Mindenki megérdemel egy jó bringát

Választási segédlet

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.04.25. 17.00

Biciklit vennél, de nem tudod milyet? Megpróbálunk segíteni egy kicsit.

Már gyerekkoromban is komoly választék volt kerékpárokból a hagyományos, kontrás tanyabicikli mellett – öszecsukható Camping, menő BMX, vagy a szovjet Szputnyik versenybringa – mára azonban szinte megszámlálhatatlan típusból kellene kiválasztani azt, amelyiket jó esetben évekig boldogan használjuk majd. De tudjuk-e, mire van igazából szükségünk? Felvázoljuk, melyik típus mire lehet jó.
Hegyikerékpár
Míg pár évtizeddel ezelőtt a kontrás, egyfokozatú parasztbicikli volt a nagybetűs kerékpár, addig mára ezt a címet a mountainbike, vagy nemzetiesebben a hegyikerékpár vette át. Bár a nevében hordozza, hogy főként dimbes-dombos terepre, hegyek közé tervezték ezeket a jószágokat, de az aránylag nagy átmérőjű, széles, alacsony nyomású abroncsok ideális városálló járművé tették. Kérdés, kell-e nekünk ilyen a mindennapokra? Ha nem járunk gyakran biciklizni, csak a munkahely és az otthon között ingázunk két keréken, azt is sík terepen, akkor van ennél jobb ötletünk is.
Mindenki megérdemel egy jó bringát 1
kép:hyperretro.hu
Előnyök:
Komoly választék van belőle, kényelmes, strapabíró darab, az ilyen-olyan útfelbontásoktól hitvánnyá vált városi utakkal kiválóan megbirkózik. Aránylag kényelmesen ülve lehet rajta tekerni, és a váltóknak hála a meredélyeken sem kell tolni. Gyors-záras kerekeinek köszönhetően pillanatok alatt szétszedhető és akár csomagtartóban is szállítható.
Hátrányok:
A sokszor 21-27 fokozatú váltó teljesen felesleges a gyárba guruláshoz, az átlagember ritkán használ 3-5 fokozatnál többet. És azt sem feltétlenül helyesen. A robusztus felépítés sötét oldala a tekintélyes saját tömeg – főleg az olcsóbb, acélvázas kategória darabjai nehezek, mint az ólom – illetve a széles, gumik gördülési ellenállása is nagyobb.
Fekvőbringa
Pár száz kilométert biciklizni egyetlen nap alatt nem teljesen reménytelen küldetés. Némi elszántság és önsanyargatási hajlam azért kell hozzá, meg persze egy tisztességes bringa is. Egy húzós napot szinte bármilyen jó minőségű kerékpár nyergében át lehet vészelni, de ha makacs bolondok vagyunk, és napokon át szeretnénk rettenetes távot tekerni, akkor válasszunk fekvőbringát a küldetéshez. Nem fogjuk megbánni. Nem kell elsőre megvenni, de ha kipróbáljuk – néhány napra lehet bérelni is ilyen szerkezetet – akkor könnyű rákattanni és spórolni egy sajátra.
Mindenki megérdemel egy jó bringát 2
kép:carbonrecumbent.com
Előnyök:
Valószínűtlenül nagy távokat lehet rajta kényelmesen megtenni. Ha autók között hajt vele az ember, akkor nagyobb biztonságban érezheti magát a bringás, mert a sofőrök reflexszerűen nagyobb ívben kerülik ki a furcsa, szokatlan járgányt. Ha mégis taknyol vele az ember, akkor jóval alacsonyabbról csapódik az aszfaltba, mint a többi, hagyományos kerékpár esetén.
Hátrányok:
Drága. Mivel jóval kisebb szériában gyártják, mint a normális bicikliket, így a hanyattbringák baromi sok pénzbe kerülnek. Kanyargós bicikli úton nehezen használható, szokni kell. Hagyományos bringástartóval nem biztos, hogy szállítható és általában nehezebbek is egy mezei bringánál. Persze vannak pillekönnyű karbonvázas kivételek is. Még drágábban.
Agyváltós kerékpár
Talán városi használatra ez a legpraktikusabb darab. Kapható férfi és női vázas kivitelben is, általában láncvédővel, sárvédőkkel is felszerelik, így olaj és sárfolt nélkül közelíthetjük meg vele az irodát, vagy egyéb olyan munkahelyet, ahol kínos a koszos külső. Váza finomabb, elegánsabb, mint egy hegyikerékpáré, ülése kényelmesebb, és a testhelyzet is jóval természetesebb ezen ülve. Ebből következik, hogy nem száguldásra termett.
Mindenki megérdemel egy jó bringát 3
kép:hyperretro.hu
Előnyök:
Elegáns, könnyed forma, praktikus kiegészítőkkel, kitámasztóval, csajos kosárkával, csomagtartóval. Nagyjából gondozásmentes, egyszerűen kezelhető agyváltóját nagymamák is képesek kezelni. Nagyméretű, keskeny kerekeken gurul, így tekerni sem túl nehéz.
Hátrányok:
A sok díszes cucc miatt nehéz, és igényli a tisztességes minőségű utakat, ezzel a hétvégén nem lehet csak úgy behajtani az erdőbe, szalámis szendviccsel kitömött kosárkával, limonádéval. 
Trekking

Valahol félúton van a monti és a városi bringa között. Kereke a hegyibringa 26 colos mérete  helyett 28-as ? bár újabban a montik között a 29 colos méret is kezd elterjedni ? abroncsa keskenyebb, de mégis valamelyest terepálló. Akik hét közben ingázni, hét végén erdőn, mezőn használnák a kerékpárt, talán ez a legbölcsebb választás.
Mindenki megérdemel egy jó bringát 4
kép:hyperretro.hu
Előnyök:
Városban kellően gyors és kényelmes, és erdőben, földúton sem jön zavarba. Strapabíró kivitelű, tisztességes fékekkel, teleszkóppal sárvédőkkel kiegészítve igazi mindenes biciklivé varázsolható. 
Hátrányok:
A nagyobb vázméret miatt helyigényesebb, illetve az első-hátsó váltó használata, beállítása bonyolultabb, mint az agyváltóé.
Összecsukható bicikli
Bár elsőre marhaságnak tűnik, de egy klassz, összecsukható bringa is jó lehet ingázáshoz. Feltéve, ha elég apróra lehet összecsukni. Azoknak lehet jó választás, akik gyakran vonattal járnak munkába, és az otthon, illetve a fővárosi úti cél is az állomástól belátható távon belül van, de tömegközlekedéssel bajosan, vagy csak több átszállással megközelíthető.
Mindenki megérdemel egy jó bringát 5
kép:ambringa.hu
Előnyök:
Összecsukott állapotban kézipoggyászként felvihető a vonatra, nem kell külön jegyre költeni és a pályaudvaron összeállítva, pillanatok alatt hadra fogható bringa hajtogatható belőle. 
Hátrányok:
Az összecsukhatóságból fakadóan apró kerekei miatt bizonytalanabb vele a kerékpározás, inkább pár rövid távra való.
Villanybicikli
Elektromos bicikliről már tucatnyi cikket írtunk, amelyek között van olcsóbb, bizonytalan darab és brutális teljesítményű, pusztító szerkezet, vagy éppen dizájndíjas kis csoda is. Mindegyiknek más az erőssége, és másféle kerékpárosnak ajánlható jó szívvel, hasonlóan a villanymotor nélküli példányokhoz. 
Mindenki megérdemel egy jó bringát 6
Országúti kerékpár
Jellemzően nagy, keskeny kerekű biciklik ezek, olyan üléspozícióval, amely nem igazán kényelmes, viszont a kis légellenállás miatt komoly csúcssebességet enged meg. Nagy távokat lehet vele megtenni, nagy sebességgel, inkább sportra valók, de némi kompromisszummal városban, helyváltoztatásra is használható.
Mindenki megérdemel egy jó bringát 7
kép:hyperretro.hu
Előnyök:
Könnyű, kecses darabok, gyorsak, sportoláshoz tökéletesek.
Hátrányok:
Kényelmetlen, a kőkemény abroncsok miatt szétrázza az embert, igényli a tökéletes aszfaltot. 
A listából kimaradtak olyan spéci darabok, mint a downhill biciklik, amikkel eszeveszett sebességgel lehet hegyről lefelé szaggatni, a trükkös BMX, vagy a bitang áttételű triálbringák, és az örökhajtós bringa. De nem esett szó a stílusos megjelenésű cruiserekről sem. Ezek helyváltoztatásra csekély mértékben alkalmasak, inkább extrém igénybevételre tervezett és épített célgépek, nem a mindennapokban használható közlekedési eszközök.
És persze, akár az autóknál itt is van még ezernyi olyan típus, modell, amelyet az amúgy is képlékeny határok közé lőttek be.
További gyönyörű, egyedi gyártású bringákért katt a képre!

Mindenki megérdemel egy jó bringát 8
kép:hyperretro.hu

Ha már megvan a bringa, nézzük át a kerékpáros KRESZ-t is, szinte biztos, hogy hiányos a tudásunk.

Kommentek

  • Hawaii-

    Érdemes lett volna említést tenni a Cyclocross-ról (vagy ‘nemzetiesen’ ciklokrosszról), mint a trekking mellett másik jól használható, multifunkcionális kerékpárról (ugyanúgy rakhatsz rá sárvédőt, csomagtartót). Szintén a mountainbike és országúti között foglal helyet de ez inkább az országútihoz áll közelebb.

  • MetroGoldwinMayer

    Lehet már tartós, használható biciklit venni 80-100ezer körül? Nem versenyzésre, hanem a mindennapokra.

    Nekem a nagyáruházi kambodzsai 25-35ezres témák nem annyira váltak be, vennék vmi jobbat. Az a kérdés 100ért adnak-e olyan bringát mint a nagyfateré ami 60 éve pöpec vagy még gyüjtsek egy félmilliósra?

  • pqowieurzt

    azt az összecsukhatósat nem azért lehet ingyen vinni a vonaton mert összecsukható, hanem mert 20″ kerékmérettől lefelé minden biciklit ingyen lehet…

  • Guevara

    100-ért már bőven vannak jók, mindennapos nyüstölésre, csak győzzön válogatni az ember a kínálat tengeréből.

  • szaboata

    szuper bringák,de mint mindenből,ebből is érdemes szétnézni a használt piacon.Nagyot nem bukhatsz,de annál többet nyerhetsz.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes úja autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.