Vége a legolcsóbb magyar autónak

Splash helyett modern SUV Esztergomból

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.04.15. 07.15

2014 a Splash utolsó éve, helyét egy indiai kisautó töltheti be a jövőben. De idén az esztergomi gyár rákészül egy nagyon izgalmas újdonság gyártására.

Nemrég egy sajtórendezvényen találkoztunk Takeucsi Hiszasival, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatójával, akivel többek között a legolcsóbb magyar autó búcsújáról és egy divatos terepjáró gyártásáról is beszélgettünk.

Splash helyett Celerio

Idén év végén Esztergomban befejeződik a Splash gyártása, amely elődjéhez hasonlóan Opel márkanévvel is kapható, Agila néven. A két modellből együtt 382 210 darab készült 2013 végéig. Míg 2008-ban még 121 ezret gyártott belőle Esztergom, tavaly már csak 33 000 darabot. A kifutó Splash (magyarul csobbanás) üdítően színes, vidám és jól megcsinált kisautó, amelyet tavaly a létező legolcsóbb változatában teszteltünk és még alapverzióként is nagyon meggyőző volt.

Búcsúzik a Splash, idén várhatóan megszűnik a korábbi SX4 gyártása is

Az egyterűs kisautó nem kap közvetlen utódot – mondta Takeucsi Hiszasi, a Genfi Autószalonon látott Celerio pótolja majd. Első ránézésre a Celerio legfeljebb az Indiában gyártott, a legolcsóbb kisautók közé belőtt Alto utódlására tűnik alkalmasnak, a kiskategóriában igényes és színvonalas autónak számító Splash helyét nehezen töltheti be.

Gyári fogyasztás: 3,7 l/1000 km

Meglátjuk, mit tud, de a Splashben sokak által nagyra értékelt magas üléspozíciót bizonyos fokig a Celerio is megadja – mondta Takeucsi úr. Közös vonás a magasra emelt váltókar is. A 3600 milliméteres kocsi térkínálata jobbnak ígérkezik a kategória átlagánál, csomagtere például 254 literes.

Egyszerre váltja le a Splassht és az Altót az Indiában gyártott Celerio. 68 lóerős benzines motorja nagyon takarékosnak ígérkezik

Egyetlen motor lesz hozzá, egy friss fejlesztésű, szívóoldalon változó szelepvezérléses háromhengeres. Az egyliteres benzines 12,0:1 arányú sűrítése magas hatásfokot, ezzel csekély fogyasztást ígér. Erről még nincsenek adataink, de a szabványos mérési ciklus átlaga szerint 85 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként, ami nagyjából 3,7 l/100 km értéknek felel meg. Az új fejlesztésű, ötgangos manuális váltó helyett automatizált kézi váltó is rendelhető, amely magától kapcsol és nincs hozzá kuplung sem, de szerkezetileg egy kézi váltó.

Jövőre iV-4 Esztergomból

Idén nem várható bővülés a gyár termelésében, a tavalyi 161 106 autó után 162 ezer autó gyártása a terv. Az üzem kapacitásának nagyjából felével termel, közvetlenül 3100 embernek adva munkát.

Prototípusként idén nyáron, szériaautóként jövő év elejétől készül az iV-4 koncepcióautó szériaváltozata

Felfutást az iV-4 tanulmány szériaváltozata hozhat, amely a Splash után megüresedő gyártókapacitást tölti ki. A prototípusok várhatóan ez év nyarán elkészülnek, a sorozatgyártás 2015 elején indul.

4,2 méteres hosszával az iV-4 ránézésre a sokadik szabadidő-autó a kis SUV-k és a kompakt crossoverek közötti méretben, de műszaki szempontból jelentősen különbözik a 2008-tól, a Capturtől és más konkurensektől.

Ez az autó ugyanis az SX4 S-Cross padlólemezére épül – árulta el Takeucsi úr, tehát nem kisautók alapjait veszi át, hanem egy kompakt autó architektúráját. Meglátjuk, milyen lesz vezetni, de a nagyobb autótól örökölt technika jót tehet a kocsi futási kultúrájának. Nagyon várjuk az újabb magyar autót.

Központi fűtés: ami Japánban hiányzik

Sok hazánkfia nem értékeli eléggé az orvosi ellátást, az iható csapvizet, a szélsőségektől mentes klímát, a viszonylagos vízbőséget, a jó minőségű termőtalajt. Vagy Budapest több nyugat-európai nagyvárosnál sokkal jobb közbiztonságát, a gazdag kulturális életet, az emberek őszinteségét, közlékenységét a felszínes csevejek helyett és megannyi dolgot, amit a nálunk élő külföldiek dicsérni szoktak.

Takeucsi Hiszasi közel hét éve lakik itt és többek között azért szeret Magyarországon élni, mert itt gyakori a központi fűtés. Japánban ugyanis csak a lakószobákat fűtik, a folyosókat, előszobát stb. nem, így az otthonokban messze nem olyan kellemes a hőmérséklet, mint itthon tapasztalja. Japán hazánknál sokkal gazdagabb ország, még sincs mindenütt meleg a lakásokban. A takarékoskodás oka, hogy a szigetországba nem vezet se földgáz-, sem kőolajvezeték, az energiahordozókat tankhajón kell szállítani.

Termelés, félgázon

Jelenleg Európa nem tartozik a Suzuki elsődleges piacai közé, az itt eladott 150 000 autónál Indonézia (160 000) és Kína (235 000 db) jóval több autót vesz fel. Bővülésben viszont a magyar piac igen jól áll, mert az elmúlt évben 19 százalékkal több, összesen 3933 személyautót adtak el a Suzuki-márkakereskedők hazánkban. A piaci részesedés a 3,5 százalékos mélypont után három év alatt 7,1 százalékra nőtt, míg a gazdasági visszaesés előtti időkben 20 százalék körül volt.

Kicsit más a helyzet Pakisztánban, ahol a Suzuki tavaly az összpiac 55 százalékát uralta 77 ezer autó eladásával. Az extrém részesedés egyik oka a helyi összeszerelő üzem és a versenytársak hiánya. A Suzuki egész Ázsiában jól áll, a legjobban Indiában, ahol a márka piacvezető, egymillió autót értékesít évente és ahol a Celerióra napi 1000 megrendelés érezik.

Takeucsi Hiszasi hat és fél éve a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója

Magyarországon a cég továbbra is a fővároson kívül és a magánvásárlók körében erős, a flottaértékesítést talán az eddigi autóknál nagyobb méretű SX-4 S-Cross dobhatja meg. Már ha a Suzuki is hajlandó lesz olyan mélyre nyomni az árát, amit a flottapiac legsikeresebb márkái, a Ford, az Opel vagy a Škoda kikényszerítenek engedményeikkel.

Végre lesznek állami Suzukik?

Hazai sajátosság, hogy állami tendereken a Suzukinak valahogy nem sikerül labdába rúgnia, hiába volna elég igen sok közfeladat ellátásra egy Swift vagy SX4. (Kivétel szerencsére akad.) Más forrásból úgy tudjuk, hogy a közeljövőben mégiscsak lesz olyan közbeszerzés, ahol a cég is a szállítók között lehet. A határrendészeti szervek kaphatnak Grand Vitara terepjárókat.

Hiába a stratégiai partnerség, állami beszerzéseken a Suzukinak csak nem sikerül megfelelni a magyar kormány sajátságos beszerzési feltételeinek. Talán majd a nem is Esztergomban készülő Grand Vitarának sikerül

Ezzel ugyan nem sokat csökken a kormányzati autóvásárlásokban a VW konszern márkáinak túlsúlya, de a kormány demonstrálhatja, hogy a másik stratégiai partnert is megbecsüli. Ha tényleg így alakul, olyan autó szolgál fügefalevélként, amely nem is Esztergomban készül.

Kommentek

  • pqowieurzt

    reméljük az iv-4 se lesz túlárazva….

  • pqowieurzt

    “Meglátjuk, milyen lesz vezetni, de a nagyobb autótól örökölt technika jót tehet a kocsi futási kultúrájának. Nagyon várjuk az újabb magyar autót.”

    Én csak annyit kérnék, hogy ne Rácz Úr tesztelje.
    köszönöm.

  • v_gabe

    Átolvastam a cikket anélkül, hogy megnéztem volna ki írta. Az utolsó mondat után csak meg kellett néznem, olyan “andrásos” volt az egész. S lőn.:)

  • a.szorenyi

    Kedves Gabe! Köszönöm! Remélem, tudunk találkozni Árpinál. Kedves pqowieurzt! Mi a baj Rácz Tamással? Az én szememben Hiteles, őszinte, korrekt, ismeri a piacot, rengeteg új és használt autóban ül, nem száll el a 40 milliós autókban és érdeklik a kétmilliós autók is,. ráadásul jó sokat megy a tesztkocsival. Szerintem ideális tesztelő. Üdvözlettel, Szörényi András

  • zoldfulu2000

    a.szörényi: megkeseredett, elnagyolt, úgy alkot véleményt hogy nem ismeri a konkrét modellek kínálatát, le3gfeljebb azt hiszi “ismeri a piacot”.

    Ha ennyire ért a kétmilla alatti autókhoz, akkor meg kellene maradni a kaptafánál, és nem odaengedni 20millás verdákhoz…

  • zoldfulu2000

    Kiegészítve hogy nem rossz újságíró, és egy kevésbé demokratikus oldalon simán elmenne.

    A vezess szabad kommentelése gyorsan kihozza a cikkek visszásságait, ahogy láttam ezt sok vendégszerző tapasztalta meg igen gyorsan…

  • apaarpi

    Szia András!

    Már várjuk a talit, sajnos éppen Gabe az a törzscsapatból, aki nagy valószínűséggel idén nem tud jönni, munkahelyi elfoglaltság miatt, de azért reménykedünk. A pörkölt minden esetre időben kész lesz :)
    A cikkhez: a Nébih-en kívül még a fináncoknál is van SX4 flotta, csak ott nem fehér, hanem ezüst színűek, RR és LOS rendszámmal.
    Mind a két hivatal dolgozóival kapcsolatban állok(ellenőrző szerveink), ismerem az autóikat :)

  • evilthedevil

    Tisztelt Szörényi úr/Szerkesztőség!

    Ugyan egyébként sem hiszem el azokat az adatokat amiket a fogyasztásról írnak, de ami a cikkben szereplő 3. kép fölött van!!!!! 3,7l/1000km????
    Kidobják egy repülőgépből járó motorral és amíg zuhan addig fogyaszt annyit?

  • pqowieurzt

    T. Szörényi Úr,

    nincs vele semmi gond, rendkívül tisztelem őt, pl. az értelmetlen táblák miatti kezdeményezéséért, csak Suzukik közelébe ne engedjék, mert nyilvánvalóan kényszeres fóbiája (ha ő megengedheti magának hogy a suzukit használókról pszichológia fejtegetésekbe bocsátkozzon, akkor remélem nincs probléma azzal hogy én is ezt teszem vele) van tőlük.

  • pqowieurzt

    evil, a szabványos mérési ciklusból eredő adatokat kéretik kellő fenntartással kezelni, mint mindig.
    A 3.7 azt jelenti, hogy a való életben esetleg beférhet 5 környékére.

  • evilthedevil

    pqowieurzt
    Vélhetően nem írtam le jól a gondot. Nem azzal van a baj, hogy a cikkben 3,7l/100km-t írnak. A 3. kép fölötti vastag nagybetűs résszel.
    Gyári fogyasztás: 3,7 l/1000 km

  • pqowieurzt

    jah, így már értem, nekem se tűnt fel elsőre :D

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.