Hangárméretű csarnokokban járok, a standokon elegáns konyhák, előkelő kanapék, úri ebédlők végeláthatatlan sora. Autós újságíróként ritkán keveredem bútorkiállításra, a Ford azonban a híres-nevezetes milánói bútorszalon idejére tette az S-Max Vignale Concept világpremierjét. A kiállítás, a Salone del mobile (bútor, ingatlan értelemben) a legfontosabb európai esemény a bútorszakma számára, amely azért fontos egy autógyártónak is, mert ezeken a rendezvényeken korán elcsíphetőek a belső designt inspiráló trendek.

Autó sehol

Ám a bútorkiállítás rendezői ragaszkodnak hozzá, hogy autókat nem állíthatnak ki a csarnokokban, így az új Twingót sem tehette közszemlére a Renault. Ők legalább a csarnok mellett elhelyeztek egy autót, talán csak a gyári fotók elkészüléséig, de legalább ott volt. A Ford viszont a stand feketén ásító falaira sem készített fotókat az autóról, sem a most bemutatott S-Max Vignale koncepcióról, sem a korábbi Mondeo-tanulmányról. A Vignale márka kvázi világpremierjén az autóknak tehát nyomuk sem volt.

Egy elegáns palota udvarán, egy kissé vásári, tükrös-csillogó épületben láttuk az S-Max luxusverzióját, egyelőre tanulmányként

Helyette egy vitrinben gondos kézi munkával, kiváló anyagokból készült kiegészítőket láttunk a márkától, például mobiltelefontokot, pénztárcát, kávéskészletet és egy utazótáskát, amelynek könnyű behúzni a cipzárját, mert mágnes tartja össze a táska két felét. Megcsodáltunk egy kávégép-tartót is, amivel a Nespresso-masinát hurcolhatjuk igen sikkesen, ha a világos bőrt nem féltjük a kávéfoltoktól.

Egyelőre két autót láttunk az almárkától, az egyik a Mondeo, a másik az S-Max különleges kivitele. Várhatóan a Galaxy sem marad ki a szórásból, a kisebb modellek közül a Kugából készülhet Vignale.

A bútorszalon megnyitóját megelőző este viszont testközelből is megnézhettük a luxusegyterű-tanulmányt, amely 21 collos kerekeivel markáns és kifinomult. Különlegessége a polírozott alumínium hűtőrácskeret, a speciális hűtőmaszk, a Milánó-szürke fényezés és természetesen a belső tér.

Kívül menőbb, belül végképp

A keret nélküli ablakok mögött exkluzív bőrkárpit fedi az üléseket. Az autó legfontosabb pontja az utastér, mivel ennek igényes kidolgozását, a remek anyagokat mindig látja a tulaj, míg a kocsi külsejét nem.

Idővel gyártani fogják a míves kiegészítőket, táskákat, telefontokokat, amelyek ma még egyedi darabok

Mivel még az autók alapját adó szériamodellek sincsenek piacon, a Vignale Fordok megjelenéséről sincsen pontos információnk. Az új Mondeo gyártása októberben kezdődik Kölnben, tehát novembertől számíthatunk az első alapautók megjelenésére a hazai szalonokban. Az S-Max és a Galaxy 2015 második felében futhat be hazánkba, luxusverziójuk várhatóan még később.

Tízmilliós autók

A Vignale-modellek áráról még semmi közelebbit nem tudunk, de a Titanium S Mondeók árlistáján is 9,3-10,2 millió forintos összegekkel konfrontálódunk. Ha a csúcsmodellt csak egymillió forinttal számoljuk, akkor is tízmilliós listaárú autókról beszélünk, legalábbis a 200 lóerős dízel és a 240 lóerős benzines motorral.

Először a Mondeóból, aztán az S-Maxból lesz Vignale-verzió. Kívül is eltérnek az olcsóbbaktól, nemcsak belső kivitelükben

Érdekes, hogy a Ford pont magánügyfeleket remél megtalálni ezzel a koncepcióval, jóllehet ebben az árkategóriában már nagyon ritka a levegő a tömeggyártóknak. Ez nyugaton talán működhet, bár egy szerényebb A4, C-osztály vagy 3-as kisugárzása és márkaneve kint is vonzóbbnak hat.

Érzésünk szerint az újdonság ott érvényesülhet, ahol a cégautó-szabályzatban márkamegkötés van. Így a felső vezetők autója a Vignale-vonallal kiemelhető a kollégák Mondeója, S-Maxa, Galaxyja közül.

Mustang és Vignale egy fedél alatt

Az új modellekhez új értékesítési stratégia is tartozik. Magyarországon összesen három, talán négy Ford Store lesz Szentendrén illetve a fővárosban, amelyek a Vignale-típusok mellett az új Mustang értékesítésére is jogosultak. Ezeket nagy márkakereskedők létesítik illetve a szentendreit az importőr.

Nagystílű kiszolgálást ígér a Ford, amihez sokat kell fejleszteni a márkakereskedésekben is

Nagyon fontos eleme a koncepciónak a vásárlók átlagon felüli kiszolgálása. A luxusverziók külön területet kapnak a szalonban, sőt, a márkakereskedések kötelesek Vignale-menedzsert foglalkoztatni, aki tartja a kapcsolatot az almárka ügyfeleivel.

A prémium kiszolgálás a márkaszervizben a várakozási idők rövidítésére is vonatkozik, az autókhoz hozom-viszem szolgáltatás jár majd, ingyenes autómosással. A kisebb sérüléseket, húzásokat gyors műanyagjavítással külön kérés nélkül is megcsinálják a márkaszervizek.

S-Max vagy Mondeo Vignale csereautóként?

Mindennek tetejébe az ügyfélnek Vignale csereautó jár a javítás idejére, ami nehezen kivitelezhető kritérium. Melyik kereskedő szeretne tízmilliót leparkolni egy S-Maxba vagy Mondeóba, amely villámgyorsan veszíti az értékét? Mert a fényűzően felszerelt autók ára igen gyorsan olvad a puritánabbakhoz képest.

Jövő év második felében lesz kapható a széria S-Max, a luxusverzió valamivel később érkezik

Vajon mi van akkor, ha egyszerre több ügyfél adja be javításra nemesített Fordját? Az is elég nehéz ügynek tűnik, hogy ugyanott, ugyanazok az emberek jobb minőségben szolgálják ki a Vignale-tulajdonost, mint egy sima C-Max, Transit vagy Galaxy gazdáját. Nekem legalábbis gyanús, ha egy étteremben 2800 Ft egy főétel, de az ebédmenü kijön üdítővel 1600 forintból. Egy márkanév alatt bajos kétféle színvonalon, kétféle igényszinttel dolgozni. Sok a kérdés, egyelőre kevés a válasz, de az biztos, hogy a Vignale érdekes kísérlet. Várjuk a folytatást és a részleteket.