Terülj, terülj, aszfaltkám!!

Friss, hideg, zöld aszfaltot tessék!

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.04.01. 08.00

Gondolnák, hogy az aszfalt hidegen, olcsóbban és környezetkímélőbben is teríthető? Megmutatjuk, hogyan!

Hitték volna, hogy hideg aszfalttal is lehet utat burkolni? Na jó, nem teljesen hideggel, de a hagyományos 150-160 °C helyett elég, ha 90 fokos aszfalt kerül az útra. Rögvest azt is elmondjuk, hogy a fókákon, jegesmedvéken kívül nekünk embereknek miért jó ez.

Zöld aszfalt

Alig fél évvel azután, hogy Magyarországon a LEA (Low Energy Asphalt – magyarul alacsony energiafelhasználású aszfalt – használatát az előírások is lehetővé tették, már meg is épült az első ilyen burkolattal ellátott hazai útszakasz, Soltvadkert és Kecel között. A kivitelező a más, alternatív anyagot is előszeretettel kipróbáló Duna Aszfalt. 
Nem is olyan régen egy hasonlóan mókás üzemlátogatáson a gumibitumen alapanyag gyártását követhettük végig, az égig érő abroncshalmok szétcincálásától a daráláson át a késztermék csomagolásáig. Aztán ki is próbálhattuk, a frissen lefektetett gumibitumenes aszfaltot. Tartósabb, csendesebb, és szebbnek is tűnt.

Zajos toronyban keveredik az aszfalt

De most hideg aszfaltot nézünk. Bezsuppolnak minket egy buszba, kapunk egy nyugdíjas aszfalttudóst, aki az égvilágon mindent tud a témában, és meg sem állunk egy takaros aszfaltkeverő üzemig. Nagy, fortyogó, bűzös fekete üstnek nyoma sincs, helyette néhány tartály, siló, egy kémény és a keverő- és porciózótorony áll pár konténerből összeállított központ körül. Hátrébb még egy rettenetes méretű homlokrakodó térül-fordul, és szórja be a megfelelő kőanyagot a szállítószalag végén. 

Na ezt szívesen kipróbálnám

A varázslat a tekintélyes méretű műanyagtartályokban van. Ez az adalékanyag a felelős azért, hogy jóval alacsonyabb hőmérsékleten is minden rendben működjön. A lötty összetevői, illetve ezek arányai persze legalább annyira titkosak, mint a Coca Cola receptúrája. Ember amúgy nem sok téblábol errefelé, egy ekkora méretű üzem pár emberrel is szépen elketyeg. Gondolnánk, miután végigmentünk az alapanyagokon, gyártási folyamatokon, teherautóba töltésen, vége is a kalandnak. De nem, még elugrunk az alig másfél óra buszozásnyira lévő útjavításig, ahol az itt kevert aszfaltot terítik az útra. Izgulunk. Mitől lesz ez más, mint akármelyik aszfaltozás?

93,4 fokos, pedig éppen ebben a pillanatban pottyant a teherautóra

Nem könnyű nézhető kisfilmet összehozni egy olyan, átlagembernek dögunalmas ipari létesítményről, mint egy aszfaltkeverő üzem. Bár marad bennünk pár kérdés, hogy egy-egy jelenettel valójában mit is akart mondani a költő, ezt mégis érdemes végignézni, profi munka:

Hogyan aszfaltoznak?

A felmart, letakarított aszfaltra bitumenemulziót szórnak, amely ragasztóanyagként viselkedik a régi és az új aszfaltréteg között. Ezután érkezik a teherautó, amely a finiserbe borítja a még meleg, útburkolatnak valót. A finiser igazából egy nagy vasaló, amely a megfelelő vastagságban és szélességben lefekteti az aszfaltot. A finiser mögött, a 60-90 fokos aszfaltot az úthengerek tömörítik – 60 fok felett tömöríthető az aszfalt, ha ennél hidegebbre hűl, akkor már vége – és pár óra múlva már kész is van az útburkolat, rá lehet menni gyalog, autóval, vagy akár mezítláb is.

Épül, szépül az út

Miért jó ez nekünk?

Elsősorban azért, mert a keverés és a terítés sokkal kevésbé energiaigényes, mint a hagyományos aszfalt esetében – akár 50 százalék is lehet a megtakarítás – illetve 50-60 százalékkal kisebb a CO2-kibocsátás. További jó tulajdonsága, hogy nem tapad a szállítójármű platójához, nedves időjárási körülmények között is teríthető, illetve az építés során nem áraszt kellemetlen szagot, nem bocsát ki káros anyagokat. Emellett hamarabb kihűl, rövidebb ideig kell lezárva tartani az adott útszakaszt.

Bőven 100 fok alatti a friss, ropogós aszfalt maghőmérséklete. Aszfaltnak még nyers, de ha bélszín lenne, már menthetetlenül túlsült volna

Milyen a végeredmény?

Annak ellenére, hogy a gyártás, és a terítés sokkal alacsonyabb hőfokon történik, állítólag a végeredmény mégis pontosan ugyanolyan, mintha hagyományos, meleg aszfalt került volna az útra. A Duna aszfalt képviselője szerint nincs labor, amely a végeredmény alapján ki tudná mutatni, hogy hideg vagy meleg eljárással készült-e az adott útszakasz. Mi is megnéztük, higgyék el, külsőre pont ugyanúgy néz ki, mint más friss aszfalt. 

Három úthenger tömöríti a frissen lerakott aszfaltot

Mindössze annyiban más, hogy miközben terítik, nem érezni a jellegzetes aszfaltozás-szagot – nekem speciel hiányzik, kiskoromban órákig tudtam nézni az aszfaltozókat és a szag is tetszett – és sejtelmesen kavargó vízgőz sincs, legfeljebb nyomokban. 
Végül két tanulságos ábra:
Terülj, terülj, aszfaltkám!! 1
Ez azt szemlélteti, hogyan tud egy aszfaltkeverő üzem is rezsit csökkenteni
Terülj, terülj, aszfaltkám!! 2
A legutolsó pedig nagy vonalakban vázolja, hogyan is történik az aszfaltkeverés

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.