Megússzák a bírságot az ötszörös gyorshajtók

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.03.29. 06.00

Pont ötször annyi gyorshajtás jut egy diplomatára, mint az átlagautósra. Az átlagautóst megbüntetik, a diplomatát nem.

A hivatalos kommunikáció szerint Magyarországon javul a közlekedésbiztonság, barátságok szövődnek az utakon, szépen süt a nap. Kicsit a számok mögé nézve találni azért területet, ahol lenne még mit tenni.

Először is: az adatok sem annyira rózsásak. 2013-ban ugyanis 2,5 százalékkal emelkedett a személysérüléses közúti baleset száma 15 557-re. Abban nincs változás, hogy ezek fő okozója a rendőrség szerint 28 százalékkal a gyorshajtás (4385 eset).

No de kik azok, akik a leginkább tesznek a sebességhatárokra, ezzel veszélyeztetve a többi autóst?

A férfiak vagy a nők? A diplomások vagy a 8 általánossal rendelkezők inkább a szabályszegők? A BMW-sek vagy a suzukisok hajtanak gyakrabban 80-nal lakott területen belül az 50-es táblánál? Erről a legtöbb tisztességes autósnak megvan a saját vélt vagy valós elképzelése, csakhogy hivatalos rendőrségi összesítések hiányában ezek feltételezések. Legfeljebb tapasztalások.

Van azonban olyan adat, amiből érdekes következtetést lehet levonni. Múltkor megírtuk, hogy az érvényes jegy nélkül parkoló diplomatákat Magyarországon nem büntetik meg az ellenőrök. Sőt, egyes DT-rendszámos, nálunk dolgozó külföldiek kimondottan pofátlanul, rendszeresen a járdára tolatva parkolnak Budapest egyik legelegánsabb környékén. És még ez sem ok arra, hogy megbüntessék őket.

Budapest egyik legelegánsabb negyedében így parkolnak a diplomaták

Mint kiderült, nem csak a parkolásnál jellemző rájuk, hogy tesznek a szabályokra, kiemelkedően magas közöttük ugyanis a gyorshajtások száma – tisztelet persze mindig a kivételnek.

2013-ban 227 026 alkalommal szabtak ki Magyarországon bírságot gyorshajtás miatt a rendőrök. (Csak összehasonlításképpen: piros lámpán áthajtás miatt 667-szer.) Mivel a legfrissebb adatok szerint 3 058 086 darab jármű rendelkezik érvényes rendszámmal, egy osztással kiszámítható ez:

Átlagosan 13,5 autóra jut egy darab gyorshajtás/év.

Hogy a lefülelt száguldozók között mennyi volt a férfi, a nő, az iskolázott, vagy a suzukis, arra nincs adat. Arra viszont igen, hogy mennyi volt közöttük a diplomata, ezt ugyanis rögzíti, sőt, összegzi az ORFK adatbázisa. Hogy miért? Arra mindjárt kitérünk.

2012-ben 748 darab közigazgatási eljárás indult DT-rendszámos gyorshajtó ellen, míg 2013-ban 478 darab, azaz a két év átlaga 613. Mivel azt is tudjuk, hogy összesen 1668 darab ilyen autó közlekedik az útjainkon, a két szám átlagolása, és egy osztás után máris kijön ez a szám:

Átlagosan 2,7 DT-rendszámos autóra jut egy darab gyorshajtás/év.

Ez azt jelenti, hogy ötször gyakoribb a gyorshajtás a Magyarországon tevékenykedő külföldi diplomaták, mint az átlagautósok között. Nagy különbség még, hogy a szabályok áthágása miatt az átlagautósokat keményen megbírságolja a rendőr, a sokkal sűrűbben balesetveszélyt okozó diplomatákat viszont nem.

Most tessék kapaszkodni: ezért egyáltalán nem a rendőrök hibáztathatók. Olyannyira nem, hogy az ORFK-tól kért tájékoztatásból kiderül, ők bizony lefotózzák a renitenseket (a traffi nem tesz különbséget), majd szabálysértési vagy közigazgatási eljárást kezdeményeznek ellenük (innen tudni az adatokat), ám ezt követően nem a bírság kifizetése jön, hanem az, hogy a Külügyminisztérium Protokoll Főosztálya mentességet igazol részükre. Mentesítve ezzel őket a felelősségre vonás alól.

A hivatkozási pont a Bécsi Egyezmény. Ez a hidegháború légkörében, még 1961-ben született, és a hivatkozott passzusainak szelleme szerint az akkor még szemben álló két blokk diplomatáit védte attól, hogy ha nem éppen baráti országban szolgáltak, akkor indokolatlanul ne vegzálja őket a hatóság.

Éppen azért 2014-ben, pláne az Európai Unió különféle államaiba akkreditált diplomatákat közlekedési vétség esetén a legtöbb befogadó országban igenis a kirótt bírságok befizetésére kötelezi saját nagykövetsége, konzulátusa. A Bécsi Egyezmény ugyanis nem arról szól, hogy mentesíti a felelősségre vonás alól a balesetveszélyesen száguldozó diplomatákat.

Nálunk mégis miért van így sok más országgal szemben? Jó ez így? Hajlandó tenni valamit a közlekedésbiztonság javítása érdekében a Külügyminisztérium, ha már ebben az esetben az ő kezében van a megoldás?

Napokkal ezelőtt feltettük ezeket a kérdéseket a Külügyminisztériumnak. A levelünkben a cikk megjelenése elé igazított határidő lejárt, de eddig nem voltak hajlandók válaszolni.

Kommentek

  • swattos

    Hogy miért van ez? A rend őrei inkább meg sem állítják a dipókat, ezzel is elkerülve a konfliktusokat. Számomra is vérforraló ahogy a dipók ( tisztelet a kivételnek) közlekednek, buszsávban, villamos pályán, szerencsére a járdán még nem közlekednek.

  • montsenior 10

    Legtöbbnyire /szubjektiv vélemény/ valoszinu azok hágják át leggyakrabban a szabályokat kik FUL!! extrás gk-kal közlekednek,mivel ugy gondolják rájuk külön KRESZ szabály van érvényben.Azért gk vezetőként kikkel szemben vannak leginkább fenntartásaink??,Mkp vezetőkkel kik cikáznak a sorok között, valamint a kerékpáros közlekedők /ami örvendetes/ ,bár nem is gondolnak bele mennyire veszélyes magatartást tanusitanak bizonyos esetekben.

  • CoIie

    Állítólag van egy paleolit egyezmény, nevezhetnénk “ökölszabálynak”, mely szerint a nagyobb kutya b@szik. Ezt még a bécsi egyezmény sem tudta felülírni! :)

  • menőmanó

    A Külügyminisztérium Protokoll Főosztályvezetőjének kéne jól szétrúgni a seggét.
    Kíváncsi lennék milyen mentességet igazolna az a farok, ha egy családtagját vasalná ki egy ilyen DT-s rendszámú seggfej.

  • zoldfulu2000

    A cikk úgy ahogy van gáz hangulatkeltő hülyeség.

    A bécsi egyezményt a hidegháborúval összemosni meg végképp baromság.

    A DTs rendszámos nem szabálytalannabbak mint egyik másik hazai MKA-s autó.

    Akár teszik akár nem a mentesség megilleti őket, az említett protokoll főosztály hanem mentesít hanem igazol, tök mindegy mire hőzöng Menőmanó (egyébbként én még nem láttam a menő által emlegetett gázos dolgokat DT-stől az inkább az Ukrán X6osok sajátja, ellenben a parkolást eléggé sajátosan értelmezik).

    De a lényeg: a DT-s autók tudtommal csak a behajtás alól mentesek. A rendőrség felé a KüM igazolhatja a mentességet, de a nagytkövetség utasíthatja az alkalmazottját a befizetésre. Ennek tudtommal van is gyakorlata… Mintha jópár éve a New Yorki be nem fizetésekkel kapcoslatban.

  • zoldfulu2000

    Vagyis a DT-s rendszám esetén szerintem a rendőrségnem nem csak a tulajnak kellene elküldenie a bírságról szóló határozatot, hanem a diplomatát akkreditáló nagykövetség vezetőjének. Ott többet lehet elérni…

  • menőmanó

    zoldfulu2000

    Arra hőzöngök te zöldfülű, hogy a DT-s rendszámosokat ugyan úgy meg kéne büntetni mint mindenki mást és nem lehetőséget biztosítani a büntetés elkerülésére.
    Mesélj, milyen gázos dolgokat emlegettem? Kíváncsivá tettél.

  • zoldfulu2000

    Nem, hőzöngsz azon amiről fogalmad sincs. Beszólsz egy tisztviselőre de azt sem tudod mi a munkája.

    Az hogy hazai jog szerint nem kell kifizetniük, egy elég stabil pont, kár ezen rugózni. Nem “hidegháborús” vívmány csak a bécsi egyezmény intézményesítette a korábbi szokásjogot.

    Ha komolyan érdekli a rendőrséget akkor megkeresi a nagykövetet. Nem biztos a dolog de egy esély. Mi nem az a hely vagyunk ahova a diplomaták karrierből jönnek inkább jutalomból, vagy “pihenni”.

    Egyébként főleg vicces hogy te hőzöngsz itt “szétrúgni a seggét” (azt sem tudod kiről van szó és mi a dolga) meg “seggfejezel” miközben a te szoktál leginkább hencegni a felelőtlen vezetéssel.

  • menőmanó

    zöldfülü

    “…a Külügyminisztérium Protokoll Főosztálya mentességet igazol részükre.”

    Ez van a cikkben, ha tudsz olvasni.

    Nem tisztem a kétségbe vonni az állítást, főleg nem vizsgálni a valóságtartalmát.
    Ez az újságíró feladata mielőtt leírja.
    Mellesleg a hazai jogban van egy-két hiba ezt is beleértve, akkor így van jól?
    Ami rossz azon változtatni kell!
    Egyébként a rokonod vagy ismerősöd a főosztályvezető, vagy mi?
    Tudtommal a nem az én vezetési stílusomról van szó. Ha vétek, vállalom a következményeit, nem úgy mint ezek.
    Én láttam már DT rendszámos autót a körúton dugóban a villamossíneken nagy sebességgel elhúzni. Ha lelép valaki a megállóból véletlenül, akkor abból komoly baleset is lehet, arról nem is beszélve, hogy egyáltalán nincs joga ilyet tenni, de a tudat, hogy nincs következménye felbátorítja őket.

  • zoldfulu2000

    “hazai jogban van egy-két hiba”
    De ez nem hazai jog hanem nemzetközi jog. Ez kicsit más.
    “mentességet igazol”. szerintem ez azt jelenti hogy a főoszt. megerősíti hogy a gyorshajtó autó tulaja ide akkreditált diplomata és mentességet élvez. ennyi. Nem, a protokoll főosztály dolga mentességet adni azt Magyarország tette meg a bécsi egyezmény aláírásával. De mondjuk szakember nem vagyok ismerősöm sincs aki igazolna vagy akit igazolnának.

    Engem is előzött már DT-s autó buszsávban. Persze bosszantó, de elég kevés van belőlük ahhoz hogy annyira ne zavarjanak.

    Amúgy ha nem is behajtható a büntetés, a nagykövet neve nyilvános. Egy másolat neki akkor is elküldhető ha a KüM esetleg nem továbbítja. Senki sem szereti ha a privát ügyei miatt bemószerolják a főnöknél.

  • menőmanó

    zoldfulu2000 – 2014.03.30 19:01

    Nem hiszem, hogy bármilyen nemzetközi jog lehetetlenné tenné ezeknek büntetéseknek a behajtását.
    Nem igazán tudom elképzelni, hogy ez olyan komoly diplomáciai bonyodalmakat okozna.
    Nem akarásnak nyögés a vége.
    Mellesleg valóban kevesen vannak ahhoz, hogy ez különösebben feltűnő legyen, de maga
    kibújás lehetősége a felelősség alól nem szerencsés. Egyeseket gátlástalanná tesz.

  • zoldfulu2000

    Menő: de szerintem pont ezt tiltja a nemzetközi jog. És valszeg nem kis bonyodalom lenne belőle.

  • Guillotinee

    Egy biztos!

    Érthetetlen,hogy miért kéne bármilyen nemzetiségű diplomatának,bármilyen országban mentességet élvezni a közúti közlekedés szabaályainak áthágásért.

    A legkisebb probléma ha 70-el megy 50 helyett,de mi van ha az iskolából hazafelé tartó lányomat üti el a zebrán?Akkor az úgy mindenki szerint jól van ha mentességet kap?

    Nem értem ezt az egészet…nem tudom ésszel követni mi köze van két ország diplomáciai kapcsolátanka ahhoz,hogy az egyik vagy másik adott fél akárhogy közlekedhet egymás országában.

    De remélem mindjárt jön Kempelen az irodai székből és jól megmondja,engem meg elhord minden féle hülyének,hogy ezt sem értem. :)

  • hova

    Ez egy több évszázados hagyományon alapul, melynek végső formáját az 1961-es és 1963-as un. Bécsi Szeződés rögzít, annak is a 29. cikkelye.Fontos:a kölcsönösségen alapul,tehát oda-vissza érvényes!! A diplomata a saját országát képviseli, sem büntetőjogi,sem szabálysértési eljárás alá nem vonható. Szinte mindenféle mentességet élvez, a vámmentességtől a címerek viseléséig. Egy ország annyit tehet, hogy persona non grata személynek- azaz nem kívánatos személynek nyilvánítja. De ugye a kölcsönösség elve szerint pl. mi is kapnánk egy ilyen büntetést a “másik” országtól. Védelmet kell kapniuk és meg is kapják- ezt látni nem lehet- de legyetek biztosak benne! Éjjel-nappal, legtöbbször gépkocsivezetés közben is- néha több autó is- “vigyáz rá”. Ez egy ilyen dolog, de a magyar diplomaták pontosan hasonló védelmet kapnak-így van ez szerte a világon, ha tetszik, ha nem.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.