Tavaszi kerékcsere: házilag vagy műhelyben?

Húsvétkor eljön a nyári gumik ideje

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.03.27. 15.00

Évente legalább tízezer forintot megspórolhatunk, ha nekiállunk kicserélni a téli és a nyári kerekeket. Ha nincs két felnigarnitúránk, akkor sem muszáj kerekenként 2000-2500 forintot fizetni az átszerelésért.

Tavasszal is érvényes a 7 Celsius-fokos szabály: amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok feletti, ideje levenni a téli gumikat. Könnyen megjegyezhető határpont a húsvét, a feltámadás ünnepe után át kell állni nyári gumiabroncsra. Ha az abroncsok felnin vannak, magunk is elintézhetjük a kerékcserét, míg a gumik átszerelése szakembert igényel.

Hátha olcsóbb a márkaszerviz

Érdemes jól körülnézni az ajánlatok között. Előfordulhat, hogy egy márkaszervizben kisebb költséggel átszerelik a gumiabroncsokat, mint frekventált helyen lévő fővárosi gumis műhelyekben. Például a cikk írásakor az Opel hálózatában 16 colos méretig 6000 forint körüli áron cserélték át és centrírozták a gumiabroncsokat a márkaszervizek. Könnyűfém keréktárcsa esetén az átszerelés szinte mindig drágább, mint acélfelnin járva. Az árkülönbség nagyjából 300-500 forint kerekenként. A keréktárcsán lévő abroncsok átrakása mindenütt jóval olcsóbb, mint a gumi átszerelése.

Tavasszal is érvényes a 7 Celsius-fokos szabály: amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok feletti, ideje levenni a téli gumikat

Esztétikai kérdés, de tetszetősebb, ha a keréktárcsát a felni belső oldalára ragasztott súlyokkal egyensúlyozzák ki, nem pedig a felnire sajtolt ronda fémdarabokkal. Ólmot jó ideje nem használnak a gumis műhelyek, környezetvédelmi okokból.

Átszerelés helyett: megéri a komplett kerék

Megoszlanak a vélemények, hogy a gumiabroncsnak árt-e az átszerelés. Egyes gumiszerelők szerint a cipő is bírja, hogy fel- és levesszük, más szakemberek szerint a gumiknak rosszat tesz átszereléskor az ún. roppantás. Mi azt javasoljuk, hogy inkább komplett kereket cseréljünk, ne csak abroncsot! Acélfelnit vehetünk használtan is, ebben viszonylag csekély a kockázat és a kerékcserét otthon is megoldhatjuk, amivel minden évben megtakaríthatunk legalább tízezer forintot. Arra azonban figyelni kell, hogy a szelepek ellenőrzése-cseréje illetve a kiegyensúlyozatlan abroncsok centrírozása házilagos szerelésnél se maradjon el évekig.

Kerékcsere: szilárd burkolat, behúzott kézifék

Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és sík felületen szabad, érdemes kesztyűben munkához látni. Aki otthon csak murván vagy füvön tudna megállni, keressen a közelben egy biztonságos aszfaltos parkolót. Az autót lejtőn megemelve a rombuszemelő deformálódik és elnyaklik, mert nem bírja az előre vagy hátra dőlő autó tömegét, amit abból is érezhetünk, hogy abnormálisan nagy erőt igényel a kurbli forgatása. Sík úton is használjuk a rögzítőféket (többnyire kézifék) és tegyük sebességbe a váltót illetve P-állásba a fokozatválasztókart! A legtöbb autónál előbbivel a hátsó, utóbbival az első kereket fixálhatjuk.

Érdemes kesztyűben munkához látni, sík úton, szilárd burkolaton. Az autót lejtőn megemelve a rombuszemelő deformálódik és elnyaklik, mert nem bírja az előre vagy hátra dőlő autó tömegét, amit abból is érezhetünk, hogy abnormálisan nagy erőt igényel a kurbli forgatása

Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket), mert a levegőben lévő kerékkel nem fog menni, a kocsit kár lerántani az emelőről. Ha a csavarok a kerékkulcsra lépve sem engednek, a kulcsra toldott csődarabbal meghosszabbíthatjuk az erőkart.

Kell egyáltalán téli gumi?

Idén hazánk jó részén szinte elmaradt a klasszikus tél, hóval és tartós fagyokkal. A gumiabroncs-kereskedők tapasztalata szerint a vásárlók többsége az előző télből kiindulva dönt a téli gumiabroncsok használatáról, és ez a szezon sokakat elgondolkodtathat: kell-e egyáltalán téli abroncs?

A válasz igen, mert sokféle tesztben bebizonyosodott, hogy az év egyik részében a nyári, másik részében a téli gumik jobbak és biztonságosabbak a négyévszakosoknál. Mind a téli, mind a nyári gumigarnitúra kevesebbe kerül, mint a négyévszakos, mert kevesebb márka gyárt négyévszakos gumit, jóval szűkebb a választék. Ám ezt a hátrányt több mint ellensúlyozza, hogy elmarad a kerékcserék illetve az abroncsok átszerelésének alkalmanként 3000-9000 forintos költsége.

Biztonsági aggályaink miatt nem ajánljuk kifejezetten, de vannak, akiknek megfelelő a négyévszakos gumi. Mindazoknak alternatívát jelenthet a téli-nyári abroncsokkal szemben, akiknek kis teljesítményű autójuk van, szinte csak sík úton közlekednek és főként a gyakran takarított városi utakon autóznak. Aki évente nem vezet többet öt-hatezer kilométernél, nagy hóban le tudja tenni az autót, azoknak a négyévszakos gumiabroncs jó megoldás lehet.

Hasznos a “krokodil”

Csak ott emeljük meg az autót, ahol a gyári emelési pontokat találjuk a küszöbön! Ne akarjuk megfelezni a munkát az autót középen megemelve, mert két kerékkel a levegőben az autó erősen instabil az emelőn. Ha egy erősen korrodált küszöbű autót a rombuszemelővel nem sikerül megemelni, hidraulikus emelővel (“krokodillal”) sikerrel járhatunk vagy marad a műhely és a csápos emelő. Megesik, hogy az emelő nem mozdítja elég magasra a kocsit, hogy levegyük és feltegyük a kereket. Ilyenkor megpróbálhatunk magasításképp kemény deszkát, stabil követ a szerkezet alá rakni, vagy kölcsönkérni egy másik emelőt és azzal pedig a kereket tartó lengőkart felnyomni.

Nem javasoljuk még a nagyon keveset autózóknak sem, hogy téli gumin járjanak őszig. A nyári aszfaltolvasztó hőség meglepően gyorsan elpusztítja a hideg időre tervezett, lágyabb keverékből készülő téli gumiabroncsot

Ha kész a művelet, ellenőrizzük a levett abroncsokat és írjuk rájuk krétával pozíciójukat! Szedegessük ki a kavicsokat a futófelületből! Amennyiben szakadást, kipúposodást észlelünk, azt a gumit ki kell dobni. Ha a futófelület félrekopott, elhasználódása egyenetlen, vigyük el az autót futóműállításra. Ha a gumik felnin vannak, a maximális terheléshez tartozó légnyomással tegyük el őket őszig.

Ennek értéke a tankbetöltő nyíláson, az első ajtó környékén vagy a gépkönyvben megtalálható. Ha semmilyen támpont nincs, a nyomás legyen 2,5 bar. A keréktárcsán lévő abroncsokat gumitároló állványra lógathatjuk, a falra akaszthatjuk vagy egymásra fektetve tároljuk. Az önálló gumiabroncsokat állítva tegyük el őszig, időnként forgatva rajtuk negyed fordulatot. Az abroncs hűvös, száraz helyen érzi jól magát, ahol nem éri tűző nap és főleg nem károsítja semmilyen zsír vagy egyéb vegyi anyag.

Figyeljünk ara, hogy a kötött forgásirányú gumikon jó irányba mutat-e a nyíl és látjuk-e az outside (külső oldal) feliratot

Ősszel pedig, amikor újra eljön a váltás ideje, a hátsó gumit az első, az elsőt a hátsó heéyre szereljük fel, hogy egyenletesebben kopjanak. Figyeljünk ara, hogy a kötött forgásirányú gumikon jó irányba mutat-e a nyíl és látjuk-e az outside (külső oldal) feliratot?  Most már csak két művelet van hátra: irány a benzinkút, ahol beállíthatjuk a feltett és a tárolandó kerekek helyes nyomásértékét, majd pár száz kilométer megtétele után ellenőrizzük újra a kerékcsavarok meghúzását!

Fent hagyjam a télit?

Nem javasoljuk még a nagyon keveset autózóknak sem, hogy téli gumin járjanak őszig. A nyári aszfaltolvasztó hőség meglepően gyorsan elpusztítja a hideg időre tervezett, lágyabb keverékből készülő téli gumiabroncsot. Rossz esetben a gumiszett párezer kilométeres használattal annyira tönkremegy, hogy októberben-novemberben, a következő csere idején, már nem lehet visszatenni télre, amikor a csúszós utakon eleve rászorulunk a jól tapadó, megfelelő állapotú abroncsokra. Fent hagyni csak akkor érdemes őket, ha ősszel úgyis vennünk kell egy garnitúra új gumit. Ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy az abroncsokat legalább 3-4 milliméteres profilmélységgel tekinthetjük téli guminak. Ha ennél kevesebb rajtuk a profil, legyalulhatjuk őket melegben.

Kommentek

  • husky

    Saját maga, már jó 10 éve, 2 garnitura felni, otthoni csere. Ősszel azonban új téli gumi kell, mert a mostani már leszolgált. A nyári tavaly lett újra cserélve. Az ilyen csere persze műhelyes téma vásárláskor, aztán majd én. Egyébként döbbenet, hogy az újonnan vett gyárifelni, a téli gumis, 6 év után úgy néz ki mint egy bontóban talált szemét! Ezt kapják az autók alulról télen, úttisztítás címen!! A nyárigumis sokkal jobb állapotban van. Alufelni soha, amíg nincs úthálózat Budapesten.

  • MetroGoldwinMayer

    Akkor ezt basztam el! Kézifékkel azt hittem király vk, de szilárd burkolat az nem vót. 2x rám is esett a Géasztra de még mindig itt vk, mert gyosr vk mint a gekkó.

  • Guevara

    Outside felirat a nem kötött forgásirányú (általában asszimetrikus mintázatú) gumikon van.

  • Guevara

    Saját megfigyelés hogy behúzott kézifékkel sem jó emelni, mert az autó és a lengőkarok sem abban a sikban mozognak amiben az emelő, így még sík terepen is eldeformálódik az emelő. Én inkábbkitéglázom az emelttel átellenes kereket (ha a jobb elejét emelem akkor a bal hátsót) és miután felemeltem, azután húzom be a kéziféket. Leengedéskor meg fordítva, először kézifék ki, utána leenged. Ha az autó alá akarunk bújni, akkor kötelező még ékekkel is rögzíteni valamelyik terhelt kereket ÉS stabilan alábakolni az autót (egymásra rakott téglák nem jó megoldás).

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.