Tavaszi kerékcsere: házilag vagy műhelyben?

Húsvétkor eljön a nyári gumik ideje

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.03.27. 15.00

Évente legalább tízezer forintot megspórolhatunk, ha nekiállunk kicserélni a téli és a nyári kerekeket. Ha nincs két felnigarnitúránk, akkor sem muszáj kerekenként 2000-2500 forintot fizetni az átszerelésért.

Tavasszal is érvényes a 7 Celsius-fokos szabály: amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok feletti, ideje levenni a téli gumikat. Könnyen megjegyezhető határpont a húsvét, a feltámadás ünnepe után át kell állni nyári gumiabroncsra. Ha az abroncsok felnin vannak, magunk is elintézhetjük a kerékcserét, míg a gumik átszerelése szakembert igényel.

Hátha olcsóbb a márkaszerviz

Érdemes jól körülnézni az ajánlatok között. Előfordulhat, hogy egy márkaszervizben kisebb költséggel átszerelik a gumiabroncsokat, mint frekventált helyen lévő fővárosi gumis műhelyekben. Például a cikk írásakor az Opel hálózatában 16 colos méretig 6000 forint körüli áron cserélték át és centrírozták a gumiabroncsokat a márkaszervizek. Könnyűfém keréktárcsa esetén az átszerelés szinte mindig drágább, mint acélfelnin járva. Az árkülönbség nagyjából 300-500 forint kerekenként. A keréktárcsán lévő abroncsok átrakása mindenütt jóval olcsóbb, mint a gumi átszerelése.

Tavasszal is érvényes a 7 Celsius-fokos szabály: amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok feletti, ideje levenni a téli gumikat

Esztétikai kérdés, de tetszetősebb, ha a keréktárcsát a felni belső oldalára ragasztott súlyokkal egyensúlyozzák ki, nem pedig a felnire sajtolt ronda fémdarabokkal. Ólmot jó ideje nem használnak a gumis műhelyek, környezetvédelmi okokból.

Átszerelés helyett: megéri a komplett kerék

Megoszlanak a vélemények, hogy a gumiabroncsnak árt-e az átszerelés. Egyes gumiszerelők szerint a cipő is bírja, hogy fel- és levesszük, más szakemberek szerint a gumiknak rosszat tesz átszereléskor az ún. roppantás. Mi azt javasoljuk, hogy inkább komplett kereket cseréljünk, ne csak abroncsot! Acélfelnit vehetünk használtan is, ebben viszonylag csekély a kockázat és a kerékcserét otthon is megoldhatjuk, amivel minden évben megtakaríthatunk legalább tízezer forintot. Arra azonban figyelni kell, hogy a szelepek ellenőrzése-cseréje illetve a kiegyensúlyozatlan abroncsok centrírozása házilagos szerelésnél se maradjon el évekig.

Kerékcsere: szilárd burkolat, behúzott kézifék

Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és sík felületen szabad, érdemes kesztyűben munkához látni. Aki otthon csak murván vagy füvön tudna megállni, keressen a közelben egy biztonságos aszfaltos parkolót. Az autót lejtőn megemelve a rombuszemelő deformálódik és elnyaklik, mert nem bírja az előre vagy hátra dőlő autó tömegét, amit abból is érezhetünk, hogy abnormálisan nagy erőt igényel a kurbli forgatása. Sík úton is használjuk a rögzítőféket (többnyire kézifék) és tegyük sebességbe a váltót illetve P-állásba a fokozatválasztókart! A legtöbb autónál előbbivel a hátsó, utóbbival az első kereket fixálhatjuk.

Érdemes kesztyűben munkához látni, sík úton, szilárd burkolaton. Az autót lejtőn megemelve a rombuszemelő deformálódik és elnyaklik, mert nem bírja az előre vagy hátra dőlő autó tömegét, amit abból is érezhetünk, hogy abnormálisan nagy erőt igényel a kurbli forgatása

Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket), mert a levegőben lévő kerékkel nem fog menni, a kocsit kár lerántani az emelőről. Ha a csavarok a kerékkulcsra lépve sem engednek, a kulcsra toldott csődarabbal meghosszabbíthatjuk az erőkart.

Kell egyáltalán téli gumi?

Idén hazánk jó részén szinte elmaradt a klasszikus tél, hóval és tartós fagyokkal. A gumiabroncs-kereskedők tapasztalata szerint a vásárlók többsége az előző télből kiindulva dönt a téli gumiabroncsok használatáról, és ez a szezon sokakat elgondolkodtathat: kell-e egyáltalán téli abroncs?

A válasz igen, mert sokféle tesztben bebizonyosodott, hogy az év egyik részében a nyári, másik részében a téli gumik jobbak és biztonságosabbak a négyévszakosoknál. Mind a téli, mind a nyári gumigarnitúra kevesebbe kerül, mint a négyévszakos, mert kevesebb márka gyárt négyévszakos gumit, jóval szűkebb a választék. Ám ezt a hátrányt több mint ellensúlyozza, hogy elmarad a kerékcserék illetve az abroncsok átszerelésének alkalmanként 3000-9000 forintos költsége.

Biztonsági aggályaink miatt nem ajánljuk kifejezetten, de vannak, akiknek megfelelő a négyévszakos gumi. Mindazoknak alternatívát jelenthet a téli-nyári abroncsokkal szemben, akiknek kis teljesítményű autójuk van, szinte csak sík úton közlekednek és főként a gyakran takarított városi utakon autóznak. Aki évente nem vezet többet öt-hatezer kilométernél, nagy hóban le tudja tenni az autót, azoknak a négyévszakos gumiabroncs jó megoldás lehet.

Hasznos a “krokodil”

Csak ott emeljük meg az autót, ahol a gyári emelési pontokat találjuk a küszöbön! Ne akarjuk megfelezni a munkát az autót középen megemelve, mert két kerékkel a levegőben az autó erősen instabil az emelőn. Ha egy erősen korrodált küszöbű autót a rombuszemelővel nem sikerül megemelni, hidraulikus emelővel (“krokodillal”) sikerrel járhatunk vagy marad a műhely és a csápos emelő. Megesik, hogy az emelő nem mozdítja elég magasra a kocsit, hogy levegyük és feltegyük a kereket. Ilyenkor megpróbálhatunk magasításképp kemény deszkát, stabil követ a szerkezet alá rakni, vagy kölcsönkérni egy másik emelőt és azzal pedig a kereket tartó lengőkart felnyomni.

Nem javasoljuk még a nagyon keveset autózóknak sem, hogy téli gumin járjanak őszig. A nyári aszfaltolvasztó hőség meglepően gyorsan elpusztítja a hideg időre tervezett, lágyabb keverékből készülő téli gumiabroncsot

Ha kész a művelet, ellenőrizzük a levett abroncsokat és írjuk rájuk krétával pozíciójukat! Szedegessük ki a kavicsokat a futófelületből! Amennyiben szakadást, kipúposodást észlelünk, azt a gumit ki kell dobni. Ha a futófelület félrekopott, elhasználódása egyenetlen, vigyük el az autót futóműállításra. Ha a gumik felnin vannak, a maximális terheléshez tartozó légnyomással tegyük el őket őszig.

Ennek értéke a tankbetöltő nyíláson, az első ajtó környékén vagy a gépkönyvben megtalálható. Ha semmilyen támpont nincs, a nyomás legyen 2,5 bar. A keréktárcsán lévő abroncsokat gumitároló állványra lógathatjuk, a falra akaszthatjuk vagy egymásra fektetve tároljuk. Az önálló gumiabroncsokat állítva tegyük el őszig, időnként forgatva rajtuk negyed fordulatot. Az abroncs hűvös, száraz helyen érzi jól magát, ahol nem éri tűző nap és főleg nem károsítja semmilyen zsír vagy egyéb vegyi anyag.

Figyeljünk ara, hogy a kötött forgásirányú gumikon jó irányba mutat-e a nyíl és látjuk-e az outside (külső oldal) feliratot

Ősszel pedig, amikor újra eljön a váltás ideje, a hátsó gumit az első, az elsőt a hátsó heéyre szereljük fel, hogy egyenletesebben kopjanak. Figyeljünk ara, hogy a kötött forgásirányú gumikon jó irányba mutat-e a nyíl és látjuk-e az outside (külső oldal) feliratot?  Most már csak két művelet van hátra: irány a benzinkút, ahol beállíthatjuk a feltett és a tárolandó kerekek helyes nyomásértékét, majd pár száz kilométer megtétele után ellenőrizzük újra a kerékcsavarok meghúzását!

Fent hagyjam a télit?

Nem javasoljuk még a nagyon keveset autózóknak sem, hogy téli gumin járjanak őszig. A nyári aszfaltolvasztó hőség meglepően gyorsan elpusztítja a hideg időre tervezett, lágyabb keverékből készülő téli gumiabroncsot. Rossz esetben a gumiszett párezer kilométeres használattal annyira tönkremegy, hogy októberben-novemberben, a következő csere idején, már nem lehet visszatenni télre, amikor a csúszós utakon eleve rászorulunk a jól tapadó, megfelelő állapotú abroncsokra. Fent hagyni csak akkor érdemes őket, ha ősszel úgyis vennünk kell egy garnitúra új gumit. Ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy az abroncsokat legalább 3-4 milliméteres profilmélységgel tekinthetjük téli guminak. Ha ennél kevesebb rajtuk a profil, legyalulhatjuk őket melegben.

Kommentek

  • husky

    Saját maga, már jó 10 éve, 2 garnitura felni, otthoni csere. Ősszel azonban új téli gumi kell, mert a mostani már leszolgált. A nyári tavaly lett újra cserélve. Az ilyen csere persze műhelyes téma vásárláskor, aztán majd én. Egyébként döbbenet, hogy az újonnan vett gyárifelni, a téli gumis, 6 év után úgy néz ki mint egy bontóban talált szemét! Ezt kapják az autók alulról télen, úttisztítás címen!! A nyárigumis sokkal jobb állapotban van. Alufelni soha, amíg nincs úthálózat Budapesten.

  • MetroGoldwinMayer

    Akkor ezt basztam el! Kézifékkel azt hittem király vk, de szilárd burkolat az nem vót. 2x rám is esett a Géasztra de még mindig itt vk, mert gyosr vk mint a gekkó.

  • Guevara

    Outside felirat a nem kötött forgásirányú (általában asszimetrikus mintázatú) gumikon van.

  • Guevara

    Saját megfigyelés hogy behúzott kézifékkel sem jó emelni, mert az autó és a lengőkarok sem abban a sikban mozognak amiben az emelő, így még sík terepen is eldeformálódik az emelő. Én inkábbkitéglázom az emelttel átellenes kereket (ha a jobb elejét emelem akkor a bal hátsót) és miután felemeltem, azután húzom be a kéziféket. Leengedéskor meg fordítva, először kézifék ki, utána leenged. Ha az autó alá akarunk bújni, akkor kötelező még ékekkel is rögzíteni valamelyik terhelt kereket ÉS stabilan alábakolni az autót (egymásra rakott téglák nem jó megoldás).

80 km/h-val 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.