Elsőnek engedjen meg egy személyes jellegű kérdést! Tizedik hónapja dolgozik a BMW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójaként Magyarországon, autózik Budapesten és országszerte. Mi a véleménye a magyar közlekedési állapotokról, a vezetési morálról?

Szerintem a magyarok nagyon udvariasan vezetnek, nincsen velük semmi gond. Nagyon kedvezőek a tapasztalataim.

Soha nem keveredett kellemetlen helyzetbe, nem találkozott agresszív autósokkal?

Előfordul, de nem túl gyakran. A többség a szabályokat betartva, udvariasan közlekedik.

Baudouin Denis, a BMW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója tíz hónapja dolgozik Magyarországon, eddig csak jót tapasztalt - útjainkon is

Tudja, hogy ezzel ellentmond az általános tapasztalatnak? A közvélekedés szerint Magyarországon a közlekedési morál valahova nagyon mélyre, egy kút, vagy, még inkább, egy szakadék aljára süllyedt.

Lehet, hogy azért érzik így sokan, mert még nem, vagy csak keveset vezettek külföldön. Párizsban közlekedni például sokkal zűrösebb. A körforgalmakban jobbkéz-szabály uralkodik, aki jobbról jön, annak van elsőbbsége. Ez azonban nemcsak a betorkolló utakra igaz, hanem a körforgalmon belül haladókra is, ahol esetenként négy-öt autó is halad egymás mellett. Baleset esetén azonban olyan nehéz kideríteni, hogy mi is történt valójában, hogy a biztosítók szinte mindig ötven-ötven százalékos arányban osztják meg a felelősséget a résztvevők között. És egy ütközés nagyon könnyen összejön, mert sokan nyomulnak.

Még sohasem épített a BMW sem egyterűt, sem elsőkerék-hajtásos típust. Most mindkét jeget megtörte a 2-es Active Tourerrel. Baudouin Denis szerint sok új vevőt hozhat számukra a BMW kínálatában teljesen új járműfajta

Valójában azért feszegettem ezt a kérdést, mert itthon elég kedvezőtlen kép él sokakban a prémium autókat vezetőkről, köztük a BMW-tulajdonosokról. Erőszakosaknak tartják őket, olyanoknak, akik a szabályokon felül állóknak tekintik magukat.

Én ilyet nem tapasztaltam. Szerintem a BMW-k vezetői semmivel sem agresszívebbek másoknál. Úgy gondolom, hogy az ilyen viselkedés nem márka-, vagy típusfüggő, hanem sokkal inkább az határozza meg, hogy milyen vérmérsékletű sofőr ül a kormánynál. Legutóbb egy teljesen átlagos, tömegmárkának tekintett autó vezetőjét láttam erőszakosan tolakodni. Még véletlenül sem BMW volt.

Ha hinni lehet a statisztikáknak, akkor BMW-ből is egyre több fut hazai útjainkon. Tavaly is nőtt az értékesített autók száma. Idén ennek újabb lökést adhatnak az újdonságok. A BMW melyik új modelljétől várja leginkább, hogy hozzájárul a növekedéshez?

Ebben az évben valóban több újdonság érkezik. Jön a BMW 2-es kupé, a BMW 4-es Gran Coupé, a BMW 2-es Active Tourer, a BMW X4 kupé-terepjáró. Én a legtöbbet az BMW 2 Active Tourertől várom, mert teljesen újat hoz a BMW kínálatába. Ráadásul úgy, hogy a márka értékei mind megtalálhatóak benne. Jól néz ki, dinamikusan vezethető és nagyon praktikus. Ízig-vérig BMW, ami nagyon jól használható a mindennapokban is. Persze a többitől is sokat várunk. A BMW 4-es Gran Coupé például szerintem szenzációsan néz ki. Azzal továbbá, hogy ötajtós, és nem négyajtós a felépítése, a csomagtartója jobban pakolható, és ráadásul sportos formája ellenére tágas belül. Beültem hátra, és a fejem nem súrolta a tetőt, pedig nem vagyok éppen kerti törpe méretű. De ne felejtkezzünk el a megújult BMW X3-asról sem! Magyarországon is egyre többen szeretik a szabadidő-autókat, az új X3-ból is több fogyhat, mint a régiből tavaly.

Talán 3-as padlólemezére épülő modellek legszebbike a 4-es Gran Coupé. Ötajtós felépítése miatt ugyanakkor még praktikus is

Összességében mit vár idén a hazai piactól?

Optimista vagyok. Szerintem idén több autó talál gazdára a tavalyinál. Egész Európában pezsdül a gazdaság, növekedés várható, és ez magával húzhatja a magyar gazdaságot is. Azért bízom ebben, mert a magyar ipar számos szállal kötődik a nyugat-európai gyártókhoz. Talán nem illetlenség, hogy magunkat említsem, de bár a BMW-nek nincs komplett autókat összeszerelő üzeme Magyarországon, mégis egymilliárd euró, azaz háromszáz milliárd forint értékben gyártatunk itt alkatrészeket és részegységeket. Ha a BMW, mint autógyár kibocsátása és eladásai nőnek, az egyértelmű pozitív hatást fejt ki a magyar beszállítókra is.

Megállíthatatlannak látszik a szabadidő-autók előretörése. Az X3-as ugyan csak felfrissítésen esett át, de így is vonzó lehet a kategória elszánt rajongói számára

Az emelkedés tulajdonképpen már tavaly elindult, pár százalékkal nőttek az eladások. Ennél sokkal nagyobb mértékben emelkedett azonban a használt autók behozatala. Az importon belül elég nagy arányt képviselt a BMW márka. Igaz, többnyire 8-10 éves, vagy még ennél is idősebb autókat hoztak be. Ön szerint ez jót tesz, vagy inkább árt a BMW-kről kialakult képnek?

Úgy gondolom, hogy ez jó, mert olyan emberek is BMW-be ülhetnek, akik ezt eddig nem engedhették meg maguknak. Ily módon testközelből ismerkedhetnek meg mindazzal, amit a márka képvisel: a sportossággal, a minőséggel és a vezetési élménnyel. Abban bízom, hogy ugyanezek az emberek később ismét BMW-t akarnak majd venni. Később talán egy fiatalabb használtat, majd eljönnek, és a fiatalabb, műszakilag alaposan átvizsgált, garanciás Premium Selection kínálatunkból választanak egyet. Még később pedig talán egy új BMW vásárlójaként köszönthetjük őket valamelyik márkakereskedésünkben. Amúgy a használtautó-importnak van egy közvetlenebb hatása is. Ezek az autók alkatrészért, illetve javításra is bejöhetnek márkaszervizeinkbe, ami szintén fontos a számunkra.

Köszönöm a beszélgetést.