Könnyebb és szebb lesz az új Mazda2

Beszélgetés a Hazumi tanulmány tervezőjével

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.03.18. 15.00

2015 első felében a Mazda leváltja kisautóját. Az új Mazda2-t megelőlegező tanulmány designerével Genfben beszélgettünk.

Nemrég a Hazumi koncepcióautó világpremierje kapcsán interjút kértünk az autó főtervezőjétől. Rijo Janagiszava egy RX-8-as Mazdával jár, márkán belül kedvenc autója az NB-s MX-5, igazi nagy vágya pedig egy Wankel-motoros MX-5 volna. Az ifjú designert a vörösben pompázó koncepcióautóról és az új Mazda2-ről kérdeztük, amely a jövő év első felében jelenik meg Magyarországon

Mi volt a legfogósabb a Hazumi tervezésekor?

Formanyelvünk, a Kodo, a mozgás lelke. Ezt a formavilágot egy kisautóba átültetni, kiskategóriás méretekben megvalósítani nagyon nehéz.

Az autó mely részével kezdték a munkát? Az orr az első, amit kialakítanak?

Nem. Mint más autóknál, ezúttal is az oldalnézeten kezdtünk dolgozni. A sziluett a legfontosabb tényező számomra az autók külsejében.

Rijo Janagiszava designer szerint a gepárd mozgása ihlette a tanulmányautó formáját. Balra a szerző, a helyszín a márciusi Genfi Autószalon

407 centiméteres a tanulmányautó. Miért hosszabb ennyivel a Mazda2-nél?

A jelenlegi modellek hossza is eltér, mert nem egyforma a lökhárítók mérete. Az Egyesült Államokban jóval nagyobb a lökhárító, amitől az autó hosszabb, mint Európában. A méretnövekedéssel a kategória legmagasabb biztonsági színvonalát szeretnénk nyújtani, minden piacon.

Mi a különbség a kínai, japán, amerikai vagy európai ütközésbiztonsági előírások között?

Mindenütt másképp értékelik a biztonsági színvonalat, más módszerrel vizsgálják és eltérő sebességgel ütköztetik az autókat. Az amerikai előírásoknak igen nehéz megfelelni, de más szempontból a japán és az európai elvárások rendkívül magasak.

A Mazdák súlya csökkenni szokott a modellváltásokkal. A Mazda2-nél ezt megtorpedózza a méretnövekedés?

Fejlettebb acélfajtákkal sikerül csökkenteni a fém karosszéria lemezvastagságát, ezért a jövőre bemutatkozó autó könnyebb lesz a jelenleginél.

Hazumi: a japán szó az autó mozgékonyságára utal. Magyarul annyit tesz, felugrik, visszapattan

Formatervezőként örül annak, hogy egyre nagyobb a fém aránya karosszériában és mind kisebbek az üvegfelületek?

A most futó modellhez képest tényleg több a fém. Az A-oszlop hátrább került és magasabban ível az övvonal. Ezzel a robusztussággal az a célunk, hogy az autó erősebbnek hasson és formája sportosabbá váljék.

Leguggoltam a pódiumon forgó autó elé és sokáig néztem az orrát. A tükörben megpillantva kisautó létére elég magas lenne az előzési presztízse. Ezt hogyan érték el?

A designváltás célja az volt, hogy szemből az autóra nézve a gepárd mozgását idézzük fel a szemlélőben. Az orr a zsákmány elejtése előtti pillanatot idézi, a Hazumi talán ezért hat önre tekintélyes autóként.

Többet mutat és jobb a kiállása, mint a kisautóké lenni szokott

Érzésre egyre agresszívebbek, erőteljesebbek az autók. Ennek az emberek félelemérzete az oka?

Nem megfelelni akarunk az egyes országok igényeinek, hanem a saját ötleteinket próbáljuk megvalósítani és ezeket felkínálni a piacoknak. Például az előző generációknál nálunk is használatban volt a design clinic (Ezeken a szeánszokon az adott kategóriából választó tulajdonosokat kérnek fel az újdonságok véleményezésére. Az adott márka új terméke a konkurensekkel együtt látható egy szigorúan őrzött designstúdióban. Az autókon többnyire nincs embléma vagy típusfelirat, hogy a résztvevők márkabefolyástól mentesen ítélhessenek a formákról. Talán hihetetlen, de sokak ugyanúgy nem tudják azonosítani a típusjelzés nélküli autókat, mint én a parfümös üvegcséket, hiába más a formájuk.) Az itt magasabb pontszámot kapó tervek erősen befolyásolták a szériaautó formáját. De a CX-5-tel kezdődően nem szervezünk hasonló eseményeket. Maeda úr vezetésével a designercsapat elhatározta, hogy azt az autót kínáljuk az ügyfeleknek, amit mi jónak gondolunk, és akinek tetszik, az ezt választja. A Mazda3 és a Mazda6 alapján úgy tűnik, hogy ez a módszer bevált.

Mennyi a koncepcióautó alaktényezője?

Ezt még nem árulhatom el, de a szériaváltozaté a legjobbak között lesz a kategóriában.

3,4 l/100 kilométer alatt van az új, 1,5 literes dízelmotor fogyasztása. Más adatot nem tudunk róla, de benne lesz az új Mazda2-ben is

Mivel sikerült lerövidíteni a túlnyúlásokat?

A mostani Mazda2-énél sokkal rövidebb a tanulmányautó első túlnyúlása. A hűtők elhelyezésével sikerült ennyit rövidíteni rajta. A motort is áthelyeztük: előrébb toltuk és hátradöntöttük, hogy megvalósíthassuk ezeket az arányokat.

Janagiszava úr, köszönjük a beszélgetést!

Kommentek

  • Drake

    Megy a parasztvakítás ezerrel,Kodo,meg skypasszív faszság,a sok hülye meg be is veszi:D Valaki szóljon nekik,hogy normális utasteret tervezzenek,az elődjében 170 centi felett még elől sem lehet normálisan elférni…

  • PAlex

    Mivel ez egy kisautó, szerintem ez nem probléma Drake.

  • tengerimalac

    Hála Istennek, hogy a Mazda jött elő ezzel a kocsival! Ilyen méretben és ilyen tömeggel a WV, a Renault, Citroen … belerakna vagy 200 köbcentis turbóval hülyített benzinfaló valamit. A Mazda remélem hogy élhető szívót tesz bele. Aki meg a méretet kicsinyli, annak felhívom a figyelmét, hogy ahová ezt a kocsit szánják ott ez második-harmadik autó, amit a tini kislánynak, vagy anyu szaladgálósának veszik meg és nem családi autónak szánják. De ugye ez ezen a vidéken scifi, itt a kisautónak 500 literes csomagtartó, minimum 2,7 m tengelytáv és 1 literes fogyasztás kell 3 m alatti teljes hosszban.

  • a.szorenyi

    Kedves Drake! Ez biztos, hogy nem így van. Én 1,9 m magas vagyok és kiválóan elfértem elöl a Mazda2-ben. Nálam magasabb kollégáim szintén. http://www.vezess.hu/teszt/osszehasonlito_teszt_mire_eleg/28350/

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.