Mi a rendőrség válasza az emelkedő balesetszámra – több vagy kevesebb traffipax?

Többet autóztunk, több lett a baleset

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.03.17. 07.00

Talán ideje volna felülvizsgálni a hazai közlekedésbiztonsági módszertant, mert a korábbi trendet megtörve 2012-ben emelkedett a személysérüléses balesetek száma.

Évek óta büszkélkednek a hazai közlekedési hatóságok, hogy milyen nagyszerűen végzik a munkájukat. Bizonyítékul hozták fel erre a baleseti statisztikákat: ha évről évre csökken a személyi sérüléses balesetek, az utakon meghaltak száma, nyilván jól dolgozunk, nem? – mondják.

Vannak viszont páran – köztük e sorok szerzője -, akik azt mondják, hogy a rendőri munka hatásossága és a balesetek számának alakulása között korántsem olyan szoros az összefüggés, ahogy a hatóságok állítják. Az EU közlekedésbiztonsági PIN díjának megnyerése tavalyelőtt, a balesetek számának eddigi csökkenése közel sem egyértelműen a minden természetes jogérzékkel szembemenő objektív felelősség nevű nonszensznek vagy a sok-sok traffipaxnak köszönhető. Legalábbis 2009 óta már nem.

2008-ban vezették be az objektív felelősség intézményét; azt a minden egészséges jogérzékkel rendelkező polgár számára máig problémás elvet, hogy a hatóság bizonyos kiemelt szabálysértések – durvább gyorshajtás, piros lámpán áthajtás, leállósávon haladás, kötelező haladási irány megsértése, stb. – esetén nem firtatja, ki vezette az autót, csak küld egy csekket a kocsi tulajának. Az új rend bevezetésekor persze volt is egy törés a balesetek számának alakulásában, ami valóban semmilyen más okra nem vezethető vissza, csak az automatikus bírságolásra épülő rendőri szankcionálásra. 2008-ban és 2009-ben még valamivel többet tankolt a magyar, mint az előző évben, de azért az, hogy egy olyan gyorshajtásért, amiért Ausztriában 20 eurót kell fizetni, nálunk ennek hatszorosát kellett (akkor még jobban állt az euró), a bérekhez viszonyítva az akkori minimálbér felét(!), alaposan megijesztett mindenkit, aki közlekedik.

Kevesebbet tankolunk – kevesebb a baleset. Ha többet?

2009 óta a közlekedésrendészetnek, a közúti közlekedési hatóságoknak, úgy tűnik, csupán szerencséjük volt (tavalyig). A szerencse oka nagy részben a gazdasági válság, konkrétan az, hogy az embereknek, cégeknek nincs annyi pénzük autózni, mint korábban. Logikusnak tűnik a feltevés, hogy a balesetek számát hosszú távon alapvetően egyetlen dolog határozza meg: hogyan változik a forgalom az utakon. És hogy hogyan változik a forgalom az utakon, megmutatja egyetlen statisztikai adat: a Magyarországon elfogyasztott üzemanyag mennyisége.

Évek óta jósoljuk, hogy ha ismét többet tankolunk, tehát többet autózunk, ki fog derülni, hogy a rendőrség meztelen. És íme:

A Magyarországon eladott üzemanyag és a személysérüléses
balesetek számának változása, 2007-2013
       2007 2008* 2009 2010 2011 2012 2013
Üa: +3,6% +0,5% +0,4% -9,5% -2,7% -4,2% +2%
Bal.:-1,6% -6,87% -6,9% -9,05% -3,12% -5,2% +4,4%
*az objektív felelősség bevezetésének éve. Forrás: KSH, police.hu, petroleum.hu

Hoppá: leállt az objektív felelősség első teljes éve óta tapasztalható trend, már ami a balesetek számának csökkenését illeti. Korábban a rendőrség mindig visszautasította, hogy a kisebb forgalomból eredne a kisebb balesetszám. Most akkor mit higgyünk? A megnövekedett forgalom vagy a rendőrség, a közlekedési hatóságok immár hanyatló munkája okozta a több balesetet tavaly? Persze a hivatalos kommunikáció a statisztika egyetlen pozitívumát emeli ki: bár több balesetben többen sérültek meg, halálos áldozatból kevesebb volt.

Míg az ország útjain 2012-ben 541 halálos balesetben 605 fő vesztette életét, addig 2013-ban 536 baleset során 588 személy, azaz 17 fővel (2,8 százalék) kevesebben. A halálos áldozatok száma a legnagyobb mértékben, 50 százalékkal Vas megyében csökkent.
Nemzetközi viszonylatban is a legfőbb mérőszám a közutakon meghaltak száma – elemzi az adatokat Jámbor István alezredes, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetője.
(Zsaru.hu)

Tavaly tehát megfordult a tankolási trend. Két százalékkal több üzemanyagot fogyasztottunk (négy százalékkal nőtt a betankolt gázolaj mennyisége, míg a benziné 0,9%-kal csökkent). A fenti adatsort nézve, különösen a tavalyi trendforduló láttán elég valószínűnek tűnik, hogy miután a közlekedők megszokták az automatikus büntetések rendszerét – és valóban, a forgalomban is érezhető módon csökkentették sebességüket -, a balesetek száma ismét csak attól függ, mennyit autózunk. Még jobban mutatja az összefüggést, ha megnézzük a tavalyi baleseti adatokat és az üzemanyag-vásárlást negyedéves bontásban:

A Magyarországon eladott üzemanyag és a személysérüléses balesetek számának változása 2013-ban
2013. 1-3 hó 2013. 3-6 hó 2013 6-9 hó 2013 9-12 hó
Üzemanyag -4% +2,5% +3,4% +5,3%
Balesetek -6,85% 0% +2% +15%

Forrás: KSH, police.hu, petroleum.hu kumulált adatokból saját visszaszámolás

A fene se tudja, mi történt a negyedik negyedévben, ott valamit nagyon el kellett csesznünk a közlekedésben, mert a brutális balesetszám-növekedést még a nagyobb forgalom sem indokolja. Vagy túl kevés volt a traffipaxos rendőrautó októbertől decemberig?

A hatóságok 2009 után mintha feltettek volna egy szemellenzőt, és nagyon elégedettek mindennel így, ahogy van – hiszen a statisztika minket igazol, mondják. A közlekedési büntetőpontokról gyakorlatilag soha nem közölnek statisztikákat, a rendőrség pedig gondosan összevasalja a statisztikákban a relatív és az abszolút gyorshajtást, hogy ne lássuk, milyen röhejesen minimális a papír szerint is a sebességhatárok áthágásából származó baleset. Hiszen így igazolható, hogy rendőri munka legfontosabb része a minél több sebességmérés.

Ok a csillagháborúra

És már most sejthető, mire számíthatunk a jövőben. A rendőrség hosszú ideje tervez egy gigantikus, 13 milliárd forintos traffipax-beszerzési akciót (mely “Pintér Sándor csillagháborús terve“-ként is emlegetett rendőrségi és sajtós körökben). Eddig az volt a két fő érv a sebességmérés intenzitásának növelése mellett, hogy egyrészt lám, eddig is milyen jól bejött a rendőrségi munkarend, hiszen csökkent a balesetek száma, másrészt hogy lám, a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok a statisztikák szerint, tehát azt kell visszafogni.

Az előbbi érv megfordítása gyerekjáték lesz a hatóságok számára: lám, tavaly nőtt a balesetek száma, tehát még többet kell traffipaxozni. A második érvvel kapcsolatban pedig alighanem továbbra is a mélységes hallgatás lesz majd a válasz a mi idegesítő rikácsolásunkra, miszerint nem olyan biztos ám, hogy a traffipaxszal visszaszorítható gyorshajtás lenne a fő baleseti ok.

Mert bizony az abszolút gyorshajtás, tehát az útra érvényes sebességhatár túllépése, vagyis a traffipaxszal lefülelhető szabálysértés az egyébként nyilvános, bárki által elérhető statisztikák szerint alig pár százaléknyi szerepet játszik a baleseti okok között. No persze a rendőrségi kommunikáció nem így mutatja, a hivatalos rendőrségi tájékoztatóban egyértelműnek látszik, hogy a gyorshajtás a fő mumus, 28%-kal.

Sajnos a tavalyi részletes adatsor még nem jelent meg a KSH honlapján, de a egy print kiadvány szerint az arányok változatlanok, az abszolút gyorshajtás, tehát a sebességhatárok be nem tartása továbbra is csak 2-3%-ban áll okként a halálos balesetek mögött a statisztikákban. Az ittas vezetés, az elsőbbségi szabályok megsértése sokkal veszélyesebb, mint a Nagykőrösi úti 50-es tábla benézése, a rendőrség mégis többet törődik az utóbbival, hiszen kevesebb meló van vele és több pénz jön be belőle a bírság-tervszám teljesítéséhez.

Ez már tényleg összeesküvés-elmélet

A költségvetésben az állam egy ideje már nem is részletezi ki a bírságbevételeket, nem látszik külön a közlekedési adat. Ide kattintva (XLII fejezet, 4-2-1 sor) látható, hogy idén egy soron, 44,28 milliárd forinttal szerepel az összes közigazgatási bírság együtt. Így volt ez tavaly is, meg azelőtt, amióta a bírságbevételek nem az érintett minisztériumhoz kerülnek, hanem a nagy kalapba. A 2011-es büdzsében még látszott (XIV. pont, 21. cím), hogy 16 milliárdnyit kell a közlekedésben összeszabálytalankodnunk. 2012-ben még volt egy nagy sajtóvisszhangja ennek a 16 milliárdnak, mert egy részletes minisztériumi költségvetést sikerült megtalálnia egy újságírónak, de az idei tervszámot már elég jól eldugta az állam, ne is bosszantson minket…

Beszélgetés a rendőrséggel

A cikk elkészítése során az ORFK sajtóosztályától kértem bővebb tájékoztatást a statisztikai adatoktól. Ehelyett egy telefonhívást kaptam: dr. Halmosi Zsolt, rendészeti főigazgató úr egy személyes beszélgetésen állt rendelkezésemre, hogy kifejtse a rendőrség álláspontját ebben a gyorshajtásos, tankolásos, csillagháborús kérdéskörben. Elhangzott néhány méltánylandó szempont, amit most további kommentárok nélkül megosztok olvasóinkkal – aztán ítélje meg ki-ki maga, mindennek fényében elégedett-e azzal a munkával, amit a rendőrség végez a magyar közlekedő polgárok szolgálatában.

– Nem csak nálunk van objektív felelősség, egyéb európai országokban is, például a demokratikus hagyományaiban talán valamivel gazdagabb Franciaországban is.
– A statisztika a rendőri intézkedések jegyzőkönyvei alapján készül. Ez a jegyzőkönyv az intézkedő rendőr helyzetfelmérésén alapul, ha később kiderül, hogy mégis abszolút gyorshajtás miatt következett be egy baleset, az már nem jelenik meg a statisztikában.
– Az elsődlegesen megállapított baleseti ok mellett az abszolút gyorshajtás is ott lehet és gyakorta ott is van a tényezők között: lehet, hogy egy karambolnál ittas vezetés lesz a baleset oka végső soron, de ha közben az ittas sofőr gyorsan is ment, az nem kerül be a statisztikákba.
– Az üzemanyag-forgalmi adatok nem jellemzik egyértelműen a közúti forgalmat, amiben például a tranzit vagy a kerékpáros-forgalom is benne van.
– Óriási a rendőrség felelőssége a kérdésben, valamilyen szinten kényszerpályán vannak, hiszen ha változtatnak a sebességmérések módszerein, gyakoriságán, lehetséges, hogy emberéletekkel kell majd elszámolniuk az ország felé.
– A Pintér-féle csillagháborús terv műszerei nem egyszerű traffipaxok lesznek. A sebességmérés mellet a biztonsági öv bekötését, a mobilozást, egyéb szabályok (kötelező haladási irány, piros lámpa, stb.) megszegését is képes lesz regisztrálni az új rendszer.
– Az európai országok rendőrségei közül a magyar azon kevesek egyike, ahol nincs rejtett traffipaxozás, a rendőrség nem mér álcázott autókból, sem tereptárgynak álcázott fix mérőkkel.
– A rendőri vezetés folyamatosan szorgalmazza, hogy a végeken a rendőrök ne értelmetlen korlátozások, hibásan kint lévő jelzések hatálya alatt mérjenek.
– A balesetekben meghalt személyek száma jelenleg, hárommilliós autóparkú országunkban azon a szinten áll, mint amennyi akkor volt, amikor 300 ezer kocsi volt a magyar utakon.

Van egy ötletünk a helyzet tisztázására – várjuk a rendőrség válaszát

A beszélgetés során újra felvetettem egy korábbi ötletemet, amit egyszer már visszautasított a Cég pár éve. Hadd nézzünk bele egy adott terület, körzet utolsó száz közlekedési balesetének jegyzőkönyvébe! Ha sikerül megoldást találni a személyiségi, adatvédelmi jogok sértetlenségének megtartására, egy ilyen minikutatás talán segíthet abban, hogy ne a rendőrség saját bevallása szerint is bizonytalan hivatalos statisztikák alapján, hanem a balesetek utólag bizonyított, valódi okai ismeretében közelebb kerülhessünk az igazsághoz: tényleg olyan veszélyes a sebességhatárok túllépése, ahogy a rendőrség állítja?

Teccikérteni: ha mondjuk Fejér megyében az egy, folytonos időszakban történt száz baleset közül akár csak járulékos körülményként ott van az abszolút gyorshajtás az esetek nagy részében, örökre be van fogva a magamfajta kekeckedők szája traffipax-ügyben.

Na persze, ha nincs, akkor továbbra is áll a kérdés, hogy miért más a módszertan nálunk a közlekedés-biztonsági hatósági munkában, mint mondjuk az Ausztriában, Németországban tapasztalható, ahol a rendőr nem a traffipaxot (fejőgépet) őrzi a kocsiban, hanem intézkedik, félreállít, tájékoztat, mérlegelve bírságol.

A traffipaxozás legalja – nézze meg, mit fotóztunk! Kattintás a képre!

Mi a rendőrség válasza az emelkedő balesetszámra – több vagy kevesebb traffipax? 1

Szavazás

Elégedett Ön a rendőrség közlekedés-biztonsági munkájával?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • pqowieurzt

    remek ötlet, emeljük a jövedéki adót két-háromszorosára, akkor majd nyilván kevesebb lesz a baleset…

  • pqowieurzt

    “sebességmérés mellet a biztonsági öv bekötését, a mobilozást, egyéb szabályok (kötelező haladási irány, piros lámpa, stb.) megszegését is képes lesz regisztrálni az új rendszer”

    remélem a követési távolság be nem tartását is…

  • bubibeka1.6

    Elég egyértelmű a szavazás állása…

  • bubibeka1.6

    Amivel egyetértek: ne a statisztikával takarózzanak amikor traffizásról van szó, mert nincs mögötte tény, csak feltételezés. Ne az abszolút gyorshajtást büntessék, hanem a relatívat. Hol szerepel az, hogy hány baleset történik rosszul hangolt közlekedési lámpák, kintfelejtett közlekedési táblák, valamint az útburkolat rossz minősége miatt ?

    Nem kell nagy dologra gondolni, én is szlalomozok folyamatosan egyenes útszakaszon, mert különben gyorsan több 10-100.000,- Forintos futómű, gumi és felnikár lenne a következménye. Tehát a figyelmemet leköti az úthibák keresése és kerülése, ahelyett, hogy arra figyelhetnék teljes erővel, hogy a szembejövő fekete BMW-s mikor előz olyan módon, hogy nekem bele kelljen fékeznem, vagy, hogy mikor és milyen ütemben kell kikerülnöm a részeg biciklist.

  • bubibeka1.6

    A közbiztonság jelentősen romlott az elmúlt 20 évben, hiába a sok traffi, azzal nem lehet tolvajt, betörőt, erőszakoskodót elfogni. Miért autóval furikáznak egész nap ahelyett, hogy párosával (vidéken négyesével bizonyos egyének miatt) gyalogosan vigyáznának az adófizető állampolgárok személyi és vagyoni biztonságára ?

    A közlekedési morál viszont jelentősen javult az elmúlt években. Az emberek előzékenyebbek lettek, sokszor elnézőbbek a hibázókkal szemben. Soha ennyien nem húzódtak még az úttest szélére csak azért, hogy én láthassam, hogy jön-e szembe valaki vagy nem. Soha ennyien nem indexeltek jobbra párat jelezve, hogy biztonságosan előzhetek. Ha én teszek így, azt is 90 %-bal megköszönik vészvillogóval vagy kézfeltartással. Nekem ez egy nagyon pozitív változás.

    Előnyként említeném az objektív felelősség elvének bevezetését is, hiszen előtte gyakorlatilag nem volt behajtható a gyorshajtási bírság, hála a hazai morálnak és hozzáállásnak. További előnye az objektív felelősség elvének, hogy ha elméletileg hivatalosan nem is, de gyakorlatilag megemelték a sebességhatárokat:
    50 km/h-s táblánál 66-tól büntetnek, 90-es táblánál 106-tól, 130 as táblánál 151-től.

    Tehát gyorsult a közlekedés, városban mindenki 55-70 között megy óra szerint a belátható egyenes szakaszokon, főúton 100-110 el megy a forgalom. Autópályán már előjön a spórolós gondolkodás, azt hiszik, hogy a mai autók lényegesen többet fogyasztanak 140-150 km/h-s sebességnél óra szerint, mint 130-nál, pedig max már deciliter /100 km az eltérés, kivéve a régi autókat, főleg az 5 fokozatú váltósokat és az alulmotorizáltakat, mert ott igaz, hogy jelentős a fogyasztás különbség.

  • pqowieurzt

    bubi: egyrészt a fogyasztás, másrészt mondjuk balcsitól pestig 110 helyett 140-gyel nyersz 8-9 percet, 130 helyett 140-nel még 3 percet se. Cserébe küzdhetsz a sok idiótával a belsőben, ahelyett hogy nyugisan csorognál a külsőben 110-zel. Nő a balesetveszély, és az idegeknek sem tesz jót.
    Kisebb autókban a zajkomfort is meglehetősen csökken ekkora tempónál.

  • Sokéves

    Miért feltételezi a rendőrség, hogy az autósok gazdagok? Ahol én lakok, itt csak az autósokat piszkálják a rend éber őrei, miközben sötétedés után a kivilágítatlan bicikliseket simán kikerülgetik, ahelyett hogy jól megbüntetnék őket… Ja, hogy a biciklin nincs rendszám, a büntetéshez meg ki kell szállni a kocsiból… Meg a bringásokat nem lehet 300 000-re büntetni, apróért meg nem dolgoznak. Akkor mi van a közlekedésbiztonsággal?

  • djsilas

    1, dr. Halmosi Zsolt, rendészeti főigazgató úrra nem szakadt rá a mennyezet nyilatkozata közben? Ez gusztustalan, szánalmas… vagy nem is tudom mit mondjak rá!
    2, Az interjú közben Rácz Tamás a röhögéstől sírt vagy pedig bánatában, hogy ilyen válaszokat mernek adni?

    A kék nem lila! Jogos, de attól még a lila sem kék… Amiket mondott, az megfordítva kb simán lehet a “visszanyal a fagyi” esete! Na jó nem mindegyik pont, bocsi! Mert ugye az egyre kevesebbet fogyasztó autókba tankolunk egyre több üzemanyagot, amit utána hazaviszünk és otthon a családi flekkenezés közben leszívjuk és azzal tüzelünk, majd a végén még egy örömtüzet is jól begyújtunk (ízlés szerint gázolajjal vagy benzinnel). Mert ugye erre kell az üzemanyag, nem pedig arra, hogy a motort hajtsa és közlekedjünk vele…

  • The Good Boy

    bubibeka1.6 – 2014.03.17 // 10:22

    Az utolsó bekezdés kivételével tökéletesen egyet értek!
    Azzal vitatkoznék viszont. nekem nem elavult, jó aerodinamikai jellemzőkkel rendelkező benzines autóm van. A pillanatnyi fogyasztást nem tizedes értékkel jelzi, hanem grafikonon kúszik az érték le-fel, 1 l/jel pontossággal. Emiatt nem tudom pontosan megadni, de az biztos, hogy míg 100-nál 5l-t jelez, 130-nál már a 7 és 8 litert jelző pálcikák “világítanak” felváltva. tehát itt nem 2-3 dl, hanem attól nagyságrendekkel nagyobb különbség tapasztalható. Szerintem!

    A cikk felvetésére: kicsiny falunk közelében van egy olyan pár száz méteres útszakasz, ami a hazai úthálózattól eltérően gyakorlatilag síknak mondható, és az egyik végén lévő pár 10 méteres részt leszámítva még csak foltozgatás se nagyon van rajta. Az út simán egyenes lehetne, de valamikor sok éve az illetékesek úgy döntöttek, hogy ezt a részt szép kanyargósra építik meg (állítólag figyelembe vették az akkori földek határvonalát). Ebből kifolyólag ez a szakasz gyakorlatilag kanyarokkal van teletűzve, kanyarból kanyarba fonva. Nem kell ralis élményparkra gondolni, mert ha nem jön senki szembe, akkor majdnem egyenesen lehet haladni a két forgalmi sáv teljes szélességét felhasználva, mert annyira enyhe kanyarocskák vannak ezen részen. csupán egy nem túl éles és eléggé elnyújtott kanyar van középen. Ez a szakasz mindkét végéről teljesen belátható hiszen mindkét végén egy emelkedőt követően kezdődik kissé lejtve, de végig átláthatóan. Nos a hosszú bevezetőnek az a lényeg, hogy itt egy olyan Bermuda háromszög van, hogy nincs olyan hét, amikor ne lenne az útszéli vízelvezető árokban friss baleset nyoma, meg a szétszóródó műanyag alkatrészek mindenhol. Itt pedig szinte senki nem megy 100.-nál többel, mert az előtte lévő részek miatt egyszerűen egy átlag autóval nem lehet. Én kipróbáltam több autóval, 120 Km/h-val simán végig lehet rajta menni, sőt még esőben is aggódás mentesen lehet 110-el abszolválni (elévültek már ezek a szabályszegések, és tényleg forgalommentes időszakban történtek!)egyszer próbaképpen egy Nivával is megtettem 110-el, és egy full size méretű terepjáróval is 120 körül. Simán végig lehet rajta menni, mégsem sikerül ez évi szinten 50-60 autósnak, akik közül volt aki túl sem élte, illetve többnek lett súlyos sérülése. Szerencsére a döntő hányad sérülés nélkül megússza, és rendőri intézkedés sincs belőle, igaz itt a kocsik ritkán ússzák meg Tk nélkül. Hát ilyen helyen sem a sebességmérés, sem a sebességkorlátozás nem segítene szerintem. Egyszerűen érthetetlen, hogy ott hogy lehet ilyen gyakorian eldobni a vasat

  • djsilas

    bubibeka1.6: pár dologban egyet értek, de sokban nem! Az biztos, hogy valószínűleg nem egy irányban élünk.
    Itt felénk 50 helyett beállnak 40-re, 90 helyett 80, mert jajj megbüntetnek…
    A lámpa zölden virít, de már fékez: “jajj, csak ne most váltson. Jajj, az nem érdekel, ha a mögöttem lévő belém csattan, mert nincs felkészülve rá, hogy zöldnél a fékbe állok. Jönnek egyáltalán mögöttem? Jééé, tükör!?”!
    A minap a cégtől nem messze volt valami rendőri fennforgás: 3 rendőr autó, sávlezárás, terelés – gondolom Kis Jancsikánál találtak vagy 2 gramm füvet… Szóval direkt figyeltem, 5 autóból 1 (egy) indexelt a sávlezárás miatti irányváltásnál. Az is egy tanuló-sofőr volt…
    Szűk kis utca, parkoló autókkal, de olyan szinten, hogy még a fákon is autók lógnak. Lehúzódok 10 alkalommal. Abból 7, mert jó fej vagyok, a maradék 3 meg azért mert a szemből támadó más lehetőséget nem igen hagy. Na most abból a 7 emberből talán ha háromnak eszébe jut, hogy megköszönje. Had ne folytassam tovább…

    +1: azon kívül, hogy véleményem szerint a több fokozat nagyobb súrlódással jár, elárulnád, hogy az 5 sebességes autó miért fogyaszt többet, mint mondjuk egy 6 sebességes?

  • pqowieurzt

    djsilas: 5 sebsséges autó pörög 130-nál 4-4500-at, egy hatsebességes pedig 3000 körül…

  • djsilas

    pqowieurzt: nem vagyok autószerelő, de ezt a választ, csak így, még én sem fogadom el. Kezdésnek mondjuk gumi, felni, motorfordulat, váltó áttétel, összáttétel, végáttétel. Még a végén kiderül, hogy akár egy 6 sebességes is foroghat többet ugyanolyan autón, ugyanolyan sebességnél… ;)

  • pqowieurzt

    most mondtam egy példát, nyilván nem minden autónál így van pontosan…

    de tőlem aztán azt fogadsz el amit akarsz, akár azt is hiheted, hogy úgy fogyasztasz kevesebbbet ha nem is használod a hatost 120 fölött se.

    sőt, városban még egyesből se kell felváltanod.

  • husky

    Ma is mentem vagy 150 km Budapesten és környékén. Az emberek 50 százalékát örökre el kellene tíltani, elmeorvosi szakváleménynel?
    Miért? Miért ne!
    1. Ma kora reggel volt egy durva hármas karambol egy telizöldes (Vezér u.-Mogyoródi út) keresztezősében, kb. 35-40-nel ment mindneki,de telezölde és valaki nagyon de nagyon elnézett valamit! Nagy anyagi kár 1 könnyű sérült, ku.. nagy dugó!n. Az 50-hez képest ki volt gyors?? Senki, csak elbabínózott de iszonyúan.
    2. M5 lehajtójánál hajtok 115-tel 100-as táblánál, belső sávból 10 méterre előttem kivágódik egy töketlen a belsőből a kihajtó sávba, majd akkorát fékez mint F16 az anyahajón!
    3. volt egy Unix-es alaktrészfutár, aki mindnekit ön- és közveszélyesen levillogot 75-85-tel, 50 helyett, majdnem a belvárosi részen. Haljon meg, csak mást ne vigyen magával! Ha nem jutott előre, mutogatott meg cikázott! Jogsi bevon, .. végleg! NEM TRAFI!
    Na ezért van baleset!

  • husky

    Aki meg bealszik azzal meg nem lehet mit tenni (sajna), hiába 130 a limit egy 40 lábas konténert bekötött övvel is lefejelni 80-nal is halál!

  • Kempelen10.

    djsilas!
    Foroghat, de az esetek döntő részében nem forog többet 6-os váltóval egy autó, mint 5-ös társa. Ez tény. Kár is vele vitatkoznod.

  • vw1300

    Inkább ráállna a P-rendszámok ellenőrzésére, legalább annyit ha nem többet kaszálhatna belőle, mint a traffipaxokból. Csak a magyar rendőrök nincsenek tisztában a P rendszámmal kapcsolatban. Kb. minden századikat használnak csak jogszerűen. Megfelelő végzettsége nincs a 90%-nak, aki vezeti, biztosításon nincs fedezet, nem létezik a cég amelyre kiváltották, nem áll munkaszerződésben a sofőr a céggel.

  • gingy

    Nem kellene messzire menniük, hogy pl. a koccanásos balesetek számát durván csökkenthessék. Elég lenne, ha mondjuk reggel 9kor kiállnának egy fényképezőgéppel (nem kötelező, de a bíroságon sokat gyorsít) például Pesten a Dózsa György út Váci út sarokra, és mindenkit lefotóznának/felírnának, aki telefonálás közben vezet/eszik/olvas(!). Szerény számításaim szerint (csak a Váci útról a Dózsa Györgyre forduló és a Hősök tere felé tartó autósok esetén 2 sávot számolva) itt átlag 10 autósból 6 telefonál… Ez az arány szinte bárhol megfigyelhető, főleg a kora délelőtti és a délutáni forgalomban.
    Ezzel persze nem szűrtük ki az irányjelző nélkül, szabálytalanul kanyarodó (pl gyalogosokat, stop táblát és mindenki mást messze menően les…ró) “sofőröket”, pedig őket is lehetne egy-két cigi közben számolgatni és rögzíteni. Ha ezt csinálnák, nagyságrendekkel több balesetet tudnának megelőzni.
    De persze inkább trafiznak, mert a trafi automatikusan fotóz és küldi az adatokat a központnak, a számítógép kiküldi a levelet a címzettnek és regisztrálja a befolyó összeget.
    Persze arra egyik okos sem gondol, hogy a városban a balesetek túlnyomó részét a meg nem adott elsőbbség (vagy egyéb kanyarodási/besorolási szabály megsértése) okozza, aminek általában semmi köze nincs a gyorshajtáshoz és csak a “legszerencsésebb” esetben történik egy trafi kamerája előtt.
    Mellesleg: ha megveszik az új kamerákat és azok mindent rögzítenek/megfejtenek, akkor hány rendőr fog elbúcsúzni a munkájától? Hiszen eddig se csinált semmi hasznosat, ezután pedig már nem is lesz rá szükség…

  • bubibeka1.6

    Érdekes amiket írtok, ezek szerint nagy különbségek fedezhetők fel a vezetési stílusban és közlekedési morálban földrajzi eloszlás szerint. Budapestről nem írnék, ott ritkán autózom, de én ott is javulást érzékeltem 3-4 évvel ezelőtti állapothoz képest !

    Aki kételkedik abban, hogy 130 nál 5. ben többet fogyaszt az autója mint 6.-ban az nézze meg a pillanatnyi fogyasztásjelzőt ! Legalább 0,5 liter lesz a különbség. Nekem a Mazda6-ban (dízel) és a Ford Focusban (1.6 turbó benzin 182 le) is kiírja tizedesjegy pontossággal, érdemes figyelni az első pár 1000 összeszokós kilométeren, ugyanis sokat lehet tanulni az autóról ! Mely fordulattartományt mely sebességi fokozatba szereti példáúl. Ahol ez megvan (pl.: Mazda 6 2.0 diesel 6. ban 115-120 kb 2000 res fordulatszám, ott a fogyasztás kissé lecsökken, a motor elhalkul, olyan érzésed támad, hogy ezzel a tempóval ez az autó a világból is kimenne. 130-nál 6-7 liter körül eszik a Ford Focus nem értem, hogy jön ide a 110 km/h-s összehasonlítás ?!?! Miért menne bárki is a gyors állandó hosszú távú haladásra épített autópályán a megengedett 130 km/h helyett ( objektív felelősség miatt 150 km/h ) 11 km/h -val ? Ez a tempó nem autópályára hanem főútra való !

    A traffi dologról pedig: mifelénk nagyon nehéz belefutni traffiba, mivel 90 %-ban jelzik a szembejövők ha valahova elbújtak, amúgy meg mindig ugyan oda állnak, valamint a mai GPS Navigációkban már benne van a fix traffi adatbázis.

    Ezenkívül mindig bekapcsolva ott figyel már sokak zsebében a hivatalos police.hu adatait használó aznapra friss traffihunter program, amely elérhető Androidra és iOS-re is.

    Csak mobilnet és bekapcsolt gps kell hozzá, az akksit meríti, de nem kell a telefont tartogatni, mivel idővel előre szirénázva szól, hogy “5 km-en belül ellenőrzés várható”. Tehát még elő sem kell venni a telefont a zsebből.

  • geotrinus

    A traffihunter akár még jó is lehetne, ha aktívabbak lennének a felhasználók és jelentenének is ha látják a parasztokat…

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.