Házhoz mennek a Suzuki-kereskedők

Itthon nem működik a japán módszer

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2014.03.10. 16.00

Szeretnéd, ha a kereskedő, akitől vettél egy autót, háromhavonta felhívna valamiért? Japánban megteszi, sőt, házhoz jön.

A Magyar Suzuki Zrt. tanulmányútra vitte legjobb hazai kereskedőit Japánba. A Vezess.hu is velük tartott, hogy megnézzük, többek között az autóeladás mennyiben más a szigetországban.

Magyarországon 2013-ban 3933 darab Suzuki kelt el, 19 százalékkal több, mint a korábbi évben. Ehhez képest Japánban 701 ezer kocsit adott el a márka. Míg nálunk 10, a távol-keleti országban 127 millióan laknak. Persze, itt még gazdasági krízis van, de még a legjobb – válság előtti – évben, 2008-ban eladott nagyjából 30 ezer Suzuki is arányaiban csak az ottani piac teljesítményének felét tudja.

Nem vesznek kabátot

Mi lehet a titok? A japán szakemberek az ügyféllel való kapcsolatot tartják a legfontosabbnak. Japánban a Suzuki-kerekedésekben az eladók nem ülnek le, állnak, ha érkezik egy ügyfél, azonnal kiszaladnak a szalon elé és meghajolva fogadják. Ha távozik, szintén kikísérik és meghajolva búcsúznak. Kabátot nem vesznek, öltönyben, kosztümben fagyoskodnak télen is az utcán.

A szalonba betérve az ügyfél – ha szeretne -, akkor az ajtó mellett található tábláról választhat számára szimpatikus értékesítőt. A kis bemutatkozó táblákról kiderül, hogy az értékesítőnek mi a hobbija, melyik a kedvenc autója (persze a Suzuki-modellek közül), mi a kedvenc étele stb.

Japánban csak egyetlen autó áll a márkakereskedésekben

Vendéglős hangulat a szalonban

Bár elsőre a szalon hasonlónak tűnik az itthonihoz, de csak nagy vonalakban az. Japánban a Suzuki-kereskedésekben egyetlen autót állítanak ki. A modellek helyett asztalok, székek kapnak helyet, mintha csak egy vendéglőben lennénk. Mint az egyik hazai kereskedőtől megtudtuk, japán kérésre ők is kipróbálták itthon, de az ügyfelek sarkon fordultak, azt hitték tönkre ment a kereskedés, azért nincs már benne bemutatóautó.

Az ügyfelet a szalonba bevezetve leültetik, majd itallal kínálják, természetesen ingyen. Az itallapból úgy tesznek ajánlatot, hogy közben a vevővel szemben leguggolnak, hogy az ülő vevővel egy szintre, szemkontaktusba kerüljenek, de nem ülnek le. Az ital felszolgálása után kezdenek el beszélgetni az ügyféllel, hogy mit is szeretne, ekkor már ülve.

Kei Car és  rendszámtan

Japánban ötféle rendszámot láthatunk a járműveken. Van zöld, fehér, fekete és sárga színű azonosító. A 250 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorkerékpároké fehér rendszám, zöld betűkkel és kerettel.  Szinte ugyanilyen a hagyományos személyautóké, a keretet leszámítva.

A szalon előtt sorakoznak a tesztelésre szánt modellek

A szalon előtt sorakoznak a tesztelésre szánt modellek


Az úgynevezett Kei Carok viszont sárga táblával láthatók. Ezek a személyautók adózás és biztosítás szempontjából jóval kedvezőbb besorolás alá esnek. Ehhez azonban számos feltételnek kell megfelelni. A kocsi maximum 3,4 méter hosszú, 1,48 méter széles lehet, a motorja maximum 660 köbcentis és 64 lóerős. Legfeljebb négy személyt szállíthat. Cserébe viszont az éves adója 4000 forintból kijön, ami kb. tizede egy hagyományos – nem Kei Car – kisautóénak.

Zöld rendszámot kapnak a fuvarozók, azaz a teherautók, a buszok, a taxik, viszont ha a jármű egy Kei Car, akkor fekete alapú tábla kerül rá. 

Kevesebb az információ a honlapon

Míg nálunk számos ügyfél már mindent tud a kiválasztott autóról, Japánban a Suzuki visszafogottan, szűrten közöl információkat honlapján. Az értékesítők feladata, hogy az ügyfélnek átfogóan bemutassák az autót, kiemelve annak előremutató tulajdonságait.  

Ha megvan a kiszemelt modell és az ügyfél próbaútra indul a kereskedés előtt felsorakozó járművek valamelyikével, az is szigorú menetrend szerint zajlik. Az értékesítő előre kitalált útvonalon irányítja a vevőt, ahol a megfelelő helyeken hívja fel az autó egy-egy tulajdonságára a figyelmet.

A kényelmes autóvásárláshoz nyugalom is kell. A gyerekek a játszósarokban tölthetik az időt, míg szüleik választanak

Házhoz mennek havi 100 ügyfélhez

Ám nehogy azt higgyük, hogy csak az autó eladásáig tart a vevő és az értékesítő kapcsolata! A Suzuki elvárásai szerint minden kereskedőnek havonta 300 meglévő ügyféllel kell kapcsolatba lépnie, 200-zal telefonon, 100 esetben viszont házhoz kell menni. Minden ügyféllel legalább háromhavonta beszélni kell. Mindezt azért, hogy megmaradjon a “baráti” viszony és a jövőben is becsábítsák a márkaszervizbe, kereskedésbe. Mindehhez komoly adatbázist vezetnek az ügyfelek előéletéről is, hogy az eladó felkészült lehessen a beszélgetés előtt.

Az általunk meglátogatott kereskedés ügyfeleinek átlagosan 50 százaléka régi ügyfél, a másik fele új. Utóbbiaknak 20 százaléka érkezik másik ügyfél ajánlásai nyomán.

Olyan esetekben is szükség van a kapcsolattartásra, mint a legújabb modell a Hustler megjelenése. Mint a kinti kereskedőház vezetője elmesélte, hogy korábban nem tapasztalt érdeklődés mutatkozik a modellre. Nyolc hónapot kell várni a kocsira, ez idő alatt pedig nem árt ápolni a kapcsolatot a kuncsafttal.

Népszerű énekessel és a legnépszerűbb filmszínésszel is reklámoz a Suzuki Japánban

4000 Suzuki-kereskedés Japánban

Nem véletlen ez a harc az ügyfelekért, Japánban ugyanis szinte bárhol lehet Suzukit venni. Az országban 1000 dealer 4000 kereskedésben kínálja a márka autóit, de összesen 40 000 helyen lehet megvenni azokat. Ha valaki ugyanis eddig kerékpárokat vagy motorokat, egyebet árult, de úgy dönt, hogy autót is szeretne, az is megteheti.

A magyarországi márkakereskedők találkozhattak a vállalat elnök-vezérigazgatójával, Osamu Suzukival is. A 84 éves cégvezető kifejtette, hogy a jelenleg az eladásokban hatodik vállalatnak nem az ötödik vagy negyedik helyet kell megcéloznia, hanem az elsőt. Szerinte ehhez a cégnek sokkal többet kellene kommunikálnia a vevőkkel.

Kommentek

  • husky

    A haszonjárművesek nálunk is felkeresik a fuvarozókat és kapcsolatban maradnak velük! Ugyanez van a munkagépek és targoncák esetében is!
    És mit lehet csinálni egy olyan autóval, amiben akkora motor sincs, mint egy kamion féklevegő kompresszora?

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.