Házhoz mennek a Suzuki-kereskedők

Itthon nem működik a japán módszer

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2014.03.10. 16.00

Szeretnéd, ha a kereskedő, akitől vettél egy autót, háromhavonta felhívna valamiért? Japánban megteszi, sőt, házhoz jön.

A Magyar Suzuki Zrt. tanulmányútra vitte legjobb hazai kereskedőit Japánba. A Vezess.hu is velük tartott, hogy megnézzük, többek között az autóeladás mennyiben más a szigetországban.

Magyarországon 2013-ban 3933 darab Suzuki kelt el, 19 százalékkal több, mint a korábbi évben. Ehhez képest Japánban 701 ezer kocsit adott el a márka. Míg nálunk 10, a távol-keleti országban 127 millióan laknak. Persze, itt még gazdasági krízis van, de még a legjobb – válság előtti – évben, 2008-ban eladott nagyjából 30 ezer Suzuki is arányaiban csak az ottani piac teljesítményének felét tudja.

Nem vesznek kabátot

Mi lehet a titok? A japán szakemberek az ügyféllel való kapcsolatot tartják a legfontosabbnak. Japánban a Suzuki-kerekedésekben az eladók nem ülnek le, állnak, ha érkezik egy ügyfél, azonnal kiszaladnak a szalon elé és meghajolva fogadják. Ha távozik, szintén kikísérik és meghajolva búcsúznak. Kabátot nem vesznek, öltönyben, kosztümben fagyoskodnak télen is az utcán.

A szalonba betérve az ügyfél – ha szeretne -, akkor az ajtó mellett található tábláról választhat számára szimpatikus értékesítőt. A kis bemutatkozó táblákról kiderül, hogy az értékesítőnek mi a hobbija, melyik a kedvenc autója (persze a Suzuki-modellek közül), mi a kedvenc étele stb.

Japánban csak egyetlen autó áll a márkakereskedésekben

Vendéglős hangulat a szalonban

Bár elsőre a szalon hasonlónak tűnik az itthonihoz, de csak nagy vonalakban az. Japánban a Suzuki-kereskedésekben egyetlen autót állítanak ki. A modellek helyett asztalok, székek kapnak helyet, mintha csak egy vendéglőben lennénk. Mint az egyik hazai kereskedőtől megtudtuk, japán kérésre ők is kipróbálták itthon, de az ügyfelek sarkon fordultak, azt hitték tönkre ment a kereskedés, azért nincs már benne bemutatóautó.

Az ügyfelet a szalonba bevezetve leültetik, majd itallal kínálják, természetesen ingyen. Az itallapból úgy tesznek ajánlatot, hogy közben a vevővel szemben leguggolnak, hogy az ülő vevővel egy szintre, szemkontaktusba kerüljenek, de nem ülnek le. Az ital felszolgálása után kezdenek el beszélgetni az ügyféllel, hogy mit is szeretne, ekkor már ülve.

Kei Car és  rendszámtan

Japánban ötféle rendszámot láthatunk a járműveken. Van zöld, fehér, fekete és sárga színű azonosító. A 250 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorkerékpároké fehér rendszám, zöld betűkkel és kerettel.  Szinte ugyanilyen a hagyományos személyautóké, a keretet leszámítva.

A szalon előtt sorakoznak a tesztelésre szánt modellek

A szalon előtt sorakoznak a tesztelésre szánt modellek


Az úgynevezett Kei Carok viszont sárga táblával láthatók. Ezek a személyautók adózás és biztosítás szempontjából jóval kedvezőbb besorolás alá esnek. Ehhez azonban számos feltételnek kell megfelelni. A kocsi maximum 3,4 méter hosszú, 1,48 méter széles lehet, a motorja maximum 660 köbcentis és 64 lóerős. Legfeljebb négy személyt szállíthat. Cserébe viszont az éves adója 4000 forintból kijön, ami kb. tizede egy hagyományos – nem Kei Car – kisautóénak.

Zöld rendszámot kapnak a fuvarozók, azaz a teherautók, a buszok, a taxik, viszont ha a jármű egy Kei Car, akkor fekete alapú tábla kerül rá. 

Kevesebb az információ a honlapon

Míg nálunk számos ügyfél már mindent tud a kiválasztott autóról, Japánban a Suzuki visszafogottan, szűrten közöl információkat honlapján. Az értékesítők feladata, hogy az ügyfélnek átfogóan bemutassák az autót, kiemelve annak előremutató tulajdonságait.  

Ha megvan a kiszemelt modell és az ügyfél próbaútra indul a kereskedés előtt felsorakozó járművek valamelyikével, az is szigorú menetrend szerint zajlik. Az értékesítő előre kitalált útvonalon irányítja a vevőt, ahol a megfelelő helyeken hívja fel az autó egy-egy tulajdonságára a figyelmet.

A kényelmes autóvásárláshoz nyugalom is kell. A gyerekek a játszósarokban tölthetik az időt, míg szüleik választanak

Házhoz mennek havi 100 ügyfélhez

Ám nehogy azt higgyük, hogy csak az autó eladásáig tart a vevő és az értékesítő kapcsolata! A Suzuki elvárásai szerint minden kereskedőnek havonta 300 meglévő ügyféllel kell kapcsolatba lépnie, 200-zal telefonon, 100 esetben viszont házhoz kell menni. Minden ügyféllel legalább háromhavonta beszélni kell. Mindezt azért, hogy megmaradjon a “baráti” viszony és a jövőben is becsábítsák a márkaszervizbe, kereskedésbe. Mindehhez komoly adatbázist vezetnek az ügyfelek előéletéről is, hogy az eladó felkészült lehessen a beszélgetés előtt.

Az általunk meglátogatott kereskedés ügyfeleinek átlagosan 50 százaléka régi ügyfél, a másik fele új. Utóbbiaknak 20 százaléka érkezik másik ügyfél ajánlásai nyomán.

Olyan esetekben is szükség van a kapcsolattartásra, mint a legújabb modell a Hustler megjelenése. Mint a kinti kereskedőház vezetője elmesélte, hogy korábban nem tapasztalt érdeklődés mutatkozik a modellre. Nyolc hónapot kell várni a kocsira, ez idő alatt pedig nem árt ápolni a kapcsolatot a kuncsafttal.

Népszerű énekessel és a legnépszerűbb filmszínésszel is reklámoz a Suzuki Japánban

4000 Suzuki-kereskedés Japánban

Nem véletlen ez a harc az ügyfelekért, Japánban ugyanis szinte bárhol lehet Suzukit venni. Az országban 1000 dealer 4000 kereskedésben kínálja a márka autóit, de összesen 40 000 helyen lehet megvenni azokat. Ha valaki ugyanis eddig kerékpárokat vagy motorokat, egyebet árult, de úgy dönt, hogy autót is szeretne, az is megteheti.

A magyarországi márkakereskedők találkozhattak a vállalat elnök-vezérigazgatójával, Osamu Suzukival is. A 84 éves cégvezető kifejtette, hogy a jelenleg az eladásokban hatodik vállalatnak nem az ötödik vagy negyedik helyet kell megcéloznia, hanem az elsőt. Szerinte ehhez a cégnek sokkal többet kellene kommunikálnia a vevőkkel.

Kommentek

  • husky

    A haszonjárművesek nálunk is felkeresik a fuvarozókat és kapcsolatban maradnak velük! Ugyanez van a munkagépek és targoncák esetében is!
    És mit lehet csinálni egy olyan autóval, amiben akkora motor sincs, mint egy kamion féklevegő kompresszora?

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.