Átvernek a magyar benzinkutakon?

Fogyasztás külföldi és magyar üzemanyaggal

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.02.28. 09.00

Erősen tartja magát a nézet, hogy külföldi üzemanyaggal jobban fogyaszt az autó, mint itthon tankolva. De mi az igazság?

2001-ben Nagy Gergő kollégámmal az 1,4-es C Corsával tartottunk Frankfurtba az autó-kiállításra, amikor először azt éreztem, hogy nyugati benzinnel bizony jobban működik a motor. Nemrég ugyanez merült fel bennem, amikor a Renault Fluence 1,6 dCi-vel Elzászba utaztunk.

5,8 helyett 5,2 l/100 km

Hegyeshalomig, majd az osztrák szakaszon 120-130-nál 5,8 litert fogyasztott a motor a hazai gázolajból. Ám a német szakaszra átérve, Passaunál teletankolva a fogyasztás leesett tíz százalékot, pedig inkább 150-nel, mint 140-nel hajtottunk. Ez az eltérés adta az ötletet, hogy tempomattal haladva pontosabban is megmérjük, mennyit fogyaszt az autó külföldi gázolajból és hazaiból.

Csendben, kényelemben és minimális költséggel vitt bennünket Elzászba a Fluence

Egy csendes, kényelmes ülésű, nagy csomagterű és ennyire keveset fogyasztó autó ideális hosszú utakra, mert autópályán nem szennyezzük a városlakók tüdejét a dízellel. Ám effajta fogyasztásméréshez sokat kell vele menni, hogy ne tévesszenek meg az autóba tankolt viszonylag kis mennyiségek. Összesen 2280 kilométernyi úttal kalkuláltunk, a táblázatban látható adatokat nem laborban, hanem autópályán mértük, de ez nem nagy baj, mert az emberek sem görgős padon autóznak.

Üzemanyag eredete
 Út jellege+sebesség  Távolság  Fogyasztás
 Hazai  Sztráda, 120-130 km/ó  560 km  5,8 l/100 km
 Német  Sztráda, 140-150 km/ó  386 km  5,2 l/100 km
 Teljes szakasz, hazai ÜA  Sztráda, 120-130 km/ó  732 km  5,7 l/100 km
 Teljes szakasz, német ÜA  Sztráda 130-150+város  1548 km  5,5 l/100 km


A teljes utazásra vetítve nagyon csekély az eltérés a kint és itthon tankolt gázolajjal mért értékek között. Nem is a két deci az érdekes, hanem az a sajátosság, hogy sztrádán valamivel gyorsabban hajtva, kisvárosi és faluközi utakkal nehezítve is kevesebbet kért a motor német gázolajból, mint hazai üzemanyagból.

A szabványban nincs különbség

Megkérdeztük a kérdésről dr. Wilde Györgyöt, aki nagyon határozott az ügyben. Az Európai Unióban egy irányelv (“direktíva”) írja elő, milyen minőségűnek kell lenniük a forgalomba kerülő üzemanyagoknak. Az irányelv a benzin és a gázolaj európai szabványán alapszik (EN 228 és EN 590), és betartása kötelező, ezért “Az európai üzemanyag-szabványok között csak a gázolaj hidegtűrésében van eltérés, mert nem ugyanolyan dermedéspont szükséges Lappföldön és Bulgáriában. Ám a kutakhoz kiszállított üzemanyag minősége Európa-szerte azonos” – állítja a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Nem lehet eltérés a külföldi és a hazai üzemanyagok között, amennyiben megfelelnek az Európa-szerte egyforma szabványnak

A végtermék az autós szempontjából nem különbözik akkor sem, ha orosz, akkor sem, ha arab kőolajból készül, de a technológia, amivel a kőolaj-finomító eléri a kívánt eredményt, valóban nem egyforma. Bár a fogyasztási szempontból az egyik legfontosabb tényezőt, az üzemanyag fűtőértékét nem szabályozza a norma, a szakember szerint ebben sincs eltérés. “Én is azt tapasztalom, hogy nyugatra utazva az autó kevesebbet fogyaszt. De ennek oka nem az eltérő üzemanyag-minőség, hanem a jobb forgalomszervezés” – érvel dr. Wilde György.

Víz az üzemanyagban?

Szavazás

Van különbség a fogyasztásban?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Ám ha a tartálykocsikban frankó, az európai irányelveknek megfelelő üzemanyag jut el a töltőállomásokra, akkor mi lehet a fogyasztáskülönbség oka?

Hallani olyasmiről, hogy egyes kutakon vízzel hígíthatják a benzint és a gázolajat, mivel a legtöbb töltőállomáson nem zárt rendszerben tárolják üzemanyagot. Ez azonban teória, a locsolótömlő bizonyára más célokra szolgál.

Autószerelőktől mégis rendszeresen halljuk, hogy a modern dízel injektorokkal azért is lehet annyi gond, mert az üzemanyag szennyezett és magas víztartalma miatt még annyira sem keni az alkatrészeket, amennyire a gázolajnak kellene, amitől a motor teljesítménye, fogyasztása is romlik.

Suzukiban plusz fél liter

Hiába anyakönyveztem gondosan a tankolásokat, egy mérés nem mérés. Egy Ausztriába szakadt olvasónk azonban több ezer kilométeres távon vezetett fogyasztási naplót a külföldi és a hazai üzemanyaggal adódó fogyasztásról. Az illető a sógoréknál dolgozik és többnyire ott  tankol, ahol jobban megéri. A 300 forintnál drágább euró miatt most itthon, mert a többletfogyasztás ellenére is így olcsóbb. Mindig ugyanezt a 190 kilométeres szakaszt teszi meg kétszer, mérései a 380 kilométeres távra vonatkoznak, mindegy, hogy itthon vagy kint tankolt-e. Ezért a domborzatnak, a szélnek és a csillagok állásának nincs jelentősége. Ezerhármas Suzuki Ignise átlagosan 22 liter hazai 95-össel és 20,1 liter osztrák üzemanyaggal teszi meg a távot, átlagfogyasztása tehát 5,8 vs. 5,3 l/100 km. Az érték 100-110-es tempóra vonatkozik, nyugodt stílusban vezetve. Tapasztalata szerint autója külföldi benzinnel csendesebben megy, kevésbé füstöl és hidegben is indul, ahogy kell. Ez mind lehet illúzió, de a félliteres fogyasztáskülönbség tény.

Nem a koromcsapdán múlt

Próbáltunk műszaki oldalról is utánamenni a kérdésnek, hátha a különbséget pl. a motor munkapontjának elérése, esetleg a részecskeszűrő regenerációs fázisa okozhatja vagy bármi más. Ezért megkerestük Csedő Leventét, a Renault Hungária Kft. gépjármű szakértőjét, aki a Dacia Dokker legutolsó szilentjétől az F1-es Renault-k telematikájáig ért mindenhez, amit a rombuszemblémás cég négy kerékre állít.

Hazai árszinten tankoltunk a német sztrádán. Sinsheim közelében 436,8 Ft volt a gázolaj literje, a mosonmagyaróvári kúton 432,9 forintot fizettünk érte. Benzinnel más volnaa helyzet, mert kint a 95-ös jóval drágább a gázolajnál, itthon viszont kevesebbe kerül

Először is, a munkapontnak vagy a DPF-nek (diesel particulate filter) semmi köze a fogyasztás ingadozásához. A motort fojtó, ezzel a fogyasztást növelő koromcsapda kiégetését az autó letudja az autópályás szakasz elején, ez nem növelhette ennyivel a fogyasztást magyar gázolajból. “Autóval Párizsba járva én is tapasztaltam ezt a jelenséget” – válaszolta a gépészmérnök. “A jelenség valószínű oka, hogy a német gázolaj mintegy 5 százalékkal nagyobb sűrűségű, mint az itthon kapható. Ezáltal a motor fogyasztása, hangja és dinamikája is jobb” – nyilatkozta az importőr műszaki szakértője. (Leegyszerűsítve ezek szerint a kinti gázolaj literje nehezebb, mert több benne a szén. A szénhidrogénekben a szénnek a hidrogénhez viszonyított arányát növelve javul a fűtőérték, ami jót teszt a fogyasztásnak. Az egyes összetevők fűtőértékét lásd itt – a szerk.)

A vezetési stílus dönt?

Ha ez igaz, a sűrűbb kinti gázolaj szintén arra utal, hogy a kiszállított üzemanyagból nem az marad, mire az autós a tankjába tölti, amit a tartálykocsi kihozott a kútra. Ám ez is olyan feltételezés, ami vagy igaz, vagy nem.

Mert a nyugatra tartva javuló fogyasztásra az üzemanyag vizezésén kívül adódhat más magyarázat. A jobban szervezett, kevesebbszer megakadó forgalomról már volt szó, de népszerű indok az eltérő vezetési stílus is.
 

Itt már Saverne-ben vagyunk, az elzászi kisváros egyik éke az egykori Rohan-család kastélya és a lakóhajóval bejárható csatorna

Ismeretlen útszakaszon nyilván kevesebbet előzünk, a mérsékeltebb tempóból adódó fogyasztáscsökkenést igazolja a külföldi rendőröktől és a kinti bírságoktól való félelem. (Ennek a mi esetünkben ellentmond, hogy 95 százalékban autópályán utaztunk, szabályos sebességgel.)

Szerintetek mi az igazság?

Szerintetek is jobb a külföldi üzemanyag vagy ez csak nyavalygás? Ti milyen fogyasztást mértetek? A válaszokat az adatokkal várjuk a hozzászólások között!

Figyelem! Képeink illusztrációk, egy németországi benzinkúton készültek.

130 forintért is van üzemanyag Magyarországon! Hogy hol? – kattints a képre!

Átvernek a magyar benzinkutakon? 1

Elolvasnál egy összehasonlító tesztet is az olcsó családi limuzinokról? Kattints a képre a 301, a Fluence, a Linea és a Toledo meccséhez!

Átvernek a magyar benzinkutakon? 2

Kommentek

  • geotrinus

    Szabványon belül is van 3% megengedett eltérés pl. a sűrűségben. Lehet, hogy ez is számít, de nagy különbséget én nem tapasztaltam. Persze, ki tudja, más kultúra, más szokások, itthon beletörődik az ember, hogy lépten-nyomon átb*ssz*k.

  • demagóg

    a spritmonitor.de-re feltételezem, hogy főleg nyugat-európaiak, azon belül németek töltenek fel adatokat.
    Meg kell nézni a népszerű modellek fogy.adatait és az alapján meg lehet nézni, hogy van-e számottevő eltérés az itthon futó, azonos motorral szereltekéhez képest.
    Szerintem nincs.
    Én, bár nem sokszor járok nyugat-európa útjain, de amikor járok, akkor nem tapasztalok alacsonyabb fogyasztást.

  • toce

    Messze van ez a méréstől. Már a betöltött üzemanyag szintjét sem tudjátok olyan pontossággal mérni, hogy abból ne adódna ilyen különbség.

    Ráadásul a két finomítási eljárás teljesen más, az eltérő nyersolaj miatt. És más a bio komponens mértéke is, továbbá minden kút a saját adalékait teszi bele, ami szintén okozhat eltérést még a hazai kutak között is.

    Amíg benzines autóm volt és volt itthon 98-as, mindig az OMW-nél tankoltam. Azt gondoltam, az osztrák minőség, az a tuti. Aztán egyszer szükségből ment bele egy tank MOL és meglepődtem, hogy 3-4 tizeddel kevesebbet fogyasztott az autó. Egy ideig még kísérleteztem, aztán maradtam a MOL-nál. Azóta, hogy nincs 98-as, nem tudok ilyen különbséget produkálni (és majdnem egy literrel nőtt a fogyasztás a 98-hoz képest) Most legalább mindegy hol tankolok…

  • toce

    Ja, és sokat számít ám a betöltött üzemanyag hőmérséklete is, hidegen ugyanis sűrűbb, és a kútnál térfogat után kell fizetni, nem tömeg után…

  • Atka Utu

    Szerintem nem lehet nagy a különbség a kinti és az itthoni cucc között. Ami adódik az annak is betudható, hogy mire Pestről kiérsz az osztrák benzinkútig autóztál 200km-t egyenletes kellemes 130-as tempóban, ami igencsak jót tesz a városban koszolódott hajtásláncnak (kiég a kipufogó stb stb) Tankolsz és láss csodát máris kevesebbet fogyaszt…

    Engem a magyar kutakon az jobban zavar, hogy az 5 literes kannába 6 liter benzin fér!

  • pqowieurzt

    autópályán kívül teljesen egyértelmű az ok:

    az utak minősége

    Akinek kétségei vannak, próbáljon végigmenni kerékpárral egy rossz és egy jó minőségű úton, és érezni fogja mennyivel több energia kell az előbbin való haladáshoz.

  • JoGo

    Mekkora egy marhasag!!!
    A valaha volt osszes autom font van a spritmonitor.de oldalon (osszesen 8), es minden egyes tankolast beirok.
    Nyugaton elek, de Nemetorszag, Ausztria es Svajc mellett gyakran tankolok Magyarorszagon es Romaniaban is.
    A jelenlegi autom egy HDI, majdnem 200 ezer km feljegyzett tankolassal (vezetesi stilus, orszag, fogyasztas, arfolyam, extrak (teto csom., AC…) de aki kepes kimutatni az orszagok kozotti fogyasztasi kulonbseget (nyugat javara) az zseni. Mert ugyanis ilyen NINCS.

  • Xebulon

    Alpok hegylánca 1000 m magasan van, Magyarországról felfelé kell menni, Külföldről hazafelé pedig lefelé. 1km magaslat 100km távon az 1%-os lejtő, illetve emelkedő – az pedig jelentős.
    Mivel mélyebben vagyunk nálunk sűrűbb a levegő, több üzemanyag kell hozzá (ez mondjuk benzinesre lenne igaz).
    Különbség lehet az autópályák felületében lehet, szerintem a magyar érdesített aszfalt többlet fogyasztást okoz, és nagyobb zajt is.
    Egyébként volt szerencsés kint tankolt üzemanyaggal – autót tréleren hazahúzva – itthon kijárni a külföldi üzemanyagot, és ugyanakkora fogyasztást kaptam, mintha hazai üzemanyaggal jártam volna.

  • Fogash73

    “aki a Dacia Dokker legutolsó szilentjétől az F1-es Renault-k telematikájáig ért mindenhez,”

    ha ezt viccnek szántad, az elég gyenge poén. Ha komolynak, akkor még rosszabb…

    Amúgy meg szerintem csak arról van szó, hogy “kiég” a rendszer, kitisztul egy csomó koromlerakódás, kokszosodás. Ráadásul Németország felé megmászod az Alpokot (magyar benzinnel), hazafelé meg legurulsz róla a Kárpát-medencébe. Még ha ez nem is 8-12%-os lejtőn történik, Ausztrián áthaladva csak átmászol egy-két kékesnyi magasságú (1000+m) VÖLGYÖN is, ami a 100-110m-es Bpestről indulva bizony emelkedést jelent.

    demagóg: a spritmonitor kb 30%os eltéréseket ad típusonként a legjobb és legrosszabb értékek között. Ez a sofőrök és a felhasználás módjának különbsége. Ha viszont EGY sofőr, EGY autóval, EGY útvonalon jár, akkor mégis csak ér valamit a HU/AT összevetés.

  • bied

    Sajnos, igaza van a cikk írónak. Külföldről /Svájcból/ mikor indulok haza tankolok, ami még otthon is elég a 2 napra. Visszafelé Magyarországon tankolok, még el sem értem Svájcot,/ most vasárnap is,/ és már Németországban bevillant az üzemanyag hogy tankolnom kell.Pedig az ember inkább hazafelé siet mint vissza. Ez mostanában már a 3.alkalommal így volt, és az itt élő ismerősök is ezt tapasztalják.

  • Guevara

    Előbb tudok más indoklást elfogadni, mint hogy bevegyem ezt a “rossz hazai, jó nyugati üzemanyag” misztériumot.

  • MetroGoldwinMayer

    Mo-n sok a babonás hülye. Én külföldről gyakran tankolok Mo-n az olcsó üzemanyag miatt, nincs nagyobb különbség a minőségben mint Mo-n belül a különböző kutakon. Persze nem a kerti okostankolásokra gondolok, azokkal nincs tapasztalat.

  • Guilltonie

    Úgy látszik a tapasztalatok elég vegyesek….

    Minden esetre érdekes téma ez ,és jó hogy komolyabban utánan jártatok.

  • MARIANNA

    Mi olaszb

  • RABE

    Én is hasonlókat tapasztaltam: 316d BMW-vel szoktam hazamenni Freiberg nevű szülővárosomba. A magyar üzemanyag kb. fél liter magasabb fogyasztást produkált. Viszont: az útfelület minősége is nagyon számít a fogyasztásnál! Lemértem külön magyar szakaszra, külön cseh autópályára (ott iszonyat az útfelület!!!), majd külön német utakra. A meghökkentő ott van, hogy a cseh autópályán kimondottan megugrik a fogyasztás. Oda magyar, vissza német üzemanyaggal. Tempomat mindkét irányba 140. A különbség 0,3 liter a német üzemanyag javára. Tehát nekem is az a véleményem, hogy a magyar üzemanyag nem olyan jó minőségű, mint a német. Hiába mondják, hogy “szabványon belüli”.

  • Tuti

    A benzinkutakon a kútoszlopokat évente kell hitelesíteni. Ennek a műveletnek a lényege az lenne hogy a + vagy – irányba elállítódott mérőhengert nullára állítsák. Találják ki hogy ez a valóságban Magyarországon így történik e? Nem ….tudom!

  • OKdoki

    Pontosan ugyanezt tapasztalom én is, ha Ausztriában járok és tankolok. Szerintem is az üzemanyag a felelős. Bár meg kell jegyeznem, hogy az aszfalt is ludas lehet a dologban. Az osztrák A1-en lettem figyelmes arra, hogy az egyébként cca. 5 dl kevesebbet fogyasztó autó (5,5 liter/100km, 130 + km/h), ami azonnal, lényegében a határ átlépése után jelentkezik a pillanatnyi fogyasztás mérő szerint is, leromlik egy felújítás alatt álló felületen. Nem volt lezárva az autópálya szakasz, sőt sebességkorlátozás sem volt, de a felületen valamiféle kaparásnyomokat láttam. Ne, ekkor volt annyi a fogyasztás mint a magyar szakaszon. Vajon, lehet hogy a gördülési ellenállása kisebb a jobb minőségű aszfaltnak? Egyébként, az alagutaknál is leesik a fogyasztás kb. fél litert, állandó sebesség mellett is. Igaz, itt a kedvezőbb légellenállás is bele szólhat. Már ha kedvezőbb az alagútban? Viszont az aszfalt másnak tűnik.

  • OKdoki

    Ami azonban fontos tény, az nem az út lejtése. Ez a lejtés ugyanis hihetetlenül nagy távon igaz, ami elhanyagolható %, de az állandó szélirány a Kis-Alföldön kb. nyugat-kelet irányú. Ez viszont nem támasztja alá azt, hogy Ausztriában, ha hosszabb utakat megyek, akkor is kevesebbnek érzem a fogyasztást, pedig ott már végkép nem számít a szélirány vagy lejtés. A forgalom ritmusa azonban jobb, ez kétségtelen.

  • OKdoki

    Hát nem tudom. Én mindenesetre a pillanatnyin is látom a különbséget 130-nál, és ahogy mondtam, már magyar üzemanyaggal is. Ez kifejezetten az aszfaltra tereli a gyanút. Lehet, hogy jobb az üzemanyag fűtőértéke, mondjuk 3 %-val. Kisebb az aszfalt gördülési ellenállása, kb. 3 %-val. Egyenletesebb a forgalom, picit kevesebb a lassítás 3-5 5-val, már ha lehet ilyet mondani. tessék meg is van a 10 % fogyasztási előny.

  • MetroGoldwinMayer

    OKdoki

    Ne zavarjon már, hogy az M1-en pesttől hhalomig 140nel nyugodtan lehet menni az osztrák pályákon meg nem lehet 20km-t sem menni anélkül, hogy 100as korlátozás lenne.

  • OKdoki

    Szia!
    Nem zavar. Júliusban voltam utoljára arrafelé, egy bécsi hosszú hétvégén. Az első tíz kilóméteren volt sebbesség korlátozás, uttána nem tapasztaltam. Ha volt, ha nem, én bizony 140-nel mentem Bécsig. Érdekesség. Őt éve 20 Euróra büntettek, hogy 80-nál mentem 60 helyet. Mondtam a rendőrnőnek, hogy előttem más is annyival ment. Mondta, hogy igazam van, de akkor is meg kell, hogy büntessen. Persze amikor mondta, hogy húsz akkor már mosolyogtam magamban.
    Üdv.

  • BeZol

    Két évig ingáztam németben két város között, és 7,3-7,5-öt evett a kocsi.
    Mióta Mo.-on vagyok, 7,8-8 liter lett belőle…
    Németben hegyre fel, hegyről le volt az út, Mo.-on pedig alig volt dombocska.
    Múltkor Ausztriában tankoltam Parndorf-ból hazajövet, akkor ugyanúgy lement 7,3-7,5-re a fogyasztás, pedig ugyanúgy Magyarországon haladtam utána, és hegyek ott már nem voltak.
    Teljesítménykülönbséget nem tapasztaltam, mert mindig prémium shell dieselt tankolok, de még a német/osztrák és a magyar prémium között is van különbség fogyasztásban. Mivel autópályán közlekedem 90%-ban, a magyar utak minősége nem mérvadó.
    Teljesen egyértelmű a dolog, hozzánk a selejtesebb adagok jönnek, mert valakiknek a kevésbé jól sikerült termékeket is el kell adni. Nem tudom hogy a finomítók hogyan dolgoznak, de biztos, hogy a végtermék során van olyan réteg, ami nem a legjobb minőségű, és mi abból gazdálkodunk. Persze ez már a sokadig nekifutás a témának, de a fejesek mindig tagadnak mindent, pedig a fogyasztáskülönbségek akkor is ott vannak, nekem be ne magyarázzák, hogy már pedig az nem úgy van, a vak is látja.

  • mojszipupi

    Múlt héten egy olaszországból haza felé tartó úton Alfa 156 1.9JTDM el 6.9 et jöttem 140-150 es tempóval, ugyanez itthon 8 l. Úgy h olaszországban bőven volt benne hegyi táv, lassítás kigyorsítás. A hazai benzint undorító módon pancsolják. Ugyan annak a társaságnak az üzemanyagáról van szó!!! Kint direkt annál tankoltam akinél idehaza is szoktam. Aki képes leírni olyan ostobaságokat h 100 as korlátozások az jobban tenné ha többet ide nem írna, mert ez az év ordenáré baromsága és sztem még életében nem vezetett hosszabb távot a környező országainkban.

    Ugyanez a helyzet a horvát üzemanyagokkal is amúgy, simán megvan az 1 l min eltérés fogyasztásban a hazai hoz képest, ott egy polo 1.2 tsi vel mentem több mint 1 l el jobban mint a hazai pancsolttal!

  • pécsimunkás

    MGM Rátapintott a lényegre-szerintem. Kifelé nem véletlen,h többet fogyaszt az autó,az uralkodó széljárás Magyarországon észak-északnyugat. Tehát szembe mész a széllel. Általában. Hazára meg segít kicsit.

  • Gianniz

    Sokat járok itthonról Ny-ra pályán. Az üzemanyag minőságben (dízel) van eltérés, de nagyon kicsi max 0.1-0.2 deci/100 km. Illetve Ausztriában mindig olcsóbb okos helyen tankolva (JET), ezért mindig teliveretjük ott 395-405 Ft pl. most a dízel.

    Viszont valóban van itthon egy +0.5-1 liter túlfogyasztás átlagban, ennek oka szerintem:

    – üzemyanyagminőség (de csak max 1-2 deci!)
    – Széirány (M1-en 10-ből 8X szembefúj, nem is gyengén ez +1-1.5 liter!
    – Ny-on végig zajvédő palánk mellett mész (sokkal több van, mint itthon), vagy vádettebb völgyekben a hegyek fogják az oldalszelet
    – A közhiedelemmel ellentétben sík úton többet eszik az autó, mint hegyre fel utána le (vitorlázás)
    – Au-ban sok a 100-as szakasz korlát pályán, IG-L, stb ez is szépen lenyomja az átlagfogyit
    – A kanyargós hegyi autópályán se 140-el veszi telin a kanyart az átlagember, több a gázelvétel, kigurulás, itthon meg csak talpalpod 1 órát 130-140-el.

  • Kempelen10.

    Aztaqrvaeget, mennyi időmilliomos van itt, hogy a fizikusokról, csillagászokról, meteorológusokról és javas asszonyokról már ne is beszéljek!

  • Guevara

    Gianniz: “A közhiedelemmel ellentétben sík úton többet eszik az autó, mint hegyre fel utána le”

    Azért ez erős túlzás. Az egyenletes egyenesvonalú mozgás kívánja a legkevesebb befektetett energiát. Van azonban egy olyan vezetési technika amivel számottevően nem nő az üzemanyagfogyasztás hegyes-völgyes útszakaszon sem. Felfelé kicsit lassabban kell menni az utazósebességnél, de kissé jobban lenyomott gázpedállal (ez általában jobb motorhatásfokot jelent, főleg benzinmotoroknál). Legfelé meg “el lehet engedni” az autót kicsivel az utazósebesség fölé és persze a gázt is visszább kell engedni, ha szükséges akkor motorfékkel (a nevében is benne van, energiaemésztő folyamat, a pozitívuma hogy közben megszűnik az üzemanyagbefecskendezés). Csak egy hátránya lehet ennek a “spórolásnak”, aki tempomattal jön mögöttünk azt meg a frász kitöri, vagy legfeljebb leelőz.

  • clior

    A magam részéről kettő megállapítás:
    Amikor 2002 környékén prémium ebnzin bejött, valóban jó volt, aztán kifogyott a lendület…
    Alapvetően lehet egységes szabványokról beszélni, de azért néézük csak meg az autók adatlapját diesel fronton: a teljesítmény 54 cetánszámú gázolajra vonatkozik, nálunk 48-asat kapni… Ebből ehlyből adódik a különbség, aztán csak hallgassuk (inkább mérjük) az autók zajszintjét a hazai és német, oszták pályán…, nálunk lényegesen hangosabb, gondolom nagyobb a surlódás is ez is emel a fogysztáson aztán a közlekedésben lévő kultúrkülönbség is más. Hol lehet egyenletesebb tempot tartani…
    Mondjuk a jelenlegi 5,5 l fogysztással nincs gondom egy 180 Le kergethetek ennyivel…, igaz, sokat vagyok külföldön vagy inkább keveset a hazai utakon.

  • trust77

    Üdv!
    Nos, nekem is van tapasztalatom, mert külföldön dolgozom. Benzines és dízel autóval járunk, havi váltásban. Havi 5500 km heti hazajárással. Napi 80 km 10 falun keresztül. Hétvégén 750 km 500 km autópálya. Normál tempóban a Fabia 5.8 l/100 km. (Fedélzeti computer szerint) A Peugeot 206 4.8 l/100 km. (Nincs computer) Mi is hallotuk a történetet a mínusz egy literes fogyasztásról. Nekünk nem igazolódott be. Nagyjából ugyanannyira jön ki, akár otthon akár az osztrák kúton tankolunk. Leht, hogy van eltérés, de ez nem mutatható ki. Menetteljesítményben sincs változás. Egyedül a jóval olcsóbb ár a külömbség.

  • Chris75

    Volt, hogy igazolni tudtam, a kinti üzemanyag jobb, kevesebbet eszik a vas, stb. Hogy ebből mennyi írható a körülmények és az odafigyelés számlájára az valóban lehet kérdéses.
    Viszont a TÉNYEK:
    Összesen 21 év alatt kétszer prüszkölt alattam autó az üzemanyag miatt. Egyszer Romániában a kagylós kúton (kiírom rendesen is, hiszen ez tény), azaz a Shell-en tankoltam, és a mindent kibíró 124-es szívódízel üzemanyagszűrője kissé eldugult, úgyhogy hazafelé 90-100-nál többel már nem is volt hajlandó menni, mert csak ennyi üzemanyag tudott átpréselődni a szűrőn.
    Másik eset: Ismét hűséges voltam a Shell-hez, és a III. ker. Bécsi út – Zay u. sarkán lévő kúton tankoltam ismét a 124-es szívódízel Mercibe (kb. 2007-ben). Üzemanyagszűrő megint letérdelt. Visszamentem a kútra, és szembesítettem a személyzetet a helyzettel. Válasz: Előtte 1 hétig esett az eső. Biztosan befolyt a tartályba a föld alatt, mert nem megoldott az esővíz csatorna elvezetése.

    Konklúzió:
    Lehet, hogy vizezik, lehet, hogy nem. De hogy átvernek a “vasfüggönytől keletre”, az biztos.

  • kori18t

    Utak minősége közötti különbség,széljárás,lejtők…..nem tudom.De az,hogy sokkal jobban harap és kétség kívül erősebbnek is érződik a szívó benzines kocsim az osztrák benzintől,az tuti biztos.
    Ez nem üres duma vagy belemagyarázás,ez tény.A kocsi egy 2010-es 1.8-as Civic.A fogyasztás különbséget le se írom,nem akarok senkivel sem vitába szállni.Valamit belekevernek ott kint a bablevesbe….

  • Guevara

    Tisztelt Vezess.hu!

    Kéretik csinálni egy kvázi objektív összehasonlító tesztet a hazai vs. külföldi üzemanyag témában. Az én elképzelésem szerint kell hozzá egy tetszőleges nem a legmodernebb de nem is ősi technikájú szívó benzines motorral ellátott autó, EU II vagy EU III körny. véd. besorolású (ezeknél semmi gondot nem jelent ha kifogy a benzin, de erről később).
    Tehát a “tesztautót” rá kell tenni görgős teljesítménymérő padra és mindkét “fajta” üzemanyaggal lemérni hogy milyen teljesítményt ad le a motor. Akkor, ha van, egészen biztosan kiderül a különbség és semmilyen lejtőre, szélre meg útminőségre nem lehet ráfogni az eredményt. A két üzemanyag közötti váltás előtt pedig a tankból ki kell járatni minden üzemanyagot, ezt a dízel autók sokkal rosszabbul viselik (levegősödés, nagynyomású szivattyú kvázi szárazon járása) ezért kell benzines, és abból sem a “legokosabbak” közül való.

  • Guilltonie

    Guevara!

    Ez nagyon jó ötlet,én is kíváncsi lennék egy ilyen eredményre.

    @András!

    Ha lehet próbáljátok még jobban körüljárni a témát amennyire időtők eszközeitek engedik,hiszen úgy ez tényleg mindenkit érint aki autóba ül és sok a legenda….

  • stone78

    Sziasztok!

    Nagyon jo a cikk. Van benne valami…

    Sajat tapasztalatok.

    VW T5 Caravelle (176LE) nemet anyaggal 140es atlag korul 8.8l/100km. Hazai mol-os anyaggal normalisabb tempoval atlag 130 10l/100km.

    Ranault Laguna V6 szloven omv 100as benzinnel 8.8l/100km. Hazai omv 100as benzinnel tempomattal 140km/o-val kozlekedve nem tudom 9.6l/100km ala vinni.

    Minden esetben csak autopalya, es minimum 500km-es utazasok. Minden adatot a computer ertekei alapjan irom Nektek.

  • Frigyi

    Üdv Mindenkinek!
    Ritkán max évente tankolok külföldi kúton, amikor nyaralni megyek, így objektíven nem tudok nyilatkozni. De van itthon is hasonló tapasztalatom. Évekig tankoltam egy nem olyan nagyon régi benzinkúton, ahol az üzletpolitika miatt nem hinném, hogy érdekében lenne az üzemeltetőnek a mérőórákkal manipulálni. Azonkívül úgy tudom évente hitelesíteni is kell a töltőállomás mérőóráit. Az egy év nem biztos, de feltételezem nem piszkálták a berendezést. A 11 éves autóm átlag fogyasztása, ott volt 7,5 liter. Sokáig azért választottam ezt a kutat, mert arra gondoltam nincs annyi leülepedett szennyeződés a nagy tartály alján. Aztán egy jóval idősebb benzinkúton kellett egyszer tankolnom, és azt tapasztaltam, hogy a fogyasztásom 7,1-7,2 literre esett. Az út napi használat folytán ugyanaz volt. Mindkét kút Magyarországon, mindkettő Budapest környékén van. Én inkább valami egyéb adalékanyagra gondolok, ami miatt jobb a fogyasztásom. Ellenben a dízelesektől azt hallottam, hogy ugyanezen kúton nekik magasabb volt a fogyasztás. Akkor most mi is az igazság a fogyasztások között. Ki-ki döntse el. A kutak üzemeltetőjéről csak annyit, hogy az egyik egy áruház lánc saját kútja, a másik magánszemély által üzemeltetett kút. Az utóbbi egy olasz márkás hálózathoz tartozik. Szerintem egyik helyen sem vertek át.

  • rapfen

    Ami a cikkbe le van írva az tény és való! 11 éve dolgozom Ausztriába.Voltak pár hónapos időszakok,mikor otthon tartózkodtam és csak magyar benzint tankoltam,aztán ismét egy jó ideig osztrákot.Érezhető volt mindig is,hogy a sógorék naftájával,halkabb az autó,hidegben jobban indul és hamarabb bemelegszik! A gyorsulás is jobb az osztrák benzinnel,szerintem nem túlzok ha azt írom,hogy +10% teljesítménynövekedés,amit érezni szoktam és persze nem rángat soha!A fogyasztás pedig :D magyar 95-össel(mindegy melyik kúton tankolva!!!) 6,5 liter alá alig tudtam vinni a fogyasztást,osztrákkal simán 6 alatt voltam mindig is,sőt mértem 5,3-5,5 litert is nem egyszer,hozzátaszem elég sportosan vezetek és az autóm sem egy mai darab,egy 14 éves Bravo 1.2 16v. Amúgy kb 8 éve történt,az akkor újnak és olcsónak számító Tesco-s kutakon tankolva,pont így februárban mínusz 5-6 foknál nem indult az autóm! Kiderült belefagyott a benzin!A benzincsövön jégkása jött ki,ahogy a tank felől meg lett nyomatva kompresszorral!!!! Motorolaj,mint a vaddisznódagonya,porlasztócsúcsok rozsdásak voltak…….sajnos számláim nem voltak,de az autószerelőm mondta,hogy abban az időszakban nem én voltam az egyetlen ilyen problémával csak nála! Amúgy a cikk tetszik és örülök,hogy rá lett világítva komolyabban erre a témára!

  • Skiman

    2001-es születésű Volvo V70 2.4T (benzines turbó, automata váltós, 200LE) hazai benziből autópályán még soha nem sikerült 9,5 liter alá vinni az átlagfogyasztást. Pedig próbálkoztam többször is például az M5 autópályán egyedül, csomag nélkül, tempomattal 130-as tempóval a Budapest-Szeged útvonalon és vissza, nyáron, keményre fújt abroncsokkal.
    De érdekes módon rogyásig pakolva, nagy síbox-al a tetején, Ausztriában és Olaszországban autózva, téli gumival, autópályán (ott azért inkább vannak kaptatók!) szintén tempomattal, 130-as tempóval mindössze 8,5 liter is elég volt a vasnak!
    Miután 10 évig voltam síedző és turista is a családommal, több autómmal is ugyanezt tapasztaltam. Az alacsonyabb fogyasztáshoz hozzájárult az érezhető erőtöbblet, a halkabb működés és könnyebb hidegindítás.

  • The Good Boy

    na, akkor utólag én is ideböfögöm a saját tapasztalatomat, illetve a véleményemet. Én is rendszeresen osztrák benzint tankolok, illetve éves szinten kb. 6-7 hónapot megy folyamatosan kinti, a maradékot hazai üzemanyagból. A fedélzeti számítógép értékeit havonta reset-elem, azaz mindig két havi érték fut párhuzamosan. Egész évben max 1-2 dl a különbség a két havi átlag fogyasztásban, függetlenül, hogy éppen az idehaza tankolt időszakról van szó, vagy a kintiről (havi min. 2-3.000. km-es használatról beszélek). tehát szerintem nincs különbség fogyasztásban (rugalmasság, hamarabbi bemelegedést nem sasolom). Idehaza metro vagy diszkont kúton, esetleg Agipon tankolok, kint JET kúton, vagy diskont-on, tehát elviekben az elvárható minőség alsó perifériájáról történik a beszerzés.
    Viszont beszédesebb az a tény, hogy már kétszer sikerült néhány nap leforgása során ugyanazt az esetet kipróbálni (amiről senki nem beszélt eddig): nevezetesen pár nap különbséggel, azonos időszakban és forgalmi körülmények között, max 1-2 C fok különbségnél oda-vissza (800 km-ről van szó) átszelni kicsiny országunkat, egyik esetben száraz időben és úton, a másik esetben végig szakadó esőben, és meglepő eredményt tapasztaltam. Mindkét ilyen esetben amikor így jártam, kb. 1 literrel(!) nagyobb volt az 800 km átlagfogyasztása esőben, mint pár nap eltéréssel száraz időben. Ez pedig 15%-os fogyasztásnövekedést jelent!
    De ugyanígy tapasztaltam, hogy az autóm négy éves koráig (márkaszervizben is) shell helix olaj került bele (új korában még gyári 0-20W-s olaj volt, amit 1-2 ezer km után lecseréltettem), majd a negyedik évtől Castrol-al járok. És mivel excell-be van rögzítve az autóm minden tankolása, így tisztán látszik, hogy az első 4 év óta (amióta castrolt használok) 10%-al kevesebb az autó fogyasztása. Ez nekem is nehéz elhinni, de a számok nem hazudnak (vagy csak 4 év után kopott úgy össze a motor, hogy optimalizálódott a fogyasztása:D)

  • puntocsento

    1. mit csodálkozunk? ha tetszik ha nem balkán ország vagyunk. a kocsikból, és a kajákból is a szabarbb minőséget kapjuk. egy keresekedő azt mondta, pl. a fiatból is ide a “gyengébb” minőségűeket kűldik, nem úgy mint mondjuk németországba. 2. szerintewm simán lehet minőségbeli különbség, mert omv-n kívűl úgy tudom mingyegyik húthoz a százhalombattai finomítóból szálítják a naftát. 3. a volt sógorom a honvédségnél dolgozott és főként opelekkel szálították a vezető meosztásban lévőket. azt mondta hogy nagyon sok opel nagyon sokszor leált, mire rájöttek hogy szar a magyar üzemanyag, és ezért állnak le az autók. erre a németek adalékot kűltek amit minden tankolásnál be kellett tölteni az autóba, és utána már nem áltak le. na csak ennyit arról, hogy ugyan olyan minőségű a magyar nafta, mint a nyugati…

  • vargagixxxer

    Nekem az a tapasztalatom, hogy hazafelé tartva Hegyeshalomig kevesebbet fogyaszt az autó, független attól, hogy milyen benzint tankoltam. Kifelé pedig fordítva: magyar pályán 8 liter, elhagyom Nickelsdorfot 7,5-7,6 ugyanazzal a benzinnel. Persze az osztrák benzin is jobb valamivel, de a cikkben szereplő méréseket megtévesztheti az aszfaltok közötti különbség.
    Tavaly Luxemburgban 1,30-ért tankoltam 98-ast, csak úgy suhant tőle az autó a belga autópályákon. Nézem a fogasztást: 7,2…7,0…7,1…6,9 – atyaég, de jó ez a benzin. Még meg is álltam megnézni, hogy nem e egy viharos déli szél segít, de nem. Aztán másnap mentem a szokásos utamon (mellesleg Európa legnagyobb olajfinomítójába), és ott szinte ugyanannyit evett, mint szokott. Másnap is. Harmadnap is.

    Az üzemanyagok energiatartalmát egyébként 90%-ban az alapanyag minősége befolyásolja. Ha magas az olaj kéntartalma, csak minőségromboló eljárással tudják szabványos szintre csökkenteni, s mi elég kénes orosz olajat finomítunk. Németben is megfigyelhető, hogy az északabbi területeken jobb a benzin, mint délen, mert a norvég olaj jobb minőségű.
    Arról még említést teszek, hogy bár németben jobb a benzin, de vagy 50-70 Ft-tal drágább is, illetőleg többszöri saját tapasztalat, illetve kollégák tapasztalata is, hogy a kutak messziről, szabad szemmel is jól látható hányadán kicsit gyorsabban pörögnek a literek, mint kellene. Itthon sajnos már egyszer toltam be a kútra a kocsit (200 m hiányzott), telenyomtam – 48 liter. Németben tankoltam már nem üres tankba 50 liter felett is, nem is egyszer.

  • csufár

    sokezer km-t hajtottam fél európán át az elmúlt években. egyszer tapasztaltam mérhető különbséget, egy osztrák autópálya mellett agip kútnál tankolás után a fogyasztásom egy bő literrel, kb 10%-kal magasabb lett úgy, hogy közben minden paraméter ugyanaz volt. egyértelmű, hogy átvertek a kúton. a magyar naftával sem meg úgy általában sosem tapasztaltam fogyasztáskülönbséget. ha van, az szerintem nem a nafta minősége miatt van, hanem szimplán átvernek a benzinkúton…

  • Kempelen10.

    A kommenteket olvasva egyáltalán nem csodálkozom azon, hogy emberek tízezreit lehetett átb.szni a deviza hitelekkel és azon sem, hogy a fogyasztáscsökkentő csodateák, autósamponnak is jó reumakrémek és egyéb idiótaságok piaca virágzik.
    A benzinkutas lop. Itthon is, meg Olaszországban is. Az üzemanyagnak ehhez semmi köze. De nem lopnak minden kúton és nem mindegyik kutas lop.

  • kopasz0216

    Több mint nyolc éve dolgozok németországban. Először egy 60 lovas Opel Astra Caravánnal jártam, majd négy éve egy 131 lovas Ford Focus kombival járok. Mind a két autóval észrevettem, hogy a külföldi benzin jobb, mint a magyar. DE! Nem csak a benzin rosszabb magyarországon. Aki kint dolgozik, az igazolni tud engem, hogy a mosópor, tusfürdő, cigaretta, ruházat és még sorolhatnám mennyi minden jobb külföldön… sajnos! Be kell látni, hogy a keleti régió a nyugat szemetese…

  • Oldm4n

    Sajnos Puntocsentonak igaza van. Tényleg csak az ÖMV vette a fáradságot (már ők sem egyébként, adalékolnak jó pár éve ők is.) hogy hozzon normális benzint Magyarisztánba. Mindenki más a ruszki olajból pároltat használja. (Nem csak a battai finomító van, van Tiszaújvárosban is egy jó nagy benzinfinomító, de van kátrányfinomító Zalában is, meg a MOL bratislava-i finomítója, ott mindent csinálnak, ami kőolaj. Hmmm, miért is nem itthon???!!!) Az meg nem jófajta olaj. Illetve de. Csak nem zöld, meg nem öko, meg csak a ruszki technika viseli el, a kifinomult nyugati nem. A ruszki olaj kénes, gyenge, adalékolni kell. Az meg kinyírja a common railt. A magyar piac kicsi, szegény, ide MINDENKI (kivéve Milka, ők nem osztályoznak, mindenhol ugyanazt árulják) a B, C, D, …Z osztályú kvázi eladhatatlan selejtet hozza. A csóringer magyarnak már az is nagy szám, hogy fogyaszthat EGYÁLTALÁN. :/ Nem mellesleg “ők” tehetnek erről a helyzetről. Mit tehetünk? Semmit. Sajnos elég jól megvannak nélkülünk, ami kell nekik innen, azt megkapják amúgy is a politikai “elit” révén! (Víz, piac, termelés korlátozása, etc.)

  • MetroGoldwinMayer

    A magyar és a szlovák 95ös között majdnem semmi különbség nincs (csak annyi ami Mo-n belül 2 kúton, hibahatár), de a magyar most több mint 10%-kal olcsóbb.

  • Ant.all

    A fedélzeti számítógépnek nem kell egyből hinni, érdemes előtte lecsekkolni egy 2000 km-es szakaszon hogy mennyit csal lefelé a computer. Az én négybetűs autóm 13%-kal fogyaszt többet, mint a board computer bekamuzik. Persze vannak más márkák, ahol nem ilyen nagy az eltérés, és el tudom képzelni, van gyártó, aki nem szorul rá az ilyen vevő lelkét csillapító megoldásokra. Mert ugye ki is kérdőjelezné meg a fedélzeti számítógépet, amiért több gyár még pluszpénzt is elkér…
    Szóval így lesz esetemben huszonezres felárért a valós 8.5-ös fogyasztásból 7.4.

    A benzin és diesel is tartalmazhat bizonyos mennyiségű E85öt, ami olcsóbb, ráadásul sokkal alacsonyabb energiatartalmú. Valahol 5% körül lehet az E85 aránya. Ezzel a biotrükkel máris nem 100% os energiatartalmat kapunk csak 98-99%-ot, ergo 1-2%-kal kevesebb energia van az E85-tel hígított üzemanyagban. Mostanában nem divat feltüntetni a számlán az bioetanol arányát, pedig tanulságos lehet.

    Ha egy kút még tovább hígítja a benzint vagy gázolajat, attól még a motor járni fog, csak épp az égés nem lesz a motornak optimális, ami tovább növeli a fogyasztást, és az autóba tankolt üzemanyag mennyiségét.

    Találj egy kutat, ahol jó anyagot tankolhatsz, és járj vissza ahhoz a kútfejhez, ahol nem tudsz többet tankolni az autódba, mint amennnyi annak a tankja.

  • ldaracing

    Eeegen, tanúsíthatom, hogy mindez igaz. Még a levegő is jobb a határtól nyugatra. A fű zöldebb. Az ég kékebb! A Snickers és a Twix is sokkal finomabb. A nők is sokkal szőkébbek, vagy barnábbak, de mindenekelőtt igazibbak. Még a műmellük is igazibb.
    Az autók is sokkal jobbak. A nyugaton közlekedő benzin és dízel autók hatásfoka megközelíti a villanyautóét. Ezért nem terjed a villanyautó, otthon a magyarok meg nem értik, miért.

  • szaboata

    Nem olvasom végig a hozzászólásokat,lehet lesz átfedés,de ez már régi ügy.Vagy az üzemanyag más,vagy a kutak másként mérnek.Itthon a liter a egy kicsit több,mint nyugaton,ez az állami szabvány,hiszen több a befolyt adó is.
    DE: amikor az Avanti még jelen volt,és saját,nem Mol benzint árult,akkor volt a döbbenet:kevesebb fogyott az akkori Bravamban,mint más benzinből,és a fűnyíró is többet nyírt egy tank benzinnel,mint más benzinből.Szerintem a kis motor mutatja meg igazán a különbséget.
    Ezt egy ideig tesztelgettem,felváltva tankolgatva hol itt,hol ott,és mindig azonos lett a végeredmény.
    A szopatás folytatódik…

  • Morden

    Magam kis cm3 autóval járok,(injektoros,fix mechanikus gyújtással)és van egy kút, ahova ha betérek(kényszerből vagy épp útba esik),kb 10 alkalomból 3 szor azt tapasztaltam, hogy nem húz, csörög.De pár 10- 20 km után már nem csörög,vagy nem észrevehető.

  • Xebulon

    Én néhányszor mértem, hogy osztrák határon tankolva magyar területen milyen a fogyasztás és milyen magyar benzinnel (nem OMV útnál). Nem sok különbség volt. Szerintem a magyar érdesített asztalt a bűnös, az okozza a többlet fogyasztást.

  • tazol

    Nem kell ahhoz Ausztriában tankolni, hogy feltűnjön az üzemanyagok közötti különbség. Bizonyára más is észrevette, hogy egyes hazai kutaknál tankolva szinte megtáltosodik az autó. Jobban gyorsul, több benne az erő stb. Valószínű, hogy ilyenkor szerencsénk van és egyszerűen jobb minőséget kapunk az egyébként eltérő árért.

  • nilsholgersson

    Tényleg azt hiszitek, hogy mindenki hülye rajtatok kívül, és nincs senki, aki emlékezne arra, hogy ezt a cikket már 2014 februárjában egyszer lehoztátok? Ha nincs témátok, nincs miről írni, inkább maradjatok csendben! Eddig is szánalmasak voltatok, de ezután…..

  • menőmanó

    Nem is értem a kérdést.
    Nyugaton minden jobb.
    Jobb az életszínvonal, jobb a tanítás, jobb az infrastruktúra, jobbak az utak, jobbak az autók, az üzemanyag miért lenne kivétel? :)

  • öregszem

    Sajnos a külföldi üzemanyagnak jobb a minösége !!!

  • drivers

    Többszöri svájci, osztrák, német,ill. magyar szakaszon mért vegyes fogyasztásnál (országonként kb. 1000 km-t mérve) Svájc kiütéses győzelmet aratott egy 1,6-os Toyota benzin motor esetén, 6,5-6,9-es átlagfogyasztással. Ausztria-Németország 7,0-7,9 Magyarország 7,8-9,2 l/100 km. Magyarországon kizárólag OMV MaxxMotion 95-öst tankolok, kint lehetőség szerint BP kút, szintén 95 ROZ. Én sajnos minőségi különbséget érzek, amit egy labor teszt nagy valószínűséggel igazolna.

  • Szentmiki

    Az, hogy átvernek, természetes, de mellé még hülyét is csinálnak a pálimadárból, aki még mosolyogva meg is köszöni! Tudom, voltam benzinkutas…:D

  • gezaxy

    Teljesen egyértelmü, hogy Magyarországon az üzemanyaggal kevesebbet tudok autózni. Ezt azért vettem észre mert amikor pár éve amikor még Magyarországon is tankoltam hazafelé jövet észrevettem, hogy kevesebbet tudtam menni egy tankkal. Egy-egy út oda vissza 8oo km és mivel 80 %-a sztráda, szinte végig tempomattal, jól érzékelhető volt 2-3 deci száz kilométerenként. Jó ez nem sok, de a minősége a nem mindegy. Ja Volvóval közlekedem. Már nem tankolok Magyarországon ! Ha meg figyelembe veszem, hogy Ausztriában olcsóbb is a gázolaj úgy 10 %-al nincs is miröl beszélni.

  • Iceman.

    Mi az egyetemen mértünk hazai és külföldi üzemanyagokat is. Nincs szabványon kívüli különbség közöttük. Ami meg van az nem trendszerűen mutatja azt, hogy a magyar szarabb!Ez egy babona, amit a placebo hatás igazol is.

  • kalahári

    Az alap gázolaj egyforma de emlékeim szerint a számlán fel van tüntetve adalékanyag tartalom ami kb6% de lehet hogy több.Mivel a sütöolajat begyüjtik valahová tenni is kell, Kint ez a szám kissebb ezért jobb az égés ezért kell belöle kevesebb.

  • subtotal

    Hangulatfüggő a kocsimnál, egyértelműen nem tudom én sem kimutatni, de volt már nekem is olyan, hogy nagyon jól fogyasztott a vas kinn Németországban. 150km/h óra szerinti sebességet tartva nem evett 7-et, míg ez itthon inkább a 130km/h fogyasztása. Mióta prémium OMV diesel megy a kocsiba, kevesebb a különbség.
    Forgalomszervezés? Max akkor ehet emiatt kevesebbet, mert több a 100-ra szabályozott város közeli szakasz vagy a hosszú 80-as építkezés.

  • Iceman.

    Kalahári,

    A természetes forrású rész arányát egységesen szabályozzák az EU-n belül. Vannak ugyan jelentéktelen különbségek, de ez igazából kiérezhetetlen. A biodízel fűtőértéke kb 8-10%-kal valóban kisebb, mint a sima gázolajé, a keverési arány kb 5%, a teljes fűtőérték csökkenés kb 0.5%, amit a kamionosokon kívül senki nem érez meg.

  • Hawaii-

    Az engem is érdekelne, hogy miért lett a februáriból decemberi cikk.

  • paulie99

    Valóságban igen is van különbség többször tettem meg autóval a Magyarország-Anglia oda vissza szakaszt. Német, Osztrák, Belga gázolajból a fogyasztásom átlagosan 5,2 liter Ford Mondeo 2.0 Tdci dízelel, a motor egyenletesen jár jól húz. Az átlag sebességem általában +10%-al magasabb mint itthon a német részen talán még több. Magyar gázolajból ugyanez a rész adalék nélkül 6,2 liter, kormol a motor és közel se húz úgy. Magyar gázolaj+adalékal pedig 5,6 liter, a motor újra húz.. Ha hozzáadom az adalék árát akkor közel sem olcsóbb a magyar gázolaj sőt a többlet fogyasztás miatt drágább itthon tankolni.. Tehát aki itt azt szeretné megmagyarázni, hogy nincs különbség az nagyon téved én 3600-4000 km-es szakaszokon teszteltem többször! Egyébként itt hívnám fel a figyelmet, hogy az Angol gázolaj az ugyanolyan rossz mint a magyar, azzal ugyanúgy 6 – 6,2 litert kér arról nem is beszélve, hogy horribilis áron adják, és ott csak 120 az átlag tempóm, csak akkor tankolok ott ha elkerülhetetlen.

  • samot

    Egyszerü a téma.Megkell mérni a magyar illetve a külföldi dizel CET

  • samot

    CET sz

  • samot

    A szöveg fele lemeradt2-szer is?!

  • Rosszy

    Talán más is lehet: a teherautómban lévő GPS jelzi a betankolt mennyiséget, pl számlán, kút óráján 239 l; a GPS által betankolva,befolyva: 216 l. 3betűsnél szerződött kedvezményes kútnál és még 1-2 belföldijénél rendszeresen ugyanez a helyzet, aztán kimegy AT-DE stb felé, érdekesen ott a számlán lévő és a GPS FMS mennyisége nagyjából azonos, 2-8 l eltérések ha előfordulnak! Elkezdtem 2-3 úton alaposabban figyelni, majd elmondtam észrevételeimet a kút vezetőjének: -nem tudja hogy lehet, hiszen a hitelesítő matricák rajta vannak, hítelesítették nemrégiben!! a pár figyelt alkalomnál jelen voltam, a gkv nem manipulálta és nem kannázott, póttartálya sincs. Ezek dokumentumokkal, listázhatóan kimutathatóak, nem képzelgéseim!

  • kocogok

    Mi Wartburggal jártunk így anno! Itthon 12 l-t evett és kb ugyanolyan használat mellett 8 l-t az osztrák benzinnel! És ez nem vicc! Sajnos!

  • dokipapa

    Szerintem az adalékok minősége közti különbség adja a fogyasztás mennyiségét. Én benzinkút mellett lakom, mégis a 3 km-re lévőhöz járok tankolni…….vajon miért?

  • kissamper

    Nem kell nyugatra menni elég Romániába tankolni és jóval kevesebbet eszik az autó de még a650-es motorom is. Itt nem lehet az utakra mondani, hogy olyan mint nyugaton

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.