Megint a nyári gumi okozott tragédiát

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.02.16. 06.00

Váratlan fordulat a bíróságon. Három férfi 25 és 30 év között. Két vádlott, egy áldozat. Nedves út és egy gázolás.

Tanulságos közlekedési szituációk mellett olykor tragikus közúti baleseteket, és – amiről a hírekben ritkán esik szó – azok bírósági utóéletét mutatjuk be sorozatunkban.

Elsőre talán kicsit bonyolultnak tűnik három autó és egy gyalogos – sajnos tragédiával végződött – találkozásának felidézése, de érdemes elolvasni az esetet. A piros autós (nevezzük így a könnyebb beazonosíthatóság miatt) érkezett elsőként a vidéki nagyváros központjában lévő kereszteződésbe. Lámpa nem volt, Stop tábla igen, meg is állt a sofőr, ahogy kell, majd lassan behajtott a kereszteződésbe.

Ekkor érkezett balról a kék autós, akinek a kanyarodása közben (vagyis a kereszteződést még nem hagyta el) a piros haladt befelé, mire a kék – akinek elsőbbsége volt – megállt. Ekkor megállt a piros autós is.

Ebben a pillanatban hajtott be a kereszteződésbe a harmadik autós, aki az ütközés elkerülése érdekében jobbra kormányzott és közben vészfékezett, majd ráhajtott a járdára, és kb. 20 km/órás sebességgel elgázolt egy gyalogost. Szerencsétlen ember a helyszínen életét vesztette.

Pocsék időjárási körülmények között történt a baleset, havas, nedves volt az út.

Ki mit mondott a kihallgatások során?

A baleset utáni vizsgálatok során kiderült, hogy a gázoló járműnek nem csak az abroncsai, de tulajdonképpen maga a jármű sem volt alkalmas a biztonságos közlekedésre – ő lett a II. rendű vádlott, míg a piros autós az I. rendű.

A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett I. rendű vádlott a nyomozás során elmondta, hogy az előtte ismeretlen okból megállt jármű mögött aggódott, hogyan tudja elhagyni majd a kereszteződést. Látta, hogy érkezik a háta mögött egy harmadik jármű, de úgy vélte, az el tud majd kanyarodni mögötte. Csattanást nem hallott, azt sem látta, hogy a gyalogost elütötték.

Kigurulva a kereszteződésből a visszapillantóba nézve fedezte fel, hogy keresztben áll a járdán az autó. Megállt, majd odament hozzá, és átadta elérhetőségeit a gázoló sofőrnek.

Képünk illusztráció

Kiderült, hogy a II. rendű vádlott egy barátja autójában ült, közlése szerint éppen szerelőhöz indult a rossz állapotú kocsival. Tisztában volt vele, hogy gyatrák a nyári gumik a kocsin, állítása szerint azt is éppen lecseréltette volna. Látta a kereszteződésben a két kanyarodó autót, azt is, hogy megálltak, ekkor azonban már olyan közel volt ezekhez, hogy kénytelen volt jobbra rántani a kormányt, aminek következtében elgázolta a járdán a gyalogost. Ekkor rögtön hívta a mentőket.

A balesetért nem érzi felelősnek magát, hiszen egy másik jármű miatt kényszerült irányváltoztatásra. Azt elismerte, hogy kocsijának gumijai nem voltak megfelelő állapotúak, de lassan ment: a sebessége kb. 35 km/óra lehetett, az elütés sebessége pedig kb. 20 km/óra.

Mit mond a szakértő?

Az eljárás során kirendelt szakértő megállapította, hogy ezekkel az abroncsokkal kb. 15-20 km/óra lett volna az a sebesség, amellyel, ha nem is biztonságosan, de műszakilag még értékelhető módon lehetett volna közlekedni. Azt is közölte a szakértő, hogy ha ennyivel közlekedett volna a II. rendű vádlott, akkor elkerülhető lett volna a gyalogosgázolás. Sőt, ha gyorsabban reagál a sofőr, akkor még jó nyári gumikon futva sem gázolta volna el őt.

Meg kellett vizsgálnia a bíróságnak azt is, hogy az I. rendű vádlott sértett-e elsőbbségadási szabályokat. “Megállapításra került, hogy az elsőbbségi jogot nem érinti az a közlekedési manőver, ha az elsőbbségre kötelezett az elsőbbségre jogosult által már megkezdett, de még be nem fejezett kanyarodással egy időben haladt be a kereszteződésbe” – szól a pontos megfogalmazás. Vagyis nem sértett.

Megállapította továbbá a bíróság, hogy a fővádlottnak nem kellett annak reális lehetőségével számolnia, hogy az előtte kanyarodásba kezdett jármű a manővert felfüggeszti, és őt megállásra készteti. Így ő a kereszteződés mielőbbi elhagyására vonatkozó kötelezettséget nem sértette meg.

Bűnös! De nem az I. rendű vádlott

A fentiekre való tekintettel a bíróság felmentette az I. rendű vádlottat, viszont megállapította a II. rendű vádlott felelősségét. Ennek oka: “biztonságos közlekedésre alkalmatlan gumiabroncsokkal vett részt a közlekedésben, ezáltal a kialakult veszélyhelyzet elhárítására képtelen volt”.

A bíróság ítélete szerint bűnös halálos közúti baleset gondatlan okozásában. Büntetése 1 év felfüggesztett fogházbüntetés lett, valamint 2,5 évre eltiltották a járművezetéstől.

Kommentek

  • gic

    Ezek szerint, ha megadom az elsőbbséget, a mögöttem érkező nem tud megállni és balesetet okoz, elsőrendű vádlott leszek egy bírósági tárgyaláson? Remek.

  • rumpundli

    Ezt a remek címet többen találták ki!
    A piros autó tuti egy bömcsi terepjáró lehetett!

  • pqowieurzt

    ebből a leírásból nem egészen tiszta hogy melyik autó honnan hova ment…

  • Laci92

    Tényleg zavaros a leírás de ami nekem nem tetszik az ez “meg is állt a sofőr, ahogy kell, majd lassan behajtott a kereszteződésbe” minek hajtott be a kereszteződésbe ha jött a másik autós akinek elsőbbsége volt? Vagy talán nem látta? nem tudom hogy ott Magyarországon ezt hogy tanítják, de nálunk (Szlovákiában) úgy kell megállni a stop táblánál hogy belásd a kereszteződést és ne akadályozd a forgalmat… ha ez a pont a stop tábla után van 2-3 méterrel akkor ott…..Mert hiába áll meg valaki a Stop tábla tövénél ha nem látja be a kereszteződést…. Szóval véleményem szerint az első rendű vádlott is megérdemelt volna 1 “dicséretet” elsőbbségadás elmulasztásáért függetlenül a balesettől…

  • v_Petya25

    Azért az elég gáz, hogy a nem tetsző hozzászólások eltűnnek.

  • toce

    Azért kíváncsi lennék arra a gumira, amivel 35 km/h-ról nem lehet megállni, és vészfékezés és kanyarodás után még meg tudok ölni vele valakit a járdán.

  • Nick Árpi

    A harmadik autós ne vélelmezzen már olyat, hogy az előtte közlekedő autó majd elhagyja a kereszteződést és akkor ő éppen a helyére fog megérkezni. Ha pedig elszámolja magát, akkor pont egy érkező iskoláscsoport buszát fogja telibe trafálni a kereszteződés közepén?
    A rablómesét a gumicseréről meg inkább hagyjuk is.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.