Tegnap nagyon pörgött Facebook-oldalunkon egy fotó, amelyen egy motor látható gusztustalan barna lerakódásokkal a szelepvezérlésen. A képen egy E34-es BMW benzines sorhatja szerepel, amely ki tudja, mennyit ment el olajcsere nélkül, mire ez az olajsár ellepte. A kép felszította a vitát, hogy milyen gyakran érdemes cserélni a kenőanyagot és a mai, akár 30 ezres csereperiódusokat kibírják-e motorok?

Rémisztő képek egy E34-es BMW motorjáról. Az olajsár alatt a szelepvezérlés látható


Mindig az olcsó a drága: hozzászólások a Vezess.hu Facebook-oldaláról

Flottákat szervizelünk évente vagy 30 000 kilométerenként és semmilyen gond nem volt a periódus miatt, pedig 405 ezret futott autó is van köztük. De én azért tízezrenként cserélem az olajat a sajátjaimban.”

Egy másik követőnk két Citroën C4 1,6 HDi-t tart karban új koruk óta. Az egyikben 10 000 kilométerenként volt olajcsere és semmi baja 380 ezres futásteljesítménynél, a másik tulaja betartatta a 30 000-et. Ott a motor hasonló látványt nyújtott 190 ezer kilométer után.

A vélemények megoszlanak, de az uralkodó nézetet jól jelzi az alábbi pár sor: “Nincs az az olaj, amit 10 ezer után nem kell cserélni! Mindegy, ki mit ír, 10 ezer után nincs meg a viszkozitása, főleg egy turbódízel autónál. Én 10 ezernél mindig cserélem, és csakis gyári olajat veszek, nem szart. Mindig az olcsó a drága!”

A számos kommentet látva a témáról több szakemberrel is beszéltem. Fő érvük a hosszú csereciklusok realitása mellett az autógyárak kockázatkerülése volt. Ha a motorok nem bírnák ki az európai autókban általánosnak mondható, 1-2 év/30 ezres ciklust, a gyárak nem vállalnák a rizikót és a motorcserék költségét az egyre hosszabb, sok esetben 120-150 000 kilométeres, öt vagy a Kiánál hétéves garanciális időszakban. Nem beszélve arról, hogy a márkaszervizes autókra megajánlható méltányossági javítások miatt a jótállási időszakon túli motorhibáknál is többletköltsége keletkezne a cégeknek.

Kibírja, de feltételekkel

De a megadott 1-2 év vagy 30 000 kilométer a használat legfelső határa, az a maximum, amit semmiképp sem léphet át a tulaj. Ami a legfontosabb, hogy ezek az ajánlások csak a gyárilag előírt olajminőség esetén érhetők el vagy közelíthetők meg. Aki alacsonyabb árú, gagyibb olajra áll át, esetleg az olcsóság reményében a tömegével piacra döntött, hamis olajból vásárol, megölheti a motort a rosszabb kenőanyag és az eredeti csereperiódus kombinálásával.

Régebben 5000 km volt egy dízelmotor olajcsere-periódusa. Ma nem ritka az egy év/30 ezer km. A kenőanyagok sokat fejlődtek, a motorok felületkezelése sem hasonlít a régihez, de közben a motorból kivett teljesítmény is a többszörösére nőtt

A rugalmas csereperiódusú autók több paraméter alapján számítják ki, hogy mennyit futhat el a kenőanyag. Többek között mérik a hidegindítások gyakoriságát, a részecskeszűrős dízelek a koromcsapda kiégetésének számával is kalkulálnak.

Mivel a regenerációból a vezető többnyire semmit nem érzékel, ha a rövid megtett útszakasz miatt az összegyűlt részecskék kiégetése félbemarad, az autó a megkezdett ciklust és a befejezéshez szükséges másikat is beleszámolja. Csak városban járva ezért drasztikusan lerövidülhet az elméleti 30 000 kilométeres táv. A regenerációt szabályozó szoftverek sokat finomodtak az évek során, így ugyanaz a kétliteres, középkategóriás dízel, amelyet kezdetben 5000 (!) kilométer után utasított olajcserére a számítógép, ma már 20 ezer kilométert elmegy azonos használatban.

Japán autók: olajcsere 15 000 kilométerenként

Bár a motoroknak a gyári specifikációjú kenőanyaggal elvileg bírniuk kell a gyári olajcsere-intervallumot, talán nem véletlen, hogy a japán és dél-koreai gyártók jellemzően 15 ezer kilométerben maximálják a csereperiódust, dízel és benzines motorjaiknál is.

Vezetési stílustól is függ az olaj elhasználódásának sebessége

Az ügyben több márkaszerviz munkatársa a hosszú élettartam és a nyugodt autóhasználat alapelemeként 10-15 ezres olajcsereciklust javasolt, még azokon a helyeken is, ahol a szervizforgalomra nincs panasz, megélnek a köztes olajcserék nélkül. A javaslat elsősorban a dízelekre vonatkozik, mert a benzines motorok jobban bírják ugyanazzal az olajtöltettel, kevésbé szennyezik a kenőanyagot. A motor többnyire meghálálja ezt a ráfordítást, amivel drága javításokat előzhetünk meg.

Mit tesz tönkre a túlhasznált olaj?

A motorolaj feladata a motor kenése (és kisebb részben hűtése). Ehhez lebegésben kell tartania a kenőanyagban lévő szennyeződéseket, amelyek kiszűrése az olajszűrő feladata. Ha elmarad vagy sokkal későbbre csúszik az olajcsere,  az olaj fokozatosan elveszíti viszkozitását (kenőképességét), ami fatális következményekkel járhat.

Nem csupán arról van szó, hogy a finomfuratok, pl. a vezérműtengely kis átmérőjű olajjáratai eltömődnek! Hiába van a főtengelycsapágyaknak, hajtókarcsapágyaknak nagyobb olajfurata, itt az igénybevétel is sokkal nagyobb, mint a vezérműtengelyeké, tehát az időben le nem cserélt, gyenge viszkozitású motorolajtól várhatóan ezek az alkatrészek károsodnak legelőször. Különösen figyelni kell az olaj minőségére és mennyiségére a turbós motoroknál, mert a kenési problémák gyorsan megölik a feltöltőt is, amelynek felújítása vagy cseréje 100-350 ezer forintos tétel.

Olajadalékok: ne költsünk rájuk!

Túl ezen, motorunk élettartamának megőrzéséhez nagyon fontos, hogy semmilyen utólagos adalékkal ne pancsoljuk a motorolajat! Az olajadalékok könnyen lerakódnak, lehetőleg a legrosszabb, kipucolhatatlan helyeken. A modern dízeleknél első körben a részecskeszűrőben, amelynek cseréje rögtön elvisz 200 ezer forintot.

Ne kotyvasszunk, semmilyen adalékot nem igényelnek a motorolajak! Nem kell a legdrágább kenőanyagot megvenni, de feleljen meg a gyári specifikációnak és kerüljük el a gyanúsan olcsó olajakat. Rengeteg a hamisítvány, vonzó matricákkal, gagyi beltartalommal

Mi azt javasoljuk, hogy aki szereti az autóját és sokáig megtartja, akkor is cseréltesse gyakrabban az olajat, ha a gyár ezt nem írja elő. Jobb a békesség és így biztosan elkerülhető, hogy egyszer a ti motorotokról járjanak körbe ijesztő képek a közösségi oldalakon.
Típus / Olajcsere-periódus
Típus / Olajcsere-periódus
Típus / Olajcsere-periódus
C. Xsara 1,9 TD 10e km
C. C4 1,6 HDi ’04 20e km
Ford Sierra 2,3D 7500 km
F. Mondeo ’02 2,0 TDCi 20e km
 
MB W124 250D 10e km
MB E200 CDI ’03 max. 22e km
Dacia 1310 5e km
Dacia Logan 1,4 20e km
Honda Civic 1,4 ’94 10e km
Honda Civic 1,4 ’06 20e km
Opel Ascona D 1,3 15e
O.Vectra C 1,6 max. 30e
Ferrari F40 és F50 5e km
Ferrari Enzo 20e km
J. Gr. Cherokee 4,0 ’93 12e
J.Gr. Cherokee 4,7 ’06 12e
Suzuki Swift 1,3 ’89 10e
Suzuki Swift 1,3 ’05 15e
FIAT Uno 1,3D 7500 km
F. Punto 1,3 JTD 30e km
Kia Pride 1,3 ’96 10e km
Kia Picanto 1,1 ’09 15e km
T. Carina E 1,6 10e km
T. Avensis 1,6 15e km
F. Escort 1,4 ’91 10e km
F. Focus 1,4 ’06 20e km
Lada 2105 1,3 10e km
Lada Samara 1,3 15e km
VW Golf II 1,6 15e km
VW Golf V 1,6 max 30e km

Forrás: saját gyűjtés

Hasznos cikk volt? OSZD MEG a Facebook-on!