Spórolás, amitől meghal az autó

Olajcsere, 30 ezrenként - Kibírják ezt a motorok?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.02.11. 16.30

Az ügyfelek a karbantartási költségek leszorítását várják az autógyáraktól, az olajak fejlődésével egyre hosszabb a csereperiódus. Vajon ez káros lehet a motorra?

Tegnap nagyon pörgött Facebook-oldalunkon egy fotó, amelyen egy motor látható gusztustalan barna lerakódásokkal a szelepvezérlésen. A képen egy E34-es BMW benzines sorhatja szerepel, amely ki tudja, mennyit ment el olajcsere nélkül, mire ez az olajsár ellepte. A kép felszította a vitát, hogy milyen gyakran érdemes cserélni a kenőanyagot és a mai, akár 30 ezres csereperiódusokat kibírják-e motorok?

Rémisztő képek egy E34-es BMW motorjáról. Az olajsár alatt a szelepvezérlés látható


Mindig az olcsó a drága: hozzászólások a Vezess.hu Facebook-oldaláról

Flottákat szervizelünk évente vagy 30 000 kilométerenként és semmilyen gond nem volt a periódus miatt, pedig 405 ezret futott autó is van köztük. De én azért tízezrenként cserélem az olajat a sajátjaimban.”

Egy másik követőnk két Citroën C4 1,6 HDi-t tart karban új koruk óta. Az egyikben 10 000 kilométerenként volt olajcsere és semmi baja 380 ezres futásteljesítménynél, a másik tulaja betartatta a 30 000-et. Ott a motor hasonló látványt nyújtott 190 ezer kilométer után.

A vélemények megoszlanak, de az uralkodó nézetet jól jelzi az alábbi pár sor: “Nincs az az olaj, amit 10 ezer után nem kell cserélni! Mindegy, ki mit ír, 10 ezer után nincs meg a viszkozitása, főleg egy turbódízel autónál. Én 10 ezernél mindig cserélem, és csakis gyári olajat veszek, nem szart. Mindig az olcsó a drága!”

A számos kommentet látva a témáról több szakemberrel is beszéltem. Fő érvük a hosszú csereciklusok realitása mellett az autógyárak kockázatkerülése volt. Ha a motorok nem bírnák ki az európai autókban általánosnak mondható, 1-2 év/30 ezres ciklust, a gyárak nem vállalnák a rizikót és a motorcserék költségét az egyre hosszabb, sok esetben 120-150 000 kilométeres, öt vagy a Kiánál hétéves garanciális időszakban. Nem beszélve arról, hogy a márkaszervizes autókra megajánlható méltányossági javítások miatt a jótállási időszakon túli motorhibáknál is többletköltsége keletkezne a cégeknek.

Kibírja, de feltételekkel

De a megadott 1-2 év vagy 30 000 kilométer a használat legfelső határa, az a maximum, amit semmiképp sem léphet át a tulaj. Ami a legfontosabb, hogy ezek az ajánlások csak a gyárilag előírt olajminőség esetén érhetők el vagy közelíthetők meg. Aki alacsonyabb árú, gagyibb olajra áll át, esetleg az olcsóság reményében a tömegével piacra döntött, hamis olajból vásárol, megölheti a motort a rosszabb kenőanyag és az eredeti csereperiódus kombinálásával.

Régebben 5000 km volt egy dízelmotor olajcsere-periódusa. Ma nem ritka az egy év/30 ezer km. A kenőanyagok sokat fejlődtek, a motorok felületkezelése sem hasonlít a régihez, de közben a motorból kivett teljesítmény is a többszörösére nőtt

A rugalmas csereperiódusú autók több paraméter alapján számítják ki, hogy mennyit futhat el a kenőanyag. Többek között mérik a hidegindítások gyakoriságát, a részecskeszűrős dízelek a koromcsapda kiégetésének számával is kalkulálnak.

Mivel a regenerációból a vezető többnyire semmit nem érzékel, ha a rövid megtett útszakasz miatt az összegyűlt részecskék kiégetése félbemarad, az autó a megkezdett ciklust és a befejezéshez szükséges másikat is beleszámolja. Csak városban járva ezért drasztikusan lerövidülhet az elméleti 30 000 kilométeres táv. A regenerációt szabályozó szoftverek sokat finomodtak az évek során, így ugyanaz a kétliteres, középkategóriás dízel, amelyet kezdetben 5000 (!) kilométer után utasított olajcserére a számítógép, ma már 20 ezer kilométert elmegy azonos használatban.

Japán autók: olajcsere 15 000 kilométerenként

Bár a motoroknak a gyári specifikációjú kenőanyaggal elvileg bírniuk kell a gyári olajcsere-intervallumot, talán nem véletlen, hogy a japán és dél-koreai gyártók jellemzően 15 ezer kilométerben maximálják a csereperiódust, dízel és benzines motorjaiknál is.

Vezetési stílustól is függ az olaj elhasználódásának sebessége

Az ügyben több márkaszerviz munkatársa a hosszú élettartam és a nyugodt autóhasználat alapelemeként 10-15 ezres olajcsereciklust javasolt, még azokon a helyeken is, ahol a szervizforgalomra nincs panasz, megélnek a köztes olajcserék nélkül. A javaslat elsősorban a dízelekre vonatkozik, mert a benzines motorok jobban bírják ugyanazzal az olajtöltettel, kevésbé szennyezik a kenőanyagot. A motor többnyire meghálálja ezt a ráfordítást, amivel drága javításokat előzhetünk meg.

Mit tesz tönkre a túlhasznált olaj?

A motorolaj feladata a motor kenése (és kisebb részben hűtése). Ehhez lebegésben kell tartania a kenőanyagban lévő szennyeződéseket, amelyek kiszűrése az olajszűrő feladata. Ha elmarad vagy sokkal későbbre csúszik az olajcsere,  az olaj fokozatosan elveszíti viszkozitását (kenőképességét), ami fatális következményekkel járhat.

Nem csupán arról van szó, hogy a finomfuratok, pl. a vezérműtengely kis átmérőjű olajjáratai eltömődnek! Hiába van a főtengelycsapágyaknak, hajtókarcsapágyaknak nagyobb olajfurata, itt az igénybevétel is sokkal nagyobb, mint a vezérműtengelyeké, tehát az időben le nem cserélt, gyenge viszkozitású motorolajtól várhatóan ezek az alkatrészek károsodnak legelőször. Különösen figyelni kell az olaj minőségére és mennyiségére a turbós motoroknál, mert a kenési problémák gyorsan megölik a feltöltőt is, amelynek felújítása vagy cseréje 100-350 ezer forintos tétel.

Olajadalékok: ne költsünk rájuk!

Túl ezen, motorunk élettartamának megőrzéséhez nagyon fontos, hogy semmilyen utólagos adalékkal ne pancsoljuk a motorolajat! Az olajadalékok könnyen lerakódnak, lehetőleg a legrosszabb, kipucolhatatlan helyeken. A modern dízeleknél első körben a részecskeszűrőben, amelynek cseréje rögtön elvisz 200 ezer forintot.

Ne kotyvasszunk, semmilyen adalékot nem igényelnek a motorolajak! Nem kell a legdrágább kenőanyagot megvenni, de feleljen meg a gyári specifikációnak és kerüljük el a gyanúsan olcsó olajakat. Rengeteg a hamisítvány, vonzó matricákkal, gagyi beltartalommal

Mi azt javasoljuk, hogy aki szereti az autóját és sokáig megtartja, akkor is cseréltesse gyakrabban az olajat, ha a gyár ezt nem írja elő. Jobb a békesség és így biztosan elkerülhető, hogy egyszer a ti motorotokról járjanak körbe ijesztő képek a közösségi oldalakon.

Típus / Olajcsere-periódus
Típus / Olajcsere-periódus
Típus / Olajcsere-periódus
C. Xsara 1,9 TD 10e km
C. C4 1,6 HDi ’04 20e km
Ford Sierra 2,3D 7500 km
F. Mondeo ’02 2,0 TDCi 20e km
 
MB W124 250D 10e km
MB E200 CDI ’03 max. 22e km

Dacia 1310 5e km
Dacia Logan 1,4 20e km
Honda Civic 1,4 ’94 10e km
Honda Civic 1,4 ’06 20e km
Opel Ascona D 1,3 15e
O.Vectra C 1,6 max. 30e

Ferrari F40 és F50 5e km
Ferrari Enzo 20e km
J. Gr. Cherokee 4,0 ’93 12e
J.Gr. Cherokee 4,7 ’06 12e
Suzuki Swift 1,3 ’89 10e
Suzuki Swift 1,3 ’05 15e
FIAT Uno 1,3D 7500 km
F. Punto 1,3 JTD 30e km
Kia Pride 1,3 ’96 10e km
Kia Picanto 1,1 ’09 15e km
T. Carina E 1,6 10e km
T. Avensis 1,6 15e km
F. Escort 1,4 ’91 10e km
F. Focus 1,4 ’06 20e km
Lada 2105 1,3 10e km
Lada Samara 1,3 15e km
VW Golf II 1,6 15e km
VW Golf V 1,6 max 30e km

Forrás: saját gyűjtés

Hasznos cikk volt? OSZD MEG a Facebook-on!

Kommentek

  • Paccar

    Keveset megyek évente, de minden évben cserélem, 6-7e km. Most “longlife” olaj van benne, de érdekes mód most kb 6e km után már hamarabb kialszik az olajnyomás lámpa, mint korábban.. Vagyis, már hígulhatott az olaj, vesztett a viszkozitásából, 5W40es Meguin, tehát nem gagyi, ráadásul a minősítés szerint “viszkozitártartó”, ezekre a 30 ezres periódusokra. A használati mód a lehető legkíméletesebb, zömmel elővárosi kocsikázás 50-60nal, meg persze város is van, meg országút. Sorozatos hidegen járatás nem nagyon.
    Sokan a minél hígabb olajban hisznek, hát én nem nagyon.. Minden tavasszal cserélem, 5W40, nyáron ez nem gond, télire meg hígul :) De persze nem zárkózom el a 30asoktól sem.

  • CoIie

    Most megint – szinte – megijedtem! :) De nem annyira, hogy ne tartsam be a gyártó előírását, így addig marad az olaj a kocsiban, amíg kell. Sem előbb, sem később nem lesz csere!

  • husky

    Először is ha vadi új autót vettünk, akkor 4500-5000-nél szűrő és olajcsere! Utána a 15.000 vagy 1 év. tény és való, hogy a nagyoknál az áruterítő teherautóknál sem engednek 60-70 ezertől többet, az építőipari billencsben meg kb. 50 ezer a javasolt, de távolsagi kamionba meg ma már a 120.000 is szerepel, de nem kötelező, hanem “legfeljebb” érték!!! óriási különbség! Meg ott más az igénybevétel, elindul és egyenletesen meg szinte egész nap. Az áruterítő furgonok extrém eset, lehűl, melegszik , napi 20-25 indítás sem ritka. Szerintem adalék NULLA, csak minőségi olaj! Hosszú távon megtérül. persze nagy kérdés ki és mit szállít be a szervizbe “gyári” olaj címen!!

  • demagóg

    a 2004-es renault dci-k esetén 30 ezer volt a cwreperiódus, de azt is leírta a renault, hogy ha sok az indítózás, hidegüzem, átlagosnál nagyobb igénybevétel, akkor sűrűbben kell olajat cserélni.
    Aki sokat pályázik 120-130-as tempóval, vagy sokat halad főutakon/mellékutakon 80-100-as tempóval, annak semmi oka nincs a gyári előírásnál sűrűbben cserélnie az olajat, sőt én azt mondanám, hogy egyenesen felelőtlenség, mert fölöslegesen terheli a környezetet a fáradt olaj.

  • megint

    Adalékot tényleg hanyagolni, sok esetben azok ragasztják le az injektorokat, és tényleg képesek lerakódni máshol is.

  • garazsgeza

    Az oajsaár pont a benzines autók méregfoga,
    A Részecskeszűrős dieseleknél ugye a gázolaj ami a karterbe lejut lemossa mindenhonnan a koszt,
    Így majdnam minden szennyeződés az olajban marad
    A mai dieselek sokkal sokkal tisztábban működnek,mint a régi szívómercik,
    Szerintem a 20 ekm még vsimán vállalható

  • garazsgeza

    A cikkből kimaradt hogy a motorban hány liter olaj van?
    Nem mindegy hogy egy 1,5 1,6 os dieselben manapság 3 liter olajtöltet van egyes gyártóknál,
    A Fiat pl az 1,6 ban 4,5 liter oalat használ
    Az 1,4 benzines ben csak 3,2 litert

  • tengerimalac

    Az olaj pont olyan “alkatrész”, mint bármi más a járművekben. Mondotta tribológia tanárom az első előadásán. A következő évtizedek alatt összeszedett bölcsessége: Az az utólagosan belerakott adalék a jó adalék, ami semmin nem változtat! Az olajcsere ciklusokhoz: A használaton és a körülményeken múlik minden. Sok hideg üzem, extrém magas fordulatszámon működés, extrém alacsony fordulaton járatás kapásból legalább felezi az olajcsere ciklust. Tapasztalati tény alapján: benzinesnél ha a fordulat 1300-1500 alatt (dugóban araszolás), vagy 3500-4000 felett gyakran előfordul (autópályázás), akkor gyakoribb olajcsere kell. Dízeleknél, ha nem “munkagépekről” van szó, akkor a fordulatokat úgy 500-al kell csökkenteni. Amúgy pedig ha valaki betartja a gyártói előírásokat, de mégis meghal a motor, akkor olyan szélmalomharcba kezdhet amihez sok pénzre és sok-sok-sok időre lesz szüksége, de még így is 99%, hogy bebukja! Miért? Mert ember nem tudja bizonyítani, hogy a gyártói utasításokat maradéktalanul betartotta, mégis kinyúlt a motor. Ja amúgy a legtöbbet a járműveknek az árt, ha nem használják őket. Igaz ez az olajra is. Aki hetente legalább kétszer nem megy annyit a kocsijával, hogy az olaj üzemire melegedjen és legalább 10-15 percig fenntartsa ezt az állapotot az a futás helyett árgus szemekkel figyelje a naptári üzemidőt! A lényeg pedig az, hogy amennyiben a júzer nem akarja 4-5 év után lecserélni és egy lúzerre hagyományozni a kocsit, akkor minőségi olajokkal kell karbantartani. A legeslegnagyobb szívatás pedig a turbóval bolondított motorokon a stop&go rendszer. Főleg a dízeleknél!!! Ennél jobban a motort és az olajat talán csak az emberi hülyeség terheli, amikor hogy gyorsan meleg legyen az utastérben üveghangon pörgetik a fagyból elindulás után azonnal. Illetve ha egy jó kis autópályázás közben a pihenőben azonnal leállítja valaki a kocsit. Még nem találták fel azt az olajat, ami bírná ezeket!

  • Fogash73

    Mennyi hülyeséget összeírtatok…

    Husky: Igen, kamionban is van 120.000km olajcsere, de az távolsági fuvarokban járó autó, ami egy elindítás után üzemmeleg állapotban forog 1500as (!) fordulaton 4,5+4,5 órán keresztül. Eközben 30 (harminc) liter olaj keni a hat/nyolc hengert, illetve szeparátor is van, nem csak olajszűrő, így az olajban levegő szutyok kivonása is messze hatékonyabb, mint bármelyik személyautóban. Plusz van beépített viszkoziméter, ami az olaj tényleges kenési képessége alapján mondja, hogy MOST cseréld, nem a km-visszaszámláló miatt.

    Paccar: a hígabb olaj esetén tovább marad égve az olajnyomás lámpa, a sűrűbb olajjal hamarabb elalszik. Rendes autónál már az önindítózás közben el KELL aludni a lámpának.

    garazsgeza: a gázolaj ha a kenőanyag-rendszerbe jut (és “lemossa” a szutykot, az már régen rossz. Gázolaj csak az égéstérbe (henger) jut(hat), a kokszosodás, olajsár-lerakódás viszont főleg a vezérművet és a turbó környékét teszi tönkre.

    Tengerimalac: az autópályán normálisan haladva semmi gond nincsen. 130-as tempóhoz kell kb 35-40 aktív lóerő, a többi csak pihen. Aztán van egy 1-1,5km-es lehajtó, amikor már lassítasz, kigurulsz, lekanyarogsz, közben terhelés nélkül, de nagy menetszéllel megy a kocsi. Mire beállsz a parkolóhelyre, már visszahűlt a turbó az egészségesen leállítható tartományba. A baj akkor van, ha a szerpentinen felküldöd a vasat, aztán a tetőn megállsz egy üdítőre…

    A cikkhez: a 30.000 km csereperiódus arra jó, hogy az első 2-3 évet, vagyis a garancia-periódust kibírja a motor. A többi a marketingest már nem érdekli. Átlag felhasználónál ez amúgy sem több 40-60ekm-nél. Ha a “vagy évente” kitétel teljesül, akkor úgyis 10-15-20ekm a gyakorlati csereperiódus. Ha meg valaki egy éven belül megy több, mint 30ekm-t, akkor az többnyire úgyis autópálya/országút, ahol kevesebbet szenved az olaj.

  • Guevara

    Fogas: azért neked is összejött némi hülyeség. :) A részecskeszűrős dízeleknél nagyon is valós probléma az hogy gázolaj jut a kenőolajba. Mazdáknál az olaj nívópálcán 2 maximum jelölés van. Az egyik amit olajcserekor a feltöltésnél kell figyelembe venni, a másik ami a használat során megemelkdő(!) olajszintet hivatott maximálni. Ha azt eléri a szint akkor olajat kell cserélni.
    Másik, nem kopott motorban hígabb olaj esetén hamarabb kialakul az olajnyomás, mert a hígfolyósság miatt könnyebb szivattyúzni az olajat. Kopott, szar motorokban meg minden megnőtt illesztési hézagon “elfolyik”. Persze ettől még a gyári utasítást be kell tartani az olajválasztásnál. Az meg hogy nem önindítózásnál alszik ki az olajnyomás hiányra figyelmezető lámpa, patronos olajszűrőnél a szűrőben lévő visszacsapószelepen múlik. Meg azon is, hogy mennyi időt állt az autó. Napok alatt még jó szeleppel is vissza tud folyni az olaj a teknőbe, ilyenkor néhány (2-3) másodperces késés a lámpa kialvásában, semmi gondot nem okoz, ha ennél több idő telik el, na akkor van (lehet) baj.

  • bubibeka1.6

    Guevara – 2014.02.12 09:39 ÚJ

    Az Mazdás dolgot személyesen is igazolni tudom. Van a maximum felett (jóval) egy “X”, ha addig felkúszik az olajszint, akkor le kell cserélni az olajat, hiába van csak benne pár 1000 km. Nálam még sosem érte el az “X”-et, viszont én városban és hidegen is keveset használom. Ha a részecskeszűrő nem tud rendesen regenerálni, akkor felhigíthatja az olajat, akár gázolajjal is ! Tehát a mai dieselekben már nem olajfogyasztásról, hanem olajszint növekedéstől kell tartani ! Ami talán még veszélyesebb és károsabb. Tehát autót úgy használunk ahogy egy autót kell. Beindít, kicsit vár, kemény mínuszokban vagy ha kint állt az autó a szabadban és nem védett garázsban akkor kicsit többet várunk. Percet nem írok, mert ez minden autónál más, Mazdánál dieselben elég sok, -5 nél néha 4-5 perc is kellett mire picit elhalkult.
    Aztán az első 5-10 km-ren finoman hajtjuk, alacsony vagy közepes fordulatszámon, ez dieselnél 1000-2500-as tartomány, kicsi vagy közepes gázpedálállással gyorsítunk. Tehát az nem megoldás, hogy gyorsan felváltogatok és nyektetve, kínozva az autót 1000-1500 körül padlógázon gyorsítók, hiába megy jól a nyomaték miatt ott is. Amint bemelegedett az autó, lehet kitolni a szemét is, de vigyázat forrón, azonnal soha le ne állítsuk. Guruljunk ki üresben, vagy magas sebességi fokozatban a lefulladás előtt kikuplungolva csak. Fél percről beszélünk ám kb. Nem nagy áldozat szerintem több 100.000 km hibamentes használatért (motor téren persze).

  • PAlex

    Kis dieselem van, 30e-es csereperiódussal, 193km van a vasban, és 20e km-es kora óta chippelve van.
    Turbó, motor teljesen rendben van.
    Nem kell túllihegni ezt a 10-15e-es kérdést. A technológia fejlődött már igencsak a 80-as évek óta.
    Előző kocsimban is 30e-es csereperiódus volt, 150e km után sem volt semmi baja.

  • Guevara

    Bubi: Ennyi.
    PAlex: Nem arról van szó hogy a 30ezres periódus úgy hülyeség ahogy van. Csak az nem köztudott, hogy ettől bizonyos esetekben el KELL térni, és ráadásul nem is mindegy hogy milyen olajat öntünk a motorba. Gyenge olaj+sok városi üzem és lehet a periódus rögtön 7-8000 Ekm is. Csak azt elég körülményes, meg nem is életszerű ellenőrizgetni, hogy az olaj a motorban éppen milyen állapotban van. Pedig az lenne a legbiztosabb módszer a csere idejének a megállapítására, de nem tarthat otthon vegyi laboratóriumot minden autós.

  • Guilltonie

    Tengerimalac!

    Nagy okosságokat tanultál!

    Hallotál már arról,hogy a stop&go rendszereknél (és még sok egyéb más motor típusnél is) be van kötve a turbó a víz körbe?!

    Arról,hogy hideg indításnál a vízpumpa nem hajt amig a a víz alapból el nem ér egy bizonyos hőmérsékletet…..így (is) melegszik gyorsabban nem úgy ,hogy halálra hajtják!

  • oszkopeter

    Hehe pont így nézett ki a haverom 1.4 TSi-je csak két hengerrel kevesebb és két kilóval több korom volt benne. Állítólag valami remek Tesco-s olajat kapott a márkaszervízben… Spóroltak a kedves ügyfelen párezer forintot.

  • metalcar

    Én 15 ezrenként cserélem a sajátomban. Most megint éppen esedékes, úgyhogy a tavaszi rendberakás ez lesz meg a fékbetétek. Találtam egy kenőanyag ajánló programot: http://bit.ly/kenoanyag Ismeritek? Valaki használja esetleg ezeket az olajakat?

  • Pacika

    Hihetetlen sok olaj és szerviz közül választhat az ember, csak kapkodja a fejét. Egy olyan oldalt találtam a googli keresőben, ahol minden autó típusra egyenként le van bontva hogy mennyi olaj kell az adott kocsiba, milyen viszkozitású, mennyi a hozzávaló szűrők ára , a munkadíj és mindez összegezve. http://www.olajcserearak.hu az oldal neve és ha jól emlékszem Castrol, Mobil és OMV olajakat forgalmaznak. Oda mentem, 30 perc alatt elkészült az autóm olajcseréje, a szerelő srác használt ülésvédőt, kaptam számlát, amin az a szám szerepelt, ami a honlapon is.

  • a.szorenyi

    Kedves Pacika!

    Remélem, a munkaadód értékeli lojalitásodat és a propagandát. Nem túl elegáns húzás és szerintem ennél összetettebb viszonyokat is átlátnak az Olvasóink, de ettől még az olajcserét csinálhatjátok ülésvédővel, az ígért áron és 30 perc alatt.

  • GP82

    Nekem egy 1.3 Swift Sedanom van, elvileg 10ekm/1év az előírás. Jellemzően évente max 6ekm-et megyek vele, ezért az 1 évet nem tartom be, mert totális badarság, bárki bármit is mond, viszont még mielőtt elérem a 10ek-et, mindig lecserélem az olajat. Régebben 15W-40 olajakkal kezdte a gép, aztán több szervizen keresztül Valvoline Topgard 10W-40 ment bele. Az elmúlt és jelenlegi ciklusát viszont már MOL Dynamic Essence 5W-40 szintetikus olajjal teljesítette, teljesíti. Minden régi swiftesnek csak ajánlani tudom az olajat, különösen akik keveset mennek és gyakori a hidegindítás. Egyrészt olcsó – kb mint a nevesebb márkák részszintetikus 10W-40 olajai – másrészt az alacsony hideg viszkozitási index miatt érezhetően kevésbé gyötri meg az akkut és az önindítót. Gondolom az sem kifejezetten hátrányos, hogy teljesen szintetikus alapolajból készül.

  • Opelfan

    Pacika!

    Mekkora egy bull shitet lenyomtál itt. Kíváncsiságból megnéztem az oldalt, az én kocsimba a gyári előírásnál 1,5 literrel többet javasol ráadásul olyan márkát amit a gyár javasol nem is forgalmaznak. Kokszosodás ebből is kialakulhat, én tuti nem vinném a kocsimat ebbe a szervizbe mert csak lehúzzák az embert.

  • hetfielder

    Sok okosság mellett sok a hülyeség is. Valamelyik hozzászólás szerinti, régi, rossz szokást mindenki felejtse el, miszerint az autót járatni kell hidegben, percekig. Mai többfokozatú olajok teljesítik azt, hogy a Mo.-i éghajlat alatt max. 10 mp alatt az olaj miden kenési helyre eljusson, de ez a max., gyakorlatban ennél jóval kevesebb. Szóval aki járatja a motort percekig az rengeteget árt, mert ekkor “alig” ken a motor az alacsony fordulat miatt. Nyáron meg még az “automata szívató” sem segít és 800-1000 körül hamarabb kopik a motor mint 2-3000 körül!!! A hidegindítás utáni gázfröccs meg már régen is hülyeség volt, max. kétüteműeknél… Egyébként komolyabb verdákban már van olajszenzor, ami mindent figyel és nem statisztikai, hanem valós mérési eredmények alapján szól, hogy ideje volna olajat cserélni. Continental gyárt ilyet azt hiszem. Persze ez nem érdeke sok mindenkinek, mint ahogyan az sem, hogy olajszűrőt is felesleges cserélni minden olajcserénél, arra is lennének megoldások, még a végén kevesebbet kellene szervizelni.

  • 76Feco

    Nekem 190 2.5d Mercedesem volt vizkozitás mérővel(sárga lámpa a műszerfelon)Német autópályán használtuk állandó 180-200 as tempó és bizony 5000km enként cserélni kellet mert hidegen melegen világított.Hazajöttünk,itthon csak ingáztam vele 90 es tempóval 20000km-t bírt ugyanaz a Mobil1.Lehet hogy bírja a 30ezret ha 90-nel mész vele,de ha állandóan piros a turbó nyugodj meg hogy 5ezernél szarrá ég az olaj,utánna már nem ken csak benne van!

  • Nick Árpi

    Ahhoz képest, hogy a gyári végsebessége 174km/óra, igen csak jól ment.

  • Koromcsiga

    Nyilván óra szerint és csak 180 volt a gyakori :)

  • Somaxo

    Először is a képen egy BMW N42, vagy N46 motor látható, ami sosem volt E34-ben, és ráadásul 4 hengeres! A korszerű olajok, persze a normális, nem hamisított, nem lejárt szavatosságú, stb., teljesítik a 30000 km-es csereperiódust. Én személy szerint több 4-500000 km-t futott bmw motort szedtem szét, amiben normális olaj volt, és időben cserélték, és lerakódás mentes volt a motor belseje!

  • KTX1

    Tiszteletem minden autó szakértőnek, én elmondanám a saját, nem szakértői tapasztalatomat.
    AZ elmúlt 18 évben közel harminc új autót vettem/béreltem (cégre). Opel Astra és Combók, Renault Master, Peugeot, Hyundai H1, Ford Transit, Citroen Jumper.
    300 és 500 ezer km között cseréljük őket. 25 illetve 30 e az olajcsere. Napi 20-50 db indítás. Pest és országjáró fuvarokkal. Folyamatosan súlyhatár közelében. Márkaszervizt és függetlent is kipróbáltam.
    Tapasztalatom szerint az olaj a legkisebb gond.
    Kuplung, kettős tömegű, generátor, önindító, vízpumpa, elektromos hibák, zárak, ajtók, fék, gumi, stb…
    C***** J***** beviszi az assistance a szervizbe, mert nem lehet kereket cserélni defekt esetén, ugyanis nem lehet leszedni a pótkereket úgy berohad fél-egy év alatt !!! Agyrém.
    Szerintem senki se aggódjon az olajcsere periódus miatt, a több millió kilóméternyi tapasztalatom szerint azzal nekem nem volt sosem gondom.
    De ez csak az én véleményem, biztosan van másnak ellenpéldája. És mint említettem a bevezetőben nem vagyok szakember.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.