Kevesebb halott, de több sérült a magyar utakon

A legérdekesebb balesetes statisztikák

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.02.10. 06.00

Melyik az ország legveszélyesebb része? Csökken vagy nő a balesetek száma? A gyorshajtás mellett mi okozza a legtöbb tragédiát?

Jó pár érdekességgel itt vannak a tavalyi baleseti statisztikák. Nem fárasztjuk a kedves olvasót az ORFK számtengereket tartalmazó táblázataival, kiszedtük belőlük a legfontosabb adatokat, amelyek választ adnak a lényeges kérdésekre.

Továbbra is csökkennek a halálos balesetek?

Kezdjük a legfontosabbal, egyben a legjobb hírrel: 2013-ban ismét mérséklődött a magyar utakon meghaltak száma. Így alakultak az adatok az elmúlt 5 évben:

  2009 – 822 fő
  2010 – 740 fő
  2011 – 638 fő
  2012 – 605 fő (ekkor 541 balesetben hunytak el ennyien)
  2013 – 588 fő (tavaly 536 halálos baleset történt)
A rendőrség hivatalos magyarázata szerint a csökkenés legfőbb oka az objektív felelősség 2008-as bevezetése. Nyilván nem ennyire egyszerű a világ, vannak itt más okok is:
  -az autótartás növekvő költségei miatt kevesebb jármű fut az utakon
  -egyre modernebb, egyre biztonságosabb autókat használunk
  -folyamatosan nő a biztonsági öv használata

Tényleg emelkedett a súlyos sérüléses balesetek száma?

Igen, sajnos a jó hírek itt véget is érnek. 2006 óta rendületlenül, évről évre csökkentek idehaza a komoly következményekkel járó balesetek, ám a legfrissebb ORFK-adatok szerint tavaly megtört a folyamat. Kíváncsiak vagyunk az okokra, meg is kérdeztük a rendőrség szakértőit, hamarosan megírjuk.

  2009 – 5583
  2010 – 4941
  2011 – 4527
  2012 – 4355 (ez az év volt a legjobb, sajnos emelkedés követte)
  2013 – 4617

Baleset Bács-Kiskunban. A harmadik legveszélyesebb megye

Hogy állnak a könnyű sérülést okozó ütközések?

Szomorú, de tavaly ezek is nőttek az előző évhez képest, ugyanakkor itt már a csökkenés sem volt teljesen egyenes vonalú az elmúlt években. Amint az alábbi számok mutatják, 2010-ről 2011-re minimálisan emelkedett a szám, majd az újabb csökkenés tavaly tört meg ismét. 
  2009 – 11.529
  2010 – 10.718
  2011 – 10.737
  2012 – 10.278
  2013 – 10.404

Nagy számokról van szó, és kis mozgásokról, ezért itt tendenciáról talán túlzás lenne beszélni. A leginkább érdekes kérdés – amire szintén várjuk az ORFK hivatalos válaszát -, hogy 5 éve miért nem sikerül csökkenteni a balesetek számát?

Sőt, gyakorlatilag ugyanott tartunk, mint közel másfél évtizede: 2001-ben 10 700 darab könnyű sérüléssel járó baleset történt az útjainkon, míg 2013-ban ugye 10 404 darab. Szinte ugyanott vagyunk.

Mi okozza a legtöbb balesetet?

Kis túlzással éjjel-nappal azt hangsúlyozza a rendőrség, hogy a gyorshajtás, meg a gyorshajtás. Amit persze árnyal, hogy relatív, avagy abszolút gyorshajtásról beszélünk-e (érdemes erről elolvasni a cikkünket), ezt figyelembe véve máris komplexebbnek tűnik a kép.

 Kevesebb halott, de több sérült a magyar utakon 1
Több elgondolkodtató számot láthatunk a grafikonon. Ha valamit ki kell emelni, akkor az mindenképpen sokkoló, hogy tömegek nem tudnak biztonságosan kanyarodni: tavaly 2433 darab személysérüléses balesetet okozott a gyakorlat hiánya. (Itt ugye nem arról van szó, hogy a megengedettnél nagyobb sebességgel ment be valaki egy kanyarba, majd elszállt. Az pl. a gyorshajtás kategória.)

Mi mennyi balesetet okozott?

Itt a legnehezebb következtetést levonni, mert azt senki nem tudja, hogy mennyi bringa közlekedik az országban, pláne azt, hogy mennyi gyalogos – a járműveket soroló statisztikának ugyanis utóbbiak is részét képezik. Márpedig a járművek számához viszonyítva lehetne megmondani, hogy kik hibáznak a legtöbbet. Íme, a sorrend:

  9204 darab személyi sérüléses balesetet okoztak tavaly személyautók
  2015 esetben kerékpáros volt a hibás
  1385 alkalommal tehergépkocsi
  972-szer gyalogos miatt sérült meg valaki balesetben
  787 alkalommal segédmotorkerékpáros hibázott
  642 esetben motorkerékpáros
  206 alkalommal a buszsofőr

Hol történik a legtöbb tragédia?

Ott, ahol arányosan a legtöbb jármű közlekedik: a fővárosban, majd körülötte, Pest megyében – eddig nem meglepő a sorrend. Ha viszont megnézzük a top 10-et, találunk érdekességeket.

  1) 3256 – ennyi személyi sérüléses baleset történt Budapesten tavaly
  2) 1596 – Pest megye
  3) 891  –  Bács-Kiskun
  4) 871  –  Hajdú Bihar
  5) 857  –  Szabolcs-Szatmár-Bereg
  6) 817  –  Győr-Moson-Sopron
  7) 698  –  Borsod-Abaúj-Zemplén
  8) 675  –  Csongrád
  9) 639  –  Fejér
  10) 632 – Szolnok

Összességében nőtt vagy csökkent a balesetek száma?

Ezen a számon sajnos nem változtatott a rendőrség és a politika által sokat hangoztatott szigorúbb jogszabályi háttér, sőt.  A személysérüléses balesetek száma a 2012-es 15 174 darabról 15 574-re nőtt tavaly.

Csekély emelkedés, de a lényeg, hogy ezzel csaknem egy évtizedes tendencia fordult vissza: 2006 és 2012 között minden évben csökkent Magyarországon a balesetek száma, tavaly viszont újra emelkedett.

Ha konkrétan arra kíváncsi, hogy melyek a legveszélyesebb utak, akkor nézze meg a lakhelye szerint az alábbi cikkekben:

Nyugat-Magyarország legveszélyesebb útjai

Kelet-Magyarország legveszélyesebb útjai

Budapest legveszélyesebb útjai

Kommentek

  • Funkyman

    “egyre modernebb, egyre biztonságosabb autókat használunk”

    Ha jól tudom, a magyarországi autópark átlagéletkora a válság kezdete óta megint nő, Persze közlekednek Magyarországon szlovákrendszámozók meg külföldiek is.

    Mindenesetre biztos, hogy több tényező járul hozzá a csökkenéshez – amik közül én jelentéktelenre tippelném az ojjektív felelősséget.

    Viszont ugye kevesebb üzemanyag fogy (kevesebb benzin is!), és folyamatosan nő a kivándorlás. Akármennyire tagadja a rendőrség: ha kevesebb ember kevesebb kilométert tesz meg, az kevesebb balesetet is jelent.

  • kocogok

    Sajnos a legtöbben azt se tudják, mi a relatív gyorshajtás!
    A nagyképű kovácsszénájai polgármester, aki havas úton ralizott Orfűnél -hogy “fejlessze vezetői képességeit” – nagybüszkén kijelentette, hogy olyanról ő nem is hallott!
    Azonnal bevonni a jogsiját és eltiltani az oktatástól örökre az oktatóit; hacsak nem pénzért vette azt, ami sajnos ilyeneknél simán elképzelhető …

  • geotrinus

    Tehát a statisztikai adatok alapján ismét bebizonyosodott, hogy az objektív felelősség rendszerének bevezetése nem csökkentette a személyi sérüléssel járó balesetek számát, viszonyt az állam krv nagyot kaszál vele.

  • Kempelen10.

    Funkyman! Kár tippelned. Ha vannak számok, akkor azokat érdemes nézni, nem tippeket.

    Geotrinus! Kár, hogy amit írsz, azt nem tudod bizonyítani. Így aztán nem ér semmit.

    Kérdezem: mi értelme találgatnotok?

  • Kempelen10.

    Hol van Kovácsszénája?

  • geotrinus

    Kempelen!
    Olvasd el még egyszer a cikket, mielőtt véleményt nyilvánítasz. Ha ezt fárasztónak találod, akkor elég az utolsó bekezdés is.
    És egy személyes jó tanács: A döglött lóról le kell szállni!

  • Funkyman

    Nem is nagyon értem ezt a kötekedést.
    A számok adottak, aztán a rendőrség megmagyarázza őket, ami szerintem színtiszta bullshit. Ennyi.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.