Kevesebb halott, de több sérült a magyar utakon

A legérdekesebb balesetes statisztikák

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.02.10. 06.00

Melyik az ország legveszélyesebb része? Csökken vagy nő a balesetek száma? A gyorshajtás mellett mi okozza a legtöbb tragédiát?

Jó pár érdekességgel itt vannak a tavalyi baleseti statisztikák. Nem fárasztjuk a kedves olvasót az ORFK számtengereket tartalmazó táblázataival, kiszedtük belőlük a legfontosabb adatokat, amelyek választ adnak a lényeges kérdésekre.

Továbbra is csökkennek a halálos balesetek?

Kezdjük a legfontosabbal, egyben a legjobb hírrel: 2013-ban ismét mérséklődött a magyar utakon meghaltak száma. Így alakultak az adatok az elmúlt 5 évben:

  2009 – 822 fő
  2010 – 740 fő
  2011 – 638 fő
  2012 – 605 fő (ekkor 541 balesetben hunytak el ennyien)
  2013 – 588 fő (tavaly 536 halálos baleset történt)
A rendőrség hivatalos magyarázata szerint a csökkenés legfőbb oka az objektív felelősség 2008-as bevezetése. Nyilván nem ennyire egyszerű a világ, vannak itt más okok is:
  -az autótartás növekvő költségei miatt kevesebb jármű fut az utakon
  -egyre modernebb, egyre biztonságosabb autókat használunk
  -folyamatosan nő a biztonsági öv használata

Tényleg emelkedett a súlyos sérüléses balesetek száma?

Igen, sajnos a jó hírek itt véget is érnek. 2006 óta rendületlenül, évről évre csökkentek idehaza a komoly következményekkel járó balesetek, ám a legfrissebb ORFK-adatok szerint tavaly megtört a folyamat. Kíváncsiak vagyunk az okokra, meg is kérdeztük a rendőrség szakértőit, hamarosan megírjuk.

  2009 – 5583
  2010 – 4941
  2011 – 4527
  2012 – 4355 (ez az év volt a legjobb, sajnos emelkedés követte)
  2013 – 4617

Baleset Bács-Kiskunban. A harmadik legveszélyesebb megye

Hogy állnak a könnyű sérülést okozó ütközések?

Szomorú, de tavaly ezek is nőttek az előző évhez képest, ugyanakkor itt már a csökkenés sem volt teljesen egyenes vonalú az elmúlt években. Amint az alábbi számok mutatják, 2010-ről 2011-re minimálisan emelkedett a szám, majd az újabb csökkenés tavaly tört meg ismét. 
  2009 – 11.529
  2010 – 10.718
  2011 – 10.737
  2012 – 10.278
  2013 – 10.404

Nagy számokról van szó, és kis mozgásokról, ezért itt tendenciáról talán túlzás lenne beszélni. A leginkább érdekes kérdés – amire szintén várjuk az ORFK hivatalos válaszát -, hogy 5 éve miért nem sikerül csökkenteni a balesetek számát?

Sőt, gyakorlatilag ugyanott tartunk, mint közel másfél évtizede: 2001-ben 10 700 darab könnyű sérüléssel járó baleset történt az útjainkon, míg 2013-ban ugye 10 404 darab. Szinte ugyanott vagyunk.

Mi okozza a legtöbb balesetet?

Kis túlzással éjjel-nappal azt hangsúlyozza a rendőrség, hogy a gyorshajtás, meg a gyorshajtás. Amit persze árnyal, hogy relatív, avagy abszolút gyorshajtásról beszélünk-e (érdemes erről elolvasni a cikkünket), ezt figyelembe véve máris komplexebbnek tűnik a kép.

 Kevesebb halott, de több sérült a magyar utakon 1
Több elgondolkodtató számot láthatunk a grafikonon. Ha valamit ki kell emelni, akkor az mindenképpen sokkoló, hogy tömegek nem tudnak biztonságosan kanyarodni: tavaly 2433 darab személysérüléses balesetet okozott a gyakorlat hiánya. (Itt ugye nem arról van szó, hogy a megengedettnél nagyobb sebességgel ment be valaki egy kanyarba, majd elszállt. Az pl. a gyorshajtás kategória.)

Mi mennyi balesetet okozott?

Itt a legnehezebb következtetést levonni, mert azt senki nem tudja, hogy mennyi bringa közlekedik az országban, pláne azt, hogy mennyi gyalogos – a járműveket soroló statisztikának ugyanis utóbbiak is részét képezik. Márpedig a járművek számához viszonyítva lehetne megmondani, hogy kik hibáznak a legtöbbet. Íme, a sorrend:

  9204 darab személyi sérüléses balesetet okoztak tavaly személyautók
  2015 esetben kerékpáros volt a hibás
  1385 alkalommal tehergépkocsi
  972-szer gyalogos miatt sérült meg valaki balesetben
  787 alkalommal segédmotorkerékpáros hibázott
  642 esetben motorkerékpáros
  206 alkalommal a buszsofőr

Hol történik a legtöbb tragédia?

Ott, ahol arányosan a legtöbb jármű közlekedik: a fővárosban, majd körülötte, Pest megyében – eddig nem meglepő a sorrend. Ha viszont megnézzük a top 10-et, találunk érdekességeket.

  1) 3256 – ennyi személyi sérüléses baleset történt Budapesten tavaly
  2) 1596 – Pest megye
  3) 891  –  Bács-Kiskun
  4) 871  –  Hajdú Bihar
  5) 857  –  Szabolcs-Szatmár-Bereg
  6) 817  –  Győr-Moson-Sopron
  7) 698  –  Borsod-Abaúj-Zemplén
  8) 675  –  Csongrád
  9) 639  –  Fejér
  10) 632 – Szolnok

Összességében nőtt vagy csökkent a balesetek száma?

Ezen a számon sajnos nem változtatott a rendőrség és a politika által sokat hangoztatott szigorúbb jogszabályi háttér, sőt.  A személysérüléses balesetek száma a 2012-es 15 174 darabról 15 574-re nőtt tavaly.

Csekély emelkedés, de a lényeg, hogy ezzel csaknem egy évtizedes tendencia fordult vissza: 2006 és 2012 között minden évben csökkent Magyarországon a balesetek száma, tavaly viszont újra emelkedett.

Ha konkrétan arra kíváncsi, hogy melyek a legveszélyesebb utak, akkor nézze meg a lakhelye szerint az alábbi cikkekben:

Nyugat-Magyarország legveszélyesebb útjai

Kelet-Magyarország legveszélyesebb útjai

Budapest legveszélyesebb útjai

Kommentek

  • Funkyman

    “egyre modernebb, egyre biztonságosabb autókat használunk”

    Ha jól tudom, a magyarországi autópark átlagéletkora a válság kezdete óta megint nő, Persze közlekednek Magyarországon szlovákrendszámozók meg külföldiek is.

    Mindenesetre biztos, hogy több tényező járul hozzá a csökkenéshez – amik közül én jelentéktelenre tippelném az ojjektív felelősséget.

    Viszont ugye kevesebb üzemanyag fogy (kevesebb benzin is!), és folyamatosan nő a kivándorlás. Akármennyire tagadja a rendőrség: ha kevesebb ember kevesebb kilométert tesz meg, az kevesebb balesetet is jelent.

  • kocogok

    Sajnos a legtöbben azt se tudják, mi a relatív gyorshajtás!
    A nagyképű kovácsszénájai polgármester, aki havas úton ralizott Orfűnél -hogy “fejlessze vezetői képességeit” – nagybüszkén kijelentette, hogy olyanról ő nem is hallott!
    Azonnal bevonni a jogsiját és eltiltani az oktatástól örökre az oktatóit; hacsak nem pénzért vette azt, ami sajnos ilyeneknél simán elképzelhető …

  • geotrinus

    Tehát a statisztikai adatok alapján ismét bebizonyosodott, hogy az objektív felelősség rendszerének bevezetése nem csökkentette a személyi sérüléssel járó balesetek számát, viszonyt az állam krv nagyot kaszál vele.

  • Kempelen10.

    Funkyman! Kár tippelned. Ha vannak számok, akkor azokat érdemes nézni, nem tippeket.

    Geotrinus! Kár, hogy amit írsz, azt nem tudod bizonyítani. Így aztán nem ér semmit.

    Kérdezem: mi értelme találgatnotok?

  • Kempelen10.

    Hol van Kovácsszénája?

  • geotrinus

    Kempelen!
    Olvasd el még egyszer a cikket, mielőtt véleményt nyilvánítasz. Ha ezt fárasztónak találod, akkor elég az utolsó bekezdés is.
    És egy személyes jó tanács: A döglött lóról le kell szállni!

  • Funkyman

    Nem is nagyon értem ezt a kötekedést.
    A számok adottak, aztán a rendőrség megmagyarázza őket, ami szerintem színtiszta bullshit. Ennyi.

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.