Egymilliós kártérítésre ítélték az autóst

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.01.26. 06.00

Egymáshoz sem ért a két kocsi, de az egyik az árokba esett. A másik sofőrjét elítélte a bíróság.

Tanulságos közlekedési szituációk mellett olykor tragikus közúti baleseteket, és – amiről a hírekben ritkán esik szó – azok bírósági utóéletét mutatjuk be sorozatunkban.

Ezúttal egy előzésből lett ügy, érdekessége a történetnek, hogy nem az vétett hibát, aki előzött. A kocsioszlopban hátul haladó középkorú férfi a KRESZ előírásainak megfelelően gyorsított, indexelt és már az előzendő autó mellett haladt, amikor a jobbján a lassabb jármű sofőrje az akciót nem vette észre, és ő is előzésbe fogott.

A hátulról érkező kocsi vezetője hirtelen a fékre lépett, közben balra rántotta a kormányt, minek következtében az árokba csúszott. Nem ért egymáshoz a két autó, ám az árokba esett kocsi mégis súlyosan megrongálódott. Szerencsére nem sérült meg benne senki.

Mi kerülhet bele a kártérítésbe?

A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által képviselt károsult közel 3 millió forint megfizetését kérte az idős alperestől. Ez az összeg a javítási költségből és az úgynevezett “elmaradt vagyoni előnyből” állt össze, utóbbi a jármű havi 150 ezres esetleges bérleti díjának kiesését jelentette.

A vétkes sofőr csak a javítási költségek kifizetését vállalta volna magára, miközben elismerte a baleset okozását. Elmondta továbbá a bíróságnak, hogy előzésének megkezdése előtt nem nézett a tükörbe, és a járműve balra haladása közben vette észre a mellette lévő járművet. Bár visszarántotta a kormányt, de a másik kocsi ekkor már megkezdte az “elhárító manővert”, későn érkezett a korrekció.

Egy lett a három millióból

Nem volt kérdés az eljárás során a kártérítés jogossága, csak annak mértéke. Az összeg megállapításakor természetesen a jármű balesetkori állapotát vette figyelembe a bíróság, viszont a felperes javítási kalkulációit eltúlzottnak találta. Abban ugyanis olyan anyagköltség is szerepelt, amely az elmulasztott szervizelés óradíját és anyagköltségét is tartalmazta.

Miért kell egymilliót fizetni?

A bíróság nem fogadta el a felperes érvelését, miszerint havonta 150 ezer forintos bevételhez jutott volna a kocsi bérbeadásával, így a kétmilliós elmaradt vagyoni előny kifizetését jogalap hiányában elutasította. Nem derült ki az eljárás során, hogy kocsiját bármikor korábban bérbe adta volna.

Végül a bíróság egymillió forintos kártérítésre kötelezte a vétkes sofőrt.

Kommentek

  • menőmanó

    Én abban látom a legnagyobb problémát az ehhez hasonló esetekben, hogy a vétlen fél gyakran túlreagálja a veszélyhelyzetet és komoly problémát okoz magának ill. másnak.
    A vezetésnél a kapkodás a rossz reagálás sokkal nagyobb balesetet tud okozni, mintha nem tesz semmit a vétlen fél.
    A legnagyobb probléma pedig az, hogy tulajdonképpen a vétkes fél a hibás a vétlen hibás döntéseiért is, hiszen ő volt a kiváltó ok.
    Élő példája ennek a kosaras lányok buszbalesete, de az orosz videókon is rengeteg ilyen balesetet látni.

  • Gianniz

    Mi ez a hülyeség, nem volt kötelezője az öregnek?

  • Guevara

    Na igen, ha van kötelezője, akkor annak kutya kötelessége lenni fizetni a vétlen kárát. Kivéve ha ittasság vagy más mentesítő körülmény nem állt fenn.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.