Rendszám-hiba a Mazdánál

Miért van kis rendszám az új 3-asokon?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.01.25. 12.00

‘Tamás, azt mondja a kereskedő, hogy kis rendszámot kell rendelnem az új 3-as Mazdámra, mert a nagy bezavar a parkradarba. Tényleg?’ – kérdi egy barátom. Utánajártam.

Egy barátom új autót vesz éppen. Miután felhívott, hogy megkérdezze, mit ajánlok a kiszemelt három kompakt közül, tisztáztuk, hogy családi cuccolós autónak mennyivel praktikusabb az Octavia 1.4 TSI vagy a Golf kombi. Ezután természetesen megrendelte a sokkal szűkebb Mazda 3 szedánt, nem a kétliteres, de takarékos szívómotor műszaki előnyei miatt, hanem mert jobban tetszett neki és a családnak. Így megy ez.

Aztán nemrég újra felhívott. Bár a Mazda 3 igen sikeres modell – nyilván másoknak is tetszik -, fél év átfutással lehet számolni a megrendelés és a szállítás között, de ő talált egy készleten lévő kétezres benzinest. Ment is minden a megrendelésnél, mint a karikacsapás, csak egy dolog nem tetszik neki: nagyon rá akarják beszélni a kis rendszámot az autó elejére. Állítólag a normál rendszám ugyanis bezavarhat a parkolórendszer működésébe. Mondjam már meg: létezik ilyen, vagy ez csak valami legenda, amivel át akarják verni valami furmányos módon?

A parkolószonár szenzorai

Nosza, felhívtam a Mazda importőrének kommunikációs munkatársát és rákérdeztem erre a nyilvánvaló képtelenségre, hiszen kizárt, hogy egy európai homológ kocsira ne lehessen feltenni egy EU-s standard rendszámot (52×11 centi). Erre nem kiderült, hogy a legenda igaz?

Állítólag… nem a rendszámmal, hanem az itthon használatos rendszámkeretekkel van a baj, ezek bizony néha valóban beleverhetnek a parkolószonár (nem radar!) jeleibe. A Mazda flottájában is volt olyan tesztautó, amely extrém helyzetben, például az előtte nyíló garázskapu mozgására riasztást adott. Állítólag… üzemszerű működés közben sosem volt gond, de a biztonság kedvéért a Mazda tesztautó-flottájának rendszámait lecserélték kis alakúra. Hiszen állítólag… esztétikai okból eleve úgy kérték a típusengedélyt a modellre itthon, hogy ez lehetséges legyen.

Lehet benne valami, a német rendszámú tesztautóknál (és franciáknál, hollandoknál, briteknél, spanyoloknál, ami még hirtelen eszembe jut) jellemzően valóban nem keretben szokott lakni a rendszám, hanem simán fel van csavarozva. Még kis kupak is szokott lenni a csavarfejen, megható módon a sárga rendszámokon sárga, a fehéreken fehér színű. Ez egy német gyári kocsi, leverkuseni rendszámmal:

Gyári tesztautó gyár fotója, az európai Mazda-vezérkar székhelyének megfelelő, leverkuseni német rendszámmal. A kis fehér kupakok jelzik a táblán átmenő csavarok helyét

Ez meg egy magyar Mazda 3, először még a nagy rendszámmal:

Az egyik magyar tesztautó, még az 52 centis rendszámmal

Majd a kicsivel:

A gyári felfogatási pontok. A Mazda azt állítja, hogy nem a szonár zavarása miatt hanem esztétikai okból cserélték le a tesztautók első rendszámait. Igaz lehet, mert ezen a kocsin például nincs is parkolóasszisztens


Kedves Mazda 3-vásárlók: ha nincs parkolóasszisztens a kiszemelt konfigurációban, rendeljétek, amelyik rendszámot akarjátok. Ha van, biztosabb a kicsi. Ha meg már megjött az autótok, széles rendszámmal? Nos, ha elkezd vakriasztgatni a parkolószonár az autótokon elöl, ne hibára gyanakodjatok, csak arra, hogy az egyébként precíz japán tervezőmérnökök a 3-as formás orrának kialakításakor nem számoltak azzal, hogy egy magyar műanyag keret megváltoztathatja visszaverődő ultrahang-hullámokat.

Elméletileg ha már eredetileg a kétsoros (úgynevezett B-típusú) rendszámmal adják át az autót, az semmilyen extra költséget nem jelent, egy pár ilyen rendszám ugyanannyiba kerül, mint az A típusú egysoros. Ha viszont utólag kezdi el zavarni az alkalomszerű csipogás a tulajt, és inkább cserélne, mint fúrna két lyukat, okmányirodába kell mennie és a cserével ismét ki kell fizetnie a rendszám árát és a hatósági díjakat. Ha csak az első rendszámot cserélnénk, 12.300 forint lesz a buli. Ha mindkettőt, új betű-szám kombinációra, fura mód az sem sokkal drágább: az egy pár új rendszám még olcsóbb is, 8500 forint, mint egy darab már létező rendszám újragyártása. Csak ilyenkor ki kell még fizetni 6000 forintot az új forgalmiért is.

Szavazás

A kis vagy a nagy rendszám áll jobban a Mazda 3-nak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Jobban néz ki a kisebb rendszámmal, vagányabb, meg számos esetben nem is baj ha egy kicsit rosszabbul olvasható a hatósági jelzés…

  • Guevara

    Csak még azt a keretet kéne megszüntetni.

  • mrobi

    ezért jó a svájci rendszám:)

  • husky

    Szerintem ízlés dolga, mindkettő OK. De emlékszünk milyen vicces volt a Maruti meg a Kispolák az új, “nagy” magyar rendszámmal? Indextől indexig! A sportkocsikon láttam már itthon is meg külföldön is előre matrica rendszámot, hátul meg a B-típusút. De az biztosan drágább és akár tényleg 5 hét is lehet megkapni.

  • Kempelen10.

    “…hogy az egyébként precíz japán tervezőmérnökök a 3-as formás orrának kialakításakor nem számoltak azzal, hogy egy magyar műanyag keret megváltoztathatja visszaverődő ultrahang-hullámokat.”

    Jaj, ez így elég szerencsétlenül hangzik, még akkor is, ha tény. Egyszerűen elbaszták. Ez van. Kár ezt ragozni, nem olyan nagy hiba ez. Nem kell smúzolni.

    A kis rendszámmal szerintem randa.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.