Rendszám-hiba a Mazdánál

Miért van kis rendszám az új 3-asokon?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.01.25. 12.00

‘Tamás, azt mondja a kereskedő, hogy kis rendszámot kell rendelnem az új 3-as Mazdámra, mert a nagy bezavar a parkradarba. Tényleg?’ – kérdi egy barátom. Utánajártam.

Egy barátom új autót vesz éppen. Miután felhívott, hogy megkérdezze, mit ajánlok a kiszemelt három kompakt közül, tisztáztuk, hogy családi cuccolós autónak mennyivel praktikusabb az Octavia 1.4 TSI vagy a Golf kombi. Ezután természetesen megrendelte a sokkal szűkebb Mazda 3 szedánt, nem a kétliteres, de takarékos szívómotor műszaki előnyei miatt, hanem mert jobban tetszett neki és a családnak. Így megy ez.

Aztán nemrég újra felhívott. Bár a Mazda 3 igen sikeres modell – nyilván másoknak is tetszik -, fél év átfutással lehet számolni a megrendelés és a szállítás között, de ő talált egy készleten lévő kétezres benzinest. Ment is minden a megrendelésnél, mint a karikacsapás, csak egy dolog nem tetszik neki: nagyon rá akarják beszélni a kis rendszámot az autó elejére. Állítólag a normál rendszám ugyanis bezavarhat a parkolórendszer működésébe. Mondjam már meg: létezik ilyen, vagy ez csak valami legenda, amivel át akarják verni valami furmányos módon?

A parkolószonár szenzorai

Nosza, felhívtam a Mazda importőrének kommunikációs munkatársát és rákérdeztem erre a nyilvánvaló képtelenségre, hiszen kizárt, hogy egy európai homológ kocsira ne lehessen feltenni egy EU-s standard rendszámot (52×11 centi). Erre nem kiderült, hogy a legenda igaz?

Állítólag… nem a rendszámmal, hanem az itthon használatos rendszámkeretekkel van a baj, ezek bizony néha valóban beleverhetnek a parkolószonár (nem radar!) jeleibe. A Mazda flottájában is volt olyan tesztautó, amely extrém helyzetben, például az előtte nyíló garázskapu mozgására riasztást adott. Állítólag… üzemszerű működés közben sosem volt gond, de a biztonság kedvéért a Mazda tesztautó-flottájának rendszámait lecserélték kis alakúra. Hiszen állítólag… esztétikai okból eleve úgy kérték a típusengedélyt a modellre itthon, hogy ez lehetséges legyen.

Lehet benne valami, a német rendszámú tesztautóknál (és franciáknál, hollandoknál, briteknél, spanyoloknál, ami még hirtelen eszembe jut) jellemzően valóban nem keretben szokott lakni a rendszám, hanem simán fel van csavarozva. Még kis kupak is szokott lenni a csavarfejen, megható módon a sárga rendszámokon sárga, a fehéreken fehér színű. Ez egy német gyári kocsi, leverkuseni rendszámmal:

Gyári tesztautó gyár fotója, az európai Mazda-vezérkar székhelyének megfelelő, leverkuseni német rendszámmal. A kis fehér kupakok jelzik a táblán átmenő csavarok helyét

Ez meg egy magyar Mazda 3, először még a nagy rendszámmal:

Az egyik magyar tesztautó, még az 52 centis rendszámmal

Majd a kicsivel:

A gyári felfogatási pontok. A Mazda azt állítja, hogy nem a szonár zavarása miatt hanem esztétikai okból cserélték le a tesztautók első rendszámait. Igaz lehet, mert ezen a kocsin például nincs is parkolóasszisztens


Kedves Mazda 3-vásárlók: ha nincs parkolóasszisztens a kiszemelt konfigurációban, rendeljétek, amelyik rendszámot akarjátok. Ha van, biztosabb a kicsi. Ha meg már megjött az autótok, széles rendszámmal? Nos, ha elkezd vakriasztgatni a parkolószonár az autótokon elöl, ne hibára gyanakodjatok, csak arra, hogy az egyébként precíz japán tervezőmérnökök a 3-as formás orrának kialakításakor nem számoltak azzal, hogy egy magyar műanyag keret megváltoztathatja visszaverődő ultrahang-hullámokat.

Elméletileg ha már eredetileg a kétsoros (úgynevezett B-típusú) rendszámmal adják át az autót, az semmilyen extra költséget nem jelent, egy pár ilyen rendszám ugyanannyiba kerül, mint az A típusú egysoros. Ha viszont utólag kezdi el zavarni az alkalomszerű csipogás a tulajt, és inkább cserélne, mint fúrna két lyukat, okmányirodába kell mennie és a cserével ismét ki kell fizetnie a rendszám árát és a hatósági díjakat. Ha csak az első rendszámot cserélnénk, 12.300 forint lesz a buli. Ha mindkettőt, új betű-szám kombinációra, fura mód az sem sokkal drágább: az egy pár új rendszám még olcsóbb is, 8500 forint, mint egy darab már létező rendszám újragyártása. Csak ilyenkor ki kell még fizetni 6000 forintot az új forgalmiért is.

Szavazás

A kis vagy a nagy rendszám áll jobban a Mazda 3-nak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Jobban néz ki a kisebb rendszámmal, vagányabb, meg számos esetben nem is baj ha egy kicsit rosszabbul olvasható a hatósági jelzés…

  • Guevara

    Csak még azt a keretet kéne megszüntetni.

  • mrobi

    ezért jó a svájci rendszám:)

  • husky

    Szerintem ízlés dolga, mindkettő OK. De emlékszünk milyen vicces volt a Maruti meg a Kispolák az új, “nagy” magyar rendszámmal? Indextől indexig! A sportkocsikon láttam már itthon is meg külföldön is előre matrica rendszámot, hátul meg a B-típusút. De az biztosan drágább és akár tényleg 5 hét is lehet megkapni.

  • Kempelen10.

    “…hogy az egyébként precíz japán tervezőmérnökök a 3-as formás orrának kialakításakor nem számoltak azzal, hogy egy magyar műanyag keret megváltoztathatja visszaverődő ultrahang-hullámokat.”

    Jaj, ez így elég szerencsétlenül hangzik, még akkor is, ha tény. Egyszerűen elbaszták. Ez van. Kár ezt ragozni, nem olyan nagy hiba ez. Nem kell smúzolni.

    A kis rendszámmal szerintem randa.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették a péntek éjjel balesetet szenvedett autóbuszt, mely megfelelő műszaki állapotban volt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.