Opelt, Fordot, Škodát és Daciát vesz a magyar

Autóeladások 2013: lassú kilábolás

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.01.21. 06.00

Hat százalékkal több autó kapott magyar rendszámot tavaly, mint 2012-ben. A piac továbbra sem biztosítja márkakereskedések fennmaradását.

2013-ban 5,8 százalékkal nőttek a személyautó-értékesítések hazánkban a megelőző évhez képest – adta közre nemrég a vezérképviseleteket tömörítő Magyar Gépjárműimportőrök egyesülete. Az MGE-től kapott adatok alapján összesen 56 140 db személyautó talált gazdára, míg 3,5 tonna alatti könnyű haszonjárműből 11 426 darabot értékesítettek a márkakereskedések.

Első az Opel

6120 eladott autóval és 10,9 százalékos részesedéssel a márkák közül az Opel érte el a legjobb eredményt a személyautók között. A német márka az egymást követő harmadik évben előzte meg a konkurenseket a legnépszerűbb márkák versenyében, pedig a vállalat az idei évben már nem számíthatott a 2012-es számokat megdobó rendőrautó-beszerzésre és kifutott a H Astra is. (A kisteherautókat is beleszámolva azonban az összpiac elsője ötödik éve a Ford.)

Astra Classic III nélkül is igen jó évet zárt az Opel. A Corsa, a Meriva és az átpozicionált Astra J pótolta

A korábbi eladások 30 százalékát adó Astra Classic III helyét a cég három modellel igyekezett kitölteni. A kiöregedő Corsa D-re vaskos engedményeket kínált a hálózat, az Astra J árát is lejjebb nyomta az importőr, a harmadik láb pedig a Meriva lett.

Fordok, Szentendréről harminc országba

Nagyon kis különbséggel az összpiacon vezető Ford tavaly – a Škoda mögött – harmadik lett a személyautó-eladási ranglistán. A flottaeladásokban és a haszonjárművek terén hagyományosan erős vállalat az egyetlen piaci szereplő hazánkban, amelynek élén hölgy áll, Kővágó-Laky Andrea.

Változatlanul a Ford vezeti a személyautók és a könnyű haszonjárművek összpiacát. Ősszel jön a felfrissített Focus és év végén végre talán az új Mondeo

Míg néhány márka (pl. a Volvo) hazai leánycége időközben elvesztette a regionális központi szerepet illetve több márkát prágai központból irányítanak (pl. a francia gyártókat), a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. a hazain kívül még 29 piacon képviseli a márkát. Ezekben az országokba a szentendrei központtal működő importőr 51 231 ezer járművet adott el. A jó eredmények miatt a korábbi mintegy 100 fős létszám 220 fölé bővült az utóbbi két évben Szentendrén.

Jól fogyott a Škoda és a Volkswagen is

Hazánkban importőrként a Porsche Hungaria értékesítette a legtöbb autót az elmúlt évben. A cég, számos márkájával, háromból egy autó eladását jegyzi. Összességében 30 százalékos piaci szeletéhez a legtöbbet a Škoda és a Volkswagen személyautói tették hozzá, míg a prémiumszegmensben az Audi megőrizte piacvezető szerepét.

Hazánk legnépszerűbb autótípusa a Škoda Octavia. Flottában nagyon kapós

Itthon az összességében legnagyobb darabszámban értékesített típus a Škoda Octavia volt, megelőzve a Ford Focust illetve a Dacia Dustert és az Opel Astrát.

Erős a Dacia, esett a Renault

A francia márkák közül a Renault-nál jelentős volt a visszaesés. Ennek fő oka, hogy a közkedvelt Fluence-ból 2012-ben két hónap alatt féléves mennyiséget értékesítettek, így eleve erős volt a bázis év. (A 2011 végén megrendelt ezerhatos limuzinokat 2012-ban adták át a márkakereskedők, 27 helyett még 25 százalékos áfával, de már a 478 000 Ft-ról 85 000 forintra csökkenő regisztrációs adóval). A frissebb konkurensekkel az öregecskedő Mégane nehezen állja a versenyt, különösen a flottavásárlókért harcoló kombi vesztett teret.

Elfogadták a magyar vásárlók a Daciát. A Duster tavaly is remekül hasított

A közös Renault-Dacia kereskedőhálózat húzómodellje változatlanul a tavaly ősszel felfrissített Duster, amely a magánügyfelek által a legnagyobb darabszámban vásárolt autó és továbbra is a legnépszerűbb SUV Magyarországon.

Ismerve a 2004-ben visszatérő márkát övező előítéleteket, a Dacia utóbbi három éve a hazai autópiac nagyon kevés sikersztorijának egyike. Pedig a Dacia az a márka, ahol gyakorlatilag nincs engedmény a listaárból.

A Citroën autócsere-programja az erős akciókkal megnyitotta a magánvásárlók bugyellárisát

Egész jól szerepelt a Citroën. A hatalmas akciók megnyitották a magánvásárlók bugyellárisát, akik a márka autócsere-programjában vettek új autókat. Az ügyfelek jól fogadták a C-Élysée-t is, amelyből Budapesten taxiként is látni nem egyet.

Jól ment a Toyotának és Mazdának

Tavaly több japán márka is veszített piaci részesedéséből a 2012-es arányokhoz képest, de nem mindegyik. Az év egyik nyertese a Toyota. A személyautó-piacon belül mindig is kedvelt márka ráerősített a flottaértékesítésre is. Az ő fegyverük nem annyira a nagybani vevőknek kínált, másutt akár 20-22 százalékos engedmény, hanem a jó értéktartás és a kiszámítható szervizköltség.

Az elmúlt év egyik nyertese a Toyota, amely a magánvásárlók között mindig is erős volt, de tavaly a flottaeladás is megszaladt

Az erőfeszítések egyik gyümölcse az a 240 autó, amelyet a Hewlett-Packardnak sikerült értékesíteni (a HP korábban Renault, majd Ford flottát vásárolt, összeurópai megállapodások keretében.)

Nagyon erős évet zárt a japán márkák közül a Mazda, amely 73,4 százalékkal legjelentősebb növekedést produkálta a 100 autó felett értékesítő márkák közül. A Mazda6 fogadtatása több mint kedvező, a középkategóriás flottaleadásokat hagyományosan vezető Insignia-Mondeo-Passat trió mögött negyedik a szegmensben. A Mazda3-ból három hónap alatt elkelt a 12 hónapra tervezett mennyiség és az utcaképben nem véletlenül látni ennyi CX-5-öt.

Prémiummárkák: fontosak a gyári autók

Továbbra is jelentősek a piacot befolyásoló hatások. A prémiumszegmensben elsősorban a BMW-t érinti kedvezőtlenül, hogy a győri Audinál és a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában dolgozó munkatársaknak biztosított autók a forgalomba helyezési statisztikában is szerepelnek, hiszen magyar rendszámot kapnak, bár ténylegesen nem vásárolta meg őket külső ügyfél.

Élen maradt az Audi a prémiumszegmensben, de a Mercedes-Benz és a BMW szinte pont ugyanilyen erős piaci szereplő


Reexport: hétből egy autó

Sokkal fontosabb piactorzító tényező a reexport, az itthon rendszámozott, majd a forgalomból kivont autók kivitele külföldre. Ez sok márkánál jellemző, többek között a Nissan és a FIAT esetében is. A Nissan autói közül különösen erős volt a kereslet külföldről a Juke és a kifutó Qashqai iránt. A nyugati kereskedők a FIAT-modellek közül az 500-ast viszik külföldre, de komoly tételben vásároltak és exportáltak Ducatókat is – súgta meg egy a reexport menetét jól ismerő forrásunk.

Reexportban is erős volt a Qashqai. Történelmi lépés, hogy a Nissan megkezdte a modellfrissítés utáni LEAF értékesítését hazánkban

Az euróhoz képest rémesen gyenge forinttal, nyugat-európai kereskedőknek megéri hazánkban bevásárolni és otthon jóval magasabb áron eladni a portékát. Ez nyilván irritálja az autógyárakat és a hoppon maradó kinti vezérképviseletet, de a nagy árkülönbség élteti a bizniszt.

Erősödik a Suzuki

Azok szerint, akik nálunk jobban belelátnak ebbe a témába (amiről senki nem beszél szívesen), átlagosan 15 százalékosra tehető a reexport aránya. De ennél jóval magasabb, nagyjából 20 százalékra saccolható ez az arány a Suzukinál.

Flottaértékesítésben nem terem babér a többnyire kisautókat kínáló Suzukinak, de a magánvásárlók továbbra is kedvelik

A Suzuki 2013-ban lényegesen jobb évet zárt, mint tavaly előtt, piaci részesedése közel egy százalékot gyarapodott, 7 százalékra. Sikeres az eredetileg Suzuki-tulajdonosoknak meghirdetett autócsere-program, amelyben más márkájú autókkal is részt vehetnek az ügyfelek.

2014-re az autóimportőrök lobbiszervezete 10-12 százalékos növekedést jelzett előre. Becslésük szerint a személyautó-értékesítések meghaladhatják a 60 ezres darabszámot, amire 2008 óta nem volt példa. Az MGE prognózisa alapján az idei évben 62 000 új személyautó kaphat magyar rendszámot, ami azonban továbbra is kevés a csökkenő szervizforgalomból alig vegetáló márkakereskedések túléléséhez.

Továbbra is kevés a csökkenő szervizforgalomból alig vegetáló márkakereskedések túléléséhez az értékesített újautó-mennyiség

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.