Puli, ami nem harap, hanem ráz

Donorként került a temetőbe, de újra él

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.01.16. 17.00

Néhány évtizednyi temetőben rothadás után az ELMŰ műhelyében újra életre keltettek egy Pulit. Lelkiismeretes és költséges feltámadás volt.

Pulit már a nagy villanyautó-őrület szárba szökkenése előtt is használt az ELMŰ. A kilencvenes évek elején vásároltak hat darabot ebből az eredetileg a francia piacra szánt, dízelmotorral felszerelt, de később elektromosként megismert modellből, elsősorban üzemenyag-takarékossági céllal. Alig egy év használat után azonban kiderült, hogy a kisméretű járgányok szinte teljesen alkalmatlanok arra a feladatra, amire használták volna őket. 

Nem éppen szívderítő látvány, de szerencsére láttak benne fantáziát

Így 1996 ban végül mindet eladták. A flottából aránylag sok került a temetkezési vállalathoz – a temetőben szükséges rövidtávú, jellemzően lassú és csendes menethez ideális volt a Puli – ahol a többi, szertartáskocsiként rendszeresített Pulik alkatrészellátásához kellettek a leselejtezett darabok. A temetkezési vállalat az idők során szinte hivatalos Puli márkaszervizzé nőtte ki magát, hiszen az országban ők használták a leghosszabb ideig a valódi, közúti közlekedésre csak keserves kompromisszumok árán alkalmas járgányt. 

Lesz vele meló, tisztán látszik

Így a korábbi ELMŰ-s járgány is itt várta, hogy belső szervei végül más kocsikba keljenek újra életre. A kidobott, szerencsétlen szerkezet biztos és lassú halála szinte elkerülhetetlennek látszott, míg 2011 végén az ELMŰ munkatársai véletlenül kiszúrták a még a társaság régi, piros színében pompázó, hiányos Pulit egy félreeső zugban.

Mi is az a Puli?

A Puli egy, Szolár Tibor által tervezett, 1986-tól a HÓDGÉP által gyártott kétszemélyes városi törpeautó. A Puli eredetileg kis teljesítményű dízelmotorral felszerelt változatát a francia piacra szánták, mert ott ezeknek a járműveknek a vezetéséhez nem kellett B kategóriás jogosítvány. Komoly siker sosem lett belőle, leginkább a nyugati termelés kulturától álló kivitelezés és a megbízhatatlan, komolytalan nyugati partnerek okolhatók a törpeautó kudarcával. Hogy összesen hány darab Puli készült el, azt sem lehet pontosan tudni. A korabeli hírek több ezres darabszámról beszélnek, de reálisan alig néhány száz darab készülhetett belőle.

Az ELMŰ-nél úgy érezték, egy igazi hazai elektromos autó remekül passzolna az E-Mobility programjuk mellé. Szerencsére a vállalatvezetés is így látta, és megkezdődhetett a kiskocsi teljes felújítása. A vázszerkezet rémesen nézett ki a több éves hányattatás után, így azt a gyári specifikáció alapján újraépítették a megfelelő méretű zártszelvényből. A karosszéria nagy része műanyagból készült, ezzel csak apróbb ragasztásos feladatok voltak. Illetve volt elem, amit nulláról kellett újra legyártatni. 

A sok akksitól tekintélyesre hízott a Puli. 750 kilogrammot nyom.

A teljes felújítás után – modern akkumulátorok, tisztességes kábelek, és típusidegen, de legalább kényelmes ülések is kerültek bele – 2012 nyár elejére el is készült a társaság jelenlegi színére fényezett baba-kék Puli. Bár műszakilag tökéletes állapotban volt – talán újkorában sem volt ennyire tisztességesen összerakva – a társaság mégsem tervezi, hogy levizsgáztatja és rendszámot kér rá. Ahová kell, – az autó jelenleg csak ELMŰ-s rendezvényeken parádézik – oda tréleren szállítják és alig gyűlnek benne a kilométerek. A felújítás óta nem nullázott napi számláló a zárt területen megejtett rövid tesztúton sem érte el a lélektani 50 km-es értéket, és újkora óta is mindössze 7670 kilométer került a kocsiba. Szinte biztos, hogy ezt a műszert senki nem pörgette vissza…

Száguldás majdnem némán

Puli 2E műszaki adatlap:
Motoradatok:
Motor: egyenáramú, soros gerjesztésű villanymotor
Akkumulátorok 10 db, 6 V, 240 Ah
Max. teljesítmény 7,4 kW
Töltési idő 14-18 óra (230 V, 16 A)
 
Menetteljesítmények:
Végsebesség – gyári adat 65 km/h
Végsebesség – gyakorlatban 40-45 km/h
 
Hatótávolság egy feltöltéssel kb. 50 km
Saját tömeg 750 kg
Maximális tömeg 950 kg
CO2 kibocsátás (g/km) 0
A külsőre igen lelkiismeretesen összerakott autó közelről is jól néz ki, nem csupán úgy tessék-lássék újították fel. Igaz, nem is volt olcsó, durván kétmillió forintnyi összegbe került, hogy ma így nézzen ki. Régi Trabant záron kell túljutnia annak, aki a Puli belsejébe tart és belül is régi, szocialista piacos autók alkatrészei néznek velünk szembe. A kormány és a műszerfal Polski Fiatból származik, a kézifék Trabantból, kétkörös, hidraulikus fékrendszere pedig Ladából. 

Szűkös, de megvan benne minden, ami kell a guruláshoz

A belső hangulata is érdekes, az ajtó hangosan záródik, csapni kell izomból, akár anno a Trabantot, és a helykínálat sem közelíti meg a ma már elvárt szintet. De gurul! A gyújtás – hehe – ráadása után már csak az irányválasztó kapcsolót kell előre, vagy hátra állásba kapcsolni és rátaposni a jobboldali pedálra. És a Puli többé kevésbé hangtalanul – jóval zajosabb, mint a modern, mai elektromos autók bármelyike – elindul. 

Előre két, hátra nyolc darab akkumulátornak van helye

Gyorsulása, csúcssebessége fényévekre van a Tesla villanyjárgányától, de még a szerényebb mai darabok is klasszisokkal komfortosabbak nála. De ennek az autónak nem is ez a fő feladata, hanem hogy emlékeztessen egy letűnt időre, illetve hogy felhívja a figyelmet egy olyan jövőre, amikor talán tényleg csendben, gyorsan és szagtalanul közlekedhetünk. Illetve arra, hogy érdemes megmenteni a szemétdombon szomorkodó járgányokat.

Kommentek

  • epipapi

    A megtehető távolságot keveslem a feltöltési időhöz képest. Én tudom, hogy vannak olyan szakembereink, akik tovább tudják fejleszteni.

  • epipapi

    Ez így nem eladható!

  • péloday

    Ki mondta ,hogy elakarják adni ?????

  • hanyistok

    Urak!
    Ez egy már kihalt faj utolsó példányainak egyike, nem mai fejlesztés. Csak az ELMŰ-nél szépen felújították. Szóval sem eladni, sem továbbfejleszteni nem fogja senki.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. Az európaiak egészségével szórakoznak a buherálók.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.