Így működik a budapesti taxismaffia

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.01.09. 06.00

Fenyegetőző hiénák, hátat fordító kollégák, kekeckedő BKK, kezét széttáró taxiscég – így bukik meg Magyarországon egy friss vállalkozás.

Az alábbi történetet egy olyan taxis mesélte el a Vezess.hu-nak, aki régebbi taxiskodás után évekig mással foglalkozott, de tavaly újra belevágott Budapesten. Gyorsan kicsinálta a rendszer, amelynek szerves része a maffia.

Érdemes végigolvasni, hogy mit látott belülről.

“Többször, több évig taxiztam korábban, tudom, miről szól ez a szakma. Pontosabban tudtam, mert amikkel az elmúlt hónapokban találkoztam, az minden képzeletet felülmúl” – kezdi mesélni a taxis, aki az egyik nagy fővárosi céghez lépett be.

“Már az indulás sem volt könnyű, nagyon nehézkesen működött az ügyintézés: 3 hetet vártam csak a terminálra, az összes papírmunka elintézése csaknem 2 hónapig tartott. Már ez sem volt szimpatikus, de Magyarországon vagyunk, ezen még nem lepődtem meg, csak kellemetlen volt, az viszont megdöbbentett, hogy micsoda pénzeket kellett kifizetnem.

    – ugye kell egy minimum 2 milliós autó, ami lehetőség szerint 5 évnél fiatalabb
    – 170 ezer forintért fóliázták sárgára
    – 130 ezerért szerelték bele az órát
    – a rádióval az a helyzet, hogy vagy megveszed 200 ezerért, vagy bérled havi 5000-ért
    mindegy, hogy veszed vagy bérled, 9000-ért szerelik be
    – az antenna a talppal szintén 9000-be került
    – cégtől függően fizetsz havi 60-80 ezer forintot azért, hogy bekerülsz a rendszerükbe, és a diszpécsertől kapod a címeket
    – 50 800 forint az éves drosztdíj, ezért cserébe használhatod a helyeket
    – a bankkártya-lehúzó terminált 140 ezer körüli összegért megveheted a banktól, vagy bérelheted havi 1500-ért
    – 32 ezer volt a műszaki vizsga a kocsira
    – 13 ezerért kaptam rá sárga rendszámot
    – 6700 forintot fizettem a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak a taxis igazolványért
    – a nem fővárosi lakosoknak kell budapesti telephely is, amit némi csalással úgy oldanak meg a kollégák, hogy ismerősökhöz, rokonokhoz jelentkeznek be, ennek az ügyintézése 9000 forint volt
    – PÁV2-es vizsga 8000 forint
    – plusz az újaknak több tízezerért taxis tanfolyamot is el kell végezniük, ezt szerencsére velem nem csináltatták meg

Tessék összeadni, mennyit fizettem, hogy végre elkezdhessek dolgozni! Mindezek kifizetése után úgy kalkuláltam, hogy munkanaponként 10 ezer forint rezsiköltségem lesz. Ebben benne van napi 100-120 kilométernyi üzemanyagköltség, ami 8 literes városi fogyasztással számolva olyan 3500 forint, plusz a taxisautók esetén az átlagosnál jóval nagyobb értékvesztés a kocsira, és az átlagosnál magasabb szervizköltségek.

Ezeket az egyszeri költségeket, és ezt az állandó kiadást akartam munkával kitermelni, nyilván azon felül, hogy keresek valami kis pénzt is.

Már a cégnél hallottak után éreztem, hogy nem lesz könnyű. Elmondták, hogy készüljek fel a hiénákra, amire visszakérdeztem, hogy ha ez ismert probléma, akkor miért nem vág rendet a cég. Erre azt a választ kaptam, hogy majd kiigazodsz, majd kitapasztalod. Az indulás előtt egyórás eligazítást kaptam, akkor sűrítve megkaptam az infókat. Csak összehasonlításképpen mondom, hogy korábban a másik cégemnél 5 napos tanfolyamon vettünk részt, persze akkor még olyan etikai szabályok léteztek, hogy szabad jelzéssel közlekedő kocsit nem előzünk meg stb. Ma már ebből semmi nincs.

Így kezdtem.

A taxisok 45 százaléka nem adott nyugtát - derült ki a BKK őszi ellenőrzései során (Képünk illusztráció)


Farkasként viselkedtek velem

Sajnos már az első napokban kiderült, hogy az összes belvárosi droszthely, a szállodák környéke, a Deák tér, a Széchenyi tér, az Oktogon, az Andrássy út stb., mind a maffia kezében van, kivéve a teljesen eldugott pár helyet. Ezeket csak ők használhatják, aki oda mer állni valamelyik normális belvárosi helyre, azt fenyegetőzéssel elzavarják, pedig pont ezért fizetem az 50 800 forintos drosztdíjat. Többször odajöttek hozzám is, és megfenyegettek, elzavartak.

– Túl sokan vagyunk itt hárman – általában ilyesmit mondtak, nem durván fogalmaztak, de ellentmondást nem tűrő volt ez a kinyilatkoztatásuk. Egyértelmű volt, hogy mennem kell.
– Kifizettem a drosztdíjat, jogom van itt állni – próbálkoztam eleinte. Vagy azt mondták, hogy ez a mi helyünk, innen mi fuvarozunk.

A válaszomra már szólt is bele a rádióba egyikük, hogy valaki okoskodik, aztán hozzátette, hogy mi a drosztdíjnál többet fizettünk. Mindig elmentem, mert nem akartam, hogy bajom legyen. Kiderült van egy ember, akit “Mercis”-ként emlegettek, neki 300 ezret fizetnek a helyhasználatért, gondolom évenként, mert havi összegként ez irreálisan sok pénz lenne.

A Keletihez, meg a Nyugatihoz eleve már oda se mer állni az ember.

Próbáltam máshol is érdeklődni, ki ez a “Mercis”, hogy igaz-e, amit mondanak, lehet-e egyáltalán neki fizetni, de megerősítették más forrásból is, hogy így működik a rendszer a belvárosban. Azt viszont nem tudtam meg, hogy valójában ki ő.

Volt olyan érzésem, hogy a többi taxis inkább annak örülne, ha nem is fizetnék, ha nem jelenne meg egy újabb autó, inkább eltűnnék azokról a belvárosi drosztokról, amelyeket ők használnak. El is mentem, nem vártam meg, hogy eldurvuljon a konfliktus. Sajnos a többi becsületes taxis – mert vannak ilyenek is – sem segített.

Elkeserítő, hogy valaki belekezd egy vállalkozásba Magyarországon, rengeteg papírt elintéz, komoly pénzt fektet bele, majd azzal szembesül, hogy teljesen esélytelen normálisan működtetni, mert a saját társai farkasként viselkednek vele.

Másrészt azt sem értem, miként történhet olyan, hogy ma Magyarországon egy maffiát nem képes a hatóság felszámolni. Tudtommal nem Szicíliában vagyunk.

Megkötötték a kezem

De nem csak a taxisok viselkednek így a kollégákkal, azzal szembesültem, hogy a taxiscégek és a BKK is rendkívül megnehezítik a vállalkozás normális működését, ugyanis a brutális költségeken felül ésszerűtlenül szigorú szabályokat alkalmaznak velünk szemben.

Itt vannak például az etikások. Ők a taxis cégeknél működő etikai bizottságok régi taxisokból álló napi ügyeletesei, akik ellenőrzik a taxisok napi működésével kapcsolatban, hogy mennyire felelnek meg az előírásoknak, főként, hogy időre odaérnek-e a kapott címre.

Amikor a diszpécsertől megkapom a fuvart, ő látja az én pozíciómat, tudja hová kell mennem, és rávág egy kalkulált kiállási időt: 4 perces kiállás, 5 perces kiállás. Én persze azonnal indulok, ám ha 5 perc helyett 6 perc alatt érek oda, az 1 perces késés miatt 1 napra kizárnak azon a héten a munkából. Ha 5 perc helyett 7 perc alatt érek oda, azaz 2 percet kések, akkor 2 napra zárnak ki, 2 napig nem mehetek dolgozni. Van olyan cég, ahol egyébként 2 napos büntetés esetén a második napot 2000 forintért meg lehet váltani.

Normális, hogy a taxisnak pontosnak kell lenni, és azt tapasztaltam, hogy igyekeznek korrektek lenni az etikások, de annyira szigorúak a szabályok, hogy könnyen megbüntethetik az embert. Persze van olyan, hogy saját hibáján kívül nem ér oda valaki, dugóba kerül, ekkor beszól, hogy késik, mire a diszpécser vagy hívja az utast, hogy belefér-e 1-2 perc csúszás, vagy mást küldenek a címre. Ha hibázom, és nem a leggyorsabb utat választom (nem feltétlenül a legrövidebbet, hanem a leggyorsabbat), akkor jön a büntetés.

Korábban fix tarifáért, és létszámstoppért tüntettek (Képünk illusztráció)

Ennél nagyobb problémának érzem, hogy gyakran nem rakhatom ki az utast ott, ahol ő kéri. Aki taxit rendel, az elvárja, hogy ott szálljon ki a kocsiból, ahová kéri a fuvart. Ő ezért fizet. Csakhogy sokszor az ő elvárása és a megállási lehetőségeim nem mindig egyeznek. Ahol ugyanis Megállni tilos tábla van kirakva, ott bizony nem állhatunk meg, mert ha akár 1 percre is megállok (amíg fizet az utas, meg kiszáll az utas), és közben felvételt készít rólam a kamera, akkor jön a 30 ezres csekk a kerületi rendőrkapitányságtól. Budapest belvárosa ugyanis be van kamerázva.

Még nem kaptam ilyen csekket, de félek tőle, hogy több is jöhet, ugyanis több alkalommal az utas kérésére megálltam, holott csak jó száz méterrel arrébb lehetett volna a KRESZ szerint. Egyszer rengeteg csomaggal utazott valaki, máskor meg nyugdíjas volt az illető, már a beszállása is vagy 2-3 percig tartott. Ő már csak az egészségi állapota miatt sem szeretne az úti céljától távol kiszállni. Ebben az esetben mit tegyek, ha bekamerázott utcában ott szeretne kiszállni, ahol nem állhatok meg még 1 percre sem? Kéri, hogy itt és itt álljak meg, ugyanakkor látom, hogy nem lehet, látom a kamerát, és tudom, hogy jön a csekk, ha ott rakom ki, ahol kéri. Mindkétszer láttam, hogy ott van a kamera. Hamarosan kiderül, hogy jön-e csekk.

Arról szólnak a napjaim, hogy figyelek mindent napi 12 órában: melyik drosztra állhatok, ahol – bár kifizettem a drosztdíjat – mégsem fognak megfenyegetni, mert a maffia birtokolja, kisajátította, és elzavarnak. Ha van utasom, nem rakhatom ki feltétlenül ott, ahol kiszállna, mert akkor meg a rendőrök büntetnek meg. Meg van kötve a kezem, pedig csak normálisan akarok dolgozni.

Apró hülyeségekkel foglalkozik a BKK?

Tavaly szeptembertől él számos új szabály a járművekkel kapcsolatban, és azt látom, hogy a drosztok használatának a rendbe rakása helyett ésszerűtlen dolgokkal foglalkoznak. Itt van például a sárgára fóliázás, meg az egyéb jelzések a kocsin.

Az egyik kollégát azért büntették meg, mert a fekete-sárga négyzetekből álló csík a kocsija oldalán, az ajtó élénél nem egész négyzettel kezdődött. Úgy ragasztották fel a kocsira, hogy az egyik pár centis négyzet az ajtó szélén félig látszódott, ami rajtuk kívül szerintem soha, senkit nem zavart volna, senki észre sem veszi.

Arról, hogy van bankkártya-lehúzó terminál a kocsiban, kaptunk 3 matricát, egy nagyobbat, két kisebbet. Egy másik kollégám a 2 kisebbet ragasztotta fel a két hátsó ablakára, ami szintén probléma volt, mert az egy darab nagyobbat kellett volna.

A fix tarifát megkapták számos új költséggel együtt. A jelentős drágulás miatt kevesebb lett az ügyfél, miközben többe kerül a taxizás

 Ennél is érthetetlenebb volt, amikor a harmadik kollégának szóltak, hogy a vonóhorgot is be kell festeni sárgára, amit nem is értek, hiszen ha egyszer ráakaszt valamit, azonnal lekopik. De nem volt sárga, problémáztak érte.

Ha normális kereteken belül van a szabályok betartatása, az rendben van, hiszen vannak szabályok, én csak azt sérelmezem, hogy ilyen dolgokra fordítanak energiát, ám ezzel párhuzamosan nem tartanak rendet, nem számolják fel a maffiát, nem védik meg a becsületes taxisokat a fenyegetőzőktől” – mondja a taxis.

A leszámolás újabb lehúzás

Ha normálisan működne a rendszer, és az összes drosztot használhatná, akkor mennyit keresne? – kérdeztük a férfitól. “December az év legjobb hónapja, ilyen korlátok között, és napi 12 óra taxizással 20-25 ezer forintot lehet keresni naponta, miközben napi 10 ezres rezsivel számolok. De ez csak december, januárban és februárban megfagynak a kollégák az egy helyben állástól, annyira nincs fuvar a decemberihez képest.

A szeptemberi áremelések, a 280 forintos fix kilométerdíj bevezetése után úgy látom, rosszabb lett mindenkinek. Hiába emelkedett a fuvardíj, nem hoz több pénzt a taxisoknak, mivel kevesebb az utas a drágulás miatt. Mondok egy konkrét példát: a belvárosból a reptéri transzfer több mint a duplája lett. Ráadásul mivel kevesebb az utas, még élesebb a verseny a taxisok között.

Tudtam, hogy nem leszek milliomos a taxizásból, de mindez, amit tapasztaltam, minden képzeletet felülmúl.

Eldöntöttem, befejezem, leszámolok, megpróbálom eladni az autót is egy kollégának. Mikor ennek mikéntjéről érdeklődtem, azt hittem, nem jól hallok. Azt mondta az egyik kolléga, hogy vissza kell fehérrendszámoztatnom a kocsit, aztán aki megveszi, annak újra le kell vizsgáztatni taxiként. Azért is fizetnem kell, hogy kiszállhassak. Ja, és ugyanazért az autóért annak a szerencsétlennek ismét fizetnie kell, aki beül a helyemre.”

Félnek a megtorlástól

Felhívtuk Komáromi Endrét, a Budapesti Közlekedési Központ Taxi és Parkolásszervezés Divíziójának vezetőjét, hogy reagáljon a fentiekre.
– Egy tavaly taxizni kezdett férfi mesélte, hogy az összes normális belvárosi drosztról elzavarják a hiénák, csak akkor használhatná a helyeket, ha fizetne 300 ezer forintot a maffiának. Miért nem szünteti meg ezt a helyzetet a Fővárosi Önkormányzat?
– Maga szerint hogyan kellene megszüntetni?
-Nem tudom, én az újságíráshoz értek, ez az én szakmám. Öntől kérdezem, hogy miért nem szüntetik meg.
– Azért, mert az elzavart taxisok nem vállalják névvel, hogy bíróság előtt megnevezik az őket elzavarókat. Panaszos levelek jönnek, de amikor bíróság elé kéne állni, és rendszámmal, névvel megnevezni az elzavarót, akkor azt egyikük sem vállalja.
– Egyetlen ilyen ügy sem jutott bíróság elé?
– Egyetlen elzavart taxis sem vállalja névvel.
– Nyilván félnek, azért nem merik vállalni. Tudnak nekik valamilyen védelmet nyújtani?
– Ez egy költői kérdés volt az újságírótól. Egyébként meg nem igaz, hogy elzavarják a taxisokat az összes helyről. 324 hely van Budapesten.
– Az összes jó belvárosi helyről zavarják el.
– Nézze, én nem tudom ezt bizonyítani, azoknak a taxisoknak kell, akiket elzavarnak.
– Azt mondta ez a taxis, hogy miközben a BKK nem számolja fel a maffia uralmát a drosztokon, apróságokért cseszteti a becsületes taxisokat. Olyanokba köt bele, hogy nem egész négyzettel kezdődik a matrica a kocsi oldalán, vagy olyan abszurdumért, hogy sárgára kell festeni a vonóhorgot is.
– Ez nem igaz. A matricázást cégek végzik, mi pedig dokumentáljuk a vizsgálataink során a kifogásokat, és ha valami nem stimmel, akkor a matricázó cégnél tegyen panaszt a taxis. Már aki velük csináltatja, nem pedig a hipermarketben vesz matricát, és azzal próbálkozik.
– Úgy döntött ez a taxis, hogy befejezi, leszámol. Az igaz, hogy nem tudja eladni az autóját a sárga rendszámmal egy másik taxisnak, csak úgy, ha vesz rá fehér rendszámot, majd a másik taxis újra vesz rá sárgát?
– Nem a mi feladatkörünk ez, hanem a közlekedési hatóságé. De valóban nem adhatja el sárga rendszámmal, mert az az ő vállalkozásához kötődik. Egy másik vállalkozónak saját rendszámot kell kiváltani arra a kocsira.

Kommentek

  • Ragnotti

    Az elzavarásról készíthetne hangfelvételt telefonnal. A nagyobb cégeknél pedig szokott működni olyan etikai vonal, ahol név nélkül lehet bejelenteni a visszaéléseket, csalásokat, itt miért nem megoldható? Szomorú, hogy az illetékes milyen rezignáltan mondja, hogy tud a maffiáról, és szinte zokon veszi, miért nyaggatják őt megint ezzel.

  • Guevara

    Megérett már a pusztulásra ez a szakma is. Ilyen az amikor túl sokan akarnak megélni egy szűkülő piacon. Sajnos késő már jogi szabályozással érdemben javítani a helyzeten, itt már a farkastörvények működnek. Aszerint pedig a gyengék elhullanak. A meginterjúolt vezető is csak a megélhetésért van ott ahol van. Ha bármi változás lenne, akkor ő is elveszíthetné a kenyerét, ezért nem is ugrál inkább, ez annyira tipikus.

  • Guevara

    Nem tudom hogy a cikkbéli úriember hol élt az elmúlt 10-15-20 évben, de nekem, csak amiket hallottam a bp-i taxizásról már az alapján felfordult gyomrom, és ő még állítólag űzte is ezt az ipart valaha. Meg egyáltalán, ma Magyarországon vállalkozást indítani kvázi a 0-ról képtelenség, úgy hogy minden szabályt, törvényt az utolsó betűig betartsunk. Ez itt a nonszensz. Aki tud mégis valami járható utat, kérem ne tartsa magában.

  • PluginHibrid

    Senki nem csodálkozik…

  • csgb

    A hivatal és a feladat. Jellemző.

  • AA2014

    Érzek némi ellentmondást a leírtakban, ugyanis aki 5 napos tanfolyamot végzett akkor, amikor világító szabadjelzővel nem előzték egymást a taxisok, annak bizony mostanság újra el kell végezni a személyszállító tanfolyamot.
    A többi rész viszont igaz, ígyen mennek a dolgok hitvány maffiaországban.
    Bár a rendteremtés állami feladat (lenne), ezt a nyomorult állam ennek nem tud megfelelni, és mint a hibbant zsernyák nyilatkozata mutatja, nem is akar.

  • AA2014

    Ez a bkk nevezetű viccegylet dilettáns idióták gyükekezete, vitézivel az élen.
    Ilyen faszságokkal, mint a kocka elhelyezkedése meg 150 méterről látható szabadjelző, tudnak foglalkozni, csak a lényegről nincs figjuk se.

  • hawk

    Guevara! Ha nem véletlen névazonosságról van szó, akkor az a vezető nyugalmazott rendőr ezredes. http://index.hu/belfold/2009/04/30/nyugdijaztak_komaromi_endret/
    Tehát a nem megélhetéséért küzd. És ez szerintem inkább tipikus. :-(

  • taxista

    De nagyon félre van infózva a kedves mert a belvárosba az oktogonon stb… nem taxisnak fizetnek és nem 300 ezret hanem mint tudjuk lányos hely,kupi stb….. tulajoknak annyi igaz hogy “merci” csak nem taxi a vas.

  • Tede

    Hát ha ez így van akkor ez undorító egy bürokratikus- maffiás, pénzlehúzós szar! Ilyen undorító visszataszító lehúzást nem sokat olvastam még :(!

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.