30 éves Golf az új ellen

VW Golf II-jubileum

Szerző: Heinrich Lingne levél küldés  Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2013.12.27. 15.00

Eljött az idő, amikor a Golf II-es első példányai is magukra ölthetik az OT-s rendszámot. A Golf VII xenon lámpájának fényében mutatjuk meg, mennyire meghatározó autó volt saját korában a Golf.

Még egy forgatókönyvíró sem találhatta volna ki jobban a második generációs Golfhoz fűződő kulcsfontosságú dátumokat, amelyek mind-mind fontos történelmi eseményekhez köthetőek Németországban. A gyártás kezdete 1983-ban indult a Volkswagennél (1985-ig hivatalos nevén: Volkswagenwerk AG): ez volt Helmut Kohl első teljes éve kancellárként. A Golf II az egyesített Németország létrejöttének dátuma után egy évvel köszönt le, amikor utóda, a harmadik generációs kompakt VW vette át a helyét.

Nem nehéz kiszámolni, hogy mostanra a gyártósor első – és azóta is megfelelő állapotú – példányai elérték az old timerré minősítés alsó korhatárát, és joggal folyamodhatnak az OT-s rendszámért. Nem is gondolnánk, hiszen a Golf II a mai napig viszonylag gyakori jelenség a forgalomban, több mit húsz évvel gyártásának leállítása után is. A második generáció emellett még azzal is büszkélkedhet, hogy 6,3 millió legyártott példánnyal az összes Golf-generáció közül az eddig legsikeresebb közel 40 év alatt. Nem véletlen, hogy 400 ezernél is több fut belőle még ma is érvényes papírokkal Németország útjain.

Meglepő, de a rozsda sem jelent problémát ennél a generációnál, hiszen – mint az egyik első nagyszériás modellt – jelentős alvázvédelemmel látták el. Ez olyannyira jól sikerült, hogy a jellegzetes trapéz alakú hátsó lámpával szerelt Golfból kevesebb rohadt el, mint az azt követőből.

90 lóerő – 1,8 literből


Masszív 90 lóerőt présel ki az 1,8 literből a Golf II, feltöltés nélkül. A Golf VII-esben az 1,2-es motor 105 lóerőt tud a turbó hatására

A tesztünkben szereplő zöld Golf a ’91-es évjáratú GT szériából való, így még legalább nyolc éve van arra, hogy beléphessen az OT-rendszámosok klubjába. Erre akkor lesz lehetősége, ha 2021-ben is rozsdamentes lesz, és megfelel majd az 5/1990. (IV.12.) KÖHÉM-rendeletben a muzeális minősítésre vonatkozóan foglaltaknak. Ez pedig egyáltalán nem egyszerű idehaza. A megfelelő műszaki állapotot egy külön minősítő bizottság ellenőrzi, de már a jelentkezésnek is komoly előfeltételei vannak – mint az eredeti fődarabok vagy a származást, tulajdonjogot igazoló dokumentumok megléte.

Idősödő tesztalanyunk ezidáig 184 000 kilométert futott, amitől a piros színű Golf még igencsak messze jár. A hetedik generáció szülötte még teljesen új, érezni az illatán is. Ezzel érkeztünk a randevúra, pont olyan érzelmi állapotban, amilyenné egy új Golf vezetése közben válik az ember. Nyugodtan, ellazultan. Még akkor is, ha az aktuális Golfban mintha háttérbe szorult volna kissé az eddigi pofonegyszerű kezelhetőség. A minőség szerencsére változatlan, mint ahogy az 1,2 literes TSI motor is kiváló. Szépen, egyenletesen jár, szinte alig hallani. Talán csak a hosszú autópályás emelkedőknél éreztük kevésnek 105 lóerős teljesítményét, ahol a hosszú áttételek és a jelentős súly már érezhetően visszaveti dinamikáját.

Egyszerűbb kezelhetőség a kettes Golfban

Nagyobb lökettérfogatú, az akkori időknek megfelelően feltöltés nélküli az 1,8 literes benzinmotor, amiből 90 lóerőt sikerül kinyerni. Érzésre viszont olyan kellemesen húz, hogy biztosan többet saccolnánk, mint a gyári 142 Nm 3000/perc fordulaton. Nem véletlen, hogy ez a motor más konszerntestvérbe is bekerült, többek között a nagyobb VW Passat, Audi 80 és 100-as motorterébe.

30 év, ötgenerációnyi különbség. A Golf genetikája mégis azonnal felismerhető

Nem kell sokáig ismerkedünk a régi Golffal, miután átszállunk az újból. Állítási lehetőség alig van. Az ülés magassága manuálisan változtatható. Pontosabban előre vagy hátra billenthető. A kormány viszont fixen a helyén van, de legalább szervó segíti, és a duda is itt kapott helyet. Ennél fényévekkel bonyolultabb a magasságában és mélységében is állítható VII-es kormánykereke, amelyről a rajta található gombokkal 17 funkciót vezérelhetünk, a kormányzást és a kürtölést nem számítva. Sokkal kevesebb billentyű és gomb bonyolítja az elindulást a régiben, mégis minden fontos dolog adott az autózáshoz. Az ergonómia viszont itt is, sőt már az első generáció óta fontos szempont volt.

Szavazás

Melyiket választanád? Egy gyári állapotú II-es Golfot, vagy inkább egy vadonatújat a legújabb sorozatból?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Ez az egyik titka és vonzereje a Golfnak. A másik a térkínálat. Ebből a szempontból már a ’83-ban bemutatott modell is sokat fejlődött elődjéhez képest. Tengelytávja 2475 milliméter, hosszúsága nincs egészen négy méter, mégis elegendő helyet kínál négy felnőttnek és a csomagjaiknak is. Az új Golf ehhez képest 27 centivel hosszabb, 14 centiméterrel szélesebb, de a gyári adatok alapján közel 300 kilogrammal nehezebb is. Az pedig a fejlesztők és a formatervezők érdeme, hogy a két autó ennyi idő után is hasonlít egymásra: a Golf a mai napig Golf maradt.

Jelentős szerepet vállalt ebben Herbert Schäfer, aki több mint 20 éven át volt vezető dizájner a Volkswagennél, és akinek felügyelete alatt az eredeti Giugiaro-formatervet továbbcsiszolták. A Golf nem függött az aktuális divatirányzatoktól egyszer sem, mégis mindig korhű volt, és kedvező légellenállására is folyamatosan ügyeltek.

Kicsit magas az üléspozíció a kettes Golfban, de kényelmes. Az utastér letisztult, funkcionális. Nincs sok állítási lehetőség


Nagyobb teljesítmény, alacsonyabb fogyasztás

Ez minden új Golf-generációra érvényes, beleértve az aktuálisat is. Olyan alapvető tény ez, mint a vastag C-oszlop, amit nem mindig értett a közönség. 1983-ban például sok rosszindulatú megjegyzést kapott a VW, mert sokak szerint unalmas lett a forma. Majd az Opel is modernebb, átütőbb karosszériájú utóddal váltotta a D Kadettet. Első tesztünkben, 1983-ban a szerző a következő hasonlatot használta az új Golfnál: “amennyiben a McDonald’s úgy érzi, változtatnia kell a Bic Macen, akkor az csak a belső tartalom lehet, a külsőt illetően nincs sok lehetősége”. Valahogy így állt hozzá a Volkswagen akkoriban a formatervhez. És így utólag nem tévedhettek igazán nagyot, mivel a kettes Golf a mai napig sokat nyújt. A helykínálat jó, kimondottan kényelmesen lehet utazni a kissé túl magas ülésekben.

Talán az 1,8 literes motor technikáján érződik leginkább a kor. Kifinomultsága messze van a mostani TSI motorokétól, és az étvágya is jóval nagyobb azokénál. Akkoriban 7,8 literben állapították meg a vegyes fogyasztást, ami 9 liternek felelt meg a mindennapi használat során. Az új Golfban a nagyobb súly és a jobb menetteljesítmény ellenére 4,8 liter ugyanez a gyári érték szerint, a valóságban pedig hat literrel érdemes számolni 100 kilométeren. A visszafelé vezető úton mégis inkább a Golf II volánja mögé pattanunk be, amit a mai napig élmény vezetni. Szinte kedvet kaptunk egy saját példányhoz.


Műszaki adatok

30 éves Golf az új ellen 1
Ilyen és ehhez hasonló cikkeket olvashat az Autó Magazinban. A legfrissebb számot keresse az újságárusnál. 

30 éves Golf az új ellen 2

Kommentek

  • menőmanó

    Golf szerintem sosem a motorjairól volt híres. A nagy átlagot képviselték.
    Ez a régi 1,8-as és az új 1,2-es sem nyújt(ott) semmi különöset, ha csak nem a TSI-k szánalmas vergődésére gondolunk. Az valóban egyedi és szánalmas. :D

  • Ambrus Gergely

    jó is volt a kis Golf 2-essel pörögni a ’90-es években, pedig csak 1.3-as ideges volt.

  • megint

    Azért a 139 lóerős 1.8-as egy kiváló motor volt, azt még az értelmesebb toyotások is dicsérték, olyan persze itt nincsen

  • menőmanó

    megint
    Híven magadhoz megint hülyeségeket írsz, hiszen semmi kirívó nem volt benne. Ja, hogy neked az már az, ha működik valami gond nélkül (azt nem tudom, hogy valóban így volt e) és még erős is egy kicsit.
    Csak hazán belül a 318IS is egy kicsit többet tudott, de neked kár magyarázni, mert az egészből nem értesz semmit. Nem azt írtam, hogy rossz motorokat raktak a Golfba (a TSI-t kivéve), hanem, hogy semmi kirívó nem volt bennük. Sőt sokáig kiröhögtették magukat a gyenge, korszerűtlen de legalább megbízható 1,6-sal. GTI-nek nevezték a 2 literes 115 lovas Golfot, amit egy 1,6-os átlag japán körbeautózott. :)
    Az átlag feletti motorok azok, amik kilógnak a sorból erejükkel, menetdinamikájukkal, megbízhatóságukkal. Tudomásom szerint ez a Golf motorjaira nem volt jellemző. A legviccesebb a VR6-os volt. 2,8-as 170 lóval. Igazi erőmű. :D

  • Tede

    Menőmanó! te inkább ne írj semmi kommentet egyik Vw-Audi termékhez sem, mert amit írsz, az nem szól másról csak a “leszólásról”, amikből egyértelműen kiderül, hogy nem szimpatizálsz a Vw-vel! Pedig minden kategóriába van mit tanulni a konszerntől, mint a II -es Golftól is! Írj egy olyan modellt aminek ekkora rajongótábora van, és még mindig ilyen sok fut az utakon megbízhatóan belőlük, és nem Vw Audi termék?? A te negatív hozzászólásodra az egyszerű kontrám :ennyi ember nem tévedhet! ennyi…

  • menőmanó

    Tede
    Nem is tévedtek, hiszen nem rossz autó a Golf, csak túl van ajnározva.
    Annyira viszont valóban nem jó.
    Én csak próbálom helyre billenteni a mérleg nyelvét. :)
    Azt pedig tudnod kéne, hogy miért van belőlük annyi amennyi. Nem azért mert olyan jó. :D
    Képzeld, még ennek ellenére nem mondom, hogy soha nem vennék golfot, csak nagyon valószínű. Soha ne mondd, hogy soha. :)

  • dave87

    Tede: a lelke csak akkor nyugszik meg, ha minden VW cikkhez fröcsög valami általa igaznak hitt, amúgy meg buta alaptalan érvet, hogy miért is nem igaz, amit írnak, miért is hülye minden VW tulajdonos és miért egy trágyadomb az egész márka, s a japánok miért olyan császárok mindenben, a japán kocsik miért a legjobbak a Világon, stb.

  • menőmanó

    dave87
    Azért ne essél át a ló másik oldalára és írj valótlanságokat! Értem én, hogy elfogult vagy és nem látod a fától az erdőt, de azért túlozni nem kell.
    A buta érveket meg ne firtassuk mert csak elkeserednél, ha vennéd a fáradtságot és utána olvasnál. :)

  • Tede

    menőmanó !
    Abban viszont egyetértek veled, hogy a legtöbb Vw túlárazott :(

  • CGT

    Most már tudjuk hogy miért csinálja ezt menőmanó. Ahogy ő írta, ő csak próbálja “helyre billenteni a mérleg nyelvét. :)”
    Csak annyit szeretnék kérdezni tőle, hogy mit gondol mikor billen helyére a mérleg nyelve? Meddig kell még a sületlenségeit olvasgatnunk?

  • subtotal

    Bármikor a 7-est választanám.

    Golf I volt a családban 20 évvel ezelőtt, egy 82-es 1,5-ös, jó vas volt, de rég lejárt az idejük napi használatra a Golf II-vel együtt.

  • menőmanó

    CGT
    Sületlenség? Elfogultaknak biztos az, de azért kíváncsi lennék a cáfolatokra.
    A kérdésedre pedig az idézetben a válasz. Gondolom érted a lényegét.

  • zoldfulu2000

    A IIes golf nem csak a golfok között volt gyenge de a teljes kínálatban is eléggé szerencsétlenül festett. Ehhez azért tudni kell, hogy akkoriban indult meg a japán invázió, nagyon über formatevekkel (pláne a vége felé), 16v-s erős motorokkal, és komoly felszereltséggel, mindezt igen jó árért. 90re egy IIes golf inkább hatott röhejesnek egy friss (88tól gyártott) Lancerrel vagy akár egy 87es VTEC Civiccel szemben.

    A IIIas sok tekintetben helyre tette a dolgokat (és 1-2 évvel korábban mint bármelyik európai konkurens az Astra Ien kívül), de a motorok nem tartoztak ezek közé.

  • zoldfulu2000

    Bár a IIes messze nem referencia, a VIIes végre tényleg annak tűnik, a két Golf jól szemlélteti fejlődést, akkor is ha az autó nem sokat változott két-három modellgeneráció alatt (de néha akár egy modellfrisstés során is) is nagyon sok minden tudnak finomítani.

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.