Százmilliókat keres a magyar parkoláson egy angol cég

Meghökkentő számok és trükkök a parkolós bizniszből I. rész

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.12.24. 06.00

Négymillió parkolási bírságot kapnak évente az autósok, egymillió ügy megy évente bíróságra. A külföldiek alig fizetnek, a magyar hatóságok tehetetlensége miatt egy angol behajtó gazdagodik a magyar parkolási rendszeren. Cikksorozat a Vezess.hu-n.

Sokmilliárdos üzlet – egyesek szerint lehúzás – a fizetős parkolás, annak ellenére, hogy az autósok egy része hatalmas összegeket elbliccel.

7-9 milliárd forint az autósok zsebéből a parkolós cégekhez

Magyarországon kb. 40 millió alkalommal fizetnek közterületi parkolásért az autósok minden évben. Az ellenőrzések során lebukott bliccelők száma ennek a 10 százaléka körül van, azaz kb. 4 millió darab pótdíjat szórnak szét évente a parkolós cégek.

Az országosan jellemzően 150-525 forint/óra közötti díjakból átlagosan 5-6 milliárd forintot fizetnek be az autósok, amin felül körülbelül újabb 2-3 milliárdot szednek be a pótdíjakból.

A “Mikulás-csomagban” a szélvédőre rakott pótdíjaknak átlagosan az 50-60 százalékát felszólítás nélkül befizetik a megbüntetettek, felszólításra további 20 százalék nyúl a pénztárcájába.

Marad 20-30 százaléknyi kiszabott, de a felszólítás ellenére is befizetetlen bírság, ami olyan egymillió darab évente. Ezek bíróság elé kerülnek, de egy részük így is behajthatatlan lesz. Kik a leginkább renitensek?

Magyar fizet, külföldi alig, diplomata sosem

A magyarországi fizetős parkolóhelyeknek körülbelül a 10 százalékát külföldi rendszámú járművek foglalják el úgy, hogy a szórás szélsőséges. Sopronban 40 százalék, Budapesten 10, míg egyes vidéki városokban 1-2 százalék körüli.

Sokakat bosszant, hogy Budapest egyes részein még este is fizetni kell. Ez a parkolójegy 19.15-kor lett kiváltva, akkor 300 forintot kellett fizetni, hogy 20 óráig köztéren állhasson a kocsi

A fizetési hajlandóságban is óriási különbségek vannak. Az EU-n kívüli járművek gazdáinak csak az 5-20 százaléka hajlandó parkolójegyet venni, míg az uniós autók után a skandinávoké a legmagasabb fizetési hajlandóság, az osztrák és szlovák rendszámos járművek üzembentartói már jóval kevésbé fizetnek, míg a diplomata rendszámos kocsik 0, azaz nulla százalékban vesznek parkolójegyet. Arányosítva is a magyar rendszámos sofőrök fizetnek a legnagyobb arányban.

“Jelentősen befolyásolja a külföldiek fizetési hajlandóságát a parkolós cégek hozzáállása. Mosonmagyaróváron osztrák ügyvéd segítségével hajtják be a pótdíjakat, Budapest VIII. kerületében pedig gyakran kerékbilincselnek, így ezeken a helyeken sokkal magasabb. Persze tisztában vagyunk vele, hogy a rendszeresen itthon parkoló külföldi rendszámos autók jelentős része magyar tulajdonban van” – mondja a Vezess.hu-nak Sipos László, a Magyar Parkolási Szövetség felügyelő bizottságának elnöke.

Hol a legdrágább a parkolás?

Gyűjtésünk szerint országszerte 32 településen kell fizetni a parkolásért, ezek közül az alábbiak a legdrágább közterületi helyek.
    – 525 Ft/óra – Budapest legdrágább zónája nem a Várnegyedben, nem is a belváros közepén van, hanem a Margitszigeten.
    – 500 Ft/óra – Balatonfüred központjában május 1. és szeptember 30. között ennyibe kerül a parkolás, amit viszont ki lehet kerülni a közeli, és ingyenes Huray utcában.
    – 480 Ft/óra – Szegeden nem a díjszabás változik, hanem a parkolószelvény fejében leparkolható idő nő vagy csökken. A 480 forintos jeggyel a kiemelt övezetben egy órára hagyhatjuk ott az autót büntetésmentesen.
Ha ennél több magyar városra is kíváncsi, kattintson ide, és megnézheti a legdrágább hazai parkolóhelyek listáját.

30 százalék az angol behajtó jutaléka

Brutális összegekkel tartoznak a külföldi autósok, amit nemigen képesek behajtatni a magyar parkolós cégek. Ezek legnagyobb részét 2004 óta az Euro Parking Collection (EPC) nevű angol vállalkozás segíti, amely Sipos szerint maga ajánlotta fel szolgáltatásait a hazai cégeknek.

Ebben a kedves kis csomagban 14 ezer 600 forintos csekk lapul

Az EPC főleg az uniós országokba bejegyzett rendszámmal bliccelők ellen sikeres. A számos magyar várossal szerződésben álló behajtó 45-50 százalékos hatékonysággal szedi be azokat a bírságokat, amelyekkel nem tudnak mit kezdeni a magyar parkolási társaságok. (A maradék 50-55 százalék részben unión kívüli üzembentartóhoz kötődik, részben a magas költségek miatt már nem gazdaságos a behajtása.)

Feltételezhető, hogy szépen keres az EPC azokon a bírságokon, amikkel a magyar hatóságok nem tudnak mit kezdeni. Habár az EPC egyedi szerződéseket köt, a Vezess.hu információi szerint általában elmondható, hogy a behajtott pótdíjak 30 százalékát teszi zsebre.

Ez az összeg az elmúlt évtizedben összességében akár az egymilliárd forintot is elérhette.

Szerdán a parkolós biznisz legizgalmasabb részével foglalkozunk: hogyan verik át az autósok a parkolós cégeket, és milyen trükkel verik át a parkolós társaságok az autósokat? Térjen vissza holnap is a Vezess.hu-ra!

Kommentek

  • cool28

    Miért kell parkolási díjat fizetni, ha már fizetünk súlyadót?
    Ez tényleg egy lehúzás.

  • BeZol

    Azért, hogy inkább tömegközlekedj az adott helyszínre, ezzel csökkentve a forgalmat, viszont így is dugik vannak sokszor a fizetős parkolók, tehát lehetne még hová növelni az árakat, mert nem elég elrettentőek :)
    Ettől függetlenül én is hányok az egésztől…

  • Saxon

    A tény az hogy igenis a várnegyed a legdrágább! 30percig ingyenes, utána 60 percig 525Ft, de utána jön a nyalóka 1 óra után a díj ugyanis 5250Ft (saját tapasztalat). Tehát, ha véletlen 61 percig vagy bent akkor mélyen nyúlhatsz a zsebedbe. Persze tudok olyan éttermet a várban, ahol a fizetéskor lehúzzák a parkolókártyádat is, így csak a vacsorát kell fizetni.
    Egyébként, ha már a parkolásért fizetni kell, akkor miért is “parkolós” cégeknek kell fizetni? Közterületen? Nem parkolóházról beszélünk, nem az adott cég építette! Ha már fizetni kell, akkor például miért nem az önkorinak kell fizetni? Ki tartja karban az utakat? Mire költik a befizetett parkolódíjat? Automatákra és az alkoholista hajléktalan kinézetű ellenőrre (bocs, de biztos nincsenek agyonfizetve, és nem is egy álomszakma…)? 9 milliárd, persze közigazgatásban nem nagy összeg, de nem hiszem, hogy vissza van forgatva a forrásába a bevétel.
    Békés karácsonyt…

  • husky

    Vancuverben van egy érdekes fizetési rendszer, mert minden nap kell fizetni, de az óradíj, 25 cent és 4 dollár között mozog (60 Ft-820 Ft). Attól függ mennyi autó van a belvárosi részen és a parkolókapacitásból mennyi foglalt. Ezt a jegyvásárlás és a forgalomszámláló kamerák alapján folyamatosan változik! Ha alig van forgalom olcsó, ha sokan ülnek autóba drága! Abszolút keresleti árfolyam.

  • Funkyman

    “ha már fizetünk súlyadót”

    Te még fizetsz súlyadót? Látom képben vagy.
    Ha elmész színházba, múzeumba, ott is felháborodsz, hogy jegyet kell venni, holott te fizetsz adót?

    Én egyébként teljességgel a fizető parkolás mellett lennék, szerintem szükség van rá mint forgalomszabályozási eszközre. DE: normálisan meg kéne csinálni az egészet. BP-re ritkán járok, akkor is kerülöm a fizetős övezeteket, de a kerületenként eltérő rendszer, a kétes hátterű magáncégekhez vándorló lóvé és az egyéb, parkolás körüli visszásságok… na, az nem kóser.

    Nálunk Pécsen tavaly kirúgta a város a korábbi magáncéget, és ki lett adva a feladat egy önkormányzati cégnek. Eddig jó, ennek örültem. Csakhogy a polgármester akkor azt ígérte, hogy szűkíteni fogják a zónákat. Ehhez képest jövőre bővülnek a fizetős övezetek. Ezzel önmagában még nem lenne szükségszerűen bajom, csak a hazudozást nem szeretem, akkor se, ha politikus az elkövető, és már megszoktuk…
    Másrészt mikor a város átvette a bizniszt, felvetődött egy csomó probléma a parkolással kapcsolatban, ezek mára se oldódtak meg. Főleg a ritka és megbízhatatlan automaták jelentenek gondot. Ahova gyakrabban járok, már ismerem a problémás fémpéniszeket. Van olyan, ami 10-ből 9-szer baszik működni.
    A cseréjükre meg a befolyt pénzből állítólag nem jut…

  • Kempelen10.

    Husky! 2 dolgot felejtettél el leírni, az első, hogy mennyi a parkolási díj sávosan, a másik meg hogy arról mit gondolnak az ott élők. De hát tudjuk “vancuverben” a kerítés is szalámiból van.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.