Százmilliókat keres a magyar parkoláson egy angol cég

Meghökkentő számok és trükkök a parkolós bizniszből I. rész

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.12.24. 06.00

Négymillió parkolási bírságot kapnak évente az autósok, egymillió ügy megy évente bíróságra. A külföldiek alig fizetnek, a magyar hatóságok tehetetlensége miatt egy angol behajtó gazdagodik a magyar parkolási rendszeren. Cikksorozat a Vezess.hu-n.

Sokmilliárdos üzlet – egyesek szerint lehúzás – a fizetős parkolás, annak ellenére, hogy az autósok egy része hatalmas összegeket elbliccel.

7-9 milliárd forint az autósok zsebéből a parkolós cégekhez

Magyarországon kb. 40 millió alkalommal fizetnek közterületi parkolásért az autósok minden évben. Az ellenőrzések során lebukott bliccelők száma ennek a 10 százaléka körül van, azaz kb. 4 millió darab pótdíjat szórnak szét évente a parkolós cégek.

Az országosan jellemzően 150-525 forint/óra közötti díjakból átlagosan 5-6 milliárd forintot fizetnek be az autósok, amin felül körülbelül újabb 2-3 milliárdot szednek be a pótdíjakból.

A “Mikulás-csomagban” a szélvédőre rakott pótdíjaknak átlagosan az 50-60 százalékát felszólítás nélkül befizetik a megbüntetettek, felszólításra további 20 százalék nyúl a pénztárcájába.

Marad 20-30 százaléknyi kiszabott, de a felszólítás ellenére is befizetetlen bírság, ami olyan egymillió darab évente. Ezek bíróság elé kerülnek, de egy részük így is behajthatatlan lesz. Kik a leginkább renitensek?

Magyar fizet, külföldi alig, diplomata sosem

A magyarországi fizetős parkolóhelyeknek körülbelül a 10 százalékát külföldi rendszámú járművek foglalják el úgy, hogy a szórás szélsőséges. Sopronban 40 százalék, Budapesten 10, míg egyes vidéki városokban 1-2 százalék körüli.

Sokakat bosszant, hogy Budapest egyes részein még este is fizetni kell. Ez a parkolójegy 19.15-kor lett kiváltva, akkor 300 forintot kellett fizetni, hogy 20 óráig köztéren állhasson a kocsi

A fizetési hajlandóságban is óriási különbségek vannak. Az EU-n kívüli járművek gazdáinak csak az 5-20 százaléka hajlandó parkolójegyet venni, míg az uniós autók után a skandinávoké a legmagasabb fizetési hajlandóság, az osztrák és szlovák rendszámos járművek üzembentartói már jóval kevésbé fizetnek, míg a diplomata rendszámos kocsik 0, azaz nulla százalékban vesznek parkolójegyet. Arányosítva is a magyar rendszámos sofőrök fizetnek a legnagyobb arányban.

“Jelentősen befolyásolja a külföldiek fizetési hajlandóságát a parkolós cégek hozzáállása. Mosonmagyaróváron osztrák ügyvéd segítségével hajtják be a pótdíjakat, Budapest VIII. kerületében pedig gyakran kerékbilincselnek, így ezeken a helyeken sokkal magasabb. Persze tisztában vagyunk vele, hogy a rendszeresen itthon parkoló külföldi rendszámos autók jelentős része magyar tulajdonban van” – mondja a Vezess.hu-nak Sipos László, a Magyar Parkolási Szövetség felügyelő bizottságának elnöke.

Hol a legdrágább a parkolás?

Gyűjtésünk szerint országszerte 32 településen kell fizetni a parkolásért, ezek közül az alábbiak a legdrágább közterületi helyek.
    – 525 Ft/óra – Budapest legdrágább zónája nem a Várnegyedben, nem is a belváros közepén van, hanem a Margitszigeten.
    – 500 Ft/óra – Balatonfüred központjában május 1. és szeptember 30. között ennyibe kerül a parkolás, amit viszont ki lehet kerülni a közeli, és ingyenes Huray utcában.
    – 480 Ft/óra – Szegeden nem a díjszabás változik, hanem a parkolószelvény fejében leparkolható idő nő vagy csökken. A 480 forintos jeggyel a kiemelt övezetben egy órára hagyhatjuk ott az autót büntetésmentesen.
Ha ennél több magyar városra is kíváncsi, kattintson ide, és megnézheti a legdrágább hazai parkolóhelyek listáját.

30 százalék az angol behajtó jutaléka

Brutális összegekkel tartoznak a külföldi autósok, amit nemigen képesek behajtatni a magyar parkolós cégek. Ezek legnagyobb részét 2004 óta az Euro Parking Collection (EPC) nevű angol vállalkozás segíti, amely Sipos szerint maga ajánlotta fel szolgáltatásait a hazai cégeknek.

Ebben a kedves kis csomagban 14 ezer 600 forintos csekk lapul

Az EPC főleg az uniós országokba bejegyzett rendszámmal bliccelők ellen sikeres. A számos magyar várossal szerződésben álló behajtó 45-50 százalékos hatékonysággal szedi be azokat a bírságokat, amelyekkel nem tudnak mit kezdeni a magyar parkolási társaságok. (A maradék 50-55 százalék részben unión kívüli üzembentartóhoz kötődik, részben a magas költségek miatt már nem gazdaságos a behajtása.)

Feltételezhető, hogy szépen keres az EPC azokon a bírságokon, amikkel a magyar hatóságok nem tudnak mit kezdeni. Habár az EPC egyedi szerződéseket köt, a Vezess.hu információi szerint általában elmondható, hogy a behajtott pótdíjak 30 százalékát teszi zsebre.

Ez az összeg az elmúlt évtizedben összességében akár az egymilliárd forintot is elérhette.

Szerdán a parkolós biznisz legizgalmasabb részével foglalkozunk: hogyan verik át az autósok a parkolós cégeket, és milyen trükkel verik át a parkolós társaságok az autósokat? Térjen vissza holnap is a Vezess.hu-ra!

Kommentek

  • cool28

    Miért kell parkolási díjat fizetni, ha már fizetünk súlyadót?
    Ez tényleg egy lehúzás.

  • BeZol

    Azért, hogy inkább tömegközlekedj az adott helyszínre, ezzel csökkentve a forgalmat, viszont így is dugik vannak sokszor a fizetős parkolók, tehát lehetne még hová növelni az árakat, mert nem elég elrettentőek :)
    Ettől függetlenül én is hányok az egésztől…

  • Saxon

    A tény az hogy igenis a várnegyed a legdrágább! 30percig ingyenes, utána 60 percig 525Ft, de utána jön a nyalóka 1 óra után a díj ugyanis 5250Ft (saját tapasztalat). Tehát, ha véletlen 61 percig vagy bent akkor mélyen nyúlhatsz a zsebedbe. Persze tudok olyan éttermet a várban, ahol a fizetéskor lehúzzák a parkolókártyádat is, így csak a vacsorát kell fizetni.
    Egyébként, ha már a parkolásért fizetni kell, akkor miért is “parkolós” cégeknek kell fizetni? Közterületen? Nem parkolóházról beszélünk, nem az adott cég építette! Ha már fizetni kell, akkor például miért nem az önkorinak kell fizetni? Ki tartja karban az utakat? Mire költik a befizetett parkolódíjat? Automatákra és az alkoholista hajléktalan kinézetű ellenőrre (bocs, de biztos nincsenek agyonfizetve, és nem is egy álomszakma…)? 9 milliárd, persze közigazgatásban nem nagy összeg, de nem hiszem, hogy vissza van forgatva a forrásába a bevétel.
    Békés karácsonyt…

  • husky

    Vancuverben van egy érdekes fizetési rendszer, mert minden nap kell fizetni, de az óradíj, 25 cent és 4 dollár között mozog (60 Ft-820 Ft). Attól függ mennyi autó van a belvárosi részen és a parkolókapacitásból mennyi foglalt. Ezt a jegyvásárlás és a forgalomszámláló kamerák alapján folyamatosan változik! Ha alig van forgalom olcsó, ha sokan ülnek autóba drága! Abszolút keresleti árfolyam.

  • Funkyman

    “ha már fizetünk súlyadót”

    Te még fizetsz súlyadót? Látom képben vagy.
    Ha elmész színházba, múzeumba, ott is felháborodsz, hogy jegyet kell venni, holott te fizetsz adót?

    Én egyébként teljességgel a fizető parkolás mellett lennék, szerintem szükség van rá mint forgalomszabályozási eszközre. DE: normálisan meg kéne csinálni az egészet. BP-re ritkán járok, akkor is kerülöm a fizetős övezeteket, de a kerületenként eltérő rendszer, a kétes hátterű magáncégekhez vándorló lóvé és az egyéb, parkolás körüli visszásságok… na, az nem kóser.

    Nálunk Pécsen tavaly kirúgta a város a korábbi magáncéget, és ki lett adva a feladat egy önkormányzati cégnek. Eddig jó, ennek örültem. Csakhogy a polgármester akkor azt ígérte, hogy szűkíteni fogják a zónákat. Ehhez képest jövőre bővülnek a fizetős övezetek. Ezzel önmagában még nem lenne szükségszerűen bajom, csak a hazudozást nem szeretem, akkor se, ha politikus az elkövető, és már megszoktuk…
    Másrészt mikor a város átvette a bizniszt, felvetődött egy csomó probléma a parkolással kapcsolatban, ezek mára se oldódtak meg. Főleg a ritka és megbízhatatlan automaták jelentenek gondot. Ahova gyakrabban járok, már ismerem a problémás fémpéniszeket. Van olyan, ami 10-ből 9-szer baszik működni.
    A cseréjükre meg a befolyt pénzből állítólag nem jut…

  • Kempelen10.

    Husky! 2 dolgot felejtettél el leírni, az első, hogy mennyi a parkolási díj sávosan, a másik meg hogy arról mit gondolnak az ott élők. De hát tudjuk “vancuverben” a kerítés is szalámiból van.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.