Rejtett hiba miatt perel az új tulaj. Jogos?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.12.18. 14.00

Egy jármű előző tulajdonosa lehet felelős annak rejtett hibáiért? Ha komoly összeget emészt fel a javítás, nyilván felmerül ez a kérdés, ami mindkét fél a vevő, és az eladó számára is komoly fejtörést okozhat.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves uram!

Ausztriában dolgozom havi kb.3-4000km-t autózom és most másik auto vásárlásán gondolkodom. Kb.600000-700000 Ft-ot szánok rá. A kérdésem az hogy milyen auto felelne meg a hosszú autopályázásnak egy benzin-gázos vagy egy diesel? Swift 1.3 gázos? Daewo Kalos 1.4 gázos? Vagy esetleg Renault Thalia, Clio diesel? Válaszát előre is köszönöm.

Thalia hosszú utakra? Nem épp a legjobb választás, inkább egy Lacetti, vagy Skoda Fabia!

Szakértőnk válasza

Kedves Samu!

A 600-700 ezres autók közül alapvetően nem vennék dízelt, inkább a benzines gázzal. De a speciális helyzet miatt megnézném a Citroen Xsarát a késői modellekben megtalálható 1,4 HDi-vel. Nagyon takarékos és az egy annyira eltalált motor, hogy még turbót sem nagyon kell rajta cserélni. Nemrég egy Peugeot-márkaszerviz vezetője mesélte, hogy ő is ezt a motort választotta, nyilván nem véletlenül.

Ha nincs belőle értelmes eladó, akkor a Skoda Fabiát keresném az SDi motorral. 64 lóerős szívódízel, sokat bír, alig eszik és kijön 700 vagy 750 ezerből. Egyik előnye a kényelmes ülés, a Fabia I méretéhez képest nagyon kulturált, igényesen megcsinált autó.

A Thalia ennyi autópályás útra oldalszél-érzékenysége miatt nem az igazi, ülése is kényelmetlen. A Clio II sem elég komfortos ennyire hosszú utakra. A billegős futóművű Kalosban én nem húznám ki sokáig, rövidebb távokra találták ki. A Daewoo Lacetti viszont 1,4-es motorral, amely nem zabál úgy, mint az ezerhatos, igazán figyelemreméltó. Strapabíró, kényelmes és olcsó. Rossz esetben kispriccel belőle a hűtővíz, erről taxisok tudnának mesélni, de minden autónak vannak gyengéi és a Lacetti ár/érték arányban kiváló. Ez a motor a kombiban nem volt, a szedánban és az ötajtósban igen. Gazdaságossági alapon jó a Swift, de sem biztonsága, sem kényelme alapján nem ajánlanám világjárásra. További lehetőség a FIAT Stilo. Működőképes autó és tudásához képest igen jutányos.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt uram!

Az lenne a kérdésem hogy egy átlagos fronthajtású személyautónál előre vagy hátra kell felszerelni az új téli gumit. köszönöm.

Bárhol hajtson is az autó, a jobb állapotú téli abroncsot célszerű a hátsó tengelyre szerelni, szakértőnk álláspontja szerint

Szakértőnk válasza

Kedves László!

Az autó hajtásmódjától függetlenül, mindig hátra célszerű tenni a jobb állapotú gumiabroncsot. Az autóval amikor pl. vészfékez, a súly 65-70 százaléka az első tengelyre terhelődik. Tehát a két első gumira nagyobb leszorító erő hat, a két hátsóra pedig jelentősen kevesebb jut.

Ha hátul egy jelentősen kopottabb abroncsot használ, és az adott esetben egy vészfékezés közben a kisebb leszorító erő miatt megcsúszik, az autója elveszítheti stabilitását, a jármű túlkormányzottá válhat, aminek felismerése, kivédése, nem mindig egyszerű feladat. Naponta tapasztalom, hogy a flottakezelők nagy része, igenis ragaszkodik hozzá, hogy a gumis műhelyben a jobb állapotú abroncsot tegyék hátra, mint ahogyan a gyártók egy része ezt hangsúlyozza is. A mai modern autókon az ESP működésének hatását jelentősen ronthatja, ha hátul kopottabb abroncsokat használnak.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd úr!

Lenne egy kérdésem Június 11-én adtam el a motoromat ami 4 hónapig volt a tulajdonomban gs500. Ezalatt az idő alatt (amíg az enyém volt hibátlanul működött) Ma november 15-én kaptam egy levelet a vevő sráctól, hogy a motor ette az olajat 1000km-re 1 litert. Megjavíttatta 77000 forintért aminek fizessem ki a felét különben beperel. Szerinte ha nem is tudtam a hibáról akkor is felelős vagyok. Azt írja, hogy a Suzuki szerviz szakértői nyilatkozattal alátámasztja, hogy a vétel másnapján jelentkezett a hiba.Nekem eddig nem szólt egy szót sem a problémáról Vajon ez jogos? Köszönöm a választ előre is.

 Üdvözlettel: Wiederwald Gábor

Kínos, ha egy eladott jármű beadja a kulcsot az új tulajdonosnál, de tehet minket felelőssé mindezért?

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor!

A motor adásvétele és a levél között kb 5 hónap telt el. Felmerül a kérdés, hogy miért nem jelezte a hibát korábban a vevő, és miért pont a javítási költség felét akarja elkérni Öntől?! Felelősség kérdésének tisztázása végső soron bíróság feladata. Ha perre kerül sor a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a hiba a használt jármű vásárláskor már fenn állt. – ami 5 hónap, azaz egy teljes szezon motorozás után véleményem szerint nehéz, de ezt bízzuk igazságügyi szakértőre, és ne a szerviz szerelőjére Ilyen esetben sokat számít az adásvételi szerződés pontos szövege.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • Funkyman

    A Fabia ülése kényelmes? Jó vicc.
    Amúgy meg a franc venne autópályázásra egy 60-70 lovas dízelt. 700ezerből azért már lehet értelmes alsó-közepes autót is venni. Akár Stilót, akár Xsarát, akár 306-ost, akár mást.

  • Guevara

    “Az autóval amikor pl. vészfékez, a súly 65-70 százaléka az első tengelyre terhelődik.”

    Gyula bácsi! Megint tetszik érdekeseket mondani. Egy elsőkerékhajtásos autónál statikusan is az autó tömegének az 55-60%-a az első kerekeket terheli. Jeges úton “vészfékezve”, a csekély tapadás miatt nem lesz akkora a fékezéskori súlypontáthelyeződés. Elsőkerekes autón hátra tenni a téli gumit az kb. annyit ér mint halottnak a csók, vagy még rosszabb, mert az autó eleje fog megcsúszni határhelyzetben, vagyis éppen a kormányzott kerekeket nem tudjuk majd az autó irányítására használni.

  • Nick Árpi

    Franc vagyok. Autópályán is használom, tudom tartani a megengedett legnagyobb sebességet. 8 év alatt nem tervezett alkatrészcserék: stabilizátorrúd gumiszilent 2 db,első lengőkar hátsó szilent 2db, hátsó lengéscsillapító porvédő gumiütköző 2db. 5 liter felett egyszer evett, megpakolt utánfutót húzva.
    Nem mondom, hogy szép(amúgy kombi), nem mondom, hogy kényelmes, nem mondom, hogy gyors. Takarékos és megbízható. Nekem értelmes.

  • Pokol

    A Thalia is jó hosszú útra.Én egy seggel le vezettem 810Km-ert és tankoláskor a kulcsot adtam ki.Gerinc műtét után 3 hónappal tettem meg ezt az utat és semmi bajom nem volt.A Suzukit meg messziről el kell kerülni.A Suzukit csak 50Km-es körzetbe való autózásra találták ki az ülése miatt.Borzasztó kényelmetlen gyenge a motorja az 1,3-nak is.És ezt nevezzük a “mi autónknak”! Tudom,hogy mit írok mert 2 évig volt ilyen.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.