Rejtett hiba miatt perel az új tulaj. Jogos?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.12.18. 14.00

Egy jármű előző tulajdonosa lehet felelős annak rejtett hibáiért? Ha komoly összeget emészt fel a javítás, nyilván felmerül ez a kérdés, ami mindkét fél a vevő, és az eladó számára is komoly fejtörést okozhat.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves uram!

Ausztriában dolgozom havi kb.3-4000km-t autózom és most másik auto vásárlásán gondolkodom. Kb.600000-700000 Ft-ot szánok rá. A kérdésem az hogy milyen auto felelne meg a hosszú autopályázásnak egy benzin-gázos vagy egy diesel? Swift 1.3 gázos? Daewo Kalos 1.4 gázos? Vagy esetleg Renault Thalia, Clio diesel? Válaszát előre is köszönöm.

Thalia hosszú utakra? Nem épp a legjobb választás, inkább egy Lacetti, vagy Skoda Fabia!

Szakértőnk válasza

Kedves Samu!

A 600-700 ezres autók közül alapvetően nem vennék dízelt, inkább a benzines gázzal. De a speciális helyzet miatt megnézném a Citroen Xsarát a késői modellekben megtalálható 1,4 HDi-vel. Nagyon takarékos és az egy annyira eltalált motor, hogy még turbót sem nagyon kell rajta cserélni. Nemrég egy Peugeot-márkaszerviz vezetője mesélte, hogy ő is ezt a motort választotta, nyilván nem véletlenül.

Ha nincs belőle értelmes eladó, akkor a Skoda Fabiát keresném az SDi motorral. 64 lóerős szívódízel, sokat bír, alig eszik és kijön 700 vagy 750 ezerből. Egyik előnye a kényelmes ülés, a Fabia I méretéhez képest nagyon kulturált, igényesen megcsinált autó.

A Thalia ennyi autópályás útra oldalszél-érzékenysége miatt nem az igazi, ülése is kényelmetlen. A Clio II sem elég komfortos ennyire hosszú utakra. A billegős futóművű Kalosban én nem húznám ki sokáig, rövidebb távokra találták ki. A Daewoo Lacetti viszont 1,4-es motorral, amely nem zabál úgy, mint az ezerhatos, igazán figyelemreméltó. Strapabíró, kényelmes és olcsó. Rossz esetben kispriccel belőle a hűtővíz, erről taxisok tudnának mesélni, de minden autónak vannak gyengéi és a Lacetti ár/érték arányban kiváló. Ez a motor a kombiban nem volt, a szedánban és az ötajtósban igen. Gazdaságossági alapon jó a Swift, de sem biztonsága, sem kényelme alapján nem ajánlanám világjárásra. További lehetőség a FIAT Stilo. Működőképes autó és tudásához képest igen jutányos.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt uram!

Az lenne a kérdésem hogy egy átlagos fronthajtású személyautónál előre vagy hátra kell felszerelni az új téli gumit. köszönöm.

Bárhol hajtson is az autó, a jobb állapotú téli abroncsot célszerű a hátsó tengelyre szerelni, szakértőnk álláspontja szerint

Szakértőnk válasza

Kedves László!

Az autó hajtásmódjától függetlenül, mindig hátra célszerű tenni a jobb állapotú gumiabroncsot. Az autóval amikor pl. vészfékez, a súly 65-70 százaléka az első tengelyre terhelődik. Tehát a két első gumira nagyobb leszorító erő hat, a két hátsóra pedig jelentősen kevesebb jut.

Ha hátul egy jelentősen kopottabb abroncsot használ, és az adott esetben egy vészfékezés közben a kisebb leszorító erő miatt megcsúszik, az autója elveszítheti stabilitását, a jármű túlkormányzottá válhat, aminek felismerése, kivédése, nem mindig egyszerű feladat. Naponta tapasztalom, hogy a flottakezelők nagy része, igenis ragaszkodik hozzá, hogy a gumis műhelyben a jobb állapotú abroncsot tegyék hátra, mint ahogyan a gyártók egy része ezt hangsúlyozza is. A mai modern autókon az ESP működésének hatását jelentősen ronthatja, ha hátul kopottabb abroncsokat használnak.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd úr!

Lenne egy kérdésem Június 11-én adtam el a motoromat ami 4 hónapig volt a tulajdonomban gs500. Ezalatt az idő alatt (amíg az enyém volt hibátlanul működött) Ma november 15-én kaptam egy levelet a vevő sráctól, hogy a motor ette az olajat 1000km-re 1 litert. Megjavíttatta 77000 forintért aminek fizessem ki a felét különben beperel. Szerinte ha nem is tudtam a hibáról akkor is felelős vagyok. Azt írja, hogy a Suzuki szerviz szakértői nyilatkozattal alátámasztja, hogy a vétel másnapján jelentkezett a hiba.Nekem eddig nem szólt egy szót sem a problémáról Vajon ez jogos? Köszönöm a választ előre is.

 Üdvözlettel: Wiederwald Gábor

Kínos, ha egy eladott jármű beadja a kulcsot az új tulajdonosnál, de tehet minket felelőssé mindezért?

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor!

A motor adásvétele és a levél között kb 5 hónap telt el. Felmerül a kérdés, hogy miért nem jelezte a hibát korábban a vevő, és miért pont a javítási költség felét akarja elkérni Öntől?! Felelősség kérdésének tisztázása végső soron bíróság feladata. Ha perre kerül sor a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a hiba a használt jármű vásárláskor már fenn állt. – ami 5 hónap, azaz egy teljes szezon motorozás után véleményem szerint nehéz, de ezt bízzuk igazságügyi szakértőre, és ne a szerviz szerelőjére Ilyen esetben sokat számít az adásvételi szerződés pontos szövege.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • Funkyman

    A Fabia ülése kényelmes? Jó vicc.
    Amúgy meg a franc venne autópályázásra egy 60-70 lovas dízelt. 700ezerből azért már lehet értelmes alsó-közepes autót is venni. Akár Stilót, akár Xsarát, akár 306-ost, akár mást.

  • Guevara

    “Az autóval amikor pl. vészfékez, a súly 65-70 százaléka az első tengelyre terhelődik.”

    Gyula bácsi! Megint tetszik érdekeseket mondani. Egy elsőkerékhajtásos autónál statikusan is az autó tömegének az 55-60%-a az első kerekeket terheli. Jeges úton “vészfékezve”, a csekély tapadás miatt nem lesz akkora a fékezéskori súlypontáthelyeződés. Elsőkerekes autón hátra tenni a téli gumit az kb. annyit ér mint halottnak a csók, vagy még rosszabb, mert az autó eleje fog megcsúszni határhelyzetben, vagyis éppen a kormányzott kerekeket nem tudjuk majd az autó irányítására használni.

  • Nick Árpi

    Franc vagyok. Autópályán is használom, tudom tartani a megengedett legnagyobb sebességet. 8 év alatt nem tervezett alkatrészcserék: stabilizátorrúd gumiszilent 2 db,első lengőkar hátsó szilent 2db, hátsó lengéscsillapító porvédő gumiütköző 2db. 5 liter felett egyszer evett, megpakolt utánfutót húzva.
    Nem mondom, hogy szép(amúgy kombi), nem mondom, hogy kényelmes, nem mondom, hogy gyors. Takarékos és megbízható. Nekem értelmes.

  • Pokol

    A Thalia is jó hosszú útra.Én egy seggel le vezettem 810Km-ert és tankoláskor a kulcsot adtam ki.Gerinc műtét után 3 hónappal tettem meg ezt az utat és semmi bajom nem volt.A Suzukit meg messziről el kell kerülni.A Suzukit csak 50Km-es körzetbe való autózásra találták ki az ülése miatt.Borzasztó kényelmetlen gyenge a motorja az 1,3-nak is.És ezt nevezzük a “mi autónknak”! Tudom,hogy mit írok mert 2 évig volt ilyen.

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.