Rejtett hiba miatt perel az új tulaj. Jogos?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.12.18. 14.00

Egy jármű előző tulajdonosa lehet felelős annak rejtett hibáiért? Ha komoly összeget emészt fel a javítás, nyilván felmerül ez a kérdés, ami mindkét fél a vevő, és az eladó számára is komoly fejtörést okozhat.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves uram!

Ausztriában dolgozom havi kb.3-4000km-t autózom és most másik auto vásárlásán gondolkodom. Kb.600000-700000 Ft-ot szánok rá. A kérdésem az hogy milyen auto felelne meg a hosszú autopályázásnak egy benzin-gázos vagy egy diesel? Swift 1.3 gázos? Daewo Kalos 1.4 gázos? Vagy esetleg Renault Thalia, Clio diesel? Válaszát előre is köszönöm.

Thalia hosszú utakra? Nem épp a legjobb választás, inkább egy Lacetti, vagy Skoda Fabia!

Szakértőnk válasza

Kedves Samu!

A 600-700 ezres autók közül alapvetően nem vennék dízelt, inkább a benzines gázzal. De a speciális helyzet miatt megnézném a Citroen Xsarát a késői modellekben megtalálható 1,4 HDi-vel. Nagyon takarékos és az egy annyira eltalált motor, hogy még turbót sem nagyon kell rajta cserélni. Nemrég egy Peugeot-márkaszerviz vezetője mesélte, hogy ő is ezt a motort választotta, nyilván nem véletlenül.

Ha nincs belőle értelmes eladó, akkor a Skoda Fabiát keresném az SDi motorral. 64 lóerős szívódízel, sokat bír, alig eszik és kijön 700 vagy 750 ezerből. Egyik előnye a kényelmes ülés, a Fabia I méretéhez képest nagyon kulturált, igényesen megcsinált autó.

A Thalia ennyi autópályás útra oldalszél-érzékenysége miatt nem az igazi, ülése is kényelmetlen. A Clio II sem elég komfortos ennyire hosszú utakra. A billegős futóművű Kalosban én nem húznám ki sokáig, rövidebb távokra találták ki. A Daewoo Lacetti viszont 1,4-es motorral, amely nem zabál úgy, mint az ezerhatos, igazán figyelemreméltó. Strapabíró, kényelmes és olcsó. Rossz esetben kispriccel belőle a hűtővíz, erről taxisok tudnának mesélni, de minden autónak vannak gyengéi és a Lacetti ár/érték arányban kiváló. Ez a motor a kombiban nem volt, a szedánban és az ötajtósban igen. Gazdaságossági alapon jó a Swift, de sem biztonsága, sem kényelme alapján nem ajánlanám világjárásra. További lehetőség a FIAT Stilo. Működőképes autó és tudásához képest igen jutányos.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt uram!

Az lenne a kérdésem hogy egy átlagos fronthajtású személyautónál előre vagy hátra kell felszerelni az új téli gumit. köszönöm.

Bárhol hajtson is az autó, a jobb állapotú téli abroncsot célszerű a hátsó tengelyre szerelni, szakértőnk álláspontja szerint

Szakértőnk válasza

Kedves László!

Az autó hajtásmódjától függetlenül, mindig hátra célszerű tenni a jobb állapotú gumiabroncsot. Az autóval amikor pl. vészfékez, a súly 65-70 százaléka az első tengelyre terhelődik. Tehát a két első gumira nagyobb leszorító erő hat, a két hátsóra pedig jelentősen kevesebb jut.

Ha hátul egy jelentősen kopottabb abroncsot használ, és az adott esetben egy vészfékezés közben a kisebb leszorító erő miatt megcsúszik, az autója elveszítheti stabilitását, a jármű túlkormányzottá válhat, aminek felismerése, kivédése, nem mindig egyszerű feladat. Naponta tapasztalom, hogy a flottakezelők nagy része, igenis ragaszkodik hozzá, hogy a gumis műhelyben a jobb állapotú abroncsot tegyék hátra, mint ahogyan a gyártók egy része ezt hangsúlyozza is. A mai modern autókon az ESP működésének hatását jelentősen ronthatja, ha hátul kopottabb abroncsokat használnak.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd úr!

Lenne egy kérdésem Június 11-én adtam el a motoromat ami 4 hónapig volt a tulajdonomban gs500. Ezalatt az idő alatt (amíg az enyém volt hibátlanul működött) Ma november 15-én kaptam egy levelet a vevő sráctól, hogy a motor ette az olajat 1000km-re 1 litert. Megjavíttatta 77000 forintért aminek fizessem ki a felét különben beperel. Szerinte ha nem is tudtam a hibáról akkor is felelős vagyok. Azt írja, hogy a Suzuki szerviz szakértői nyilatkozattal alátámasztja, hogy a vétel másnapján jelentkezett a hiba.Nekem eddig nem szólt egy szót sem a problémáról Vajon ez jogos? Köszönöm a választ előre is.

 Üdvözlettel: Wiederwald Gábor

Kínos, ha egy eladott jármű beadja a kulcsot az új tulajdonosnál, de tehet minket felelőssé mindezért?

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor!

A motor adásvétele és a levél között kb 5 hónap telt el. Felmerül a kérdés, hogy miért nem jelezte a hibát korábban a vevő, és miért pont a javítási költség felét akarja elkérni Öntől?! Felelősség kérdésének tisztázása végső soron bíróság feladata. Ha perre kerül sor a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a hiba a használt jármű vásárláskor már fenn állt. – ami 5 hónap, azaz egy teljes szezon motorozás után véleményem szerint nehéz, de ezt bízzuk igazságügyi szakértőre, és ne a szerviz szerelőjére Ilyen esetben sokat számít az adásvételi szerződés pontos szövege.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • Funkyman

    A Fabia ülése kényelmes? Jó vicc.
    Amúgy meg a franc venne autópályázásra egy 60-70 lovas dízelt. 700ezerből azért már lehet értelmes alsó-közepes autót is venni. Akár Stilót, akár Xsarát, akár 306-ost, akár mást.

  • Guevara

    “Az autóval amikor pl. vészfékez, a súly 65-70 százaléka az első tengelyre terhelődik.”

    Gyula bácsi! Megint tetszik érdekeseket mondani. Egy elsőkerékhajtásos autónál statikusan is az autó tömegének az 55-60%-a az első kerekeket terheli. Jeges úton “vészfékezve”, a csekély tapadás miatt nem lesz akkora a fékezéskori súlypontáthelyeződés. Elsőkerekes autón hátra tenni a téli gumit az kb. annyit ér mint halottnak a csók, vagy még rosszabb, mert az autó eleje fog megcsúszni határhelyzetben, vagyis éppen a kormányzott kerekeket nem tudjuk majd az autó irányítására használni.

  • Nick Árpi

    Franc vagyok. Autópályán is használom, tudom tartani a megengedett legnagyobb sebességet. 8 év alatt nem tervezett alkatrészcserék: stabilizátorrúd gumiszilent 2 db,első lengőkar hátsó szilent 2db, hátsó lengéscsillapító porvédő gumiütköző 2db. 5 liter felett egyszer evett, megpakolt utánfutót húzva.
    Nem mondom, hogy szép(amúgy kombi), nem mondom, hogy kényelmes, nem mondom, hogy gyors. Takarékos és megbízható. Nekem értelmes.

  • Pokol

    A Thalia is jó hosszú útra.Én egy seggel le vezettem 810Km-ert és tankoláskor a kulcsot adtam ki.Gerinc műtét után 3 hónappal tettem meg ezt az utat és semmi bajom nem volt.A Suzukit meg messziről el kell kerülni.A Suzukit csak 50Km-es körzetbe való autózásra találták ki az ülése miatt.Borzasztó kényelmetlen gyenge a motorja az 1,3-nak is.És ezt nevezzük a “mi autónknak”! Tudom,hogy mit írok mert 2 évig volt ilyen.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.