Életveszélyes zebrák, amerre csak nézünk

Miért ilyen rosszak a zebráink?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.12.16. 07.00

Sokszor örvendetesen jó minőségűek az újonnan átadott hazai utak, ugyanakkor hátborzongató, milyen trehánysággal képesek viseltetni a közútkezelők a nem friss szakaszok iránt. Kameránkkal fővárosi zebrafronton szörnyülködtünk.

A fenti képen Ön szerint van zebra vagy nincs? És majd a rendőr szerint, ha Önt elgázolják vagy Ön gázol itt? (Budapest, Feketesas utca – a Google Maps fotója tavaly készült itt, azóta újrafestették egy kicsit, de tábla nem került elé, az eredmény a videó végén látható.)

Pintér Sándor belügyminiszter úr szerint a jövő évben traffipax-vásárlásra költendő 12 milliárd forint jó helyen lesz, a sebességmérés szerinte továbbra is jó eszköz a balesetek számának csökentésére. Lelke rajta, a projekt egy részével, a fix traffipaxok kihelyezésének hasznával tulajdonképpen nem is nagyon lehet vitába szállni. Ha tényleg veszélyes helyre teszik ki őket, akkor aki ismerős a környéken, tudja hol van a kamera és azért megy lassabban, aki nem ismeri, azért, mert nem tudja, hol számítson drága felvételre – az eredmény bizonyára valóban kevesebb baleset lesz a traffi környezetében. (A rendőrök által működtetett, lesből támadó mobil pénzbeszedőgépekről persze más a véleményünk.)

Ugyanakkor elég pár kilométert autózni erre-arra, szinte bármerre Magyarországon, hogy az embere rájöjjön: nem állunk olyan jól közlekedés-szabályozás terén, hogy már csak a traffipaxok számának növelésével javíthatjuk a közlekedés biztonságát. Az sem lenne baj, ha a közúti jelzések normálisan és egyértelműen lennének elhelyezve. Még az emberéletre leginkább veszélyes autó-gyalogos találkozási pontok, a zebrák (közlekedési bikkfanyelvül gyalogos-átkelőhelyek (habár magában a KRESZ-ben is kétféleképp, gyalogos-átkelőhelyként és gyalogosátkelőhelyként is szerepel a szó az általános magyar slendriánság tanúságaképp)) állaga is siralmas. 12 milliárdból elég sokat rendbe lehetne tenni.

Egy órányi autózás se kellett Budapesten és Budakeszin az alábbi videó nyersanyagának elkészítéséhez. 2014 van, májusban leszünk 10 éve az EU tagja, ráadásul az ország leggazdagabb vidékén videózgattunk:

Hogy tiszta legyen a kép, íme, a jó zebra ismérvei – ezeket nem én találtam ki, hanem a törvény mondja, pontosabban a:

20/1984 számú KM rendelet, mely a közlekedési jelzések elhelyezéséről szól:

11.§ 1. A közúti jelzéseket a KRESZ és a vonatkozó szabványok rendelkezéseinek megfelelően úgy kell elhelyezni, hogy azok a járművezetők és gyalogosok, akikre a jelzés vonatkozik, bármely napszakban, kellő távolságból észlelhessék, és azokból – helyismeret hiányában is – a forgalmi rendet félreérthetetlenül felismerhessék.

E rendelet melléklete, a Forgalomszabályozási műszaki szabályzat, 23.3: A kijelölt gyalogos-átkelőhelyet úgy kell elhelyezni, hogy az

b) az egész úttesten – illetőleg ahol több úttest van, ott az összes úttesten – összefüggően átvezessen.

83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet melléklet, “A közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményei” műszaki szabályzata (JETSZ), 18.9. a) A “Kijelölt gyalogos-átkelőhely” jelzőtáblát a gyalogos-átkelőhely útburkolati jelének menetirány szerinti kezdeténél, illetve előtte 2 méter távolságon belül kell elhelyezni.

Életveszélyes zebrák, amerre csak nézünk 1

A Vezess szerkesztőségének utcája a Google Mapsen: bekanyarodva nincs tábla; ez elsőre hibának látszik, de mivel a KRESZ szerint az utcába bekanyarodó autóval szemben a gyalogosnak elsőbbsége van, ide pedig nem vezet be egyenesen út, a táblakihelyezés sem kötelező – vagyis ez a kereszteződés rendben van, egy táblával is


b) Ha a 18.9. a) pontban említett elhelyezés

ba) a járdán vagy útpadkán levő, a táblát takaró akadály (pl. fa, villanyoszlop stb.) miatt nem biztosítható, a táblát a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt, ahhoz a lehető legközelebb kell elhelyezni,

bb) a járda lekerekítő íve miatt nem biztosítható, a gyalogos-átkelőhely útburkolati jelének menetirány szerinti kezdete után, ahhoz a lehető legközelebb is elhelyezhető. (értelmezés kérdése, hogy a tábla elhelyezhető-e jóval a zebra vége után is, mint a budakeszi első esetben a videón – a szerző.)

Törvény meg szabály tehát volna bőven, amit be lehetne tartatni – kár, hogy a hatóságok figyelme valahogy aránytalanul oszlik meg a közlekedők és a közlekedést úgy-ahogy szabályozó útkezelők között.

Szavazás

Kedves Olvasó, mit gondol Ön a hazai zebrákról?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szabojgy

    Hivatalos úton próbálják elkezdeni a fennálló állapot(ok) sürgős rendezését! írásban kérjék az út kezelőjének kezelői intézkedését fényképes bizonyítékot én mellékelnék. az illető köteles válaszolni valszeg tizenöt napon belül, hogy mit intézkedett. Ha nem akkor írásban keressék meg az illető kormányhivatal közlekedési felügyelőségét azzal, hogy a közút kezelője nem mozdult az írásbeli kérésre, vagyis kezelői intézkedését elmulasztotta.
    A bemutatott esetek furcsák számomra, hiszen a kijelölt gyalogátkelőkre (létesítés, megszüntetés, üzemeltetés!) elég szigorú előírások vonatkoznak illetve vonatkoztak valamikor!

  • PAlex

    A Budaörsi úti példa is jól mutatja, hogy nem felfestés itt a legnagyobb gond…

  • oszkopeter

    Ismerem a fenti (első) képen látható sarkot. Abból a szempontból különleges, hogy ott egy nem festett hanem az aszfaltba eltérő színnel betonozott járda volt. Ez a számos útfelújítás során a régi burkolattal együtt eltűnt, tulajdonképpen ezt az állapotot ábrázolja a kép. Valójában meg is szűnt létezni, jelzőtáblája sem volt már. Aztán nemrég újra festették, de szerintem csak véletlenül, egy dologra jó, hogy a közteresek meg tudják büntetni a hozzá túl közel parkolókat. Magának a zebrának sok értelme egyébként itt nincs, nem túl nagy a forgalom. Van viszont egy sokkal veszélyesebb zebra egy sarokkal arréb, a Bem tér – Bem rakpart sarkán. Gyalogos szemmel beláthatatlan, a külső sáv takarásából a buszsávból gyakran érkeznek váratlanul autók, ráadásul sokan indokolatlanul gyorsan is hajtanak. Elég sok baleset történik ezen a sarkon (hasonló a Komjádi uszoda előtti visszafordítóhoz) mégsem tesz senki semmit. Sajnos rengeteg ilyen hely van a városban…

  • husky

    Skóciában évek óta, de már Svédben is kicsi, de erős sárga fényű gömblámpákat szerelnek a zebrákhoz, de olyat ami egyértelműen más mint a közvilágítási lámpa, így éjszaka is jól látható, hol számíthatunk szabályos gyalogosokra! Faluhelyen vagy kisvárosok főútjain azért itt is szokás jobb helyeken felrakni egy villogó sárga fényt! Van azért jó példa idehaza is, csak elég kevés.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.