Életveszélyes zebrák, amerre csak nézünk

Miért ilyen rosszak a zebráink?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.12.16. 07.00

Sokszor örvendetesen jó minőségűek az újonnan átadott hazai utak, ugyanakkor hátborzongató, milyen trehánysággal képesek viseltetni a közútkezelők a nem friss szakaszok iránt. Kameránkkal fővárosi zebrafronton szörnyülködtünk.

A fenti képen Ön szerint van zebra vagy nincs? És majd a rendőr szerint, ha Önt elgázolják vagy Ön gázol itt? (Budapest, Feketesas utca – a Google Maps fotója tavaly készült itt, azóta újrafestették egy kicsit, de tábla nem került elé, az eredmény a videó végén látható.)

Pintér Sándor belügyminiszter úr szerint a jövő évben traffipax-vásárlásra költendő 12 milliárd forint jó helyen lesz, a sebességmérés szerinte továbbra is jó eszköz a balesetek számának csökentésére. Lelke rajta, a projekt egy részével, a fix traffipaxok kihelyezésének hasznával tulajdonképpen nem is nagyon lehet vitába szállni. Ha tényleg veszélyes helyre teszik ki őket, akkor aki ismerős a környéken, tudja hol van a kamera és azért megy lassabban, aki nem ismeri, azért, mert nem tudja, hol számítson drága felvételre – az eredmény bizonyára valóban kevesebb baleset lesz a traffi környezetében. (A rendőrök által működtetett, lesből támadó mobil pénzbeszedőgépekről persze más a véleményünk.)

Ugyanakkor elég pár kilométert autózni erre-arra, szinte bármerre Magyarországon, hogy az embere rájöjjön: nem állunk olyan jól közlekedés-szabályozás terén, hogy már csak a traffipaxok számának növelésével javíthatjuk a közlekedés biztonságát. Az sem lenne baj, ha a közúti jelzések normálisan és egyértelműen lennének elhelyezve. Még az emberéletre leginkább veszélyes autó-gyalogos találkozási pontok, a zebrák (közlekedési bikkfanyelvül gyalogos-átkelőhelyek (habár magában a KRESZ-ben is kétféleképp, gyalogos-átkelőhelyként és gyalogosátkelőhelyként is szerepel a szó az általános magyar slendriánság tanúságaképp)) állaga is siralmas. 12 milliárdból elég sokat rendbe lehetne tenni.

Egy órányi autózás se kellett Budapesten és Budakeszin az alábbi videó nyersanyagának elkészítéséhez. 2014 van, májusban leszünk 10 éve az EU tagja, ráadásul az ország leggazdagabb vidékén videózgattunk:

Hogy tiszta legyen a kép, íme, a jó zebra ismérvei – ezeket nem én találtam ki, hanem a törvény mondja, pontosabban a:

20/1984 számú KM rendelet, mely a közlekedési jelzések elhelyezéséről szól:

11.§ 1. A közúti jelzéseket a KRESZ és a vonatkozó szabványok rendelkezéseinek megfelelően úgy kell elhelyezni, hogy azok a járművezetők és gyalogosok, akikre a jelzés vonatkozik, bármely napszakban, kellő távolságból észlelhessék, és azokból – helyismeret hiányában is – a forgalmi rendet félreérthetetlenül felismerhessék.

E rendelet melléklete, a Forgalomszabályozási műszaki szabályzat, 23.3: A kijelölt gyalogos-átkelőhelyet úgy kell elhelyezni, hogy az

b) az egész úttesten – illetőleg ahol több úttest van, ott az összes úttesten – összefüggően átvezessen.

83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet melléklet, “A közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményei” műszaki szabályzata (JETSZ), 18.9. a) A “Kijelölt gyalogos-átkelőhely” jelzőtáblát a gyalogos-átkelőhely útburkolati jelének menetirány szerinti kezdeténél, illetve előtte 2 méter távolságon belül kell elhelyezni.

Életveszélyes zebrák, amerre csak nézünk 1

A Vezess szerkesztőségének utcája a Google Mapsen: bekanyarodva nincs tábla; ez elsőre hibának látszik, de mivel a KRESZ szerint az utcába bekanyarodó autóval szemben a gyalogosnak elsőbbsége van, ide pedig nem vezet be egyenesen út, a táblakihelyezés sem kötelező – vagyis ez a kereszteződés rendben van, egy táblával is


b) Ha a 18.9. a) pontban említett elhelyezés

ba) a járdán vagy útpadkán levő, a táblát takaró akadály (pl. fa, villanyoszlop stb.) miatt nem biztosítható, a táblát a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt, ahhoz a lehető legközelebb kell elhelyezni,

bb) a járda lekerekítő íve miatt nem biztosítható, a gyalogos-átkelőhely útburkolati jelének menetirány szerinti kezdete után, ahhoz a lehető legközelebb is elhelyezhető. (értelmezés kérdése, hogy a tábla elhelyezhető-e jóval a zebra vége után is, mint a budakeszi első esetben a videón – a szerző.)

Törvény meg szabály tehát volna bőven, amit be lehetne tartatni – kár, hogy a hatóságok figyelme valahogy aránytalanul oszlik meg a közlekedők és a közlekedést úgy-ahogy szabályozó útkezelők között.

Szavazás

Kedves Olvasó, mit gondol Ön a hazai zebrákról?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szabojgy

    Hivatalos úton próbálják elkezdeni a fennálló állapot(ok) sürgős rendezését! írásban kérjék az út kezelőjének kezelői intézkedését fényképes bizonyítékot én mellékelnék. az illető köteles válaszolni valszeg tizenöt napon belül, hogy mit intézkedett. Ha nem akkor írásban keressék meg az illető kormányhivatal közlekedési felügyelőségét azzal, hogy a közút kezelője nem mozdult az írásbeli kérésre, vagyis kezelői intézkedését elmulasztotta.
    A bemutatott esetek furcsák számomra, hiszen a kijelölt gyalogátkelőkre (létesítés, megszüntetés, üzemeltetés!) elég szigorú előírások vonatkoznak illetve vonatkoztak valamikor!

  • PAlex

    A Budaörsi úti példa is jól mutatja, hogy nem felfestés itt a legnagyobb gond…

  • oszkopeter

    Ismerem a fenti (első) képen látható sarkot. Abból a szempontból különleges, hogy ott egy nem festett hanem az aszfaltba eltérő színnel betonozott járda volt. Ez a számos útfelújítás során a régi burkolattal együtt eltűnt, tulajdonképpen ezt az állapotot ábrázolja a kép. Valójában meg is szűnt létezni, jelzőtáblája sem volt már. Aztán nemrég újra festették, de szerintem csak véletlenül, egy dologra jó, hogy a közteresek meg tudják büntetni a hozzá túl közel parkolókat. Magának a zebrának sok értelme egyébként itt nincs, nem túl nagy a forgalom. Van viszont egy sokkal veszélyesebb zebra egy sarokkal arréb, a Bem tér – Bem rakpart sarkán. Gyalogos szemmel beláthatatlan, a külső sáv takarásából a buszsávból gyakran érkeznek váratlanul autók, ráadásul sokan indokolatlanul gyorsan is hajtanak. Elég sok baleset történik ezen a sarkon (hasonló a Komjádi uszoda előtti visszafordítóhoz) mégsem tesz senki semmit. Sajnos rengeteg ilyen hely van a városban…

  • husky

    Skóciában évek óta, de már Svédben is kicsi, de erős sárga fényű gömblámpákat szerelnek a zebrákhoz, de olyat ami egyértelműen más mint a közvilágítási lámpa, így éjszaka is jól látható, hol számíthatunk szabályos gyalogosokra! Faluhelyen vagy kisvárosok főútjain azért itt is szokás jobb helyeken felrakni egy villogó sárga fényt! Van azért jó példa idehaza is, csak elég kevés.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.