Innen jön a benzin, gázolaj

OMV - Dunatár

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.12.14. 08.00

Egy évvel ezelőtt Hamar Balázs kollégám az OMV schwechati kőolaj-finomítót látogathatta meg – Bécs felé haladva már minden autós láthatta ezt a

Egy évvel ezelőtt Hamar Balázs kollégám az OMV schwechati kőolaj-finomítót látogathatta meg – Bécs felé haladva már minden autós láthatta ezt a különösen éjszaka impozáns, űrkikötőre emlékeztető komplexumot – az idei gyárlátogatást rövidebb úttal megúsztuk, ezúttal csak Csepelre, az OMV óriási üzemanyag-tároló telepén jártunk. 
Ide Ausztriából, hajón érkezik a benzin, gázolaj, és innen szállítják ki az OMV saját töltőállomásaira a már adalékanyagokkal is ellátott, különféle üzemanyagokat.

2000-ig szinte semmi nem volt ezen a területen. Amikor aztán elkezdődött az építkezés, alig egy évvel az első kapavágás után már el is indult a próbaüzem.

24 órás műszak van a Dunatárban, a minimális személyzet három fő. Egy műszakvezető és két operátor kell a működéshez.

Három töltőszigeten lehet feltölteni a tartálykocsiakt. Fél óra alatt végeznek egy kocsival, amelyben már az adminisztratív munka is benne van.

Sem telefonnal, sem műanyag ruhában nem közelíthető meg a töltősziget.

Tudták, hogy egy-egy tartálykocsiban akár öt különféle rekeszbe is kerülhet az üzemanyag? Így egy autón szállítható akár kétféle gázolaj, és háromféle benzin is.

Bár teljesen automata a rendszer - a sofőr egyedül elég mindenhez - nagyobb forgalomnál egy felügyelő is szemmel tartja a tartálykocsik feltöltését.

Saját laborja is van a Dunatárnak, ahol nemcsak a saját üzemanyagok minőségét ellenőrzik, - addig el sem kezdik a lefejtést, míg meg nem vizsgálják, mit kaptak - hanem a kutakról érkező mintákat is itt vizsgálják.

A jól felszerelt laborban sokféle tulajdonságot tudnak mérni a kén-, illetve víztartalomtól, egészen a hidegen szűrhetőségig. Minden mért tulajdonságot dokumentálnak.

Az urak nem saját főzésű házi pálinkával kedveskednek az egybegyűlteknek, hanem a kétféle gázolaj - téli, és mezei - erősen különböző téli tulajdonságait szemléltetik. Az extra téli üzemanyag zavarodási pontja jóval alacsonyabb.

Minden sarkon forgatható, éjjel is látó kamerák pásztázzák az infrakapukkal is védett telepet. A látottakat két független rendszer menti.

Gőzvisszanyerő egység. Semmi benzinszagot nem érezni a környéken, olyan jól végzi a dolgát.

Több kilométernyi csövön jönnek, mennek az üzemanyagok. A Dunatárban nagyker tevékenységet is folytatnak, így a szabványos, kutakra kiadható minőségű, de adalékmentes üzemanyagot más kúthálózatoknak is adnak.

Ha valahol mégis baj lenne, ehhez hasonló - magyar gyártású - detonáció-zárakkal mentik a menthetőt. Így jó eséllyel megállítható a baj, nem terjed tartályról tartályra a tűz.

Egy egy hajó 1,5-2 millió liter kapacitású, de hogy mennyit hoz, az vízállásfüggő. 300-350 tankhajó, uszály érkezik ide évente. Alacsony vízállásnál nem tud annyit hozni, mint amennyi beleférne, magas a vízállásnál pedig sokszor nem férnek el a hajók a hidak alatt.

Két szivattyú fejti le a különböző üzemanyagokat,a melyek Ausztriából érkeznek. Másodpercenként 70 litert pumpál át magán egy szivattyú, miközben egy csepp sem folyhat ki a Dunába.

Saját fejlesztésű, és készítésű úszó szerkezet arra az esetre, ha kiömlene a lefejtés alatt álló üzemanyag. A merülőgát nem engedi szétfolyni a veszélyes anyagot, így aránylag könnyen mentesíthető a környék, ha baleset történne.

Veszélyes anyag, de nem sok esélye van, hogy a tartályból a természetbe jusson.

Gondolnák, hogy egy tartályra veszélyesebb a vákuum, mint a túlnyomás? Pedig így van, ha a kinti légnyomás túlzottan meghaladja a tartály belsejében uralkodó nyomást, akkor egyszerűen összeroppan.

Állóhengeres, duplafalú tartályokban tároljáka benzint, gázolajat. Masszív védőgyűrű van körülöttük, ha a tartály sérül, ebbe folyik az üzemanyag. Duplafalű, földalatti fekvőhengeres tartályok is találhatóak itt, de azok nem látszanak, mert a föld alatt vannak.

Tűzoltórendszer. A piros csövön érkezik a nagy nyomású habképző anyag, amely a hosszúkás réseken beszívott levegővel keveredve válik oltóhabbá. A stabil, saját oltórendszer a tartályba,illetve védőgyűrűbe tolja a habot. Kétévente kipróbálják, hogy rendesen működik-e.

20 000 köbméter üzemenygot képesek itt tárolni, 8 tartályban. 12 ezer köbméter benzin, és 8 ezer köbméter gázolaj a tárolókapacitás. Évente 600 millió liter üzemanyag fordul itt meg.

Az MFR tartályhajója és uszályok a Steaua partszakasza előtt

A Shell expediciós telepének romjai a '44 július 14-i bombázás után

A Shell expediciós telepének romjai a '44 július 14-i bombázás után

Kommentek

  • Guillotine

    “Az extra téli üzemanyag zavarodási pontja jóval alacsonyabb.”

    Érdekelne,hogy mit adagolnak az extra téli üzemanyaghoz amitől ilyen tulajdonságai lesznek?
    Mitől kerül jelentősen többe ez a fajta üzemanyag és miért nem adagolják eleve minden típusú gázolajhoz?

  • lacci

    Tudomásom szerint gazolint(könnyű benzin).

  • hanyistok

    Guillotine!

    Hogy pontosan mit adnak a gázolajhoz, azt nem árulják el. :) Minden márka más és más receptre esküszik, de lényegében ugyanazzal a céllal keverik őket a téli gázolajba: hogy a hosszú szénhidrogén-láncok minél rövidebbek legyenek, és a hőmérséklet csökkenésével kevésbé akadjanak egymásba. Így még nagy hidegben is teljesen folyékony marad az üzemanyag, nem tömíti el az üzemanyag-ellátó rendszert.

    A szabvány szerinti dízel üzemanyagoknak is folyékonynak kell maradniuk téli körülmények között, de a spéci téli gázolaj az extrém hidegeket is -30-35 fok – elviselik.

  • Guillotine

    Értem!

    Tehát nem feltétlenül szükséges télen az extra dízeleket tankolni?
    Elég lehet a normál dízel is?

  • bubibeka1.6

    Guillotine – 2013.12.16 13:39

    A teljesen alap diesel-ben is benne van a “téli diesel adalék”. Tehát magyarul a dermedésgátló. Régen ezt manuálisan otthon kellett belekeverni a tankban, számolgatni, ilyen kis flakonok voltak, spéci dermedésgátló. Sokan a benzinre esküsznek. Főleg a kamionosok. 100 literenként 1 liter benzin, és mindig indul a gép. Én ezt sosem mertem kipróbálni. Tavaly a Mazda 6 mínusz 27 fokban pöccre indult alap mol-os vagy omv-s gázolajjal. Tehát attól, hogy DieselTECH és hasonló csoda üzemanyagokat tankolsz nem fog jobban indulni a kocsi télen, csak picit jobb lesz a gázreakció, és minimálisan kisebb a fogyasztás ( nem éri meg ).

  • Guillotine

    Bubibéka!

    Értem!
    Köszönöm!

    Egyébként valahogy én is így gondoltam.

    De te hol laksz ahol -27 fok is van??
    Itt nálunk talán -13 ha volt….

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

Szégyen, ebből nagy baj lesz Vitézy szerint

Szégyen, lépkedünk vissza az időben – állítja Vitézy Dávid volt BKK-vezér egy óbudai buszsáv megszüntetéséről. Szerinte Budapest távolabbi pontjai is megérzik majd a rossz döntés következményeit egészen Kőbányáig.

Csodaszép buszt vásárolt a BKV

Internetes hirdetés útján vásárolt 35 millió forintért ritka Ikarus 630-ast a BKV – írja a Blikk.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.