Innen jön a benzin, gázolaj

OMV - Dunatár

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.12.14. 08.00

Egy évvel ezelőtt Hamar Balázs kollégám az OMV schwechati kőolaj-finomítót látogathatta meg – Bécs felé haladva már minden autós láthatta ezt a

Egy évvel ezelőtt Hamar Balázs kollégám az OMV schwechati kőolaj-finomítót látogathatta meg – Bécs felé haladva már minden autós láthatta ezt a különösen éjszaka impozáns, űrkikötőre emlékeztető komplexumot – az idei gyárlátogatást rövidebb úttal megúsztuk, ezúttal csak Csepelre, az OMV óriási üzemanyag-tároló telepén jártunk. 
Ide Ausztriából, hajón érkezik a benzin, gázolaj, és innen szállítják ki az OMV saját töltőállomásaira a már adalékanyagokkal is ellátott, különféle üzemanyagokat.

2000-ig szinte semmi nem volt ezen a területen. Amikor aztán elkezdődött az építkezés, alig egy évvel az első kapavágás után már el is indult a próbaüzem.

24 órás műszak van a Dunatárban, a minimális személyzet három fő. Egy műszakvezető és két operátor kell a működéshez.

Három töltőszigeten lehet feltölteni a tartálykocsiakt. Fél óra alatt végeznek egy kocsival, amelyben már az adminisztratív munka is benne van.

Sem telefonnal, sem műanyag ruhában nem közelíthető meg a töltősziget.

Tudták, hogy egy-egy tartálykocsiban akár öt különféle rekeszbe is kerülhet az üzemanyag? Így egy autón szállítható akár kétféle gázolaj, és háromféle benzin is.

Bár teljesen automata a rendszer - a sofőr egyedül elég mindenhez - nagyobb forgalomnál egy felügyelő is szemmel tartja a tartálykocsik feltöltését.

Saját laborja is van a Dunatárnak, ahol nemcsak a saját üzemanyagok minőségét ellenőrzik, - addig el sem kezdik a lefejtést, míg meg nem vizsgálják, mit kaptak - hanem a kutakról érkező mintákat is itt vizsgálják.

A jól felszerelt laborban sokféle tulajdonságot tudnak mérni a kén-, illetve víztartalomtól, egészen a hidegen szűrhetőségig. Minden mért tulajdonságot dokumentálnak.

Az urak nem saját főzésű házi pálinkával kedveskednek az egybegyűlteknek, hanem a kétféle gázolaj - téli, és mezei - erősen különböző téli tulajdonságait szemléltetik. Az extra téli üzemanyag zavarodási pontja jóval alacsonyabb.

Minden sarkon forgatható, éjjel is látó kamerák pásztázzák az infrakapukkal is védett telepet. A látottakat két független rendszer menti.

Gőzvisszanyerő egység. Semmi benzinszagot nem érezni a környéken, olyan jól végzi a dolgát.

Több kilométernyi csövön jönnek, mennek az üzemanyagok. A Dunatárban nagyker tevékenységet is folytatnak, így a szabványos, kutakra kiadható minőségű, de adalékmentes üzemanyagot más kúthálózatoknak is adnak.

Ha valahol mégis baj lenne, ehhez hasonló - magyar gyártású - detonáció-zárakkal mentik a menthetőt. Így jó eséllyel megállítható a baj, nem terjed tartályról tartályra a tűz.

Egy egy hajó 1,5-2 millió liter kapacitású, de hogy mennyit hoz, az vízállásfüggő. 300-350 tankhajó, uszály érkezik ide évente. Alacsony vízállásnál nem tud annyit hozni, mint amennyi beleférne, magas a vízállásnál pedig sokszor nem férnek el a hajók a hidak alatt.

Két szivattyú fejti le a különböző üzemanyagokat,a melyek Ausztriából érkeznek. Másodpercenként 70 litert pumpál át magán egy szivattyú, miközben egy csepp sem folyhat ki a Dunába.

Saját fejlesztésű, és készítésű úszó szerkezet arra az esetre, ha kiömlene a lefejtés alatt álló üzemanyag. A merülőgát nem engedi szétfolyni a veszélyes anyagot, így aránylag könnyen mentesíthető a környék, ha baleset történne.

Veszélyes anyag, de nem sok esélye van, hogy a tartályból a természetbe jusson.

Gondolnák, hogy egy tartályra veszélyesebb a vákuum, mint a túlnyomás? Pedig így van, ha a kinti légnyomás túlzottan meghaladja a tartály belsejében uralkodó nyomást, akkor egyszerűen összeroppan.

Állóhengeres, duplafalú tartályokban tároljáka benzint, gázolajat. Masszív védőgyűrű van körülöttük, ha a tartály sérül, ebbe folyik az üzemanyag. Duplafalű, földalatti fekvőhengeres tartályok is találhatóak itt, de azok nem látszanak, mert a föld alatt vannak.

Tűzoltórendszer. A piros csövön érkezik a nagy nyomású habképző anyag, amely a hosszúkás réseken beszívott levegővel keveredve válik oltóhabbá. A stabil, saját oltórendszer a tartályba,illetve védőgyűrűbe tolja a habot. Kétévente kipróbálják, hogy rendesen működik-e.

20 000 köbméter üzemenygot képesek itt tárolni, 8 tartályban. 12 ezer köbméter benzin, és 8 ezer köbméter gázolaj a tárolókapacitás. Évente 600 millió liter üzemanyag fordul itt meg.

Az MFR tartályhajója és uszályok a Steaua partszakasza előtt

A Shell expediciós telepének romjai a '44 július 14-i bombázás után

A Shell expediciós telepének romjai a '44 július 14-i bombázás után

Kommentek

  • Guillotine

    “Az extra téli üzemanyag zavarodási pontja jóval alacsonyabb.”

    Érdekelne,hogy mit adagolnak az extra téli üzemanyaghoz amitől ilyen tulajdonságai lesznek?
    Mitől kerül jelentősen többe ez a fajta üzemanyag és miért nem adagolják eleve minden típusú gázolajhoz?

  • lacci

    Tudomásom szerint gazolint(könnyű benzin).

  • hanyistok

    Guillotine!

    Hogy pontosan mit adnak a gázolajhoz, azt nem árulják el. :) Minden márka más és más receptre esküszik, de lényegében ugyanazzal a céllal keverik őket a téli gázolajba: hogy a hosszú szénhidrogén-láncok minél rövidebbek legyenek, és a hőmérséklet csökkenésével kevésbé akadjanak egymásba. Így még nagy hidegben is teljesen folyékony marad az üzemanyag, nem tömíti el az üzemanyag-ellátó rendszert.

    A szabvány szerinti dízel üzemanyagoknak is folyékonynak kell maradniuk téli körülmények között, de a spéci téli gázolaj az extrém hidegeket is -30-35 fok – elviselik.

  • Guillotine

    Értem!

    Tehát nem feltétlenül szükséges télen az extra dízeleket tankolni?
    Elég lehet a normál dízel is?

  • bubibeka1.6

    Guillotine – 2013.12.16 13:39

    A teljesen alap diesel-ben is benne van a “téli diesel adalék”. Tehát magyarul a dermedésgátló. Régen ezt manuálisan otthon kellett belekeverni a tankban, számolgatni, ilyen kis flakonok voltak, spéci dermedésgátló. Sokan a benzinre esküsznek. Főleg a kamionosok. 100 literenként 1 liter benzin, és mindig indul a gép. Én ezt sosem mertem kipróbálni. Tavaly a Mazda 6 mínusz 27 fokban pöccre indult alap mol-os vagy omv-s gázolajjal. Tehát attól, hogy DieselTECH és hasonló csoda üzemanyagokat tankolsz nem fog jobban indulni a kocsi télen, csak picit jobb lesz a gázreakció, és minimálisan kisebb a fogyasztás ( nem éri meg ).

  • Guillotine

    Bubibéka!

    Értem!
    Köszönöm!

    Egyébként valahogy én is így gondoltam.

    De te hol laksz ahol -27 fok is van??
    Itt nálunk talán -13 ha volt….

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.