Hova kerüljön a friss téli gumi?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.12.11. 17.00

Mi a teendő, ha csak két friss téli abroncs vásárlására telik? Melyik tengely kapja meg a nagyobb tapadást biztosító papucsokat? Vezetéstechnikai szakértőnk válaszol, illetve belekóstolunk még a nepperkedésbe, és terítékre kerül egy jogilag ködös baleset is!


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves Szörényi András!

Németországban dolgoztunk párommal, de most egy időre hazatelepülünk és arra gondoltam, hogy vennék itt egy autót, majd hazavinném Magyarországra. Nem saját részre, hanem továbbértékesítés céljából. Nem török autókereskedői babérokra, nem plusz ősz hajszálakat szeretnék az idegeskedés által, csak inkább belekóstolnék. Magamnak szintén itt kint vettem egy e46os 320 i BMW-t és azt kell mondjam, hogy nem bántam meg. Igaz a papírmunka otthon sokkal döcögősebb mint itt, de úgy gondolom még így is bőven megérte. Nemcsak pénzügyileg, de műszakilag is csak minimálisat kellett költeni az autóra, hogy tökéletes legyen.

Viszont most az a kérdés, hogy milyen autót vegyek 2500-3000 Euro között, ami Magyarországon keresett? Melyik az a típus/motor amit keresnek otthon, de viszonylag kicsi a kínálat, vagy nagyon leharcolt autók vannak. Ön mit gondol?

Válaszára várva, üdvözlettel: Vida Dávid Sándor

Nem egyszerű kérdés, hogy mivel, milyen típussal jó ötlet belevágni a külföldi autók behozatalába, most még nagyon menő a BMW 3-as széria E36-os sorozata, de a trendek változnak

Szakértőnk válasza

Kedves Dávid!

A díjmentesen, szabadidőm terhére végzett tanácsadás célja, hogy segítsek laikusoknak saját autót választani. Ennek ellenére szeretnék annyiban tanácsot adni Önnek, hogy itthon az emberek zöme a netes keresők legalacsonyabb ársávját hiszi mérvadónak, de a legkisebb árért is a drágább ajánlatok állapotszintjét várja. Ez nyilván nem működik, de akkor inkább az olcsóbbat veszik, mint a jobbikat többért. Én az Ön helyében nem szép és jó állapotú autóban gondolkodnék, mert az nem jön haza annyiból, amennyiből itthon fogni tud rajta valamit.

Tehát legyen népszerű típus, tipikusan ilyen a BMW 3-as E36 vagy az E46, de egy enyhén sérültet hoznék, amit itthon olcsón kipofoznak és így már versenyképes tud lenni árban a többivel, amelyek hasonlóképp jöttek. Szép és jól karbantartott autót saját részre érdemes kint venni, ahogy Ön tette, de seftelni csak a szakadtabbakkal érdemes. (Kivéve, ha van rá megbízó, aki meg is fizeti a korrekt autót.) Én tehát egy dízel BMW-t hoznék be, mert akármennyi trágya jön is be belőlük, töretlen bennük az átlagember hite. 318 TDS a régiből vagy 320d az E46-ból, mert a hathengeres benzinesekre nehezebb vevőt találni. Célpont lehet az 1996 utáni Passat TDI, az 1994 utáni Audi A4 TDI és bármilyen Toyota, ha a behozatal összes költsége alapján van esély a kínálati árak alsó harmadába belőni a kocsit.

Maradhat némi pénz a motorhibás Mazda6 vagy MPV dízeleken. Ha a vezérműszett cseréjekor (120 000 km) nem cserélik le az amúgy filléres rézkarikákat (tömítésként) az injektoroknál, akkor a tömítetlenség miatt a motor bekormol az olajtérbe. Gyűlik a koksz a kenőanyagba, aztán az olajteknő alján összegyűlő olajsár miatt eltömődnek az olajjáratok. Ha szerencséje van, csak a turbófeltöltőt kell cserélni, a javítása alsó hangon 100 ezer Ft. Rosszabb esetben a Motorschaden megjegyzéssel árult Mazdára csapágycsere, főtengelycsere, komoly gépműhelyes újjászületés vár 400-500 ezres költséggel. Ha jót fogsz ki, ezen is lehet keresni, mert 1500 euró alatt van motorhibás eladó.

Tehát csak sérült, váltó/motorgondos kocsival kóstolnék bele a nepperkedésbe. A sérülésmentes állapottal, szervizkönyves múlttal nehezebb vevőt fogni, mint az alacsony árral.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Úr!

Michelin Alpin téli gumim a rásütött adat szerint 2008. 08. havi gyártású, kb. 50.000 km-t futott, nem kopott. Elvben erre a szeronra jó lenne és talán még egyre is. Csak az a kérdés, hogy a gumik természetes fáradása ezt megengedi-e?

Köszönöm válaszát:
Fodor Péter

Hova rakjuk a frissen vásárolt téli abroncsokat? Előre, vagy hátra, vagy mindig a hajtott kerékre?

Szakértőnk válasza

Kedves Péter!

Amennyiben a leírt gumi profilmélysége eléri legalább az 5 – 6 mm ? t, még felteheti, de ne várja azt a szintű tapadást havon, jégen, mint az első 4 évben. A téli guminál a 4 mm profilmélység az a határ, ami alatt már nem számít téli guminak.

A gumiabroncs a benne lévő anyagok oxidációja miatt öregszik, és elkezdi elveszíteni azokat a jó tulajdonságait, amelyeket a gyártást követő első években tapasztalunk. A gyártók általában négy évben határozzák meg azt az időt, amikor az abroncs még teljesíteni tudja a fejlesztés során felállított normákat. Az elöregedő gumikkal én naponta a tréningek során találkozom, sok vezető anyagi okok miatt nem tudja lecserélni újra négyévente. Az öregebb abroncsok , már száraz úton is hosszabb fékutat hoznak, és vonóerő átadásuk is rohamosan csökken.

Azt semmiképpen nem javasolnám, hogy a következő telet is kihúzza ezzel. A következő év őszén, cserélje le 4 új télire. Ha tavasszal április elejéig kihúzza velük, megtették amire hivatottak voltak.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvédi Iroda!

Beszorított parkolási helyzetből, többszöri nekirugaszkodásra sikerült olyan szituációba kerülnöm, mikor már majdnem kifértem. A hátam mögül, velem párhuzamosan közlekedő autó (valószínűleg “késve” észlelte a gépjárművemet) balra rántotta a kormányt és egy szembejövő vétlen autónak ütközött.

Az eset nappal, jó látási viszonyok között, 2 x 1 sávos száraz úton történt, csekély forgalommal. Helyszíneléskor, illetve a rendőrségi meghallgatás során közölték, hogy el leszek “meszelve” a közlekedési szabályok megsértése miatt! Kíváncsi lennék a véleményére, illetve arra, hogyan kellett volna kiállnom ebből a helyzetből úgy, hogy ne akadályozzam rövidebb-hosszabb ideig a forgalmat? Illetve miért vagyok én felelős? Létezik még a defenzív vezetés elve?

Köszönettel,
Keresztury Mónika

Olvasónk vétlennek érzi magát, és esélyeiről a büntetés megúszását illetően jogi segítséget kért ügyvédünktől.

Szakértőnk válasza

Kedves Mónika!

A Kresz 24. § rendelkezik az elindulással kapcsolatos szabályokról! Ennek értelmében az úttest széléről elinduló, a várakozó helyről az úttestre ráhajtó, az út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének, az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni. Felmerül a kérdés, hogy miért nem vette észre, vagy miért vette észre későn Önt a másik autó. Ilyen esetben mindenképpen célszerű vizsgálni, hogy terheli e reakcióidő késedelem az autóst,aki elrántotta a kormányt.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iorda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • menőmanó

    “A hátam mögül, velem párhuzamosan közlekedő autó (valószínűleg “késve” észlelte a gépjárművemet) balra rántotta a kormányt és egy szembejövő vétlen autónak ütközött.”

    Nagyon sajnálatos, hogy ilyen szerencsétlen, tehetségtelen vezetők közlekednek az úton. A kisebb helyett a nagyobb bajt választják.
    Élő példa erre a kosaras lányok buszvezetője (gondolom hivatásos sofőr), aki nagy valószínűséggel a rossz reagálása miatt kinyírt 2 embert és többeket megnyomorított.

  • prs

    A címadó kérdésre nem érkezett válasz. De jobb is. Akinek nincs pénze négy gumira, inkább ne autózzon. Nem muszáj a saját és mások életét veszélyeztetni.

  • menőmanó

    Valóban nem válaszolták meg, de köztudott, hogy a szakértők szerint elméletben mindig a hátsó kerékre kell tenni a jobb gumikat, mert a rossz gumival túlkormányzottá válhat az autó és azt a legtöbb sofőr nem tudja megfelelően lereagálni, így baleset lesz a vége. Elég vicces!
    Arra nem térnek ki, hogy egy első kerekes autónál (elől van a rosszabb gumi) már esetleg a kanyart sem tudja bevenni, így esélye sincs megfarolni.
    Én mindig előre teszem a jobb gumit, hiszen az a logikus és az életszerű egy első kerék meghajtású autónál. A nem kevés tapasztalatom is ezt igazolja.

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Ebben most megint nem értünk egyet!
    Nekem is van első kerék hajtású autóm és kb. a második téli időszaka óta hátra teszem a jobb minőségű gumikat.
    A tapasztalatom,hogy ha elöl voltak a jobb gumik hóban az autó hátulja kb még 20-nál is lecsúszott a körforgalomból illetve “S” kanyarokban nagyon vágódott ide oda úgy,hogy közben folyamatosan dolgozott az ESP.
    A kanyarodás szerintem azért nem olyan mérvadó hóban mert olyankor sokkal lassabban megy az ember előbb fékez a kanyarok előtt és számít rá,hogy eltekeri a kormányt akkor nem biztos,hogy abban a szögben fordul az autó.Ha nem kanyarodik a kívánt íven elveszi az ember a gázt és máris fordul.De ha egy többsávos körforgalomban (melletted forgalom) megcsúszik egy kombi hátulja nem igen van hely egyenesbe hozni.
    Abból a szempontból logikus előre tenni a jobb minőségű gumikat,hogy az a hajtott kerék tehát könnyebben elindul.
    Na most persze itt nem szarig ledarált gumikról beszélünk hanem olyan helyzetről ha mondjuk a jobb és rosszabb minőségű gumik között van egy- maximum két milliméter különbség.

    Kihangsúlyozom én egy kombi dízelnél tapasztaltam ezeket.
    Egy ideje már nem én vezetem de nem volt rá panasz hóban sem pedig kérdezgettem.

  • Guillotine

    Egyébként a legjobb felállás a 4db új téli gumi.
    Én is így tettem idén.

  • Specialized78

    Én is előre tenném a jobb gumit,a hajtott kerékre.Ha hátul lenne a jobb gumi és elöl a kopottabb,akkor csúszós úton hogyan várjam el,hogy kanyarodjon is az autó?
    Egyébként Székely Gyula nem eléggé következetes a tanácsit illetően.Eddig 5 évet írt a gumikat illetően,hogy 5 évente cseréljék az autósok.Már most a 4 évet peddzegeti.Kedves Gyula!Azért arra vigyázzon,nehogy egy rosszabb pillanatában kitalálja,hogy évenként cseréljünk abroncsot!Egyébként egy konkurens autós honlap/direkt nem említem a nevét/interjút készíttetett a Continental egyik vezetőjével.Ő azt állította,hogy egy abroncs 8 évig gyakorlatilag újszerűnek tekinthető.De biztosan Székely úr ezt is jobban tudja,mint a gumigyártó cég!!Ebben az a szomorú,hogy az autósokról már így is 100féle bőrt húznak le.Erre még a “szakértő”is rátesz egy lapáttal a téves információival…

  • Guevara

    Hová tegyük? Attól függ. Ha a nyárik már a végüket járják akkor inkább fel se tegyük a 2 télit, így legalább nem kerülünk meglepő helyzetekbe, hanem mondjuk simán nem tudunk közlekedni, ami roszz dolog, tudom, de még mindig jobb mint az első mély árokban vagy egy másik autóban landolni. Ha még 70-80% körül van a nyári akkor meg a hajtott kerékre. Ja és ilyenkor meg engendjük lejjebb a nyáriból a nyomást az előírt érték alá 2-3 tized barral. (laposabb gumi hamarabb kidolgozza a mintázatból a havat és mivel kicsivel laposabb, jobban deformálódik gördülés közben, tehát jobban is melegszik valamivel, télen biztos hogy nem lesz belőle baj, nyáron kánikulában más a helyzet. Laposabb gumi pedig tompítja a kocsi terhelésváltási reakcióit, tehát kiszámíthatóbb lesz a vezetés, mindemellet persze nem lesz egyenértékű a téli gumival.)

  • menőmanó

    Guillotine
    Az első téli gumimat 1995-ben vettem a Suzuki GTI-re.
    Nem tudtam felmenni a Zöldlomb úton az estére leesett nagy hóban, így másnap vettem 2db GoodYear téli gumit csak előre. Olyan helyeken elmentem, hogy azt hitték összkerekes az autóm. :)
    Soha semmi problémám nem volt a hátsó nyáriakkal. Néha fickándozott a feneke, de azt még élveztem is, hiszen számítottam rá. Elől nyárival tudod meddig jutottam volna? :)
    Később természetesen 4 téli gumit használtam, mint most is, de mindig a jobb van elől.
    Ha kopottabb a hátsó kb. 3-4mm. akkor a kanyarban óvatosabbnak kell lenni. Kis sebességnél egyébként a menetstabilizáló is simán korrigál.
    Nyári guminál is előre teszem a jobbat, hiszen kitörölhetem a s..em a jó hátsóval, ha pl. a vízen felúszik a kormányzott kopottabb kerék.
    Persze van olyan időszak amikor a hátsó a jobb, mint most is, hiszen az első már jobban elkopott. Jövő nyáron a jelenleg jobb hátsó megy előre. :)

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.