Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi



Kedves Szörényi András!

Németországban dolgoztunk párommal, de most egy időre hazatelepülünk és arra gondoltam, hogy vennék itt egy autót, majd hazavinném Magyarországra. Nem saját részre, hanem továbbértékesítés céljából. Nem török autókereskedői babérokra, nem plusz ősz hajszálakat szeretnék az idegeskedés által, csak inkább belekóstolnék. Magamnak szintén itt kint vettem egy e46os 320 i BMW-t és azt kell mondjam, hogy nem bántam meg. Igaz a papírmunka otthon sokkal döcögősebb mint itt, de úgy gondolom még így is bőven megérte. Nemcsak pénzügyileg, de műszakilag is csak minimálisat kellett költeni az autóra, hogy tökéletes legyen.

Viszont most az a kérdés, hogy milyen autót vegyek 2500-3000 Euro között, ami Magyarországon keresett? Melyik az a típus/motor amit keresnek otthon, de viszonylag kicsi a kínálat, vagy nagyon leharcolt autók vannak. Ön mit gondol?

Válaszára várva, üdvözlettel: Vida Dávid Sándor

Nem egyszerű kérdés, hogy mivel, milyen típussal jó ötlet belevágni a külföldi autók behozatalába, most még nagyon menő a BMW 3-as széria E36-os sorozata, de a trendek változnak

Szakértőnk válasza

Kedves Dávid!

A díjmentesen, szabadidőm terhére végzett tanácsadás célja, hogy segítsek laikusoknak saját autót választani. Ennek ellenére szeretnék annyiban tanácsot adni Önnek, hogy itthon az emberek zöme a netes keresők legalacsonyabb ársávját hiszi mérvadónak, de a legkisebb árért is a drágább ajánlatok állapotszintjét várja. Ez nyilván nem működik, de akkor inkább az olcsóbbat veszik, mint a jobbikat többért. Én az Ön helyében nem szép és jó állapotú autóban gondolkodnék, mert az nem jön haza annyiból, amennyiből itthon fogni tud rajta valamit.

Tehát legyen népszerű típus, tipikusan ilyen a BMW 3-as E36 vagy az E46, de egy enyhén sérültet hoznék, amit itthon olcsón kipofoznak és így már versenyképes tud lenni árban a többivel, amelyek hasonlóképp jöttek. Szép és jól karbantartott autót saját részre érdemes kint venni, ahogy Ön tette, de seftelni csak a szakadtabbakkal érdemes. (Kivéve, ha van rá megbízó, aki meg is fizeti a korrekt autót.) Én tehát egy dízel BMW-t hoznék be, mert akármennyi trágya jön is be belőlük, töretlen bennük az átlagember hite. 318 TDS a régiből vagy 320d az E46-ból, mert a hathengeres benzinesekre nehezebb vevőt találni. Célpont lehet az 1996 utáni Passat TDI, az 1994 utáni Audi A4 TDI és bármilyen Toyota, ha a behozatal összes költsége alapján van esély a kínálati árak alsó harmadába belőni a kocsit.

Maradhat némi pénz a motorhibás Mazda6 vagy MPV dízeleken. Ha a vezérműszett cseréjekor (120 000 km) nem cserélik le az amúgy filléres rézkarikákat (tömítésként) az injektoroknál, akkor a tömítetlenség miatt a motor bekormol az olajtérbe. Gyűlik a koksz a kenőanyagba, aztán az olajteknő alján összegyűlő olajsár miatt eltömődnek az olajjáratok. Ha szerencséje van, csak a turbófeltöltőt kell cserélni, a javítása alsó hangon 100 ezer Ft. Rosszabb esetben a Motorschaden megjegyzéssel árult Mazdára csapágycsere, főtengelycsere, komoly gépműhelyes újjászületés vár 400-500 ezres költséggel. Ha jót fogsz ki, ezen is lehet keresni, mert 1500 euró alatt van motorhibás eladó.

Tehát csak sérült, váltó/motorgondos kocsival kóstolnék bele a nepperkedésbe. A sérülésmentes állapottal, szervizkönyves múlttal nehezebb vevőt fogni, mint az alacsony árral.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Úr!

Michelin Alpin téli gumim a rásütött adat szerint 2008. 08. havi gyártású, kb. 50.000 km-t futott, nem kopott. Elvben erre a szeronra jó lenne és talán még egyre is. Csak az a kérdés, hogy a gumik természetes fáradása ezt megengedi-e?

Köszönöm válaszát:
Fodor Péter

Hova rakjuk a frissen vásárolt téli abroncsokat? Előre, vagy hátra, vagy mindig a hajtott kerékre?

Szakértőnk válasza

Kedves Péter!

Amennyiben a leírt gumi profilmélysége eléri legalább az 5 – 6 mm ? t, még felteheti, de ne várja azt a szintű tapadást havon, jégen, mint az első 4 évben. A téli guminál a 4 mm profilmélység az a határ, ami alatt már nem számít téli guminak.

A gumiabroncs a benne lévő anyagok oxidációja miatt öregszik, és elkezdi elveszíteni azokat a jó tulajdonságait, amelyeket a gyártást követő első években tapasztalunk. A gyártók általában négy évben határozzák meg azt az időt, amikor az abroncs még teljesíteni tudja a fejlesztés során felállított normákat. Az elöregedő gumikkal én naponta a tréningek során találkozom, sok vezető anyagi okok miatt nem tudja lecserélni újra négyévente. Az öregebb abroncsok , már száraz úton is hosszabb fékutat hoznak, és vonóerő átadásuk is rohamosan csökken.

Azt semmiképpen nem javasolnám, hogy a következő telet is kihúzza ezzel. A következő év őszén, cserélje le 4 új télire. Ha tavasszal április elejéig kihúzza velük, megtették amire hivatottak voltak.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvédi Iroda!

Beszorított parkolási helyzetből, többszöri nekirugaszkodásra sikerült olyan szituációba kerülnöm, mikor már majdnem kifértem. A hátam mögül, velem párhuzamosan közlekedő autó (valószínűleg “késve” észlelte a gépjárművemet) balra rántotta a kormányt és egy szembejövő vétlen autónak ütközött.

Az eset nappal, jó látási viszonyok között, 2 x 1 sávos száraz úton történt, csekély forgalommal. Helyszíneléskor, illetve a rendőrségi meghallgatás során közölték, hogy el leszek “meszelve” a közlekedési szabályok megsértése miatt! Kíváncsi lennék a véleményére, illetve arra, hogyan kellett volna kiállnom ebből a helyzetből úgy, hogy ne akadályozzam rövidebb-hosszabb ideig a forgalmat? Illetve miért vagyok én felelős? Létezik még a defenzív vezetés elve?

Köszönettel,
Keresztury Mónika

Olvasónk vétlennek érzi magát, és esélyeiről a büntetés megúszását illetően jogi segítséget kért ügyvédünktől.

Szakértőnk válasza

Kedves Mónika!

A Kresz 24. § rendelkezik az elindulással kapcsolatos szabályokról! Ennek értelmében az úttest széléről elinduló, a várakozó helyről az úttestre ráhajtó, az út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének, az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni. Felmerül a kérdés, hogy miért nem vette észre, vagy miért vette észre későn Önt a másik autó. Ilyen esetben mindenképpen célszerű vizsgálni, hogy terheli e reakcióidő késedelem az autóst,aki elrántotta a kormányt.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iorda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!