Van pénzed? Ettől még nem kapsz új autót

Melyik autóra mennyit kell várni?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.12.08. 06.00

Sportcsomag, spéci extra vagy tengerentúli szállítás? Melyik mennyivel hosszabbítja meg a várakozást a megrendelt új autóra?

Egy vadiúj autó vásárlása sem mindig fenékig tejfel, hiába púposodik a pénztől a zseb, a válogatósokat türelemre tanítja a várakozási idő. Melyik márkánál mi befolyásolja ma a megrendelt jármű leszállítását? Van, aki már 2 éve vár a megrendelt kocsijára.

Magyar gyártás = gyorsabb szállítás?

Sokakat meglephet, de a száznál is többféle ma megrendelhető autó közül majdnem a legtöbbet egy Magyarországon készülő kocsira kell várni. Az Audi A3 már gyártott Limousine változatára a hivatalos indoklás szerint a győri gyártáskezdet, és nagy érdeklődés miatt 22-28 hetet, azaz legrosszabb esetben 7 hónapot is várakozni kell.

Kecskeméti riválisa hasonlóan élénk érdeklődést generált tavaly, viszont a gyártás már teljes tempóban pörög. Ennek ellenére a Mercedes-Benz azóta is világszerte különösen népszerű dizájnlimóját, a CLA-t december eleji megrendelés esetén is legkorábban csak 2014. első negyedévének a végén szállítják.

Több hazánkfia vásárol az esztergomi Suzuki termékeiből, amelyet konkrét felszereltséggel kínálnak, ezek pedig a cég szerint mind elérhetők raktárkészletről. “A gyártásba ritkábban helyezett felszereltségű modellek igényelhetnek várakozást, azonban átlagosan 4-6 héten belül ezeket is legyártjuk” – állítja a Magyar Suzuki Zrt.

Japán-Korea vagy Mexikó-USA macerásabb?

A nagy japán márkák közül egyedül a Mazda gyárt kizárólag a szigetországban, míg a Toyoták, Nissanok vagy a Hondák sokkal közelebbről is érkeznek. A hosszabb szállítás idő (hajó + vonat + tréler) miatt a Mazda kevés opcióval bolondítható, egymásra épülő felszereltségi szinteket kínál top hatékonysággal művelt készletezéssel. Utóbbi azt jelenti, hogy nem csak a magyar, hanem az egész közép-kelet-európai régió kereskedői együttműködnek – így próbálják tartani a maximum 4 hónapos szállítási határidőt.

Nagyjából ugyanezt próbálják tartani a többiek is, a Toyota cégcsoport kínálatából ma a V8-as Land Criuserre és a Lexus LS 600h-ra kell a legtöbbet várni a magyar megrendelőnek, pont 4 hónapot, míg egyes Japánban gyártott Hondák esetében ez legfeljebb 5 hónap lehet. Ugyanez igaz a szigetországban három márkalogóval gyártott elektromos autóra is (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero).

Valamivel közelebb van Dél-Korea, ám az augusztusi és szeptemberi sztrájkok miatt néhány különösen keresett Kia modell több hónapos csúszást szenved. Az új Carensnél 6-7 hónap a várakozási idő, míg az Optima esetében 7, a Sorentonál 7-8 hónap. A testvérmárka Hyundainál egyértelműen a Santa Fe lóg ki a sorból, amely a várakozásnál sokkal nagyobb kereslet miatt szélsőséges esetben akár 12 hónappal a megrendelést követően érkezhet csak be az országba.

Túl sok nálunk kapható autót nem gyártanak Mexikóban, ezek közül a VW Beetle Cabriolet DSG-re viszont akár fél évet is várakozhat a vevője. A hazai importőr 8-10 hétre rendel előre, a szállítás is eltarthat 8 hétig, míg az átadás kereskedőnként eltérő, 2-4 hét között van.

A németországi BMW-k átlagosan 1,5-4 hónapos szállításával ellentétben az Észak-Amerikában gyártott X3, X5, X6 esetében máris 4,5-5 hónapra ugorhat a várakozási idő. Az igények miatt szintén az USA-ban készülő, onnan behajózó Mercedes-Benz GL esetében a december eleji megrendeléstől számolva 2014. második, harmadik negyedévében, azaz mostantól akár 10 hónap múlva jöhet el a magyarországi kulcsátadás.

Furcsa leírni az amerkai gyártású kocsik között a Fiat, vagy a Lancia márkanevet, de a Chrysler-házasság következtében a Fiat Freemont és a Lancia Voyager egyedi megrendelés esetén olykor csak fél év múlva kerülhet leendő hazai vevőjéhez, az ugyanahhoz az importőrhöz tartozó összes Jeep modellel együtt. A hangsúly az egyedi megrendelésen van, ugyanis mindből próbál magyarországi készleten tartani autókat a forgalmazó.

Speciális igényei vannak?

A gyári statisztikák szerint a Mercedes ügyfelei 80 százalékban testre szabott autót rendelnek, ami eleve kinyújtja a szállítási időt, ezt a magyar importőr mások mellett úgy próbálja lerövidíteni, hogy nemrég csatlakozott egy európai hálózathoz, amelynek eredményeként külföldi márkakereskedések készletéből is kiszolgálhatják a magyar megrendelőt. Ennek ellenére például egy, a márka kínálatában nem szereplő (!) fényezés kérése esetén – mert erre is van lehetőség – kb. 2 hónapnyi plusz szállítási idővel kell számolni.

Egy-egy felextrázott Audinál kb. 4-8 héttel hosszabbítják meg a várakozást az egyedi igények, a BMW Magyarországtól viszont azt a választ kaptuk, hogy a sorozatgyártásban elérhető opciók náluk nem befolyásolják a gyártási időt. Ez a kijelentés már nem igaz a cégcsoportnál a még inkább személyre szabhatóságot biztosító BMW Individual, MINI Yours és Rolls-Royce Bespoke programok esetében, amelyeknél hosszabb rendelési és gyártási idővel kell számolni.

Az Opel esetében az OPC változat rendelése nagyjából egy hónappal tolja ki a kulcsátvétel időpontját, annak ellenére, hogy ezeket a kocsikat egy külön, OSV nevezetű (Opel Special Vehicles) üzemben szerelik össze. De népautónál is dobhat a várakozáson egy-egy spéci igény, a SEAT-oknál a közelmúltban előfordult, hogy panorámatető rendelése esetén 2-3 hetes késést jelzett a gyár.

Ezek a rekorderek?

Amikor arra kértük a forgalmazókat, hogy írják meg, melyik autójukra kellett a legtöbbet várni, a fentiek függvényében nem is írtak nagy számokat. Az Audi kínálatából egy Q7 V12 6.0 TDI volt az egyedi külső színnel, teljesen egyedi bőrözéssel, és sok individuális extrával, amire 6 hónapot kellett várni az ügyfélnek.

A nemrég bevezetett Opel Mokkára a gyártás koreai felfutása közben olyan mennyiségű rendelés futott be, hogy fél évnél is hosszabb idő telt el a kulcsátadásig, ami azóta javult, de a legjobb jövőre lesz, amikor áthozzák Zaragozába a crossover gyártását.

2004 végén a Touareg 2,5 R5-nél nehézkesen bírta a tempót a tiptronic váltó beszállítója, így akár 7 hónapot is várni kellett egy Volkswagenre, míg a Dacia nagyot durranó Dusterjére pár éve 8 hónapot is várni kellett, a 2002-ben megjelent XC 90-es Volvóra és 2006-ban a Civic 5D-re 9-9 hónapot.

Mindez persze semmi ahhoz képest, hogy egy honfitársunk már 2012 elején megrendelte a Porsche 918 Spyderjét, amit 2014 elején adnak át neki.

Több érdekesség is van ebben a sztoriban, de a két legextrémebb ez. Egyrészt bő 1,5 évvel a gyártás megkezdése előtt megrendelte már a kocsit, másrészt a márkánál általában szokásos 10 százalék előleg helyett ebben az esetben az akkor még 645 ezer eurós alapár (ami 193,5 millió forint, amúgy azóta feljebb ment) + az áfa 30 százalékét le kellett tennie előre.

Kommentek

  • menőmanó

    Egy jó autó megéri a várakozást. Mondjuk ez csak később derül ki, hogy valóban jó e és azt kapta az ember amire vágyott. :)
    Én is több mint 4 hónapot vártam rá. Különösen érdekfeszítő volt, mert élőben nem is láthattam és ki sem próbálhattam a megrendelés előtt, hiszen első behozott példányok egyike volt.

  • Ambrus Gergely

    Nekem pl nem jelent gondot az sem ha 1 évet kell várni a kocsira…
    Sosem értettem azokat, akik a rövidebb szállítási időért lemondanak az extrákról, hogy egyből átvehessék a kocsit..
    Ha már pénzt adok valamiért akkor legyen egyedi, főleg új kocsinál, pl BMW Individual, biztos nem fog még egy ugyanolyan szembe jönni.

  • JohnSmith

    igen, a használt autó statisztika is ezt mutatja….legalább 5000 db eladó bmw-t hirdetnek az interneten és még hömpölyög be a sok használt kacat nyugatról. valószínű egyik sem ugyanolyan….

  • zoldfulu2000

    A cikk nagyon összemos dolgokat. 2-3 hónap minden rendelés, akkor is ha a szomszédból jön. Nem kétlem hogy ez lehet hosszabb, ha egy modell nagyon népszerű, de ne keverjük az előrendeléssel. Kijön egy szép új verda esetleg van még rá vmi bemutatókedvezmény (vagy nem), attól még hogy valaki lestoppolja várnia kell amíg kifut a régi modell és átáll a gyár (ilyenkor rendszerint a németek is felhalmoznak némi készletet rendes akciókkal (a szokásos %okon felül)).

    Emellett belekever a szerző nem gyári dolgokat, ha tuningot rendel az ember (pláne individualban) akkor ne lepődjön meg a vevő ha tovább tart, pláne ha valami olyan színt kér ami később kerül bevezetésre.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.