Van pénzed? Ettől még nem kapsz új autót

Melyik autóra mennyit kell várni?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.12.08. 06.00

Sportcsomag, spéci extra vagy tengerentúli szállítás? Melyik mennyivel hosszabbítja meg a várakozást a megrendelt új autóra?

Egy vadiúj autó vásárlása sem mindig fenékig tejfel, hiába púposodik a pénztől a zseb, a válogatósokat türelemre tanítja a várakozási idő. Melyik márkánál mi befolyásolja ma a megrendelt jármű leszállítását? Van, aki már 2 éve vár a megrendelt kocsijára.

Magyar gyártás = gyorsabb szállítás?

Sokakat meglephet, de a száznál is többféle ma megrendelhető autó közül majdnem a legtöbbet egy Magyarországon készülő kocsira kell várni. Az Audi A3 már gyártott Limousine változatára a hivatalos indoklás szerint a győri gyártáskezdet, és nagy érdeklődés miatt 22-28 hetet, azaz legrosszabb esetben 7 hónapot is várakozni kell.

Kecskeméti riválisa hasonlóan élénk érdeklődést generált tavaly, viszont a gyártás már teljes tempóban pörög. Ennek ellenére a Mercedes-Benz azóta is világszerte különösen népszerű dizájnlimóját, a CLA-t december eleji megrendelés esetén is legkorábban csak 2014. első negyedévének a végén szállítják.

Több hazánkfia vásárol az esztergomi Suzuki termékeiből, amelyet konkrét felszereltséggel kínálnak, ezek pedig a cég szerint mind elérhetők raktárkészletről. “A gyártásba ritkábban helyezett felszereltségű modellek igényelhetnek várakozást, azonban átlagosan 4-6 héten belül ezeket is legyártjuk” – állítja a Magyar Suzuki Zrt.

Japán-Korea vagy Mexikó-USA macerásabb?

A nagy japán márkák közül egyedül a Mazda gyárt kizárólag a szigetországban, míg a Toyoták, Nissanok vagy a Hondák sokkal közelebbről is érkeznek. A hosszabb szállítás idő (hajó + vonat + tréler) miatt a Mazda kevés opcióval bolondítható, egymásra épülő felszereltségi szinteket kínál top hatékonysággal művelt készletezéssel. Utóbbi azt jelenti, hogy nem csak a magyar, hanem az egész közép-kelet-európai régió kereskedői együttműködnek – így próbálják tartani a maximum 4 hónapos szállítási határidőt.

Nagyjából ugyanezt próbálják tartani a többiek is, a Toyota cégcsoport kínálatából ma a V8-as Land Criuserre és a Lexus LS 600h-ra kell a legtöbbet várni a magyar megrendelőnek, pont 4 hónapot, míg egyes Japánban gyártott Hondák esetében ez legfeljebb 5 hónap lehet. Ugyanez igaz a szigetországban három márkalogóval gyártott elektromos autóra is (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero).

Valamivel közelebb van Dél-Korea, ám az augusztusi és szeptemberi sztrájkok miatt néhány különösen keresett Kia modell több hónapos csúszást szenved. Az új Carensnél 6-7 hónap a várakozási idő, míg az Optima esetében 7, a Sorentonál 7-8 hónap. A testvérmárka Hyundainál egyértelműen a Santa Fe lóg ki a sorból, amely a várakozásnál sokkal nagyobb kereslet miatt szélsőséges esetben akár 12 hónappal a megrendelést követően érkezhet csak be az országba.

Túl sok nálunk kapható autót nem gyártanak Mexikóban, ezek közül a VW Beetle Cabriolet DSG-re viszont akár fél évet is várakozhat a vevője. A hazai importőr 8-10 hétre rendel előre, a szállítás is eltarthat 8 hétig, míg az átadás kereskedőnként eltérő, 2-4 hét között van.

A németországi BMW-k átlagosan 1,5-4 hónapos szállításával ellentétben az Észak-Amerikában gyártott X3, X5, X6 esetében máris 4,5-5 hónapra ugorhat a várakozási idő. Az igények miatt szintén az USA-ban készülő, onnan behajózó Mercedes-Benz GL esetében a december eleji megrendeléstől számolva 2014. második, harmadik negyedévében, azaz mostantól akár 10 hónap múlva jöhet el a magyarországi kulcsátadás.

Furcsa leírni az amerkai gyártású kocsik között a Fiat, vagy a Lancia márkanevet, de a Chrysler-házasság következtében a Fiat Freemont és a Lancia Voyager egyedi megrendelés esetén olykor csak fél év múlva kerülhet leendő hazai vevőjéhez, az ugyanahhoz az importőrhöz tartozó összes Jeep modellel együtt. A hangsúly az egyedi megrendelésen van, ugyanis mindből próbál magyarországi készleten tartani autókat a forgalmazó.

Speciális igényei vannak?

A gyári statisztikák szerint a Mercedes ügyfelei 80 százalékban testre szabott autót rendelnek, ami eleve kinyújtja a szállítási időt, ezt a magyar importőr mások mellett úgy próbálja lerövidíteni, hogy nemrég csatlakozott egy európai hálózathoz, amelynek eredményeként külföldi márkakereskedések készletéből is kiszolgálhatják a magyar megrendelőt. Ennek ellenére például egy, a márka kínálatában nem szereplő (!) fényezés kérése esetén – mert erre is van lehetőség – kb. 2 hónapnyi plusz szállítási idővel kell számolni.

Egy-egy felextrázott Audinál kb. 4-8 héttel hosszabbítják meg a várakozást az egyedi igények, a BMW Magyarországtól viszont azt a választ kaptuk, hogy a sorozatgyártásban elérhető opciók náluk nem befolyásolják a gyártási időt. Ez a kijelentés már nem igaz a cégcsoportnál a még inkább személyre szabhatóságot biztosító BMW Individual, MINI Yours és Rolls-Royce Bespoke programok esetében, amelyeknél hosszabb rendelési és gyártási idővel kell számolni.

Az Opel esetében az OPC változat rendelése nagyjából egy hónappal tolja ki a kulcsátvétel időpontját, annak ellenére, hogy ezeket a kocsikat egy külön, OSV nevezetű (Opel Special Vehicles) üzemben szerelik össze. De népautónál is dobhat a várakozáson egy-egy spéci igény, a SEAT-oknál a közelmúltban előfordult, hogy panorámatető rendelése esetén 2-3 hetes késést jelzett a gyár.

Ezek a rekorderek?

Amikor arra kértük a forgalmazókat, hogy írják meg, melyik autójukra kellett a legtöbbet várni, a fentiek függvényében nem is írtak nagy számokat. Az Audi kínálatából egy Q7 V12 6.0 TDI volt az egyedi külső színnel, teljesen egyedi bőrözéssel, és sok individuális extrával, amire 6 hónapot kellett várni az ügyfélnek.

A nemrég bevezetett Opel Mokkára a gyártás koreai felfutása közben olyan mennyiségű rendelés futott be, hogy fél évnél is hosszabb idő telt el a kulcsátadásig, ami azóta javult, de a legjobb jövőre lesz, amikor áthozzák Zaragozába a crossover gyártását.

2004 végén a Touareg 2,5 R5-nél nehézkesen bírta a tempót a tiptronic váltó beszállítója, így akár 7 hónapot is várni kellett egy Volkswagenre, míg a Dacia nagyot durranó Dusterjére pár éve 8 hónapot is várni kellett, a 2002-ben megjelent XC 90-es Volvóra és 2006-ban a Civic 5D-re 9-9 hónapot.

Mindez persze semmi ahhoz képest, hogy egy honfitársunk már 2012 elején megrendelte a Porsche 918 Spyderjét, amit 2014 elején adnak át neki.

Több érdekesség is van ebben a sztoriban, de a két legextrémebb ez. Egyrészt bő 1,5 évvel a gyártás megkezdése előtt megrendelte már a kocsit, másrészt a márkánál általában szokásos 10 százalék előleg helyett ebben az esetben az akkor még 645 ezer eurós alapár (ami 193,5 millió forint, amúgy azóta feljebb ment) + az áfa 30 százalékét le kellett tennie előre.

Kommentek

  • menőmanó

    Egy jó autó megéri a várakozást. Mondjuk ez csak később derül ki, hogy valóban jó e és azt kapta az ember amire vágyott. :)
    Én is több mint 4 hónapot vártam rá. Különösen érdekfeszítő volt, mert élőben nem is láthattam és ki sem próbálhattam a megrendelés előtt, hiszen első behozott példányok egyike volt.

  • Ambrus Gergely

    Nekem pl nem jelent gondot az sem ha 1 évet kell várni a kocsira…
    Sosem értettem azokat, akik a rövidebb szállítási időért lemondanak az extrákról, hogy egyből átvehessék a kocsit..
    Ha már pénzt adok valamiért akkor legyen egyedi, főleg új kocsinál, pl BMW Individual, biztos nem fog még egy ugyanolyan szembe jönni.

  • JohnSmith

    igen, a használt autó statisztika is ezt mutatja….legalább 5000 db eladó bmw-t hirdetnek az interneten és még hömpölyög be a sok használt kacat nyugatról. valószínű egyik sem ugyanolyan….

  • zoldfulu2000

    A cikk nagyon összemos dolgokat. 2-3 hónap minden rendelés, akkor is ha a szomszédból jön. Nem kétlem hogy ez lehet hosszabb, ha egy modell nagyon népszerű, de ne keverjük az előrendeléssel. Kijön egy szép új verda esetleg van még rá vmi bemutatókedvezmény (vagy nem), attól még hogy valaki lestoppolja várnia kell amíg kifut a régi modell és átáll a gyár (ilyenkor rendszerint a németek is felhalmoznak némi készletet rendes akciókkal (a szokásos %okon felül)).

    Emellett belekever a szerző nem gyári dolgokat, ha tuningot rendel az ember (pláne individualban) akkor ne lepődjön meg a vevő ha tovább tart, pláne ha valami olyan színt kér ami később kerül bevezetésre.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Barbár Mad-Max autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.