Tecoplan Leo – a kihalt állatfaj

Kicsit rövidebb lett. Maradhat?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.12.07. 08.00

A Genfi Autószalonon, 1989-ben mutatták be a nyugatnémet-magyar koprodukcióban készült Tecoplan Leót. Négyféle prototípust élt meg a modell, tömegtermék sosem vált belőle.

A minap egyik ismerősöm mosolyogva tolt elém néhány megsárgult, pöndörödő szélű papírképet, hogy nézzem csak, ez miféle csodajószág. Otthon, a fiók mélyén találta a régen elfeledett fotókat, amelyek valamikor a 80-as évek legvégén készülhettek, jó eséllyel valamelyik hazai ipari vásáron. Egy fura kinézetű, apró, magyar gyártású járgány nézett velünk szembe, amiről egyikünk sem tudott semmit. Egészen eddig. 

Nem lehet véletlen a háttérbe komponált kisbusz. A Tecoplan az Ikarus szakembereinek gyermeke.

A kis sárga cucc, – amely mögött a háttérben, akkori szemmel nézve valami pofás Ikarus-átirat is látható – egész érdekesnek tűnt.  Hogy a képek pontosan mikor készülhettek, arról dunsztunk sincs, de jó eséllyel az 1989-es Genfi Autószalon után lehetett, hiszen ott mutatkozott be a nyugatnémet-magyar közös munka gyümölcse, a Tecoplan Leo.
Formája – legalábbis oldalról – még ma sem vészesen ódivatú, saját korában, közel 25 évvel ezelőtt pedig határozottan modern lehetett. Bár kasztnija roppant rövid – az első ülések után jelképes csomagtartó következik, majd egycsapásra hirtelen vége is az autónak – de két embernek még akár kényelmes is lehetett. Városban, rövid távra pedig nincs is ennél nagyobb autóra szükség. Fordulékony, keveset fogyaszt és a legkisebb parkolóhelyre is befér. Ma a smart és a Toyota iQ is nagyon hasonló. Az ötlet ígéretes, nézzük, miből készült.
Tecoplan Leo – a kihalt állatfaj 1
Kép: allcarindex.com
Felhizlalt Puli
Szerkezetileg a pöttöm járgány a Puli átdolgozott, szélesített alvázára épült, és a kor szellemének megfelelően szinte minden darabját költséghatékony módon, innen-onnan csipegették össze. Persze a gyártás beindulása után – a szériagyártást 2000 darabos tétellel kívánták elkezdeni – áttértek volna a hazai gyártók, beszállítók termékeire, de erre sajnos már nem került sor, a Tecoplan Leo mindössze a néhány darabos prototípus szintig jutott, tömegtermék sosem vált belőle. 
Pedig időben jókor, még az igen apró, városi járgányok megjelenése előtt született – a smart is csak nagyjából 10 évvel később jelent meg – de földrajzilag szerencsétlen helyen.

Módosított Puli alvázra, Fiat motorral, Renault futóművel készült az egyik legígéretesebb magyar kisautó

Műszaki adatok – Tecoplan LEO
Motoradatok:
Lökettérfogat (ccm) 769
Furat x löket (mm) 65 X 68
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 25(34)/5250
Max. nyomaték (Nm/ford.) 57/3000
Menetteljesítmények:
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 22
Méretek:
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 2500/1560/1404
Tengelytáv (mm) 1700
Csomagtér (liter)
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 450/250
Üzemanyagtank kapacitás (liter)
Gumiméret 175/60 SR 13

Szavazás

Te bánod, hogy nem lett belőle semmi?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
A háromajtós minimálautó orrában Fiat-eredetű négyhengeres, hengerenként kétszelepes benzinmotor dolgozott, amely fokozatmentes automatikus váltóval vitte át a nyomatékot az első kerekekre. 
Bár a cseppnyi karosszériás autóból nehezen néznénk ki, de a 130-as tempót is képes volt elérni. A 100 km/óráig tartó, sprintnek nehezen nevezhető gyorsulást 22 másodperc alatt tudta le anno a Tecoplan Leo, amely ezzel a csúcssebességgel jóval többet tudott, mint a mai, méretben hozzá a legközelebb álló mopedautók.
Míg motorja olasz, futóműve francia származású volt, egészen pontosan a Renault 5-é, addig a főként műanyagból készülő kasztni teljes egészében hazai gyártású volt, az alvázhoz hasonlóan. Emellett még számos más autó alkatrészei is felismerhetőek a Tecoplan prototípusában. Később, válaszul a Nyugat-Európában már akkor egyre hangsúlyosabb környezetvédelmi igényekre, elektromos hajtású változatot is készítettek belőle. A fejlesztés nem állt meg, egy még modernebb, már Volkswagen-motorral felszerelt és kézi váltóval épített példány is született, amelyet ismét egy elektromos hajtású, szinte minden tekintetben világszínvonalú változat követett.

Akkori szemmel nézve a belsőnek sem volt miért szégyenkeznie

Mire 1990-re a negyedik változat is elkészült a járgányból, amely már acél erősítésű epoxigyanta-vázra épült és háromfázisú villanymotorral volt felszerelve, addigra sajnos a Tecoplan fejlesztésére szánt források is eldugultak, és vége lett a magyar fejlesztésű kisautó még igazán szárba sem szökkent karrierjének.

Kommentek

  • husky

    Sajnos koraszülött lett… lám a Smart sem jobb semmivel méreteiben, a Seicento sem egy nagy durranás és a C2-eshez is közeli méret. Azok bezzeg fogytak, fogynak, viszonylag jól. Talán a társadalom a Kispolákra asszociált…

  • Paccar

    És mi ebben a német, ha olasz, francia műszaki alapokra épült ? Egyébként én emléxem erre, most hogy olvastam, beugrott hogy anno az Aranykéz autós magazinban olvastam erről a kocsiról :)
    Egyébként az Ikarus később, a 90es években is próbálkozott autógyártással, ez már egy komolyabb kocsi lett volna:
    http://kepfeltoltes.hu/090717/beolvas_s0002_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
    Persze ez is elhalt. Aztán olvastam egy magánkezdeményezésről, az vmi Nóniusz márkanéven futott volna, és talán egy Peugeot PArtner alapokra épült volna úgy, hogy a vázról lefúrták a kasztnielemeket, ezzel új formát akartak neki adni, de már homályoan emléxem.
    Viszont ezek a próbálkozások mind bukűsra vannak ítélve, amíg fődarabokat nem tudunk magunknak gyártani, hanem innen-onnan “lopkodjuk” össze. Vagy le kellene (kellett volna) ülni tárgyalni egy nagy gyártóval, hogy az ő műszaki alapjaira építünk kasztnit.

  • Paccar

    http://kepfeltoltes.hu/090717/beolvas_s0003_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    Mondjuk, nem tudom, ki az a hülye, aki ezért anno 4 millát adott volna (90es évek végén !!). Nem kicsit irreális az ár, ennyiért már asszem Honda Civicet is adtak anno, sőt biztos is.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.