Tecoplan Leo – a kihalt állatfaj

Kicsit rövidebb lett. Maradhat?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.12.07. 08.00

A Genfi Autószalonon, 1989-ben mutatták be a nyugatnémet-magyar koprodukcióban készült Tecoplan Leót. Négyféle prototípust élt meg a modell, tömegtermék sosem vált belőle.

A minap egyik ismerősöm mosolyogva tolt elém néhány megsárgult, pöndörödő szélű papírképet, hogy nézzem csak, ez miféle csodajószág. Otthon, a fiók mélyén találta a régen elfeledett fotókat, amelyek valamikor a 80-as évek legvégén készülhettek, jó eséllyel valamelyik hazai ipari vásáron. Egy fura kinézetű, apró, magyar gyártású járgány nézett velünk szembe, amiről egyikünk sem tudott semmit. Egészen eddig. 

Nem lehet véletlen a háttérbe komponált kisbusz. A Tecoplan az Ikarus szakembereinek gyermeke.

A kis sárga cucc, – amely mögött a háttérben, akkori szemmel nézve valami pofás Ikarus-átirat is látható – egész érdekesnek tűnt.  Hogy a képek pontosan mikor készülhettek, arról dunsztunk sincs, de jó eséllyel az 1989-es Genfi Autószalon után lehetett, hiszen ott mutatkozott be a nyugatnémet-magyar közös munka gyümölcse, a Tecoplan Leo.
Formája – legalábbis oldalról – még ma sem vészesen ódivatú, saját korában, közel 25 évvel ezelőtt pedig határozottan modern lehetett. Bár kasztnija roppant rövid – az első ülések után jelképes csomagtartó következik, majd egycsapásra hirtelen vége is az autónak – de két embernek még akár kényelmes is lehetett. Városban, rövid távra pedig nincs is ennél nagyobb autóra szükség. Fordulékony, keveset fogyaszt és a legkisebb parkolóhelyre is befér. Ma a smart és a Toyota iQ is nagyon hasonló. Az ötlet ígéretes, nézzük, miből készült.
Tecoplan Leo – a kihalt állatfaj 1
Kép: allcarindex.com
Felhizlalt Puli
Szerkezetileg a pöttöm járgány a Puli átdolgozott, szélesített alvázára épült, és a kor szellemének megfelelően szinte minden darabját költséghatékony módon, innen-onnan csipegették össze. Persze a gyártás beindulása után – a szériagyártást 2000 darabos tétellel kívánták elkezdeni – áttértek volna a hazai gyártók, beszállítók termékeire, de erre sajnos már nem került sor, a Tecoplan Leo mindössze a néhány darabos prototípus szintig jutott, tömegtermék sosem vált belőle. 
Pedig időben jókor, még az igen apró, városi járgányok megjelenése előtt született – a smart is csak nagyjából 10 évvel később jelent meg – de földrajzilag szerencsétlen helyen.

Módosított Puli alvázra, Fiat motorral, Renault futóművel készült az egyik legígéretesebb magyar kisautó

Műszaki adatok – Tecoplan LEO
Motoradatok:
Lökettérfogat (ccm) 769
Furat x löket (mm) 65 X 68
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 25(34)/5250
Max. nyomaték (Nm/ford.) 57/3000
Menetteljesítmények:
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 22
Méretek:
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 2500/1560/1404
Tengelytáv (mm) 1700
Csomagtér (liter)
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 450/250
Üzemanyagtank kapacitás (liter)
Gumiméret 175/60 SR 13

Szavazás

Te bánod, hogy nem lett belőle semmi?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
A háromajtós minimálautó orrában Fiat-eredetű négyhengeres, hengerenként kétszelepes benzinmotor dolgozott, amely fokozatmentes automatikus váltóval vitte át a nyomatékot az első kerekekre. 
Bár a cseppnyi karosszériás autóból nehezen néznénk ki, de a 130-as tempót is képes volt elérni. A 100 km/óráig tartó, sprintnek nehezen nevezhető gyorsulást 22 másodperc alatt tudta le anno a Tecoplan Leo, amely ezzel a csúcssebességgel jóval többet tudott, mint a mai, méretben hozzá a legközelebb álló mopedautók.
Míg motorja olasz, futóműve francia származású volt, egészen pontosan a Renault 5-é, addig a főként műanyagból készülő kasztni teljes egészében hazai gyártású volt, az alvázhoz hasonlóan. Emellett még számos más autó alkatrészei is felismerhetőek a Tecoplan prototípusában. Később, válaszul a Nyugat-Európában már akkor egyre hangsúlyosabb környezetvédelmi igényekre, elektromos hajtású változatot is készítettek belőle. A fejlesztés nem állt meg, egy még modernebb, már Volkswagen-motorral felszerelt és kézi váltóval épített példány is született, amelyet ismét egy elektromos hajtású, szinte minden tekintetben világszínvonalú változat követett.

Akkori szemmel nézve a belsőnek sem volt miért szégyenkeznie

Mire 1990-re a negyedik változat is elkészült a járgányból, amely már acél erősítésű epoxigyanta-vázra épült és háromfázisú villanymotorral volt felszerelve, addigra sajnos a Tecoplan fejlesztésére szánt források is eldugultak, és vége lett a magyar fejlesztésű kisautó még igazán szárba sem szökkent karrierjének.

Kommentek

  • husky

    Sajnos koraszülött lett… lám a Smart sem jobb semmivel méreteiben, a Seicento sem egy nagy durranás és a C2-eshez is közeli méret. Azok bezzeg fogytak, fogynak, viszonylag jól. Talán a társadalom a Kispolákra asszociált…

  • Paccar

    És mi ebben a német, ha olasz, francia műszaki alapokra épült ? Egyébként én emléxem erre, most hogy olvastam, beugrott hogy anno az Aranykéz autós magazinban olvastam erről a kocsiról :)
    Egyébként az Ikarus később, a 90es években is próbálkozott autógyártással, ez már egy komolyabb kocsi lett volna:
    http://kepfeltoltes.hu/090717/beolvas_s0002_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
    Persze ez is elhalt. Aztán olvastam egy magánkezdeményezésről, az vmi Nóniusz márkanéven futott volna, és talán egy Peugeot PArtner alapokra épült volna úgy, hogy a vázról lefúrták a kasztnielemeket, ezzel új formát akartak neki adni, de már homályoan emléxem.
    Viszont ezek a próbálkozások mind bukűsra vannak ítélve, amíg fődarabokat nem tudunk magunknak gyártani, hanem innen-onnan “lopkodjuk” össze. Vagy le kellene (kellett volna) ülni tárgyalni egy nagy gyártóval, hogy az ő műszaki alapjaira építünk kasztnit.

  • Paccar

    http://kepfeltoltes.hu/090717/beolvas_s0003_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    Mondjuk, nem tudom, ki az a hülye, aki ezért anno 4 millát adott volna (90es évek végén !!). Nem kicsit irreális az ár, ennyiért már asszem Honda Civicet is adtak anno, sőt biztos is.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.