Kazalnyi sárga csekkel a postára érve, az árakon a 27 százalékos áfát látva, a bérpapírunkat figyelve felmerül a gondolat: Itt nekünk egy bizonyos testrészünk satuba lett szorítva. Autósként még elszomorítóbb a helyzet, kőkemény autópályadíj, vaskos sarc az üzemanyagárban, teljesítményadó, biztosítás fojtogatja pénztárcánkat.

Ha erre a tortára habként jön egy büntetés, könnyű nehéz helyzetbe kerülni, de vajon milyen a helyzet Európa többi országában? Egy német autósnak mekkora érvágás a gyorshajtásért kapott csekk? Sírva fakad az olasz, ha parkolási bírság várja a szélvédőn? A válasz kiderítése végett alámerültünk a statisztikák zavaros tengerében, és összehasonlítottuk a hazai fizetések-büntetések arányát a külföldön tapasztalható értékekkel.

Pontos képet alkotni szinte lehetetlen, hiszen komoly különbségek adódnak mind a keresetek, mind a közlekedésszabályozás terén. Triviális megállapítás, de igaz, hogy a nálunk 300 000 forintot érő autópályás száguldás a sebességkorlátozástól mentes német szakaszokon egy fityingbe sem kerül. Ezért a felsorolt példákban olyan büntetési tételeket szemeltünk ki, amelyekre közel azonos szabályozás vonatkozik a különböző országokban.

Mobil a kézben

Mióta testünk meghosszabbításaként kezeljük telefonunkat a vezetés közben használt mobil a semmiből első számú büntetési tétellé lépett elő. Ezt itthon elkövetve harmincezer forintos helyszíni bírságot szabhatnak ki az igazoltató járőrök, ami a bruttó minimálbér 30,6 százaléka, de a nettó átlagkeresetből (149 400 Ft) is fájdalmas szelet, egész pontosan 20,08 százalék.

A nálunk 30 000 forinttal honorált vezetés közbeni kézből telefonálás arányosan az egyik legdrágább szabálysértés az unióban, de a románok megelőztek, ha őket elcsípi egy közeg, akkor a minimálbér 41,4 %-a bánja a kalandot.

Németországban ugyanez a kihágás negyven euróba (12 000 Ft) kerül, de az Unió legerősebb gazdaságában nincs meghatározott minimálbér, így ha egy gyári melós 8,5 eurós órabérével, körülbelül 404 000 forinttal számolunk a büntetés aránya mindössze 2,8 százalék.

Ez a büntetési tétel egész alacsony a németeknél, a spanyolok és hollandok viszont szigorúan büntetik, 200-220 eurós fix bírsággal. Ezzel számolva a spanyol minimálbér 26,5 százalékát kapja a közös kassza, de a havonta 1469 eurót kereső holland elkövető már csak jövedelme 14,9 százalékával lesz szegényebb.

Hozzánk gazdaságilag közelebb álló országokban mindenhol alacsonyabb összegről indul a kézben tartott mobilra kiszabható büntetési tétel, Lengyelországban 50 (minimálbér 12,7%-a, 15 000 Ft), Romániában 65 (minimálbér 41,4%-a, 19 000 Ft), Szlovákiában 60 euró (minimálbér 19,7%-a, 18 000 Ft), a minimális összeg.

Furcsa szabályok szerte Európában

Több világjáró pajtásunktól hallottuk, hogy Ukrajnában és Szerbiában is lennie kell az autóban hullazsákként funkcionáló nagy nejlon, vagy kukazsáknak, mert ennek híján a tányérsapkások megbüntethetik a vezetőt. Svédországban a mobiltelefonálás szabályozása meglepő: a legtöbb állammal szemben ott nem tilos kézben tartott mobilon telefonálni. 

Spanyolországra a szemüvegeseknek kell külön készülni, vezetéshez ugyanis előírt egy pót-szemüveg vagy kontaktlencse megléte.

Németország a derékszög barátja, itt nem járja a sréhvizavé csámborgás. A gyalogost megbüntethetik öt euróra, ha nem az útra merőlegesen megy át, mivel az előírás szerint mindig a lehető legrövidebb úton kell keresztezni az utat.

Gyorshajtás

Húsz kilométeres sebességtöbblet az ötvenes zónában nálunk szintén 30 000 forintot ér, tehát az arány azonos, mint a telefonálás esetén. A német példánál sincs komoly változás, mivel ezért a kihágásért 35 eurós (10 400 Ft) büntetés jár, tehát a havi betevőből 2,59 százalékot visz el a szabálytalanság. Spanyolországban, legszerencsésebb esetben 100 (30 000 Ft) euróból úszható meg egy ilyen eset, a hollandoknál pedig 160 euró (48 000 Ft) a tarifa, a legkeményebb büntetést pedig a norvég rendőrök szabják ki, tetemes 290 (86 000 Ft) eurót.

Ebben az összehasonlításban szintén vezetjük a régiós országok listáját, Lengyelországban 25 euróból, Romániában 95 euróból, Szlovákiában 50 euróból megúszható a kihágás ezen fajtája. Viszont a komolyabb, 50 km/órás sebességtúllépést vizsgálva egész enyhének tűnik a hazai hatvanezres büntetés.

Nálunk 30 000-től 300 000 ezerig terjed a gyorshajtásért kiszabható bírság, de Ausztria sem marad le, a légszennyezettségi határérték függvényében életbe lépő környezetvédelmi szabályok miatt az ilyenkor tempósan haladó autós akár 2180 eurót is fizethet.

Németországban ez 240 eurót, a franciáknál, norvégoknál pedig 1500-at (445 000 Ft) ér, ami az 1430 eurós francia minimálbér esetén egy hónap száraz kenyeret és vizet jelent! Ezt már egy tisztes keresettel rendelkező polgár is megérzi, ahogy a spanyolok 600 (178 000 Ft) eurós minimális bírságát is.

Közép-Kelet-Európa államai közül Horvátország emelkedik ki, náluk 660 eurót számláznak egy jól sikerült traffipax-fotóért, de a szlovákoknál sem olcsó kaland 50-el túllépni a határt, ezért 300 eurót fizethetünk a szomszédban. A lengyelek viszont engedékenyek, mindössze 100 eurós büntetést szabnak ki a komolyabb gyorshajtásért.

A legigazságosabbnak a finn rendszer tűnik, mivel az északi országban a napi jövedelemhez igazítják a büntetés mértékét. A szabálysértő lehet a felső tízezer tagja, aki lazacot kaviárral töm két pofára, Finnországban egy átlagos, 20 km/órás sebességtúllépés neki is fájdalmas tanulságként marad meg. Remek példa erre a svéd üzletember, Anders Wiklof, akit 830 ezer koronára büntettek meg (közel 28 millió forint), mert túllépte a megengedett sebességet, ötvenes zónában repesztett 77 km/órával Finnországban. Ezért kellett kifizetnie egy extrákkal gazdagon teletömött Audi A6 vételárát.

Áthajtás a piroson

Ez a tétel a közelmúltban enyhült nálunk, az azonnali anyagi csőddel fenyegető 100 000 forint helyett már “csak” 50 000-et ér ha képtelenek vagyunk megállni a pirosnál. Az összeg így is kiteszi a szóban forgó fizetés felét, de az erős gazdaságokkal rendelkező országok sem büntetnek keményebben, így például a 135 eurós francia díj csak 9 százalékot jelent a havi pénzhez viszonyítva. A norvégok ebben a kategóriában is rekorderek, a skandináv országban 700 (208 000 Ft) eurót ér egy ilyen manőver. 

Finnországban közigazgatási bírságként ezt is a jövedelem alapján szabják ki, de Svédország sem túl engedékeny a maga 300 eurós tarifájával. A legolcsóbban Bulgáriában és Lettországban csúszhatunk tilosba, 20-25 (12,6%-a a bolgár bérnek) euróba kerülhet, ha lefülel a rendőr. 

Ittas vezetés

Hazánkhoz hasonlóan a környező országok zömében is tilos vezetni, ha a sofőr alkoholt fogyasztott. Csehország, Románia és Szlovákia hatóságai is 0,0 ezrelékben határozták meg a megengedett maximális véralkoholszintet. Ausztria, Horvátország és Szerbia előírásai azonban engedékenyebbek 0,5 illetve 0,3 ezrelékes határértékkel. Akinél jelez a szonda, sokkal magasabb büntetésekre számíthat, mint gyorshajtás esetén. A nagy-britanniai maximálisan 5715 eurós bírság (1,7 millió Ft) egészen elrettentő, de átszámítva a szomszédos országokban is alsó hangon 40-50 ezer forintra büntethetik az ittas vezetőt.

Az ittas vezetést mindenhol keményen büntetik, de a megengedett véralkoholszint mértéke eltérő a zéró toleranciától egészen 0,8 ezrelékig terjed a skála. Utóbbi él Angliában, ám aki ezt túllépi, kegyetlen 1,7 milliós bírságra számíthat, ami az ottani minimálbérnek is több mint a négyszerese!

Végül egy táblázat, amin jól látható, hogy a magyar közutakon kiszabható büntetési tételek korántsem alacsonyak, de a jövedelemhez viszonyítva legalább ezen a téren nem mi vagyunk a rekorderek. Minden uniós országban akad olyan szabálysértés, ami kőkemény szankciókat von maga után, viszont egy határral arrébb talán már megúszható pár euróval. A közúti előírások harsány káosza talán örökre európai jelenség marad, mezei autósként csak annyit tehetünk, hogy itthon és külföldön is kiélezett figyelemmel közlekedünk, és szabálykövetően utazva megpróbáljuk elkerülni a pénztárcánkat veszélyeztető helyzeteket.

A zárójelben látható érték mutatja az adott országra jellemző bruttó minimálbér és a büntetések százalékos arányát. (A kiugró értékeket produkáló Norvégia, és a gazdasági fejlettségéhez, a keresetekhez mérten alacsony büntetési tarifákat alkalmazó Németország kimaradt, mivel meghatározott minimálbér hiányában nem állt rendelkezésre pontos adat az összehasonlításhoz.)

  Ittas vezetés /
Határérték
 Gyorshajtás
50 km/óra
 Tilos jelzésen áthaladás
Telefonálás kézben tartott mobilkészülékkel
 Spanyolország 500-tól /
 0,5 (66,4%)
600-tól (79,7%) 200-tól (26,5%) 200-tól (26,5%)
 Magyarország 330-tól /
 0,0 (98,5%)
200-ig (59,7%) 170 (50,7%) 100 (29,8%)
 Franciaország 135-től /
 0,5 (9%)
1500 (104,8%)135-től (0,9%)135-től (0,9%)
 Horvátország 90-től /
 0,5 (24,1%)
660-tól (177,4%)260-tól (69,8%) 65-től (17,4%)
 Lengyelország 145-től /
 0,2 (36,9%)
 100-tól (25,5%)75-től (19,1%) 50-től (12,7%)
 Hollandia 500-tól /
 0,5 (34%)
 530-tól (38,1%)170-től (11,5%) 155-től (10,5%)
 Románia 145-től / 0,0 (92,3%) 145-től (92,3%)65-től (41,4%) 65-től (41,4%)
 Szlovénia 300-tól / 0,5 (38,3%)300-tól (38,3%) 250 (31,9%) 120 (15,3%)
 Szlovákia 450-től /
 0,0 (133,5%)
 350-től (103,8%) 150 (44,5%) 60-tól (17,8%)
Nagy-Britannia5715-ig / 0,8 (452,1%)2860-tól (226,2%)70-től (5,5%)75-től (5,9%)

A bruttó minimálbér értékei a ksh.hu oldaláról származnak, a büntetési tételek java részét pedig az ADAC Német Autóklub márciusi gyűjtésének köszönhetjük.