Túl magas a magyar közúti bírság?

Büntetési tételek itthon és külföldön

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.21. 07.00

A magyar közutakon kiszabható büntetési tételek korántsem alacsonyak, de a jövedelemhez viszonyítva legalább ezen a téren nem mi vagyunk a rekorderek.

Kazalnyi sárga csekkel a postára érve, az árakon a 27 százalékos áfát látva, a bérpapírunkat figyelve felmerül a gondolat: Itt nekünk egy bizonyos testrészünk satuba lett szorítva. Autósként még elszomorítóbb a helyzet, kőkemény autópályadíj, vaskos sarc az üzemanyagárban, teljesítményadó, biztosítás fojtogatja pénztárcánkat.

Ha erre a tortára habként jön egy büntetés, könnyű nehéz helyzetbe kerülni, de vajon milyen a helyzet Európa többi országában? Egy német autósnak mekkora érvágás a gyorshajtásért kapott csekk? Sírva fakad az olasz, ha parkolási bírság várja a szélvédőn? A válasz kiderítése végett alámerültünk a statisztikák zavaros tengerében, és összehasonlítottuk a hazai fizetések-büntetések arányát a külföldön tapasztalható értékekkel.

Pontos képet alkotni szinte lehetetlen, hiszen komoly különbségek adódnak mind a keresetek, mind a közlekedésszabályozás terén. Triviális megállapítás, de igaz, hogy a nálunk 300 000 forintot érő autópályás száguldás a sebességkorlátozástól mentes német szakaszokon egy fityingbe sem kerül. Ezért a felsorolt példákban olyan büntetési tételeket szemeltünk ki, amelyekre közel azonos szabályozás vonatkozik a különböző országokban.

Mobil a kézben

Mióta testünk meghosszabbításaként kezeljük telefonunkat a vezetés közben használt mobil a semmiből első számú büntetési tétellé lépett elő. Ezt itthon elkövetve harmincezer forintos helyszíni bírságot szabhatnak ki az igazoltató járőrök, ami a bruttó minimálbér 30,6 százaléka, de a nettó átlagkeresetből (149 400 Ft) is fájdalmas szelet, egész pontosan 20,08 százalék.

A nálunk 30 000 forinttal honorált vezetés közbeni kézből telefonálás arányosan az egyik legdrágább szabálysértés az unióban, de a románok megelőztek, ha őket elcsípi egy közeg, akkor a minimálbér 41,4 %-a bánja a kalandot.

Németországban ugyanez a kihágás negyven euróba (12 000 Ft) kerül, de az Unió legerősebb gazdaságában nincs meghatározott minimálbér, így ha egy gyári melós 8,5 eurós órabérével, körülbelül 404 000 forinttal számolunk a büntetés aránya mindössze 2,8 százalék.

Ez a büntetési tétel egész alacsony a németeknél, a spanyolok és hollandok viszont szigorúan büntetik, 200-220 eurós fix bírsággal. Ezzel számolva a spanyol minimálbér 26,5 százalékát kapja a közös kassza, de a havonta 1469 eurót kereső holland elkövető már csak jövedelme 14,9 százalékával lesz szegényebb.

Hozzánk gazdaságilag közelebb álló országokban mindenhol alacsonyabb összegről indul a kézben tartott mobilra kiszabható büntetési tétel, Lengyelországban 50 (minimálbér 12,7%-a, 15 000 Ft), Romániában 65 (minimálbér 41,4%-a, 19 000 Ft), Szlovákiában 60 euró (minimálbér 19,7%-a, 18 000 Ft), a minimális összeg.

Furcsa szabályok szerte Európában

Több világjáró pajtásunktól hallottuk, hogy Ukrajnában és Szerbiában is lennie kell az autóban hullazsákként funkcionáló nagy nejlon, vagy kukazsáknak, mert ennek híján a tányérsapkások megbüntethetik a vezetőt. Svédországban a mobiltelefonálás szabályozása meglepő: a legtöbb állammal szemben ott nem tilos kézben tartott mobilon telefonálni. 

Spanyolországra a szemüvegeseknek kell külön készülni, vezetéshez ugyanis előírt egy pót-szemüveg vagy kontaktlencse megléte.

Németország a derékszög barátja, itt nem járja a sréhvizavé csámborgás. A gyalogost megbüntethetik öt euróra, ha nem az útra merőlegesen megy át, mivel az előírás szerint mindig a lehető legrövidebb úton kell keresztezni az utat.

Gyorshajtás

Húsz kilométeres sebességtöbblet az ötvenes zónában nálunk szintén 30 000 forintot ér, tehát az arány azonos, mint a telefonálás esetén. A német példánál sincs komoly változás, mivel ezért a kihágásért 35 eurós (10 400 Ft) büntetés jár, tehát a havi betevőből 2,59 százalékot visz el a szabálytalanság. Spanyolországban, legszerencsésebb esetben 100 (30 000 Ft) euróból úszható meg egy ilyen eset, a hollandoknál pedig 160 euró (48 000 Ft) a tarifa, a legkeményebb büntetést pedig a norvég rendőrök szabják ki, tetemes 290 (86 000 Ft) eurót.

Ebben az összehasonlításban szintén vezetjük a régiós országok listáját, Lengyelországban 25 euróból, Romániában 95 euróból, Szlovákiában 50 euróból megúszható a kihágás ezen fajtája. Viszont a komolyabb, 50 km/órás sebességtúllépést vizsgálva egész enyhének tűnik a hazai hatvanezres büntetés.

Nálunk 30 000-től 300 000 ezerig terjed a gyorshajtásért kiszabható bírság, de Ausztria sem marad le, a légszennyezettségi határérték függvényében életbe lépő környezetvédelmi szabályok miatt az ilyenkor tempósan haladó autós akár 2180 eurót is fizethet.

Németországban ez 240 eurót, a franciáknál, norvégoknál pedig 1500-at (445 000 Ft) ér, ami az 1430 eurós francia minimálbér esetén egy hónap száraz kenyeret és vizet jelent! Ezt már egy tisztes keresettel rendelkező polgár is megérzi, ahogy a spanyolok 600 (178 000 Ft) eurós minimális bírságát is.

Közép-Kelet-Európa államai közül Horvátország emelkedik ki, náluk 660 eurót számláznak egy jól sikerült traffipax-fotóért, de a szlovákoknál sem olcsó kaland 50-el túllépni a határt, ezért 300 eurót fizethetünk a szomszédban. A lengyelek viszont engedékenyek, mindössze 100 eurós büntetést szabnak ki a komolyabb gyorshajtásért.

A legigazságosabbnak a finn rendszer tűnik, mivel az északi országban a napi jövedelemhez igazítják a büntetés mértékét. A szabálysértő lehet a felső tízezer tagja, aki lazacot kaviárral töm két pofára, Finnországban egy átlagos, 20 km/órás sebességtúllépés neki is fájdalmas tanulságként marad meg. Remek példa erre a svéd üzletember, Anders Wiklof, akit 830 ezer koronára büntettek meg (közel 28 millió forint), mert túllépte a megengedett sebességet, ötvenes zónában repesztett 77 km/órával Finnországban. Ezért kellett kifizetnie egy extrákkal gazdagon teletömött Audi A6 vételárát.

Áthajtás a piroson

Ez a tétel a közelmúltban enyhült nálunk, az azonnali anyagi csőddel fenyegető 100 000 forint helyett már “csak” 50 000-et ér ha képtelenek vagyunk megállni a pirosnál. Az összeg így is kiteszi a szóban forgó fizetés felét, de az erős gazdaságokkal rendelkező országok sem büntetnek keményebben, így például a 135 eurós francia díj csak 9 százalékot jelent a havi pénzhez viszonyítva. A norvégok ebben a kategóriában is rekorderek, a skandináv országban 700 (208 000 Ft) eurót ér egy ilyen manőver. 

Finnországban közigazgatási bírságként ezt is a jövedelem alapján szabják ki, de Svédország sem túl engedékeny a maga 300 eurós tarifájával. A legolcsóbban Bulgáriában és Lettországban csúszhatunk tilosba, 20-25 (12,6%-a a bolgár bérnek) euróba kerülhet, ha lefülel a rendőr. 

Ittas vezetés

Hazánkhoz hasonlóan a környező országok zömében is tilos vezetni, ha a sofőr alkoholt fogyasztott. Csehország, Románia és Szlovákia hatóságai is 0,0 ezrelékben határozták meg a megengedett maximális véralkoholszintet. Ausztria, Horvátország és Szerbia előírásai azonban engedékenyebbek 0,5 illetve 0,3 ezrelékes határértékkel. Akinél jelez a szonda, sokkal magasabb büntetésekre számíthat, mint gyorshajtás esetén. A nagy-britanniai maximálisan 5715 eurós bírság (1,7 millió Ft) egészen elrettentő, de átszámítva a szomszédos országokban is alsó hangon 40-50 ezer forintra büntethetik az ittas vezetőt.

Az ittas vezetést mindenhol keményen büntetik, de a megengedett véralkoholszint mértéke eltérő a zéró toleranciától egészen 0,8 ezrelékig terjed a skála. Utóbbi él Angliában, ám aki ezt túllépi, kegyetlen 1,7 milliós bírságra számíthat, ami az ottani minimálbérnek is több mint a négyszerese!

Végül egy táblázat, amin jól látható, hogy a magyar közutakon kiszabható büntetési tételek korántsem alacsonyak, de a jövedelemhez viszonyítva legalább ezen a téren nem mi vagyunk a rekorderek. Minden uniós országban akad olyan szabálysértés, ami kőkemény szankciókat von maga után, viszont egy határral arrébb talán már megúszható pár euróval. A közúti előírások harsány káosza talán örökre európai jelenség marad, mezei autósként csak annyit tehetünk, hogy itthon és külföldön is kiélezett figyelemmel közlekedünk, és szabálykövetően utazva megpróbáljuk elkerülni a pénztárcánkat veszélyeztető helyzeteket.

A zárójelben látható érték mutatja az adott országra jellemző bruttó minimálbér és a büntetések százalékos arányát. (A kiugró értékeket produkáló Norvégia, és a gazdasági fejlettségéhez, a keresetekhez mérten alacsony büntetési tarifákat alkalmazó Németország kimaradt, mivel meghatározott minimálbér hiányában nem állt rendelkezésre pontos adat az összehasonlításhoz.)

   Ittas vezetés /
Határérték
 Gyorshajtás
50 km/óra
 Tilos jelzésen áthaladás
Telefonálás kézben tartott mobilkészülékkel
 Spanyolország  500-tól /
 0,5 (66,4%)
600-tól (79,7%)  200-tól (26,5%)  200-tól (26,5%)
 Magyarország  330-tól /
 0,0 (98,5%)
200-ig (59,7%)  170 (50,7%)  100 (29,8%)
 Franciaország  135-től /
 0,5 (9%)
1500 (104,8%) 135-től (0,9%) 135-től (0,9%)
 Horvátország  90-től /
 0,5 (24,1%)
660-tól (177,4%) 260-tól (69,8%)  65-től (17,4%)
 Lengyelország  145-től /
 0,2 (36,9%)
 100-tól (25,5%) 75-től (19,1%)  50-től (12,7%)
 Hollandia  500-tól /
 0,5 (34%)
 530-tól (38,1%) 170-től (11,5%)  155-től (10,5%)
 Románia  145-től / 0,0 (92,3%)  145-től (92,3%) 65-től (41,4%)  65-től (41,4%)
 Szlovénia  300-tól / 0,5 (38,3%) 300-tól (38,3%)  250 (31,9%)  120 (15,3%)
 Szlovákia  450-től /
 0,0 (133,5%)
 350-től (103,8%)  150 (44,5%)  60-tól (17,8%)
Nagy-Britannia 5715-ig / 0,8 (452,1%) 2860-tól (226,2%) 70-től (5,5%) 75-től (5,9%)

A bruttó minimálbér értékei a ksh.hu oldaláról származnak, a büntetési tételek java részét pedig az ADAC Német Autóklub márciusi gyűjtésének köszönhetjük.

Kommentek

  • Guevara

    Heh.. nézőpont kérdése, kiadási oldalon tényleg meglepően sok a nulla, bevételi oldalon meg nyilván lehetne magasabb is.

  • Guevara

    Furcsa szabályok: Nincs olyan szabály hogy hullazsáknak kell az autóban lenni, Szerbiában. Ezt a helyi rendőrök találták ki, amikor még javában zajlott az üzemanyag- stb biznisz, a csempészek “lehúzására”. Ha volt is hullazsák, akkor meg a krétát hiányolta a “közeg” amivel elvileg a hullát körül lehet rajzolni. Egy volt a lényeg, az hogy meg lehessen valahogy bírságolni, lehetőleg zsebre, természetesen készpénzben, az idegen ország “üzletembereit”. És ők igyekszenek az EU-ba most nagyon…

  • HakapesziM

    Ja a hullazsák, vonórúd, és társai ezek csak kifogások a szerbeknél, macedónoknál. Már pár éve nem voltam, de ha ott volt a szokásos – nem túl nagy címletű – bankjegy az útlevélben az sem érdekelte a rendőrt ha még tachográf sincs a kamionban.

    Amúgy összességében elmondható, nyugaton a kis kihágásért kicsi, a nagyobbakért emelkedően súlyosabb büntetés kapható. A norvég idióta, egy tilalomország, ott még állítólag be is csukják az embert bizonyos mértéket meghaladó gyorshajtásért, nem lehet bevinni csak x db dobozos sört, ott csak a tömeggyilkosokkal toleránsak.
    Nekem a német a legszimpatikusabb, nemegyszer engedett el szóbeli figyelmeztetéssel, azért, amiért simán megbüntethetett volna.

  • zoldfulu2000

    A bérhez való összevetés demagóg hülyeség. gazdagok mindenhol vannak, ha pedig bevonják a jogsit akkor ugyanúgy szív. És azért 100.000 ftos büntetésnél ha nem fáj akkor nem a fizetéssel van a baj hanem a hozzáállással.

    Az összegek önmagában nem mondanak semmit, az ördög a részletekben rejlik, a németeknél a gyorshajtás hagyományosan “Kavaliersdelikt”, el is csodálkoznak amikor a franciáktól pár kmes tűlepésért jön a brutális csekk. Kedvencem amikor előbb jött meg a csekk mint a koléga a nyaralásból…

    Nem mindegy hogy pénzbeszedési ürüggyel trafiznak vagy jogos helyeken, nem mindegy hogy van objektív felelősség vagy sem.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.